Komunikaty PR

E-eksport to przyszłość i szansa na rozwój dla polskich

2021-10-18  |  08:30

Rusza kampania edukacyjna firmy e-point - darmowy ebook oraz porady ekspertów.

Rusza kampania edukacyjna firmy e-point SA skierowana do przedsiębiorców zainteresowanych wejściem na zagraniczny rynek B2B za pomocą e-commerce. Oprócz zbioru praktycznych informacji w formacie darmowego ebooka, równolegle publikowana będzie seria wywiadów z ekspertami i ekspertkami z zakresu prawa, handlu elektronicznego czy różnic kulturowych, aby pomóc przedsiębiorcom w przygotowaniu odpowiedniej strategii sprzedaży zagranicznej.

Wartość obrotów na rynku B2B e-commerce w Polsce rośnie w zawrotnym tempie. Zgodnie z danymi raportu Santander Bank Polska „E-commerce w B2B - biznes w sieci" jego wartość w 2021 roku może wynieść nawet 637 miliardów złotych. Wiedzą o tym polscy przedsiębiorcy - 38% z tych, którzy nie posiadają jeszcze e-commerce, deklaruje, że w najbliższym czasie planuje je wdrożyć. Z kolei 96% firm które sprzedają już w sieci, chce dalej inwestować w rozwój kanałów online. To dobry kierunek rozwoju co potwierdzają globalne dane dotyczące tego rynku. W 2019 jego wartość sięgnęła zawrotnych 21,8 bilionów dolarów, co stanowiło 81% całego rynku (B2B i B2C). Rok później wzrost zainteresowania zakupami online był widoczny niemal w każdym regionie świata - od krajów Azjatyckich po Amerykę Północną.

E-eksport umożliwia przedsiębiorcom poszerzanie rynków zbytu i docieranie do nowych klientów bez konieczności otwierania fizycznych placówek za granicą. Podstawowym narzędziem ekspansji międzynarodowej jest w tym wypadku platforma e-commerce. Nie dziwi więc fakt, że coraz więcej polskich przedsiębiorców traktuje e-eksport jako naturalny kierunek rozwoju. Właśnie dla nich stworzyliśmy darmowy ebook, pełen praktycznych wskazówek, insightów eksperckich oraz metod planowania skutecznej strategii ekspansji międzynarodowej, za pomocą kanału e-commerce - mówi Justyna Skorupska, Ekspert Rynku Handlu Elektronicznego, Szefowa Grupy merytorycznej B2B e-commerce w e-Izbie.

Rolą e-Izby jest m.in. wspieranie firm w ekspansji międzynarodowej. Dlatego na specjalnie przygotowanej podstronie Cross Border e-commerce na eizba.pl, od kilku lat gromadzimy materiały merytoryczne wspierające e-przedsiębiorców w eksporcie online. W 2022 roku jeszcze bardziej zwiększymy intensywność tych działań, gdyż rozpoczęliśmy strategiczną współpracę z Polską Agencją Inwestycji i Handlu (PAIH) oraz Ministerstwem Rozwoju i Technologii. Jako jedyna organizacja w Polsce dostarczamy treści dotyczące eksportu online dla portalu trade.gov.pl, a dla PAIH przygotowujemy ekspercki program edukacyjny dla przedsiębiorców - podsumowała Patrycja Sass-Staniszewska, Prezes Izby Gospodarki Elektronicznej, która objęła patronatem medialnym kampanię informacyjną.

Na korzyść e-eksportu przemawia również stosunkowo niska bariera wejścia na rynek zagraniczny, właśnie dzięki platformom e-commerce. Taki model biznesowy to ogromne oszczędności w porównaniu z tradycyjnym eksportem i kusząca wizja dla wielu firm, które nie dysponują wielomilionowym budżetem na rozwój.

Analiza prawna i różnice kulturowe

Dynamiczny rozwój na rynku B2B i utrzymanie trendu wzrostowego w handlu elektronicznym, to w dużej mierze efekt zmian zachowań konsumentów oraz przyspieszenie procesów cyfryzacji, wywołanych przez pandemię Covid-19. Jak wynika z danych Eurostat za 2020 rok -  7 na 10 osób złożyło zamówienie w e-sklepie, zlokalizowanym poza ich krajem zamieszkania. Jednak, aby odnieść sukces na zagranicznym rynku nie wystarczy przetłumaczyć kilku opisów produktów i dodać opcję wysyłki międzynarodowej. Inwestycja w e-eksport to także aspekty prawne, które wymagają analizy pod względem ewentualnych naruszeń przepisów.

