Komunikaty PR

Dziś w biznesie liczy się wzajemne wsparcie - Komentarz ekspercki Pawła Paliwody

2021-04-14  |  17:00
Biuro prasowe

W obliczu rosnącego kryzysu gospodarczego i kolejnych obostrzeń wynikających z trzeciej już fali pandemii koronawirusa, wzajemne wsparcie biznesu zyskuje na znaczeniu. Pojęcie patriotyzmu gospodarczego znamy nie od dziś, ale jego prawdziwą wartość przedsiębiorcy zrozumieli na przestrzeni ostatniego roku.  

W pierwszą rocznicę pojawienia się pandemii w Polsce, Paweł Paliwoda, CEO Promatic Group, opowiada jak przeprowadził swoją firmę przez 2020 rok, o patriotyzmie gospodarczym oraz dlaczego polskie biznesy powinny się wzajemnie wspierać w obliczu kryzysu.

Kryzysowy patriotyzm

Chyba nigdy dotąd działania wspierające biznes nie były tak istotne i potrzebne jak teraz. Patriotyzm gospodarczy w czasie pandemii to wspieranie lokalnych, sąsiedzkich działalności – firm i ludzi w nich pracujących, którzy są członkami tej samej wspólnoty.

Na polskim rynku gier to wsparcie jest wyjątkowo widoczne. Ograniczona liczba przedsiębiorców działających w kraju, od lat współpracuje i komunikuje się ze sobą dbając o wspólne interesy. Dobrym przykładem może być obecność Promatic i innych firm z sektora na Forum Ekonomicznym w Karpaczu w 2020 roku, gdzie ramię w ramię rozmawiano o regulacjach prawnych dotyczących gamblingu oraz o perspektywach rozwoju całego sektora.

Promatic od początku działalności w swoim DNA ma patriotyzm. Jest spółką z całkowicie polskim kapitałem i krajowym zapleczem produkcyjnym. Firma skupiona jest wokół rodzimej myśli technologicznej, zatrudnia najlepszych polskich inżynierów i deweloperów z branży gamingowej oraz gamblingowej, a także współpracuje z polskimi podwykonawcami.

– Współpraca z rodakami zawsze była dla mnie ważna w kontekście wsparcia naszej gospodarki, jednak podczas pandemii zrozumiałem, że ma to również swoją wartość logistyczną i finansową. Gdy w marcu ubiegłego roku zamknięto granice, wiele firm zanotowało ogromne straty wynikające z przerwania łańcuchów dostaw. Promatic, dzięki współpracy z polskimi producentami i dostawcami komponentów do maszyn, zachował płynność finansową – mówi Paweł Paliwoda.

–Urządzenia naszej firmy składają się z obudowy w całości produkowanej w Polsce, która powstaje kilka kilometrów od głównej siedziby Promatic w Jeleniej Górze. Najważniejszym elementem oczywiście jest oprogramowanie, które wytwarzane jest przez zespoły developerskie usytułowane w Warszawie i Jeleniej Górze. Także oprzyrządowanie takie jak akceptory, przyciski i zamki również zakupowane są w większości w naszym kraju – dodaje.

Dbamy o swoich

Ostatnie badania pokazują, że widmo kryzysu i ryzyko upadku wielu firm wzmocniło wśród Polaków patriotyzm konsumencki. Z raportu Gfpt. CoronaMood[1]  z 2020 r. wynika, że 46% Polaków stara się wybierać produkty polskiego pochodzenia, wspierając tym samym rodzimy biznes. Stanowi to wzrost o 5 p. p. w stosunku do wyników z kwietnia 2019 roku. Deloitte wskazuje zaś, że 53% z nas w czasie pandemii jest gotowych zapłacić więcej za produkty lokalne, nawet jeżeli w ofercie dostępne są tańsze, zagraniczne alternatywy[2]. Jeśli ten trend się utrzyma, może stanowić dla polskiej gospodarki ważny impuls w walce z obecnym kryzysem.

Według badań ICAN Reaserch z 2020 r.[3] patriotyzm gospodarczy rośnie również wśród polskich przedsiębiorców. Prawie wszyscy badani (96%), niezależnie od branży i wielkości firmy, przyznali, że wsparcie polskiej gospodarki jest dla nich ważne. Dodatkowo zdecydowana większość (79%) stwierdziła, że czują odpowiedzialność za rozwój rodzimej gospodarki. W ramach patriotycznych działań wymieniano wspieranie lokalnych inicjatyw i programów społecznych, utrzymanie zatrudnienia sprzed pandemii, płacenie podatków w kraju oraz współpraca z polskimi dostawcami. 

– Rok 2020 był ciężki dla każdej firmy bez wyjątku – nasza spółka, będąca dostawcą urządzeń dla branży rozrywkowej, a więc jednej z najbardziej dotkniętych pandemią, również przechodzi trudny okres. Nasi klienci zetknęli się z koniecznością zamknięcia swoich biznesów, co ograniczyło nowe zamówienia praktycznie do zera. Mimo to udało nam się utrzymać niemalże stały poziom zatrudnienia. Od początku pandemii wprowadziliśmy i przestrzegamy najwyższych standardów bezpieczeństwa. Nasz zespół biurowy pracuje w systemie rotacyjnym, natomiast linia produkcyjna z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa i restrykcji sanitarnych – mówi Paweł Paliwoda.

