Firmy powoli myślą o powrocie do biur – a jak chcą pracować pracownicy?
Pandemia COVID-19 już od ponad roku komplikuje życie ludzi na całym świecie. Dużą nadzieją na powrót do normalności, także tej związanej z pracą, jest globalna akcja szczepień. Za jej sprawą wiele firm z różnych sektorów powoli myśli o ponownym otwarciu swoich biur. Salesforce jako jedno z pierwszych przedsiębiorstw otworzył już 22 biura - w tym w Izraelu i Sydney, korzystając ze swojego autorskiego modelu powrotu do pracy Success from Anywhere. W USA pierwszym oddziałem, który zostanie otwarty, będzie siedziba Salesforce Tower w San Francisco. Widać jednak, że oczekiwania pracowników bardzo się zmieniły przez ostatni rok.
Badania przeprowadzone przez Salesforce pokazały:
- W czerwcu 2020 roku tylko 32% pracowników chciało wrócić do biur, a obecnie ten odsetek wynosi aż 72%.
- Pracownicy Generacji Z są dwa razy bardziej skłonni do pracy w pełnym wymiarze w biurze, niż pracownicy z wyżu demograficznego i Generacji X.
- Prawie połowa pracowników chce przychodzić do biura tylko kilka razy w miesiącu, ale jednocześnie 80% pracowników chce zachować związek z biurem i jego przestrzenią.
Wśród pracowników, którzy w bezpiecznych warunkach powrócili do biur, widać rysujące się tendencje, które pokazują, jak kształtują się preferencje pracowników w nowej rzeczywistości. W Sydney gdzie biuro w bezpiecznych warunkach powitało już swoich pracowników w sierpniu 2020 roku, dokonano ciekawych obserwacji, które pokazują, jak pracownicy chcą pracować w nowej rzeczywistości.
- Pracownicy doceniają elastyczny model pracy. Płeć, wiek i staż pracy nie mają wpływu na to, czy i jak często pracownik przychodzi do biura.
- 64 procent pracowników preferuje model elastyczny (1-3 dni w tygodniu w biurze).
- Biuro jest centrum współpracy. Pracownicy postrzegają biura jako przestrzeń do nawiązywania kontaktów i współpracy. Będąc w biurze sporadycznie siadają przy swoich biurkach, ponieważ wolą spędzić ten czas w przestrzeni wspólnej, wraz z innymi współpracownikami.
- Na piętrach z największą liczbą osób, pracownicy zdecydowanie częściej korzystali z przestrzeni wspólnej, która była zajęta aż w 64 procentach, w przeciwieństwie do przestrzeni biurkowej - zajętej w zaledwie 24 procentach.
- 90 procent pracowników przyszło do biura tego samego dnia, co inny członek zespołu, a 80 procent celowo skoordynowało swój plan pracy tak, aby pracować tego samego dnia z innym członkiem zespołu,
- 53 procent osób, które przyszły do biura, korzystało z nieformalnych interakcji społecznych – między innymi uroczystości zespołowych,
- Nawiązywanie kontaktów towarzyskich wzrosło o 19 procent,
- Rozrywka w pracy urosła o 6%,
- Nawiązanie kontaktu z kolegami wzrosło natomiast o +5%,
- Dom to miejsce sprzyjające produktywności. Pracownicy twierdzą, że są najbardziej wydajni i produktywni, gdy pracują w domu, preferując spotkania z klientami i realizowanie projektów w domu. Pracownicy zdecydowali, że za tą formą pracy przemawia:
- Skupienie/koncentracja bez rozpraszania uwagi (28 %),
- Możliwość zapewnienia sobie warunków „wellbeing” (20%),
- Koncentracja na klientach (16%) i skuteczna interakcja z nimi (12%),
- Wydajność indywidualna (16%) i zespołowa (13%),
- Dostęp (16%) i widoczność (13%) menedżera/liderów,
- Czwartek to nowy poniedziałek. Najbardziej popularnym dniem, w którym pracownicy przychodzą do biura, jest czwartek. Pracownicy wolą rozpoczynać tydzień z domu i spotykać się ze współpracownikami w połowie tygodnia, maksymalnie wykorzystując przestrzeń do współpracy w środę i czwartek.
- Od środy do czwartku wykorzystuje się 70-80 procent przestrzeni biurowej, podczas gdy od poniedziałku do wtorku jest to zaledwie 50-60 procent.
- Szefowie lubią biuro. Managerowie najczęściej przychodzą do biura w każdym tygodniu, chcąc spotkać się twarzą w twarz ze swoimi zespołami. Mimo to, pracownicy zgłaszają, że mają większy dostęp do swoich menedżerów i innych liderów podczas pracy z domu.
- 59 procent liderów przychodziło do biura w początkowej fazie (w przeciwieństwie do 45 procent, którzy przychodzą obecnie),
- Pracownicy, którzy pracują z domu, zgłaszają większy dostęp (16%) i widoczność (13%) menedżerów/liderów,
- Najchętniej do biura przychodzili nowi pracownicy w początkowym okresie pracy - aż 64 procent, w porównaniu z innymi pracownikami, z dłuższym stażem pracy - 38-47%.
Według Salesforce najważniejsze jest zaufanie pracowników, klientów, partnerów i społeczności, a strategia ponownego otwarcia powinna skupiać się przede wszystkim na bezpieczeństwie i zdrowiu pracowników oraz przejrzystości działań. Dlatego priorytetem powinno być przyjęcie opartego na nauce, stopniowego podejścia do powrotu do miejsc pracy, aby zapewnić wszystkim interesariuszom poczucie bezpieczeństwa, wsparcia i ochrony.
Finał III edycji akcji „Dom z Serca”
Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.