“Każda rolka to małe dzieło sztuki” – o kobietach w męskim świecie sushi
Zbyt ciepłe dłonie, makijaż, perfumy. W tradycyjnej Japonii zawód sushi mastera nadal zdominowany jest przez mężczyzn. Co ciekawe, stereotypy dotyczące tego, dlaczego kobiety nie nadają się do tej pracy, przywędrowały także na Zachód. Na szczęście u nas uprzedzenia nie są trwałe i ustępują miejsca innym wartościom – takim jak aktywność, talent czy doświadczenie. W Polsce sushi masterek przybywa z każdym rokiem i świetnie odnajdują się w świecie japońskiej kuchni.
Adriana Jóźwiak ma 25 lat i pracuje w KOKU Sushi w Słupsku – jednym z lokali największej sieci sushi barów w Polsce. Jak sama przyznaje, początkowo wielu klientów było zdziwionych, że potrawy przygotowuje im kobieta, a nie mężczyzna. Dla niej jednak wybór tego zawodu nie był przypadkowy.
– Pracę w KOKU Sushi zaczęłam w zeszłym roku przed wakacjami. Po studiach miałam wreszcie czas na szukanie zajęcia na stałe. Zawsze marzyła mi się ciekawa praca, która będzie mnie zadowalać w 100% i da mi możliwość rozwoju – mówi Adriana i dodaje: – Szkolenia rozpoczęłam na przełomie lipca i sierpnia 2020 r. w Białymstoku. To była cudowna przygoda. Poznałam wspaniałych ludzi, którzy idealnie przygotowali mnie do tego zawodu. Z wielką dokładnością uczyli mnie najpierw podstaw, następnie coraz trudniejszych rzeczy. Do dziś ich techniki, patenty i wskazówki przekazuję moim masterom.
Praktyka i talent
Obecnie Adriana kieruje trzyosobowym zespołem kucharzy. Odniosła też pierwszy duży sukces – w tym roku jej potrawa zwyciężyła w wewnętrznym konkursie dla sushi masterów, w którym brało udział 35 osób. W wakacje Green Rolls będą mogli spróbować klienci w całym kraju.
– Green Rolls to połączenie chrupiących krewetek w tempurze i panko, ogórka i rzodkwi oraz tatara z krewetek i awokado. Cała rolka dodatkowo polana jest dipem marakuja, który podbija smak swoją słodko-kwaśną barwą oraz dipem wasabi, nadającym lekko pikantny charakter. W celu podkreślenia chrupkości dodałam jeszcze pokruszone kuleczki wasabi – opisuje sushi masterka.
Kiedy jury konkursowe otrzymało zgłoszenie Ady, nikt nie miał wątpliwości, do kogo powędruje pierwsze miejsce.
– Ada swoim daniem rozłożyła nas na łopatki. Ta rolka jest niesamowita, pełna smaku, zachwycająca w wyglądzie. Trzeba mieć ogromną wyobraźnię oraz talent, żeby po roku pracy w zawodzie tworzyć takie kompozycje – komentuje Mariusz Olechno, współwłaściciel KOKU Sushi.
Na pytanie o to, za co ceni sobie kuchnię japońską, Adriana odpowiada:
– Sushi to wyjątkowa forma jedzenia, zupełnie inna niż wszystkie. Cenię ją sobie za nieskończone możliwości tworzenia nowych połączeń i smaków. Każda rolka to małe dzieło sztuki, które nigdy nie będzie identyczne do poprzedniej.
W kuchni wszyscy są równi
W KOKU Sushi Ada nie jest wyjątkiem. W prawie każdym lokalu sieci na stanowisku sushi masterki pracuje co najmniej jedna kobieta. W niektórych kobiety stanowią ponad 50% kucharskiej załogi. Pod tym względem przoduje Łomża, gdzie zatrudnionych jest aż 6 sushi masterek, tuż za nią znajdują się Nowa Sól (5), Jastrzębie, Zawiercie i Lubań (po 4).
– W sumie w całej sieci pracuje 40 sushi masterek i mamy nadzieję, że do tego grona będą dołączać kolejne. Niedawno wystartowaliśmy nawet z kampanią, w której zachęcamy młodych ludzi do podjęcia pracy w restauracjach działających pod naszym szyldem. Jako franczyza, dzięki dużej skali i systemom szkoleń, z pewnością dajemy pracownikom większą szansę na rozwój. Na przestrzeni 20 lat obserwowaliśmy świetne kariery – od podstawowych stanowisk po właścicieli własnych lokali. Z naszego doświadczenia wynika, że płeć nie ma tu żadnego znaczenia – przekonuje Urszula Olechno, współwłaścicielka sieci.
W kuchni KOKU wszyscy są równi. Jedyne, co się liczy, to chęci do działania i nauki oraz zaangażowanie.
– Faktycznie – zawód sushi mastera kojarzy się bardziej z mężczyznami, ale dla mnie to tylko dodatkowa motywacja. Jestem osobą, która lepiej dogaduje się z mężczyznami niż z kobietami, dlatego wśród moich współpracowników czuję się jak ryba w wodzie. U nas nie ma żadnych podziałów. Wszyscy staramy się po prostu jak najlepiej wykonywać swoje zadania i ciągle się rozwijać – podsumowuje Ada.

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.