Dlaczego plan strategiczny firm IT powinien uwzględniać niedobór pracowników?
Dlaczego plan strategiczny firm z sektora IT powinien uwzględniać niedobór pracowników?
W badaniach przeprowadzonych przez Korn Ferry w 2018 r. szacowano, że niedobór pracowników w sektorze IT może osiągnąć poziom nawet 4,3 mln w 2030 r. To o ponad 4 miliony mniej niż firmy z branży będą musiały zatrudniać. I chociaż do 2030 roku jest jeszcze niemal dekada, firmy z sektora IT już odczuwają trudności i konkurują o najlepszych pracowników, oferując więcej dodatków i wyższe pensje. Jaki z tego wniosek? Employer branding to dziś obowiązkowy element planu strategicznego firm z sektora IT. W jaki sposób może pomóc w walce o pozycję lidera w branży i ustrzec się problemów ze znalezieniem nowych pracowników? Odpowiadamy poniżej.
Kiedy zapotrzebowanie na wysoce wyspecjalizowaną siłę roboczą łączy się z szybką ewolucją i wzrostem — jak ma to miejsce w branży technologicznej — wykwalifikowani specjaliści, którzy mogą pełnić te role, są na wagę złota. Jak w dobie rynku pracownika przekonać do siebie najlepsze talenty? - Firmy, które wiedzą jak działa employer branding, angażują obecny zespół w proces rekrutacji. – tłumaczy Sebastian Kopiej, prezes zarządu agencji Commplace. Jednocześnie zauważa, że zbyt często osoby podejmujące decyzje biznesowe mają problem z „dopasowaniem” nowych pracowników do zespołu i projektu. Może to doprowadzić do zwolnień lub pozostawić niezaspokojone potrzeby. Dlaczego warto przy poszukiwaniu nowych specjalistów skorzystać z pomocy tych, którzy już są częścią załogi? – Ponieważ te osoby są znacznie lepiej przygotowane do sporządzenia dokładnej specyfikacji pracy niż pracownicy działu HR. Dobrze rozumieją praktyczne elementy stanowiska oraz konkretne umiejętności i zdolności, których należy szukać podczas zatrudniania nowych pracowników. Posługują się także językiem branży, przez co lepiej trafiają z komunikatem do potencjalnych kandydatów. – podpowiada ekspert.
Pandemia sprzyja zatrudnieniu
Jak pokazuje badanie „Nowa normalność. Rynek pracy IT po pandemii” zdaniem 39% osób pracujących w IT epidemia miała pozytywny wpływ na ich sektor i sprzyjała zatrudnieniu. Jednocześnie na rynku zabrakło rąk do pracy. Warto pomyśleć już o tym na etapie planowania strategicznego. - Brak pracowników = zastój w obsłudze zleceń. To z kolei sprawia, że firma nie zarabia. A mogłaby. Wystarczy zadbać o obszar employer brandingu. – konkluduje ekspert z Commplace. Jak pokazuje ww. badanie 87% respondentów jest bardziej zainteresowanych wzięciem udziału w rekrutacji, gdy jest możliwość prowadzenia procesu rekrutacyjnego całkowicie zdalnie. Kolejnym istotnym aspektem jest zmniejszona ilość etapów rekrutacji i skrócenie czasu jej trwania. Kandydaci na programistów, czy specjalistów ds. IT doceniają także szybsze otrzymywanie informacji zwrotnej (24%) i lepszy kontakt z osobą prowadzącą rekrutację (17%). Na koniec – warto zadbać również o opinię na temat marki w Internecie. Ten element często jest pomijany, a zdecydowanie wpływa na pozyskanie miana pracodawcy z wyboru.
Jakość nie bierze się znikąd
Każda polska firma działająca w sektorze IT jest skazana na konkurowanie z zagranicznymi koncernami. Aby przetrwać musi posiadać bardzo dobre produkty i świadczyć wysokiej jakości usługi. Te jednak wynikają wprost z tego, jaki zespół je wykonuje. Dlatego stałe unowocześnianie oferowanych rozwiązań musi iść w parze z inwestowaniem w wiedzę i kompetencje pracowników. To dziś dla firm branży IT działania z kategorii obowiązkowych.
Finał III edycji akcji „Dom z Serca”
Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.
Transport
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.