Komunikaty PR

Jak wygląda restrukturyzacja firmy krok po kroku?

2024-12-06  |  08:30
Biuro prasowe
Unsplash

Restrukturyzacja firmy obejmuje różnego typu działania, których celem jest poprawa kondycji finansowej lub sposobu zarządzania i organizacji przedsiębiorstwa. Może to być konieczne, gdy pojawią się trudności finansowe, spadek rentowności, a także w obliczu zmieniających się warunków rynkowych lub innych czynników zewnętrznych i wewnętrznych. Postępowanie restrukturyzacyjne obejmuje szereg działań, którym teraz przyjrzyjmy się nieco bliżej.

1. Restrukturyzacja firmy - co to jest i jaki jest jej cel?

2. Postępowanie restrukturyzacyjne - rodzaje

3. Etapy postępowania restrukturyzacyjnego

Ważnym elementem procesu restrukturyzacji jest skuteczna komunikacja z pracownikami, klientami, dostawcami oraz innymi interesariuszami. Zmiany, z jakimi wiąże się restrukturyzacja przedsiębiorstwa, mogą budzić obawy, dlatego kluczowe jest, aby pracownicy byli na bieżąco informowani o celach i przebiegu przedsięwzięcia.

Restrukturyzacja firmy - co to jest i jaki jest jej cel?

Restrukturyzacją nazywamy specjalny rodzaj postępowania cywilnego, którego celem jest ochrona przedsiębiorstwa przed upadłością i bankructwem. Procedura dostępna jest dostępna dla każdej działalności gospodarczej - zarówno dla jednoosobowych działalności, jak również dla spółek prawa handlowego.

Na czym polega restrukturyzacja firmy? Prawo restrukturyzacyjne za główny cel stawia umożliwienie zadłużonemu spłaty zobowiązań oraz podjęcie kroków niezbędnych ku zabezpieczeniu słusznych praw wierzycieli. Co istotne, stosowane tu mechanizmy różnią się od metod działania w postępowaniu upadłościowym - przede wszystkim dlatego, że restrukturyzacja nie prowadzi do ogłoszenia upadłości dłużnika. Warto również wiedzieć, że niekiedy restrukturyzacja jest dążeniem do gruntownego przekształcenia struktur przedsiębiorstwa, a nawet zmiany charakteru prowadzonej działalności.

Przykładowo: jeśli restrukturyzacji poddawany jest producent okien, efektem restrukturyzacji firmy może być wprowadzenie bardziej efektywnego systemu zarządzania łańcuchem dostaw, poprawa jakości produktów albo zmodernizowanie oferty w odpowiedzi na zmieniające się preferencje konsumentów, np. rosnące zapotrzebowanie na okna energooszczędne).

Postępowanie restrukturyzacyjne - rodzaje

Restrukturyzacja to proces, który może przyjmować różne formy, w zależności od sytuacji finansowej firmy i jej potrzeb. Zgodnie z polskim prawem, wyróżnia się cztery główne rodzaje postępowań restrukturyzacyjnych, z których każda charakteryzuje się odmiennymi zasadami proceduralnymi.

•           Postępowanie układowe

To najprostsza forma postępowania restrukturyzacyjnego. Umożliwia dłużnikowi zawarcie i zatwierdzenie układu z wierzycielami bez konieczności angażowania sądu. Ścieżka otwiera się, gdy suma wierzytelności spornych uprawniających do głosowania nad układem nie przekracza 15% ogólnej sumy wierzytelności. W ten sposób zatwierdzenie układu przebiega sprawnie i pociąga za sobą mniejsze koszty. Dodatkowo dłużnik może zaproponować warunki układu.

•           Przyspieszone postępowanie układowe

W tym przypadku proces restrukturyzacji przedsiębiorstwa umożliwia dłużnikowi szybsze, uproszczone zawarcie układu z wierzycielami - pod warunkiem, że suma wierzytelności spornych, które uprawniają do głosowania nad układem, nie przekracza 15% ogólnej kwoty wierzytelności. Główną różnicę między przyspieszonym postępowaniem układowym a postępowaniem o zatwierdzenie układu jest spis wierzytelności charakterystyczny dla trybu przyspieszonego. To forma restrukturyzacji skierowana głównie do firm, które znajdują się w trudnej sytuacji finansowej, ale mogą liczyć na wsparcie swoich wierzycieli.

•           Postępowanie układowe

W tej procedurze dłużnik, po sporządzeniu spisu wierzytelności, zawiera układ z wierzycielami, który jest następnie zatwierdzany przez sąd. To forma bardziej skomplikowana, polegająca na zatwierdzeniu spisu wierzytelności i wymagająca zatwierdzenia planu restrukturyzacyjnego. Najważniejszą korzyścią dla firm jest natomiast opcja negocjowania warunków układu, które mogą obejmować np. redukcję długu, wydłużenie okresu spłaty lub odroczenie terminów płatności.

