Komunikaty PR

E-eksport to przyszłość i szansa na rozwój dla polskich

2021-10-18  |  08:30

Rusza kampania edukacyjna firmy e-point - darmowy ebook oraz porady ekspertów.

Rusza kampania edukacyjna firmy e-point SA skierowana do przedsiębiorców zainteresowanych wejściem na zagraniczny rynek B2B za pomocą e-commerce. Oprócz zbioru praktycznych informacji w formacie darmowego ebooka, równolegle publikowana będzie seria wywiadów z ekspertami i ekspertkami z zakresu prawa, handlu elektronicznego czy różnic kulturowych, aby pomóc przedsiębiorcom w przygotowaniu odpowiedniej strategii sprzedaży zagranicznej.

Wartość obrotów na rynku B2B e-commerce w Polsce rośnie w zawrotnym tempie. Zgodnie z danymi raportu Santander Bank Polska „E-commerce w B2B - biznes w sieci" jego wartość w 2021 roku może wynieść nawet 637 miliardów złotych. Wiedzą o tym polscy przedsiębiorcy - 38% z tych, którzy nie posiadają jeszcze e-commerce, deklaruje, że w najbliższym czasie planuje je wdrożyć. Z kolei 96% firm które sprzedają już w sieci, chce dalej inwestować w rozwój kanałów online. To dobry kierunek rozwoju co potwierdzają globalne dane dotyczące tego rynku. W 2019 jego wartość sięgnęła zawrotnych 21,8 bilionów dolarów, co stanowiło 81% całego rynku (B2B i B2C). Rok później wzrost zainteresowania zakupami online był widoczny niemal w każdym regionie świata - od krajów Azjatyckich po Amerykę Północną.

E-eksport umożliwia przedsiębiorcom poszerzanie rynków zbytu i docieranie do nowych klientów bez konieczności otwierania fizycznych placówek za granicą. Podstawowym narzędziem ekspansji międzynarodowej jest w tym wypadku platforma e-commerce. Nie dziwi więc fakt, że coraz więcej polskich przedsiębiorców traktuje e-eksport jako naturalny kierunek rozwoju. Właśnie dla nich stworzyliśmy darmowy ebook, pełen praktycznych wskazówek, insightów eksperckich oraz metod planowania skutecznej strategii ekspansji międzynarodowej, za pomocą kanału e-commerce - mówi Justyna Skorupska, Ekspert Rynku Handlu Elektronicznego, Szefowa Grupy merytorycznej B2B e-commerce w e-Izbie.

Rolą e-Izby jest m.in. wspieranie firm w ekspansji międzynarodowej. Dlatego na specjalnie przygotowanej podstronie Cross Border e-commerce na eizba.pl, od kilku lat gromadzimy materiały merytoryczne wspierające e-przedsiębiorców w eksporcie online. W 2022 roku jeszcze bardziej zwiększymy intensywność tych działań, gdyż rozpoczęliśmy strategiczną współpracę z Polską Agencją Inwestycji i Handlu (PAIH) oraz Ministerstwem Rozwoju i Technologii. Jako jedyna organizacja w Polsce dostarczamy treści dotyczące eksportu online dla portalu trade.gov.pl, a dla PAIH przygotowujemy ekspercki program edukacyjny dla przedsiębiorców - podsumowała Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej, która objęła patronatem medialnym kampanię informacyjną.

Na korzyść e-eksportu przemawia również stosunkowo niska bariera wejścia na rynek zagraniczny, właśnie dzięki platformom e-commerce. Taki model biznesowy to ogromne oszczędności w porównaniu z tradycyjnym eksportem i kusząca wizja dla wielu firm, które nie dysponują wielomilionowym budżetem na rozwój.

Analiza prawna i różnice kulturowe

Dynamiczny rozwój na rynku B2B i utrzymanie trendu wzrostowego w handlu elektronicznym, to w dużej mierze efekt zmian zachowań konsumentów oraz przyspieszenie procesów cyfryzacji, wywołanych przez pandemię Covid-19. Jak wynika z danych Eurostat za 2020 rok -  7 na 10 osób złożyło zamówienie w e-sklepie, zlokalizowanym poza ich krajem zamieszkania. Jednak, aby odnieść sukces na zagranicznym rynku nie wystarczy przetłumaczyć kilku opisów produktów i dodać opcję wysyłki międzynarodowej. Inwestycja w e-eksport to także aspekty prawne, które wymagają analizy pod względem ewentualnych naruszeń przepisów.

