Jak poprawić wizerunek pracodawcy? 5 cennych wskazówek
68% Millennialsów, 54% przedstawicieli pokolenia X i 48% Baby Boomers wskazało, że odwiedza portale społecznościowe firm specjalnie po to, by przekonać się jak są oceniane pod kątem marki pracodawcy*. Niezależnie czy tego chcemy, czy nie, każde przedsiębiorstwo ma określony wizerunek w otoczeniu, w którym funkcjonuje. Aby przyciągać, zatrudniać i zatrzymać w organizacji najlepszych ludzi, potrzebna jest solidna i na bieżąco wdrażana strategia employer brandingowa. Tylko dzięki niej jesteśmy w stanie budować wyobrażenie o marce, które nasi pracownicy i kandydaci do pracy będą chcieli współtworzyć na co dzień.
Wizerunek pracodawcy jest subiektywnym układem obrazów, słów, symboli i myśli. W świadomości odbiorców budują go funkcjonalne, ekonomiczne i psychologiczne korzyści z bycia zatrudnionym w danej firmie oraz identyfikowania się z daną organizacją. I choć z reguły buduje się go w celu wzbudzenia zainteresowania potencjalnych pracowników, ma on realny wpływ także na postrzeganie marki oferowanych przez produktów i usług.
- Wszyscy pracownicy chcą czuć dumę z miejsca, w którym każdego dnia realizują swoje zawodowe cele i ambicje. - zauważa Sebastian Kopiej z Commplace - Dlatego tak ważne jest świadome budowanie określonej kultury organizacyjnej oraz odpowiedniej komunikacji z pracownikami i potencjalnymi kandydatami na oferowane przez nas stanowiska. Tylko ona gwarantuje nam lojalnych współtwórców naszego biznesowego sukcesu.
Dbaj o kluczowe punkty styku z potencjalnymi kandydatami
Jedynie połowa Polaków czuje się zaangażowana w wykonywaną pracę, czuje więź ze swoim pracodawcą, widzi sens powierzanych mu obowiązków i czuje się odpowiednio doceniana. To przerażająca statystyka, którą każdy pracodawca zawsze powinien mieć z tyłu głowy.
Twoi kandydaci i pracownicy mają jedną wspólną cechę. Są ludźmi i tak naprawdę nie szukają informacji o swoim potencjalnym pracodawcy, tylko pewności, że podejmują słuszną decyzję, zgadzając się na pracę dla konkretnej firmy. Employer branding to proces nieustannego budowania identyfikowalnej i unikalnej tożsamości pracodawcy, która wyraźnie odróżnieni daną firmy od konkurencji.
Wizerunek pracodawcy a kultura organizacyjna
Istotą budowania marki pracodawcy jest nie tylko przyciągnięcie utalentowanych kandydatów. Chodzi także o upewnienie się, że zarówno oni, jak i aktualni pracownicy będą w stanie identyfikować się z daną organizacją, jej marką oraz realizowaną misją. Kompasem, który jasno wskazuje ten kierunek, jest ukształtowana kultura organizacyjna.
- Kultura organizacyjna to sposób, w jaki działamy w naszej organizacji. To wartości, w które wierzymy i zasady, na których opieramy swój biznes – tłumaczy Sebastian Kopiej z Commplace. - To także charakterystyczne dla danej firmy rytuały, wspólnie obchodzone święta, kreowane miejsca, styl ubierania się, a nawet język, jakim posługujemy się na co dzień.
Każdy człowiek, który dołącza do danej organizacji, powinien być nie tyle w pełni dopasowany do konkretnej kultury, ale przede wszystkim powinien ją swoją osobą wzbogacać i rozwijać. Pracownik niedopasowany do swojego miejsca pracy, nigdy nie będzie w pełni szczęśliwy i w pełni zaangażowany w powierzane mu obowiązki.
Bądź autentyczny
Autentyczny employer branding to komunikowanie prawdy o firmie, jako pracodawcy, w sposób atrakcyjny i wzbudzający zaangażowanie. Pracownik oczekuje, że jego szef dotrzyma obietnicy złożonej podczas podpisania umowy. Wierzy, że pracodawca nie tylko wypłaci mu na czas umówione wynagrodzenie, a realizowane przez niego zadania będą miały realny wpływ na rozwój firmy, którą współtworzy.
Typowy pracownik spędza w swojej pracy około 40 godzin w tygodniu. Ma ona niewątpliwy wpływ nie tylko na jego finanse, ale również na to, gdzie mieszka, z kim spędza swój czas oraz na ile czuje się szczęśliwy i spełniony. Popatrz na swoją firmę właśnie z tej perspektywy i zbuduj swoją strategię budowania wizerunku pracodawcy w oparciu o autentyczne potrzeby ludzi, których zatrudniasz lub chcesz pozyskać.
- W rzeczywistości kreowanej przez fake newsy, rynek potrzebuje autentycznych pracodawców. - zauważa Sebastian Kopiej. - Nic tak nie bojkotuje lojalności, jak niespełnione obietnice, dlatego odpowiedz sobie szczerze, czy Twoje aktualne materiały rekrutacyjne i wizerunkowe pokazują prawdę o Twojej firmie? I czy Twoja komunikacja z obecnymi i potencjalnymi pracownikami jest wartościowa, autentyczna i skuteczna?
Sercem Twojego biznesu są Twoi pracownicy
Niezależnie od tego, jak bardzo będziesz się starać ulepszać swoje zewnętrzne działania wizerunkowe, musisz pamiętać, że Twoimi najlepszymi ambasadorami są pracownicy. Osoby, które każdego dnia przekraczają próg Twojej firmy i doświadczają panującej tam atmosfery. To oni są w stałym kontakcie z klientami, dostawcami i zewnętrznymi partnerami. Mają największy wpływ na innych pracowników i kandydatów, których chcesz ściągnąć do swojej organizacji.
Istotną rolę w budowaniu lojalności i zaangażowania pracowników odgrywają informacje zwrotne. To dzięki nim rozwijamy się i usprawniamy nasze działania. Równie istotna jest jasna wizja pożądanego efektu, zarówno w kontekście działań osobistych, jak i firmowych, dzięki której pracownik, czuje, ze przynależy do określonej społeczności, która patrzy i podąża w tym samym kierunku.
Wizerunek pracodawcy – odpowiedzialność nie tylko od święta
Pamiętaj, że to co i w jaki sposób mówisz do swoich pracowników lub kandydatów do pracy jest dużo ważniejsze niż najciekawsza i najbardziej angażująca kampania wizerunkowa realizowana w mediach.
- Kluczem do sukcesu w budowaniu wizerunku pracodawcy jest zapewnianie odpowiednich doświadczeń, które przeżywa pracownik w toku całego cyklu życia w organizacji - od zatrudnienia i wdrożenia, poprzez rozwój, aż do jego odejścia z firmy. - radzi ekspert Commplace. - O wrażenia pracowników dbajmy jednak nie tylko od święta. Każdego dnia zapewniajmy im to, czego faktycznie potrzebują i oczekują, a następnie odpowiednio to komunikujmy.
* https://www.glassdoor.com/employers/blog/most-important-employer-branding-statistics/

