Komunikaty PR

Czy automatyzacja procesów produkcyjnych sprosta wyzwaniom branży automotive?

2021-08-18  |  01:00
Biuro prasowe

Czy automatyzacja procesów produkcyjnych sprosta wyzwaniom branży automotive?

Zaawansowana robotyka w połączeniu z technologiami automatyzacji i modułami edukacyjnymi umożliwia wykonywanie zadań z większą precyzją niż kiedykolwiek i zwiększa produktywność w przemyśle. Chociaż wiele technologii robotyki, takich jak sztuczna inteligencja czy IoT, jest jeszcze w powijakach, nadal jest to kolosalny skok w porównaniu z tym, czym dysponowała branża jeszcze pod koniec lat 80. XX wieku. Jak wygląda dziś automatyzacja procesów produkcyjnych w branży automotive? Z jakimi wyzwaniami musi się zmierzyć? Sprawdzamy.

Roboty współpracujące, ramiona robotyczne i Internet Rzeczy w połączeniu ze sztuczną inteligencją już teraz w wielu firmach produkują dużą część podwozi samochodowych, układów napędowych i innych komponentów, z wyjątkiem kilku prostszych części, które mogą być wykonane przez ludzi. Automatyzacja procesów produkcyjnych dzieje się na naszych oczach. Roboty, które opanowały dziś branżę motoryzacyjną, radzą sobie nawet z najbardziej złożonymi zadaniami produkcyjnymi i wykonują je kilka razy szybciej niż ludzie. Tym bardziej, że coraz trudniej o  znalezienie wykwalifikowanych operatorów produkcji. To jeden z powodów, dla których w fabrykach coraz więcej procesów jest automatyzowanych. Brak siły roboczej staje się coraz bardziej dotkliwy. Kiedy zaś popyt przewyższa podaż, automatyzacja procesów produkcyjnych staje się prawdziwym remedium na te problemy.

Automatyzacja procesów produkcyjnych w trosce o ludzi

Sektor motoryzacyjny zapewnia bezpośrednie i pośrednie miejsca pracy 13,8 mln Europejczyków, co stanowi 6,1% całkowitego zatrudnienia w UE. Co ciekawe, tylko 2,6 miliona osób jest bezpośrednio zatrudnionych przy produkcji pojazdów silnikowych. To oznacza, że przemysł motoryzacyjny nie tylko bezpośrednio zatrudnia dużą liczbę pracowników produkcyjnych, ale także tworzy dodatkowe miejsca pracy w innych branżach łańcucha dostaw. - Krzywa urodzeń pokazuje, jak będzie się kształtował rynek pracowników w przyszłości. Wyraźnie widać, że liczba urodzeń spada z roku na rok nie tylko w Europie Zachodniej, ale także w Polsce. Nie ma więc innej drogi niż automatyzacja procesów produkcyjnych. Im szybciej i lepiej przygotujemy się do tych wyzwań już dziś, tym sprawniej firmy będą działać w przyszłości. – zauważa Artur Burian, manager w firmie Fitech, posiadający 12-letnie doświadczenie w zarządzaniu projektami w branży budowy maszyn (Automotive) i instalacji przemysłowych.

Liczy się jakość

Pierwszą linię produkcyjną uruchomiono ponad 100 lat temu. Od tego czasu liczba samochodów poruszających się po drogach diametralnie wzrosła. Automatyzacja procesów produkcyjnych w branży automotive  to dziś nie tylko odpowiedź na skalę i chłonność rynku. Istotna jest wydajność oraz wysoka jakość. Wrażliwe układy, produkowane w fabrykach a następnie montowane w samochodach, wpływają bezpośrednio na bezpieczeństwo ludzi. Firmy doskonale zdają sobie z tego sprawę. Jak pokazują wyniki badań, ponad 90% firm z tej branży automatyzuje się. Branża motoryzacyjna jest też jedną z najszybciej rozwijających się pod kątem wykorzystania robotów. Jakie inne technologie są tu ważne? – Coraz ważniejszym elementem stają się stacje testujące. Weryfikują nie tylko to, czy produkt jest dobrze zmontowany, ale też czy poprawnie działa. Wiedza na ten temat pozwala uniknąć np. kosztownego serwisowania. – tłumaczy Artur Burian z Fitech. - Równie ważne są systemy traceability, czyli proces śledzenia i identyfikacji produktu, który w połączeniu z systemami bazodanowymi pozwala na archiwizowane wszelkich parametrów produkcyjnych budowanych podzespołów. – dodaje Burian.

Pionierska branża w zakresie automatyzacji procesów produkcyjnych

Motoryzacja była jedną z pierwszych branż, która zastosowała systemy wizyjne na linii produkcyjnej. Te stosowane obecnie spełniają wiele funkcji, bardzo szybko się rozwijają i mają coraz większe możliwości. Jedną z nich jest  kontrola tego czy produkt został zamontowany kompletnie i w sposób prawidłowy. Co jest ważne dla producentów samochodów i ich komponentów? Najważniejsza jest stabilność produkcji. Cykl życia produktu jest dziś krótki, a duża dynamika wymusza elastyczność linii produkcyjnej, która musi być gotowa do dalszych modyfikacji. Ważna jest możliwość adaptacji do zmian, tak więc dynamiczna rekcja dostawcy jest tutaj kluczowa. Automatyzacja procesów produkcyjnych zdecydowanie ją ułatwia.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Finał III edycji akcji „Dom z Serca” Biuro prasowe
2024-12-20 | 13:20

Finał III edycji akcji „Dom z Serca”

Budowa kolejnego już „Domu z Serca” dobiegła końca! 19 grudnia br. Grupa Budimex wraz z partnerami oddała do użytku nowoczesny, modułowy dom dla Pani Teresy z Wołomina –
Firma Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
2024-12-19 | 15:00

Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran

Miniony rok okazał się przełomowym okresem dla sieci sklepów Komfort, eksperta w branży wykończenia wnętrz w Polsce. Firma znacząco rozwinęła swoją działalność w segmencie
Firma DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej
2024-12-19 | 12:15

DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej

2024 rok był pod wieloma względami ważny dla rozwoju gospodarki wodorowej w Polsce.   Eksperci Stowarzyszenia Dolnośląska Dolina Wodorowa przygotowali syntetyczne podsumowanie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.