Dziś w biznesie liczy się wzajemne wsparcie - Komentarz ekspercki Pawła Paliwody
W obliczu rosnącego kryzysu gospodarczego i kolejnych obostrzeń wynikających z trzeciej już fali pandemii koronawirusa, wzajemne wsparcie biznesu zyskuje na znaczeniu. Pojęcie patriotyzmu gospodarczego znamy nie od dziś, ale jego prawdziwą wartość przedsiębiorcy zrozumieli na przestrzeni ostatniego roku.
W pierwszą rocznicę pojawienia się pandemii w Polsce, Paweł Paliwoda, CEO Promatic Group, opowiada jak przeprowadził swoją firmę przez 2020 rok, o patriotyzmie gospodarczym oraz dlaczego polskie biznesy powinny się wzajemnie wspierać w obliczu kryzysu.
Kryzysowy patriotyzm
Chyba nigdy dotąd działania wspierające biznes nie były tak istotne i potrzebne jak teraz. Patriotyzm gospodarczy w czasie pandemii to wspieranie lokalnych, sąsiedzkich działalności – firm i ludzi w nich pracujących, którzy są członkami tej samej wspólnoty.
Na polskim rynku gier to wsparcie jest wyjątkowo widoczne. Ograniczona liczba przedsiębiorców działających w kraju, od lat współpracuje i komunikuje się ze sobą dbając o wspólne interesy. Dobrym przykładem może być obecność Promatic i innych firm z sektora na Forum Ekonomicznym w Karpaczu w 2020 roku, gdzie ramię w ramię rozmawiano o regulacjach prawnych dotyczących gamblingu oraz o perspektywach rozwoju całego sektora.
Promatic od początku działalności w swoim DNA ma patriotyzm. Jest spółką z całkowicie polskim kapitałem i krajowym zapleczem produkcyjnym. Firma skupiona jest wokół rodzimej myśli technologicznej, zatrudnia najlepszych polskich inżynierów i deweloperów z branży gamingowej oraz gamblingowej, a także współpracuje z polskimi podwykonawcami.
– Współpraca z rodakami zawsze była dla mnie ważna w kontekście wsparcia naszej gospodarki, jednak podczas pandemii zrozumiałem, że ma to również swoją wartość logistyczną i finansową. Gdy w marcu ubiegłego roku zamknięto granice, wiele firm zanotowało ogromne straty wynikające z przerwania łańcuchów dostaw. Promatic, dzięki współpracy z polskimi producentami i dostawcami komponentów do maszyn, zachował płynność finansową – mówi Paweł Paliwoda.
–Urządzenia naszej firmy składają się z obudowy w całości produkowanej w Polsce, która powstaje kilka kilometrów od głównej siedziby Promatic w Jeleniej Górze. Najważniejszym elementem oczywiście jest oprogramowanie, które wytwarzane jest przez zespoły developerskie usytułowane w Warszawie i Jeleniej Górze. Także oprzyrządowanie takie jak akceptory, przyciski i zamki również zakupowane są w większości w naszym kraju – dodaje.
Dbamy o swoich
Ostatnie badania pokazują, że widmo kryzysu i ryzyko upadku wielu firm wzmocniło wśród Polaków patriotyzm konsumencki. Z raportu Gfpt. CoronaMood[1] z 2020 r. wynika, że 46% Polaków stara się wybierać produkty polskiego pochodzenia, wspierając tym samym rodzimy biznes. Stanowi to wzrost o 5 p. p. w stosunku do wyników z kwietnia 2019 roku. Deloitte wskazuje zaś, że 53% z nas w czasie pandemii jest gotowych zapłacić więcej za produkty lokalne, nawet jeżeli w ofercie dostępne są tańsze, zagraniczne alternatywy[2]. Jeśli ten trend się utrzyma, może stanowić dla polskiej gospodarki ważny impuls w walce z obecnym kryzysem.
