Komunikaty PR

Indywidualne kursy językowe – chcą ich pracownicy, pracodawcy niekoniecznie

2022-11-07  |  13:45
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 0.09 MB )

Do 2025 roku reprezentanci pokoleń Y i Z zdominują rynek pracy. Pracodawcy, chcąc przyciągnąć do siebie największe talenty, powinni skoncentrować się nie tylko na kwestiach finansowych, ale również na benefitach, z których już teraz korzysta prawie 90 proc. zatrudnionych[1].  Wyniki badań[2] wskazują jednoznacznie, że istnieje benefit, jednocześnie pożądany przez pracowników i przynoszący wymierne korzyści pracodawcom – są nim kursy językowe. Dużym wyzwaniem może się jednak okazać odpowiednie dopasowanie poziomu kursów do potrzeb zatrudnionych, przy jednoczesnej trosce o budżet firmy.

Wyniki raportu Cpl Poland Zoomersi w pracy, czyli jak Pokolenie Z podbija rynek, pokazują, że lista benefitów ma znaczenie przy podejmowaniu decyzji o skorzystaniu z oferty zatrudnienia. Stwierdziło tak 30 proc. badanych. Kwestie związane z poczuciem bezpieczeństwa, takie jak opieka medyczna czy ubezpieczenie na życie są ciągle bardzo pożądane przez pracowników (wybrało je odpowiednio 33 i 34 proc. respondentów), jednak nie aż tak, jak kursy i szkolenia rozwijające kompetencje (atrakcyjne dla 37 proc.).

Pracownicy z pokoleń Y i Z są niezwykle świadomi swoich potrzeb, a co za tym idzie chcą być traktowani indywidualnie, a nie jak liczby w statystyce. Dwie trzecie z nich deklaruje, że chce mieć możliwość skorzystania z benefitu w postaci nauki języka obcego, a sama możliwość rozwoju często jest dla nich nawet ważniejsza niż gwarancja opieki zdrowotnej. Oferowane przez pracodawcę szkolenia muszą być jednak dopasowane do ich potrzeb. W przypadku kursów językowych mówimy tu nawet o hiperpersonalizacji, gdzie osoba ucząca się może nie tylko sama wybrać lektora dopasowanego do swojego poziomu znajomości języka, ale ma również wpływ na szereg innych czynników, takich jak choćby wybór czasu i miejsca szkolenia, czy tego jak często mają się odbywać lekcje komentuje Cezary Chałupa, współtwórca i Chief Commercial Officer w Multilango, startupie, który przy wykorzystaniu grantu z puli na badania i rozwój (B+R) z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), zbudował  platformę językową, zmieniającą rynek nauki języków obcych dla przedsiębiorstw.

Sytuacja, w której pracownik jednocześnie zaspokaja swoje potrzeby związane z rozwojem i benefitami, a pracodawca zyskuje lepiej wyedukowanego, lojalnego pracownika, wydaje się więc z pozoru idealna. W tym miejscu pojawiają się jednak poważne wyzwania, związane z oczekiwaniami pracowników względem jakości szkoleń, a także z budżetem na organizację indywidualnych lekcji językowych dla grupy pracowników.

Hiperpersonalizacja 

Opublikowany we wrześniu bieżącego roku raport infuture.institute i SmartLunch, przedstawia zjawisko hiperpersonalizacji jako jeden z istotnych elementów scenariuszy przyszłości rynku pracy[3]. Polega ono na indywidualnym dopasowaniu oferty pracodawcy, w tym przypadku nauki języka obcego, do specyfiki pracownika. 

W sytuacji, gdy pracodawca zatrudnia kilkadziesiąt osób, ze zróżnicowanym poziomem znajomości języka, wyzwaniem może okazać się znalezienie szkoły językowej, która spełni oczekiwania wszystkich pracowników. Rynek języków obcych w Polsce wart jest 6 mld złotych rocznie, charakteryzuje się ogromnym rozdrobnieniem i różnorodnością ofert, a przez to też brakiem dominującego rozwiązania. Proces poszukiwania odpowiednich lektorów zwykle jest bardzo czasochłonny i często kończy się niepowodzeniem. Na realny efekt można liczyć często dopiero po wielokrotnych próbach.

Inwestycja czy koszt?

Pracodawcy muszą być elastyczni i zaakceptować indywidualizm. Potrzeba personalizacji zwykle jednak podnosi koszty. Kilkuset pracowników to jeden benefit w kilkuset wariantach, a to może oznaczać ogromne nakłady finansowe. Jedna indywidualna lekcja kosztuje od 50 do 200 zł. Obecnie 96 proc. firm szuka talentów mówiących swobodnie po angielsku, ale np. na rynku finansowym przybywa ofert wymagających znajomości węgierskiego. Są też branże, w których wymagana jest znajomość czeskiego lub łotewskiego – nauka tych języków może okazać się jeszcze droższa. Przy intensywnej nauce, miesięczny wydatek na kursy językowe dla pracowników będzie stanowił więc znaczące obciążenie budżetu firmy. 

Nowoczesne technologie umożliwiają jednak zastosowanie tzw. masowej personalizacji, dzięki której pracodawca ma możliwość dostosowania benefitu do preferencji poszczególnych osób bez ponoszenia ekstra kosztów.


Środki pozyskane w procesie finansowania przeznaczyliśmy na stworzenie Multilango, intuicyjnej platformy do nauki języków obcych w formie indywidualnych spotkań online z lektorem. Wzbogaciliśmy ją o nowoczesne technologie jak m.in. machine learning czy voice recognition. Pracownikom daje ona niespotykaną dotąd elastyczność i komfort nauki języka, a pracodawcom pozwala zaoszczędzić czas poświęcony na poszukiwaniu odpowiednich szkół oraz, co równie istotne, ograniczyć koszty, dzięki rozliczeniu w wygodnym modelu subskrypcyjnympodsumowuje Cezary Chałupa.

 


[1] https://wynagrodzenia.pl/artykul/podsumowanie-raportu-benefity-w-oczach-pracownikow-2021

[2] https://landing.cpl.com/Zoomersi-w-pracy/raport.html; https://wynagrodzenia.pl/artykul/podsumowanie-raportu-benefity-w-oczach-pracownikow-2021

[3] https://www.smartlunch.pl/przyszlosc-fabryk-raport

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać? Biuro prasowe
2024-06-28 | 01:00

Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?

Według badań przeprowadzonych wśród polskich przedsiębiorstw, 88% ankietowanych uważa, że wdrożenie narzędzi Przemysłu 4.0 zwiększa konkurencyjność ich firm na rynku. 39%
Firma Nowa era w branży imprez firmowych
2024-06-28 | 01:00

Nowa era w branży imprez firmowych

Planowanie imprezy firmowej może zająć nawet rok. W tym czasie należy wziąć pod uwagę nie tylko podstawowe kwestie jak termin i miejsce wydarzenia, ale również zadbać o ciekawe
Firma Czy sztuczna inteligencja zastąpi człowieka podczas obsługi klienta?
2024-06-28 | 01:00

Czy sztuczna inteligencja zastąpi człowieka podczas obsługi klienta?

Sztuczna inteligencja odgrywa coraz większą rolę, szczególnie w obsłudze klienta. Zgodnie z tegorocznym badaniem IDC, 66% europejskich przedsiębiorstw wskazało obsługę klienta jako

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.