W ubiegłym roku, podczas współpracy z dostawcami i odbiorcami, wielu producentów odczuwało niepewność dotyczącą terminowości opłat czy odbioru zamówień. Promatic znajduje się jednak w komfortowej sytuacji, ponieważ z partnerami łączą go wieloletnie relacje, które budują obustronne zaufanie, a w kryzysie zaufanie jest bezcenne.  

Patriotyzm poza granicami

Patriotyzm gospodarczy to jednak nie tylko wspieranie rodzimej gospodarki, ale również promowanie krajowych produktów na rynkach zagranicznych. Coraz więcej polskich firm, szczególnie tych z sektora IT, osiąga sukcesy poza krajem.

Rozpoznawalne i doceniane na świecie stały się między innymi spółki z branży gamingowej – gry to nasz towar eksportowy. Międzynarodowa platforma gier Steam w styczniu b.r. opublikowała listę stu bestsellerów 2020, gdzie w samej czołówce znalazły się aż 3 polskie produkcje: "Wiedźmin 3" i "Cyberpunk 2077" CD Project oraz "Dying Light" od studia Techland[4]. Ostatnio głośno było też o grze „The Medium” stworzonej przez polskiego producenta Bloober Team. Osiągnęła ona niezwykły sukces, bo koszt jej produkcji i promocji (ok. 12 min dol.) zwrócił się w mniej niż 24 godziny od premiery!

Jako właściciel firmy technologicznej, tym bardziej cieszę się każdym takim osiągnięciem kolegów z branży. To nasze wspólne zadanie promować Polskę  - nasze know how, a także kulturę i historię na całym świecie. Promatic podkreśla swoje pochodzenie podczas pracy z odbiorcami zarówno w Europie jak i Afryce, gdzie działamy z powodzeniem od 6 lat. Motywem przewodnim jednej z naszych topowych produkcji jest historyczna Husaria – podkreśla Paweł Paliwoda.

 


[1] https://www.ican.pl/a/patriotyzm-gospodarczy-rozszyfrowany/D6wOU1MTA

[2] https://www.ican.pl/a/patriotyzm-gospodarczy-rozszyfrowany/D6wOU1MTA

[3] https://www.ican.pl/a/patriotyzm-gospodarczy-rozszyfrowany/D6wOU1MTA

[4] https://www.bankier.pl/wiadomosc/Bestsellery-Steam-2020-trzy-polskie-gry-w-czolowce-8031232.html

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją Biuro prasowe
2025-07-30 | 09:25

Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją

W wielu organizacjach procesy związane z dokumentacją funkcjonują na uboczu uwagi zarządów, choć mają bezpośredni wpływ na ciągłość operacyjną, zgodność
Firma CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie
2025-07-24 | 14:00

CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie

Nowe partnerstwo ma służyć pogłębieniu integracji pomiędzy profesją  finansową a środowiskiem cyberbezpieczeństwa w Europie poprzez wymianę wiedzy, rozwój kompetencji
Firma Z ziemniaka zrobili biznes
2025-07-15 | 01:00

Z ziemniaka zrobili biznes

Jeszcze kilka lat temu Grzegorz Grodek i Adam Głos zarządzali strukturami w firmach finansowych. Pierwszy był wiceprezesem Tax Care, potem prezesem Faktura.pl, wcześniej związany

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Grupa nowych biednych emerytów stale się powiększa. Ich świadczenie jest znacznie poniżej minimalnej emerytury

Przybywa osób, które z powodu zbyt krótkiego czasu opłacania składek pobierają emeryturę niższą od minimalnej. Tak zwanych nowych biednych emerytów jest w Polsce ok. 430 tys., a zdecydowaną większość grupy stanowią kobiety – wskazują badania ekspertów Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych. W ich przypadku krótszy okres składkowy zwykle wynika z konieczności opieki nad dziećmi lub innymi osobami w rodzinie. Wśród innych powodów, wymienianych zarówno przez panie, jak i panów, są także praca za granicą lub na czarno oraz zły stan zdrowia.

Media i PR

M. Wawrykiewicz (PO): Postępowanie z art. 7 przeciw Węgrom pokazało iluzoryczność tej sankcji. Unia wywiera naciski poprzez negocjacje nowego budżetu

Przykład Węgier pokazał, że procedura z artykułu 7 traktatu o UE o łamanie praworządności nie ma mocy prawnej z powodu braku większości, nie mówiąc o jednomyślności wśród pozostałych państw członkowskich. Negocjacje nowego budżetu UE to dobry pretekst do zmiany sposobu części finansowania z pominięciem rządu centralnego. Czerwcowy marsz Pride w Budapeszcie pokazał, że część społeczeństwa, głównie stolica, jest przeciwna rządom Viktora Orbána, ale i na prowincji świadomość konsekwencji działań Fideszu staje się coraz większa przed przyszłorocznymi wyborami.

Firma

Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin

Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.