•           Postępowanie sanacyjne

To najbardziej zaawansowana forma restrukturyzacji, która nie tylko umożliwia zawarcie układu z wierzycielami, ale także daje szansę na poprawę sytuacji ekonomicznej firmy oraz przywrócenie jej zdolności do regulowania zobowiązań. Dłużnik podlega ochronie przed egzekucjami, a jednocześnie może przeprowadzić niezbędne zmiany w strukturze firmy, jej procesach operacyjnych czy organizacji pracy.

Etapy postępowania restrukturyzacyjnego

Pierwszym krokiem w procesie restrukturyzacji jest dokładna analiza sytuacji finansowej i operacyjnej firmy. Na podstawie wyników analizy, należy wyznaczyć cele restrukturyzacji. Może to być poprawa płynności finansowej, redukcja kosztów, znalezienie dodatkowych źródeł finansowania, zmiana struktury organizacyjnej, zwiększenie rentowności, poprawa efektywności produkcji, a także zmiana strategii rozwoju.

Restrukturyzacja przyjmuje różne formy. Dostępna jest między innymi restrukturyzacja finansowa, restrukturyzacja operacyjna czy restrukturyzacja strategiczna. Po otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego taki plan wdraża się w życie.

Po zakończeniu procesu restrukturyzacji firma powinna przeanalizować efekty podjętych działań. Jeśli restrukturyzacja przyniosła oczekiwane rezultaty, firma może skupić się na dalszym rozwoju i stabilizacji swojej pozycji na rynku. W przeciwnym razie może być konieczne dalsze dostosowanie strategii.

Źródło informacji: Komsta Okna i Drzwi S.A.

Materiał promocyjny

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Łazienka w stylu boho – jak stworzyć swoją oazę spokoju? Biuro prasowe
2024-12-06 | 10:00

Łazienka w stylu boho – jak stworzyć swoją oazę spokoju?

Marzysz o miejscu, które pozwoli Ci oderwać się od codziennego zgiełku i zanurzyć w chwili wytchnienia? Łazienka w stylu boho to coś więcej niż tylko funkcjonalna przestrzeń
Firma BRAK ZDJĘCIA
2024-12-06 | 01:00

Andrzej Wodzyński z nagrodą Ambasadora Polskiej Przedsiębiorczości.

Grupa Tubądzin, jako wiodący producent reprezentujący branżę ceramiczną, została zaproszona do uczestnictwa w II Kongresie Biznes Polska Świat. To wydarzenie, koncentrujące się wokół przyszłości polskiej gospodarki i
Firma 5-krotnie szybsze tworzenie rejestru dostawców DORA
2024-12-05 | 12:40

5-krotnie szybsze tworzenie rejestru dostawców DORA

  DORA Register rewolucjonizuje proces tworzenia rejestru informacji o postanowieniach umownych z dostawcami ICT, skracając czas pracy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

IMM Szkolenie

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Coraz większa rola sztucznej inteligencji w marketingu. Wirtualni influencerzy na razie pozostają ciekawostką

Prawie 70 proc. strategii marketingowych wykorzystuje obecnie sztuczną inteligencję, a w przypadku kampanii influencerskich – prawie połowa – wynika z badań duńskiej firmy Influencer Marketing Hub. Technologia ta ułatwia dobór influencerów, przewidywanie trendów i analizę zaangażowania odbiorców. Marki tworzą także kontent z wykorzystaniem AI, a nawet swoich wirtualnych influencerów. Choć pozostają oni na razie ciekawostką na rynku, to budzą szereg pytań o to, co w influencer marketingu najważniejsze, czyli autentyczność i zaufanie.

Finanse

Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków

Kobiety-inwestorki – częściej niż inwestujący mężczyźni – są nastawione na zapewnienie bezpieczeństwa i ochronę kapitału, dlatego portfele inwestycyjne obu płci często wyraźnie się różnią – wynika z raportu „Polak inwestor 2024”. Panie wybierają zwykle produkty, które zapewniają może mniejszy zysk, ale są bezpieczniejsze. Powodem jest nie tylko ich motywacja, lecz również niska samoocena. Kobiety są znacznie mniej pewne swojej wiedzy dotyczącej inwestowania w porównaniu z mężczyznami.

Handel

Polacy rozsądni w podejściu do prezentów. Kierują się ich praktycznością i ceną

Polacy coraz częściej z wyprzedzeniem kupują prezenty świąteczne. Kierują się przy tym ich funkcjonalnością, ale przede wszystkim ceną. Wielu z nich z tego właśnie powodu wybiera do zakupów okres Black Friday i towarzyszących mu przecen. Na liście najchętniej kupowanych prezentów wysoką pozycję zajmują książki, wśród zabawek dominują za to klocki.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.