Ekspansja na rynki zagraniczne wiąże się z pewnym ryzykiem prawnym, dlatego przed tak ważnym krokiem, warto dokonać analizy otoczenia prawnego w danym państwie. Kluczowe są przepisy dotyczące tzw. sprzedaży zdalnej (internetowej), specyficznych wymogów branżowych czy norm bezpieczeństwa i jakości produktów (w tym odpowiedzialności sprzedawcy). Równie istotne są kwestie dotyczące etykietowania i znakowania towarów i opakowań, bo mogą być powiązane z obowiązkami dotyczącymi zarządzania gospodarką odpadami. Warto sprawdzić aspekty prawne obejmujące metody płatności, przeliczania walut obcych, czy też obowiązków związanych z przetwarzaniem danych osobowych. Na koniec nie można zapomnieć o kwestiach podatkowych, zwłaszcza w obszarze podatku VAT. Natomiast w przypadku sprzedaży na rzecz państw niebędących członkami Europejskiego Obszaru Gospodarczego, także regulacji i procedur celnych - mówi Jakub Słodziński, Radca Prawny, Senior Associate w kancelarii Peterka & Partners

Nie każdy kraj będzie odpowiednim kierunkiem e-eksportu dla każdego biznesu. Trzeba wziąć pod uwagę lokalny popyt na konkretne produkty i usługi, przyzwyczajenia i nawyki zakupowe konsumentów, a nawet uwarunkowania kulturowe. Rynki, które na pierwszy rzut oka wydają się bardzo atrakcyjne są często powiązane z dużą konkurencją i wysokimi oczekiwaniami klientów.

Kultura jest jak góra lodowa.Tworząc strategię biznesową nie możemy kierować się jedynie elementami, które widać, ale przede wszystkim całym niewidocznym aspektem kultury, jak wartości, normy, tradycje, sposoby budowania relacji oraz założenia, które bezpośrednio wpływają na decyzje naszych partnerów biznesowych. Ważne są przyzwyczajenia i standardy, które są odmienne na różnych szerokościach geograficznych. Na przykład, szwedzki klient, który korzysta z platformy sprzedażowej, oczekuje prostoty i dużej przejrzystości w projekcie strony www, a sam proces zakupowy musi być bardzo prosty i intuicyjny. Zaraz po dokonaniu zakupu, oczekuje pojedynczego i czytelnego potwierdzenia zawartej transakcji kupna. Nie ryzykowałabym zasypania skandynawskiego klienta kilkoma mailami po dokonaniu transakcji zakupu. Z kolei Rosjanie są przyzwyczajeni do ograniczeń budżetowych, ale cenią sobie jakość i pozytywne doświadczenia zakupowe. Mieszkańcy Moskwy i Sankt Petersburga spędzają dwa razy więcej czasu na zakupach online niż ich rodacy w  innych regionach, a kanały społecznościowe to w Rosji najszybszy sposób budowania marki i docierania do konsumentów - mówi Małgorzata Musińska-Kubis, trenerka komunikacji międzykulturowej.

Uniwersalna strategia e-eksportu nie istnieje

Skuteczna strategia internacjonalizacji powinna uwzględniać wiele czynników takich jak  znaczenie e-handlu w danym kraju, profil typowego e-konsumenta i jego ścieżki zakupowej czy niezbędne działania adaptacyjne do danego rynku. Taki audyt pozwoli dobrać odpowiedni asortyment produktów, właściwie sformułować unikalną propozycję wartości i przygotować adekwatną ofertę cenową.

Niekiedy lepszym pomysłem może być e-eksport do niezagospodarowanych obszarów. Przemawia za tym m.in. duży potencjał rozwoju i korzyści z tzw. efektu pierwszeństwa. Jednak znów - wszystko zależy od konkretnego biznesu. Nie ma tu jednego uniwersalnego przepisu na sukces, który sprawdzi się zawsze i wszędzie. Podczas planowania strategii e-eksportu kluczowe jest indywidualne podejście uwzględniające specyficzne potrzeby danej firmy i jej klientów - podsumowuje Justyna Skorupska, Ekspert Rynku Handlu Elektronicznego, Szefowa Grupy merytorycznej B2B e-commerce w e-Izbie

Więcej informacji: pporeba@e-point.pl
 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie Biuro prasowe
2024-07-05 | 12:25

Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie

  Już ponad 40 tys. samochodów jest we flocie Masterlease. Należąca do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego, Masterlease jest głównym centrum kompetencyjnym dla
Firma Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
2024-06-28 | 01:00

Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?

Według badań przeprowadzonych wśród polskich przedsiębiorstw, 88% ankietowanych uważa, że wdrożenie narzędzi Przemysłu 4.0 zwiększa konkurencyjność ich firm na rynku. 39%
Firma Nowa era w branży imprez firmowych
2024-06-28 | 01:00

Nowa era w branży imprez firmowych

Planowanie imprezy firmowej może zająć nawet rok. W tym czasie należy wziąć pod uwagę nie tylko podstawowe kwestie jak termin i miejsce wydarzenia, ale również zadbać o ciekawe

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.