Klub DEI Champions z 2,9-proc. luką płacową – publikacja sprawdzonych praktyk

Ewa Malicka
Rocket Science
Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/
Co trzeci Polak dostrzega potrzebę parytetów. Aż 85 proc. badanych jest zdania, że osoby w każdym wieku powinny mieć taką samą możliwość rozwoju zawodowego. Z drugiej strony, co czwarty Polak uważa, że procesom rekrutacji i rozwoju w jego miejscu pracy brakuje przejrzystości. Najnowsza publikacja „Włączaj nie wyłączając” klubu DEI Champions jest pierwszym na świecie zbiorem pokazującym sprawdzone działania z obszaru różnorodności, równości i włączania w środowisku biznesowym, który tak obszernie opisuje wiedzę i doświadczenie 12 czołowych firm i korporacji w Polsce. Może on być inspiracją dla wszystkich przedsiębiorstw, które stoją przed wyzwaniem zmieniającego się rynku pracy i dążą do zwiększania przewagi konkurencyjnej nie tylko w Polsce, ale też za granicą.
– Jest to bardzo ważna publikacja, która od momentu powstania jej koncepcji budzi zainteresowanie firm, liderów i liderek z całego świata – dlatego będzie dostępna także w języku angielskim. O różnorodności, równości i włączaniu mówi się nadal stanowczo za mało, a jest to nieunikniona przyszłość wszystkich firm, bez względu na to, czy jesteśmy na to gotowi. To już najwyższy czas uznać równość na normę – mówi Olga Kozierowska, prezeska Fundacji WłączeniPlus (Sukces Pisany Szminką).
Jednym ze wskaźników, który pokazuje skuteczność działań z obszaru różnorodności, równości i włączania, jest poziom luki płacowej w firmach członkowskich klubu DEI Champions, która wynosi jedynie 2,9 proc. w wynagrodzeniach całkowitych kobiet i mężczyzn – pensjach zasadniczych z premiami. W Polsce średnia różnica płac wynosi 6,5 proc.1 na niekorzyść kobiet, a w całej Unii Europejskiej utrzymuje się na poziomie prawie 13 proc.2
Co trzeci Polak dostrzega potrzebę parytetów
Z badania* przeprowadzonego na zlecenie Fundacji WłączeniPlus przez Socjolożki.pl wynika, że ponad ⅓ Polaków dostrzega potrzebę parytetów w zarządach i radach nadzorczych dużych firm – deklaruje to 35 proc. badanych. Istotność parytetów częściej jest wskazywana przez kobiety (41 proc. w porównaniu do 29 proc. wśród mężczyzn) oraz – co ciekawe – mieszkańców małych i średnich miast (kolejno 42 i 45 proc. w porównaniu do 28 i 22 proc. w przypadku mieszkańców wsi oraz dużych miast).
Zdaniem 42 proc. respondentów w firmach, w których pracują, procesy rekrutacji oraz możliwości rozwoju kariery są równe i przejrzyste. Zdecydowanie częściej myślą tak osoby młode – 55 proc. ankietowanych w wieku od 18 do 24 lat oraz 50 proc. w grupie od 25 do 34 lat. Wśród respondentów w wieku powyżej 55 lat ten odsetek wynosi zaledwie 30 proc.
Ponad ⅓ badanych twierdzi, że w firmie, w której pracują, możliwe jest, aby osoba po 50. roku życia awansowała na wyższe stanowisko. O możliwości awansu pracownika lub pracownicy po 50. roku życia zdecydowanie częściej są przekonani mężczyźni (44 proc. w porównaniu do 32 proc. wśród kobiet) i ankietowani w wieku od 34 do 44 lat (44 proc.). Osoby, które same znajdują się w grupie wiekowej 50+, zdecydowanie rzadziej zgadzają się, że taka możliwość istnieje – jedynie 27 proc.
Większość – 85 proc. – badanych uważa, że osoby w każdym wieku powinny mieć taką samą możliwość rozwoju zawodowego. Co ciekawe tego zdania jest mniejszy odsetek mieszkańców wsi (80 proc.) niż miast (małych – 89 proc., średnich – 87 proc. i dużych – 89 proc.).
Obowiązek parytetów już w połowie 2026 roku
Parlament Europejski i Rada Europejska przyjęły dyrektywę ws. poprawy równowagi płci w spółkach giełdowych oraz powiązanych środkach. Wynika z niej, że osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci powinny zajmować w organach firm co najmniej 40 proc. stanowisk dyrektorów niewykonawczych lub co najmniej 33 proc. wszystkich stanowisk dyrektorskich. Dyrektywa wprowadza obowiązek osiągnięcia tych parytetów do 30 czerwca 2026 r. W Polsce kobiety stoją na czele jedynie 5 proc. firm i stanowią 14 proc. osób członkowskich zarządów wszystkich spółek giełdowych, a przewodzą zaledwie w 12 proc. rad nadzorczych.
Na tym tle firmy należące do klubu DEI Champions mogą pochwalić się sporymi osiągnięciami – wśród firm członkowskich kobiety w zarządach stanowią już 45,2 proc. Jednocześnie w firmach zrzeszonych w klubie awansowało 298 kobiet, z czego w 52 przypadkach awans dotyczył wyższej kadry menadżerskiej. Wyrównanie pensji w ramach firm w klubie DEI Champions odnotowano u 1001 pracowniczek, a u ⅓ pracowniczek nie było takiej konieczności ze względu na politykę równych płac bez względu na płeć.
– Konieczność parytetów jest faktem, ale w innych obszarach także jest jeszcze przed nami ogrom pracy. Wierzymy, że nasza publikacja będzie wsparciem dla wszystkich przedsiębiorstw, które chcą wdrażać politykę DEI, nawet jeśli są na początku tej drogi. Ważny jest każdy krok w kierunku włączania – dodaje Anna Flis, liderka Klubu DEI Champions, członkini Think Thanku WłączeniPlus.
DEI to coś więcej niż tylko liczby – to budowanie środowiska, w którym każdy ma szansę rozwijać swoje talenty
Przykłady wybranych praktyk w tym zakresie, które mogą pomóc skutecznie i efektywnie dostosować się do zmieniającego się rynku pracy, nachodzących niedługo regulacji prawnych i świata biznesu, można znaleźć w publikacji „Włączaj nie wyłączając” klubu DEI Champions, którego misją jest tworzenie środowiska, w którym różnorodność, równość i włączanie stanowią nieodłączny element sukcesu organizacji. Powstał on z inicjatywy Fundacji WłączeniPlus założonej przez Olgę Kozierowską i obecnie zrzesza osoby członkowskie – prezesów, prezeski, a także członków zarządów oraz liderów i liderki – z 14 dużych firm.
Publikacja zawiera praktyki sukcesu DEI, poruszane są w niej liczne zagadnienia, jak wyzwania w zarządzaniu wielopokoleniowymi zespołami, budowanie włączających i równych ścieżek kariery i równouprawnienie i różnorodność w biznesie, a także jak sprawić, aby każda jednostka czuła się wartościowa i szanowana, eliminować bariery w miejscu pracy, rozwijać potencjał osób w spektrum autyzmu lub ADHD, wspierać społeczności LGBT+, budować poczucie przynależności, łączyć różne środowiska kulturowe, słuchać głosu kobiet i wiele innych.
Listę osób członkowskich, należących do klubu DEI Champions, oraz zbiór dobrych praktyk dostępne są w publikacji „Włączaj nie wyłączając”. Jeśli plik nie wyświetla się prawidłowo, to należy go pobrać.

Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.