PGE Baltica, CRIST, WIKE i Grupa Przemysłowa Baltic chcą współpracować przy budowie statków instalacyjnych i serwisowych

Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Europosłowie za wydłużeniem finansowania krajowych planów odbudowy o 1,5 roku. Apelują o większą przejrzystość wydatków
Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) – uruchomiony po pandemii COVID-19 – wygasa w sierpniu 2026 roku. Europosłowie w przyjętej niedawno rezolucji postulują, by przedłużyć ten termin o 18 miesięcy dla kluczowych projektów bliskich ukończenia. To szczególnie ważne dla Polski, która przez trzy lata – przez spór poprzedniego rządu z Komisją Europejską – miała zablokowany dostęp do środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Jednocześnie rezolucja wzywa do większej przejrzystości wydawanych funduszy.
Polityka
Prof. G. Kołodko: Druga prezydentura Trumpa zmienia Amerykę i świat na gorsze. Nie przyczynia się do rozwiązywania fundamentalnych światowych problemów

Zdaniem byłego wicepremiera i ministra finansów, prof. Grzegorz Kołodki, trumpizm wzmacnia pewne trendy nacjonalizmu, populizmu ekonomicznego i handlowego nie tylko w Ameryce, ale także w innych państwach. W ocenie ekonomisty Trump i trumpizm będą mieli negatywne skutki dla światowych procesów demograficznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Prezydentura Trumpa nie skupia się na rozwiązywaniu najważniejszych światowych problemów, takich jak m.in. migracja, zimna wojna, czy też ocieplenie klimatu.
Konsument
Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju

W UE co roku wytwarza się ponad 2,2 mld t odpadów. Aby ograniczyć ich ilość, promowane jest przechodzenie na bardziej zrównoważony model, czyli gospodarkę o obiegu zamkniętym. W ramach pakietu zmian prawnych ograniczających negatywny wpływ działalności człowieka na środowisko nacisk położony jest w dużej mierze na producentów opakowań. Przedstawiciele branży podkreślają, że nowe regulacje to dla nich nie tylko nowe obowiązki, ale też okazja na zbudowanie przewagi konkurencyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.