“Gości więcej niż przed pandemią” – Białostoczanie ruszyli do restauracji
Od końca czerwca lokale gastronomiczne działają przy 75% obłożenia sali. Restauratorzy już nazywają to “powrotem do normalności”. Goście dopisują, a ogródki wypełniają się w zakładanych limitach nie tylko wieczorami czy w weekendy. Entuzjazm jest, jednak nie brakuje też wyzwań oraz obaw przed tym, co przyniesie jesień.
– Przewidywaliśmy, że gdy tylko otworzą się restauracje, nasi stali bywalcy chętnie wrócą do jedzenia na mieście. Mimo to pierwsze tygodnie po zniesieniu restrykcji były dla nas miłym zaskoczeniem. Ruch jest bardzo duży, widać radość i ogromną chęć spędzania czasu razem – mówi Urszula Olechno z KOKU Sushi, współwłaścicielka największej sieci sushi barów w Polsce, która w Białymstoku prowadzi trzy punkty: na Rynku Kościuszki, przy ulicy Kilińskiego oraz nastawiony na dowozy POINT przy ulicy Zachodniej.
Jej słowa potwierdzają właściciele innych lokali, które znajdują się w ścisłym centrum miasta.
– Dla kawiarni czas zamknięcia był szczególnie trudny. Podstawą ich istnienia jest przecież bezpośrednie spotkanie z drugim człowiekiem i wypicie kawy w miłej atmosferze. Dlatego powrót gości cieszy nas podwójnie. Ich zresztą też. Widać, że Białostoczanie odkrywają nas na nowo i bardziej doceniają każde tego typu wyjście – komentuje Marcin Zalewski, jeden z założycieli sieci kawiarni the White Bear Coffee.
Patryk Chowaniak z Bistro Dobra Zmiana również obserwuje większe zainteresowanie mieszkańców, także w obszarze cateringu.
– Od momentu, kiedy mogliśmy zacząć działać w lokalu, mieliśmy zauważalnie większy ruch, porównując do lat ubiegłych. Mamy też zwiększoną liczbę zapytań o catering, z uwagi na to, że wiele wydarzeń i uroczystości nie mogło się odbyć w ostatnim czasie. Mimo że trwa właśnie sezon urlopowy, nie brakuje też osób, które nas stale odwiedzają – komentuje restaurator.
Chociaż pandemia nadal trwa, to wyraźnie widać, że ludzie nie chcą już zamykać się w domach. Reżim sanitarny oraz szczepienia skutecznie niwelują ryzyko zarażenia. Znika więc lęk związany z kontaktami społecznymi.
– Nie zauważyliśmy, aby nasi goście mieli jakieś obawy związane z koronawirusem. Raczej wszyscy cieszą się z możliwości powrotu do „normalności” oraz życia zapamiętanego sprzed pandemii – przekonuje Krzysztof Kuderewski z mieszczącej się na Rynku Kościuszki, nowo otwartej restauracji Enklawa Cafe Canteen Bar.
Praca czeka na chętnych
Wznowienie działalności cieszy, jednak w związku z otwarciem pojawił się kolejny problem. Niektóre lokale mają bowiem trudność ze skompletowaniem załogi.
– Obecnie stale poszukujemy rąk do pracy, jakiś czas temu wystartowaliśmy nawet ze specjalną kampanią zachęcającą młodych ludzi do związania swojej przyszłości z KOKU Sushi. Pandemia sporo tu namieszała i nadszarpnęła zaufanie do branży oraz restauracji jako stabilnego pracodawcy. Udowadniamy jednak, że są firmy, które nadal oferują dobre warunki, bez strachu o kolejną falę i lockdown. My dajemy ponadto szansę na rozwój w ogólnopolskiej sieci, pakiety szkoleń oraz atrakcyjne wynagrodzenia – mówi Urszula Olechno.
Podobnie jak KOKU Sushi, także Bistro Dobra Zmiana utrzymała większość załogi.
– Nasza obsługa została przeszkolona do pracy na kuchni i dostaw posiłków, abyśmy mogli zapewnić im pracę. Aktualnie poszukujemy jednak kolejnych osób, bo odmrożenie nastąpiło wraz z ogródkami gastronomicznymi i w tym okresie zawsze potrzeba więcej ludzi. Wiem, że cała branża ma trudną sytuację, jeśli chodzi o personel – komentuje Patryk Chowaniak.
Co przyniesie jesień?
Teraz trwają wakacje, jednak największą niewiadomą są chłodniejsze miesiące i zapowiadana kolejna fala pandemii.
– Branża gastronomiczna mocno ucierpiała podczas lockdownów, dlatego wszyscy obawiamy się tego, co może się wydarzyć jesienią. Ale nie przygotowujemy się specjalnie na czarny scenariusz. Wręcz przeciwnie. Prowadzenie restauracji to trudne i odpowiedzialne zajęcie, dlatego staramy się raczej skupić na rozwoju i ciężkiej pracy. Chcemy zaskakiwać naszych gości, urozmaicać menu, wsłuchiwać się w ich potrzeby i oczekiwania. Już od przyszłego miesiąca nasza restauracja wdraża dowozy dań, będzie także możliwość zakupu wypiekanego przez nas zdrowego chleba – zachęca właściciel Enklawy.
Właściciel Bistro Dobra Zmiana dodaje, że również woli działać tu i teraz.
– Gastronomia to codzienne wyzwania. Aktualnie musimy reagować na gwałtownie rosnące ceny produktów, mimo że sami nie chcemy ich podnosić. Pojawiają się również problemy z brakiem surowców i towarów. Oczywiście obawiamy się, że już za kilka miesięcy naszą branżę spotkają znów tak mocne ograniczenia, a rząd tak jak do tej pory nie zapewni odpowiedniej pomocy, szczególnie małym firmom jak nasza.
Marcin Zalewski z the White Bear Coffee przekonuje natomiast, że dla nich receptą na przyszłość, jest intensywny rozwój.
– Mimo pandemii nasza sieć rozrasta się o kolejne lokale. Wkrótce miśkowe kawiarnie otwieramy w Giżycku, Suwałkach, Ostrowie Wielkopolskim. W tym roku ruszyła także nowa franczyza lodowa – the White Bear Ice Cream. W samym Białymstoku działają już cztery punkty, a to jeszcze nie koniec. Działamy więc nie na sto, ale na dwieście procent. Ograniczenia nie będą trwały wiecznie, dlatego chcemy jak najlepiej wykorzystać sprzyjający czas, który mamy obecnie – podsumowuje.

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.