Dlaczego plan strategiczny firm IT powinien uwzględniać niedobór pracowników?
Dlaczego plan strategiczny firm z sektora IT powinien uwzględniać niedobór pracowników?
W badaniach przeprowadzonych przez Korn Ferry w 2018 r. szacowano, że niedobór pracowników w sektorze IT może osiągnąć poziom nawet 4,3 mln w 2030 r. To o ponad 4 miliony mniej niż firmy z branży będą musiały zatrudniać. I chociaż do 2030 roku jest jeszcze niemal dekada, firmy z sektora IT już odczuwają trudności i konkurują o najlepszych pracowników, oferując więcej dodatków i wyższe pensje. Jaki z tego wniosek? Employer branding to dziś obowiązkowy element planu strategicznego firm z sektora IT. W jaki sposób może pomóc w walce o pozycję lidera w branży i ustrzec się problemów ze znalezieniem nowych pracowników? Odpowiadamy poniżej.
Kiedy zapotrzebowanie na wysoce wyspecjalizowaną siłę roboczą łączy się z szybką ewolucją i wzrostem — jak ma to miejsce w branży technologicznej — wykwalifikowani specjaliści, którzy mogą pełnić te role, są na wagę złota. Jak w dobie rynku pracownika przekonać do siebie najlepsze talenty? - Firmy, które wiedzą jak działa employer branding, angażują obecny zespół w proces rekrutacji. – tłumaczy Sebastian Kopiej, prezes zarządu agencji Commplace. Jednocześnie zauważa, że zbyt często osoby podejmujące decyzje biznesowe mają problem z „dopasowaniem” nowych pracowników do zespołu i projektu. Może to doprowadzić do zwolnień lub pozostawić niezaspokojone potrzeby. Dlaczego warto przy poszukiwaniu nowych specjalistów skorzystać z pomocy tych, którzy już są częścią załogi? – Ponieważ te osoby są znacznie lepiej przygotowane do sporządzenia dokładnej specyfikacji pracy niż pracownicy działu HR. Dobrze rozumieją praktyczne elementy stanowiska oraz konkretne umiejętności i zdolności, których należy szukać podczas zatrudniania nowych pracowników. Posługują się także językiem branży, przez co lepiej trafiają z komunikatem do potencjalnych kandydatów. – podpowiada ekspert.
Pandemia sprzyja zatrudnieniu
Jak pokazuje badanie „Nowa normalność. Rynek pracy IT po pandemii” zdaniem 39% osób pracujących w IT epidemia miała pozytywny wpływ na ich sektor i sprzyjała zatrudnieniu. Jednocześnie na rynku zabrakło rąk do pracy. Warto pomyśleć już o tym na etapie planowania strategicznego. - Brak pracowników = zastój w obsłudze zleceń. To z kolei sprawia, że firma nie zarabia. A mogłaby. Wystarczy zadbać o obszar employer brandingu. – konkluduje ekspert z Commplace. Jak pokazuje ww. badanie 87% respondentów jest bardziej zainteresowanych wzięciem udziału w rekrutacji, gdy jest możliwość prowadzenia procesu rekrutacyjnego całkowicie zdalnie. Kolejnym istotnym aspektem jest zmniejszona ilość etapów rekrutacji i skrócenie czasu jej trwania. Kandydaci na programistów, czy specjalistów ds. IT doceniają także szybsze otrzymywanie informacji zwrotnej (24%) i lepszy kontakt z osobą prowadzącą rekrutację (17%). Na koniec – warto zadbać również o opinię na temat marki w Internecie. Ten element często jest pomijany, a zdecydowanie wpływa na pozyskanie miana pracodawcy z wyboru.
Jakość nie bierze się znikąd
Każda polska firma działająca w sektorze IT jest skazana na konkurowanie z zagranicznymi koncernami. Aby przetrwać musi posiadać bardzo dobre produkty i świadczyć wysokiej jakości usługi. Te jednak wynikają wprost z tego, jaki zespół je wykonuje. Dlatego stałe unowocześnianie oferowanych rozwiązań musi iść w parze z inwestowaniem w wiedzę i kompetencje pracowników. To dziś dla firm branży IT działania z kategorii obowiązkowych.
Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie
Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
Nowa era w branży imprez firmowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.
Ochrona środowiska
Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa
W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.
Transport
Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.