Komunikaty PR

Firmy przenoszą dane do chmury

2021-05-05  |  01:00
  • Pandemia przyspieszyła transfer danych na zewnętrzne serwery chmurowe.
  • Dane przechowywane w takich miejscach są nie tylko bezpieczniejsze, ale też pozwalają na szybszą reakcję w razie konieczności zmian w funkcjonowaniu obiektów. Zwiększa to efektywność energetyczną.
  • Systemy takie jak BMS - Building Management System, czyli automatyka budynkowa przechodzą transformację cyfrową.

 

 

Wg ekspertów pandemia może zwiększyć zaufanie do automatyki budynkowej wykorzystującej zewnętrzne serwery chmurowe. Takie rozwiązania mają wiele zalet w porównaniu do wykorzystywania lokalnych serwerów.

 

- Zauważam zmianę mentalną podejścia do takich rozwiązań. Jeszcze kilka lat temu lokalne serwery były dominującym modelem, teraz to się zmienia. To globalny trend związany z informatyzacją firm, który dotarł do Polski. Zarządzający parkami biurowymi, sieciami hoteli czy sklepów doceniają, że inwestowanie w nowoczesne rozwiązania technologiczne długofalowo przynosi oszczędności – mówi Mateusz Bogdański - Projektant BMS ze SPIE Building Solutions.

 

Chmura zewnętrzna pozwala na zdalne zarządzanie

Niższe koszty przechowywania danych w chmurze to nie jedyna zaleta takiego rozwiązania. Dane lokalne są wyizolowane, więc dostęp zdalny z dowolnego miejsca i o dowolnym czasie jest niemożliwy. Utrudnia to diagnostykę oraz optymalizacje systemów sterowania. Tam, gdzie BMS funkcjonuje w chmurze obliczeniowej, jest elastyczny i podatny na zmiany. Przy utrudnionym dostępie do obiektu np. w związku z Covidem serwisant może działać z zewnątrz, a część prac związanych z diagnostyką lub modernizacjami systemów można wykonać zdalnie.

 

- Podam przykład: jeśli sieć hoteli dysponująca np. 10 budynkami przechowuje lokalnie dane dla każdego obiektu z osobna, zdalny nadzór nad danymi jest znacząco utrudniony. Zbiorcze zarządzanie oraz analiza danych z budynku jest często niemożliwa, a to przekłada się na zmniejszoną efektywność energetyczną nadzorowanych obiektów. Aktualnie niektóre z przedsiębiorstw, w szczególności koncerny przemysłowe, wykorzystując chmurowe rozwiązania integrują systemy BMS ze sztuczną inteligencją, co również pozwala na podniesienie wspomnianej wcześniej efektywności energetycznej – mówi Tomasz Dżygało – Inżynier Systemów Automatyki, SPIE Building Solutions.

 

Większe bezpieczeństwo danych

Eksperci wskazują, że zewnętrzne serwery w ostatecznym rozrachunku są tańsze, ale koszty to tylko kolejna z zalet, inną jest wyższe bezpieczeństwo. Cyberataki od kilku lat w badaniach są wskazywane jako rosnące zagrożenie dla prowadzenia biznesu. 2020 rok, który ze względu na pandemię wpłynął na przenoszenie wielu operacji do Internetu, takie zagrożenia nasilił. Ataki na małe, lokalne, często zaniedbane serwery mają większą szansę powodzenia z punktu widzenia cyberprzestępcy. W dodatku liczba ataków na świecie nie pozostaje bez wpływu na Polskę. Wg danych Gigamon Cyberthreat Defense Report procent organizacji dotkniętych udanym cyberatakiem wzrósł w zeszłym roku do 80.7%. Ponad 1/3 firm doświadczyła sześciu lub więcej ataków. Rośnie liczba odpowiadających w badaniu, że udany atak jest bardzo prawdopodobny w najbliższym roku.

 

Dane w zewnętrznej chmurze są bezpieczniejsze niż te przechowywane na lokalnych serwerach. Systemy i mechanizmy bezpieczeństwa są gwarantowane przez dużą organizację np. taką jak Microsoft czy Amazon, która na bieżąco wdraża i przestrzega wysokich standardów dotyczących bezpieczeństwa.

 

- Oczywiście możliwe jest wysokie bezpieczeństwo systemów BMS zlokalizowanych na lokalnych firmowych serwerach, wymaga to jednak odpowiedniego podejścia do zagadnienia i inwestycji. Firma o skali regionalnej czy nawet ogólnopolskiej nie zawsze jest w stanie przeznaczać odpowiednio duże środki na takie zabezpieczenia. Poza tym bardzo ważne są procedury. Jeśli nawet przestrzegane są skrupulatnie, to chwila nieuwagi może wystarczyć do ataku niosącego poważne konsekwencje. W przypadku dużych, zewnętrznych dostawców rozwiązań chmurowych mamy większą pewność, dotyczącą zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa danych – mówi Mateusz Bogdański ze SPIE Building Solutions.

 

Błędy typowe dla lokalnych serwerowni wynikające z czynnika ludzkiego to np. nieprzestrzeganie wytycznych producenta oprogramowania (np. co do regularnej zmiany hasła), korzystanie ze sprzętu firmowego nie tylko do celów zawodowych, instalowanie prywatnych aplikacji, a szczególnie komunikatorów, które mogą być bramą do ataku. Wg raportu Gigamon właśnie ludzie są największym zagrożeniem dla ochrony baz danych. Przede wszystkim brak wykwalifikowanego personelu IT i niska świadomość zagrożeń.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Obowiązkowa deratyzacja
2025-03-06 | 10:30

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Szkodniki mogą pojawić się wszędzie – od pięciogwiazdkowych hoteli i eleganckich restauracji po domy jednorodzinne i miejskie parki. Wielu ludzi bagatelizuje problem gryzoni,
Firma Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki
2025-02-27 | 15:00

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Firma Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
2025-02-26 | 08:50

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?

Wirtualny adres stał się bardzo głośnym tematem w kontekście rejestracji firmy. Z takiej możliwości korzysta już masa przedsiębiorców, zwłaszcza freelancerów,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.