Firmy powoli myślą o powrocie do biur – a jak chcą pracować pracownicy?
Pandemia COVID-19 już od ponad roku komplikuje życie ludzi na całym świecie. Dużą nadzieją na powrót do normalności, także tej związanej z pracą, jest globalna akcja szczepień. Za jej sprawą wiele firm z różnych sektorów powoli myśli o ponownym otwarciu swoich biur. Salesforce jako jedno z pierwszych przedsiębiorstw otworzył już 22 biura - w tym w Izraelu i Sydney, korzystając ze swojego autorskiego modelu powrotu do pracy Success from Anywhere. W USA pierwszym oddziałem, który zostanie otwarty, będzie siedziba Salesforce Tower w San Francisco. Widać jednak, że oczekiwania pracowników bardzo się zmieniły przez ostatni rok.
Badania przeprowadzone przez Salesforce pokazały:
- W czerwcu 2020 roku tylko 32% pracowników chciało wrócić do biur, a obecnie ten odsetek wynosi aż 72%.
- Pracownicy Generacji Z są dwa razy bardziej skłonni do pracy w pełnym wymiarze w biurze, niż pracownicy z wyżu demograficznego i Generacji X.
- Prawie połowa pracowników chce przychodzić do biura tylko kilka razy w miesiącu, ale jednocześnie 80% pracowników chce zachować związek z biurem i jego przestrzenią.
Wśród pracowników, którzy w bezpiecznych warunkach powrócili do biur, widać rysujące się tendencje, które pokazują, jak kształtują się preferencje pracowników w nowej rzeczywistości. W Sydney gdzie biuro w bezpiecznych warunkach powitało już swoich pracowników w sierpniu 2020 roku, dokonano ciekawych obserwacji, które pokazują, jak pracownicy chcą pracować w nowej rzeczywistości.
- Pracownicy doceniają elastyczny model pracy. Płeć, wiek i staż pracy nie mają wpływu na to, czy i jak często pracownik przychodzi do biura.
- 64 procent pracowników preferuje model elastyczny (1-3 dni w tygodniu w biurze).
- Biuro jest centrum współpracy. Pracownicy postrzegają biura jako przestrzeń do nawiązywania kontaktów i współpracy. Będąc w biurze sporadycznie siadają przy swoich biurkach, ponieważ wolą spędzić ten czas w przestrzeni wspólnej, wraz z innymi współpracownikami.
- Na piętrach z największą liczbą osób, pracownicy zdecydowanie częściej korzystali z przestrzeni wspólnej, która była zajęta aż w 64 procentach, w przeciwieństwie do przestrzeni biurkowej - zajętej w zaledwie 24 procentach.
- 90 procent pracowników przyszło do biura tego samego dnia, co inny członek zespołu, a 80 procent celowo skoordynowało swój plan pracy tak, aby pracować tego samego dnia z innym członkiem zespołu,
- 53 procent osób, które przyszły do biura, korzystało z nieformalnych interakcji społecznych – między innymi uroczystości zespołowych,
- Nawiązywanie kontaktów towarzyskich wzrosło o 19 procent,
- Rozrywka w pracy urosła o 6%,
- Nawiązanie kontaktu z kolegami wzrosło natomiast o +5%,
- Dom to miejsce sprzyjające produktywności. Pracownicy twierdzą, że są najbardziej wydajni i produktywni, gdy pracują w domu, preferując spotkania z klientami i realizowanie projektów w domu. Pracownicy zdecydowali, że za tą formą pracy przemawia:
- Skupienie/koncentracja bez rozpraszania uwagi (28 %),
- Możliwość zapewnienia sobie warunków „wellbeing” (20%),
- Koncentracja na klientach (16%) i skuteczna interakcja z nimi (12%),
- Wydajność indywidualna (16%) i zespołowa (13%),
- Dostęp (16%) i widoczność (13%) menedżera/liderów,
- Czwartek to nowy poniedziałek. Najbardziej popularnym dniem, w którym pracownicy przychodzą do biura, jest czwartek. Pracownicy wolą rozpoczynać tydzień z domu i spotykać się ze współpracownikami w połowie tygodnia, maksymalnie wykorzystując przestrzeń do współpracy w środę i czwartek.
- Od środy do czwartku wykorzystuje się 70-80 procent przestrzeni biurowej, podczas gdy od poniedziałku do wtorku jest to zaledwie 50-60 procent.
- Szefowie lubią biuro. Managerowie najczęściej przychodzą do biura w każdym tygodniu, chcąc spotkać się twarzą w twarz ze swoimi zespołami. Mimo to, pracownicy zgłaszają, że mają większy dostęp do swoich menedżerów i innych liderów podczas pracy z domu.
- 59 procent liderów przychodziło do biura w początkowej fazie (w przeciwieństwie do 45 procent, którzy przychodzą obecnie),
- Pracownicy, którzy pracują z domu, zgłaszają większy dostęp (16%) i widoczność (13%) menedżerów/liderów,
- Najchętniej do biura przychodzili nowi pracownicy w początkowym okresie pracy - aż 64 procent, w porównaniu z innymi pracownikami, z dłuższym stażem pracy - 38-47%.
Według Salesforce najważniejsze jest zaufanie pracowników, klientów, partnerów i społeczności, a strategia ponownego otwarcia powinna skupiać się przede wszystkim na bezpieczeństwie i zdrowiu pracowników oraz przejrzystości działań. Dlatego priorytetem powinno być przyjęcie opartego na nauce, stopniowego podejścia do powrotu do miejsc pracy, aby zapewnić wszystkim interesariuszom poczucie bezpieczeństwa, wsparcia i ochrony.

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.