Ekspansja na rynki zagraniczne wiąże się z pewnym ryzykiem prawnym, dlatego przed tak ważnym krokiem, warto dokonać analizy otoczenia prawnego w danym państwie. Kluczowe są przepisy dotyczące tzw. sprzedaży zdalnej (internetowej), specyficznych wymogów branżowych czy norm bezpieczeństwa i jakości produktów (w tym odpowiedzialności sprzedawcy). Równie istotne są kwestie dotyczące etykietowania i znakowania towarów i opakowań, bo mogą być powiązane z obowiązkami dotyczącymi zarządzania gospodarką odpadami. Warto sprawdzić aspekty prawne obejmujące metody płatności, przeliczania walut obcych, czy też obowiązków związanych z przetwarzaniem danych osobowych. Na koniec nie można zapomnieć o kwestiach podatkowych, zwłaszcza w obszarze podatku VAT. Natomiast w przypadku sprzedaży na rzecz państw niebędących członkami Europejskiego Obszaru Gospodarczego, także regulacji i procedur celnych - mówi Jakub Słodziński, Radca Prawny, Senior Associate w kancelarii Peterka & Partners

Nie każdy kraj będzie odpowiednim kierunkiem e-eksportu dla każdego biznesu. Trzeba wziąć pod uwagę lokalny popyt na konkretne produkty i usługi, przyzwyczajenia i nawyki zakupowe konsumentów, a nawet uwarunkowania kulturowe. Rynki, które na pierwszy rzut oka wydają się bardzo atrakcyjne są często powiązane z dużą konkurencją i wysokimi oczekiwaniami klientów.

Kultura jest jak góra lodowa.Tworząc strategię biznesową nie możemy kierować się jedynie elementami, które widać, ale przede wszystkim całym niewidocznym aspektem kultury, jak wartości, normy, tradycje, sposoby budowania relacji oraz założenia, które bezpośrednio wpływają na decyzje naszych partnerów biznesowych. Ważne są przyzwyczajenia i standardy, które są odmienne na różnych szerokościach geograficznych. Na przykład, szwedzki klient, który korzysta z platformy sprzedażowej, oczekuje prostoty i dużej przejrzystości w projekcie strony www, a sam proces zakupowy musi być bardzo prosty i intuicyjny. Zaraz po dokonaniu zakupu, oczekuje pojedynczego i czytelnego potwierdzenia zawartej transakcji kupna. Nie ryzykowałabym zasypania skandynawskiego klienta kilkoma mailami po dokonaniu transakcji zakupu. Z kolei Rosjanie są przyzwyczajeni do ograniczeń budżetowych, ale cenią sobie jakość i pozytywne doświadczenia zakupowe. Mieszkańcy Moskwy i Sankt Petersburga spędzają dwa razy więcej czasu na zakupach online niż ich rodacy w  innych regionach, a kanały społecznościowe to w Rosji najszybszy sposób budowania marki i docierania do konsumentów - mówi Małgorzata Musińska-Kubis, trenerka komunikacji międzykulturowej.

Uniwersalna strategia e-eksportu nie istnieje

Skuteczna strategia internacjonalizacji powinna uwzględniać wiele czynników takich jak  znaczenie e-handlu w danym kraju, profil typowego e-konsumenta i jego ścieżki zakupowej czy niezbędne działania adaptacyjne do danego rynku. Taki audyt pozwoli dobrać odpowiedni asortyment produktów, właściwie sformułować unikalną propozycję wartości i przygotować adekwatną ofertę cenową.

Niekiedy lepszym pomysłem może być e-eksport do niezagospodarowanych obszarów. Przemawia za tym m.in. duży potencjał rozwoju i korzyści z tzw. efektu pierwszeństwa. Jednak znów - wszystko zależy od konkretnego biznesu. Nie ma tu jednego uniwersalnego przepisu na sukces, który sprawdzi się zawsze i wszędzie. Podczas planowania strategii e-eksportu kluczowe jest indywidualne podejście uwzględniające specyficzne potrzeby danej firmy i jej klientów - podsumowuje Justyna Skorupska, Ekspert Rynku Handlu Elektronicznego, Szefowa Grupy merytorycznej B2B e-commerce w e-Izbie

Więcej informacji: pporeba@e-point.pl
 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Polskie startupy na drodze do międzynarodowego sukcesu Biuro prasowe
2024-04-19 | 11:45

Polskie startupy na drodze do międzynarodowego sukcesu

Obecnie na polskim rynku działa ponad 3,3 tysiąca startupów. Mimo że, wiele z tych firm jest w początkowej fazie rozwoju, polski rynek ma potencjał, aby zyskać znaczącą pozycję na
Firma 5 dobrych praktyk firmy Mars wyróżnionych w raporcie FOB 2023
2024-04-18 | 06:00

5 dobrych praktyk firmy Mars wyróżnionych w raporcie FOB 2023

16 kwietnia Forum Odpowiedzialnego Biznesu opublikowało coroczny raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2023. Dobre praktyki”. Po raz kolejny wyróżniono w nim firmę Mars
Firma Polacy wybierają komunikację miejską: co to oznacza dla firm?
2024-04-18 | 01:00

Polacy wybierają komunikację miejską: co to oznacza dla firm?

W ostatnich latach obserwujemy znaczący wzrost popularności komunikacji miejskiej w Polsce. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Krajowy Rejestr Długów, ponad 86 procent

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze

Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.

Infrastruktura

Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach

W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.

Konsument

Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi

Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.