Według badań ICAN Reaserch z 2020 r.[3] patriotyzm gospodarczy rośnie również wśród polskich przedsiębiorców. Prawie wszyscy badani (96%), niezależnie od branży i wielkości firmy, przyznali, że wsparcie polskiej gospodarki jest dla nich ważne. Dodatkowo zdecydowana większość (79%) stwierdziła, że czują odpowiedzialność za rozwój rodzimej gospodarki. W ramach patriotycznych działań wymieniano wspieranie lokalnych inicjatyw i programów społecznych, utrzymanie zatrudnienia sprzed pandemii, płacenie podatków w kraju oraz współpraca z polskimi dostawcami.
– Rok 2020 był ciężki dla każdej firmy bez wyjątku – nasza spółka, będąca dostawcą urządzeń dla branży rozrywkowej, a więc jednej z najbardziej dotkniętych pandemią, również przechodzi trudny okres. Nasi klienci zetknęli się z koniecznością zamknięcia swoich biznesów, co ograniczyło nowe zamówienia praktycznie do zera. Mimo to udało nam się utrzymać niemalże stały poziom zatrudnienia. Od początku pandemii wprowadziliśmy i przestrzegamy najwyższych standardów bezpieczeństwa. Nasz zespół biurowy pracuje w systemie rotacyjnym, natomiast linia produkcyjna z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa i restrykcji sanitarnych – mówi Paweł Paliwoda.
W ubiegłym roku, podczas współpracy z dostawcami i odbiorcami, wielu producentów odczuwało niepewność dotyczącą terminowości opłat czy odbioru zamówień. Promatic znajduje się jednak w komfortowej sytuacji, ponieważ z partnerami łączą go wieloletnie relacje, które budują obustronne zaufanie, a w kryzysie zaufanie jest bezcenne.
Patriotyzm poza granicami
Patriotyzm gospodarczy to jednak nie tylko wspieranie rodzimej gospodarki, ale również promowanie krajowych produktów na rynkach zagranicznych. Coraz więcej polskich firm, szczególnie tych z sektora IT, osiąga sukcesy poza krajem.
Rozpoznawalne i doceniane na świecie stały się między innymi spółki z branży gamingowej – gry to nasz towar eksportowy. Międzynarodowa platforma gier Steam w styczniu b.r. opublikowała listę stu bestsellerów 2020, gdzie w samej czołówce znalazły się aż 3 polskie produkcje: "Wiedźmin 3" i "Cyberpunk 2077" CD Project oraz "Dying Light" od studia Techland[4]. Ostatnio głośno było też o grze „The Medium” stworzonej przez polskiego producenta Bloober Team. Osiągnęła ona niezwykły sukces, bo koszt jej produkcji i promocji (ok. 12 min dol.) zwrócił się w mniej niż 24 godziny od premiery!
– Jako właściciel firmy technologicznej, tym bardziej cieszę się każdym takim osiągnięciem kolegów z branży. To nasze wspólne zadanie promować Polskę - nasze know how, a także kulturę i historię na całym świecie. Promatic podkreśla swoje pochodzenie podczas pracy z odbiorcami zarówno w Europie jak i Afryce, gdzie działamy z powodzeniem od 6 lat. Motywem przewodnim jednej z naszych topowych produkcji jest historyczna Husaria – podkreśla Paweł Paliwoda.
[1] https://www.ican.pl/a/patriotyzm-gospodarczy-rozszyfrowany/D6wOU1MTA
[2] https://www.ican.pl/a/patriotyzm-gospodarczy-rozszyfrowany/D6wOU1MTA
[3] https://www.ican.pl/a/patriotyzm-gospodarczy-rozszyfrowany/D6wOU1MTA
[4] https://www.bankier.pl/wiadomosc/Bestsellery-Steam-2020-trzy-polskie-gry-w-czolowce-8031232.html
Polskie startupy na drodze do międzynarodowego sukcesu
5 dobrych praktyk firmy Mars wyróżnionych w raporcie FOB 2023
Polacy wybierają komunikację miejską: co to oznacza dla firm?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.
Infrastruktura
Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.
Konsument
Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi
Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.