“Kryzys? Tego nikt nie przesądza, a stałą jest chęć budowy wizerunku”
Warto się bać?
Nie, ale to wyłącznie moje zdanie. Podchodzę do życia w sposób bardzo racjonalny, wyważony i harmonijny, a sam strach traktuję jako błąd statystyczny [śmiech]. Poważnie rzecz ujmując, to obawy przy prowadzeniu biznesu są zawsze, ale sztuką jest opanowanie takich nastrojów – zarówno osobistych, jak i w obrębie zespołu.
Nawet po doświadczeniach z lockdownu?
Oczywiście zeszłoroczne zamrożenie gospodarki mocno odbiło się na krajowym biznesie, ale to nie oznacza, że należy schować głowę w piasek – wręcz przeciwnie. To właśnie teraz pojawia się niepowtarzalna szansa dla marek, które chcą wyprzedzić konkurencję. W tej kategorii najlepiej sprawdzają się właśnie działania komunikacyjne. Zaczęliśmy naszą rozmowę od strachu – kto ma więc uspokoić setki tysięcy pracowników, których etaty wiszą na włosku? Pracodawcy. W kogo gestii jest zracjonalizowanie nastrojów konsumenckich? Producentów.
Marketing jest w stanie odpowiedzieć na te potrzeby?
Przede wszystkim należy zdać sobie sprawę, czym marketing jest per se. Philip Kotler upatruje w marketingu narzędzi, które są w stanie zmienić świat na lepsze. Thomas Jefferson, jeden z Ojców Założycieli Stanów Zjednoczonych ukuł pojęcie “public relations” na modłę właśnie etycznego dialogu z audytorium. Nie należy demonizować obu pojęć, ponieważ jest to droga donikąd, a każdy sprawny przedsiębiorca powinien zdawać sobie z tego świetnie sprawę. Tak, moim zdaniem działania naszej branży są wręcz niezbędne w tak nieprzewidywalnych czasach.
Ile jest PR-u w powyższej wypowiedzi?
PR-u przez wielkie “P” – naprawdę sporo, ponieważ przez blisko 24 lata kierowałam się właśnie tymi prawidłami, które wyznaczył jeszcze w XIX wieku Jefferson. To nie tylko kwestia pojęć, ale bardzo podstawowej uczciwości – na tej też bazie buduje się zaufanie społeczne, szczery oraz wartościowy dialog, a także lojalność obu stron – przykładowo producenta i klientów. To nie jest tak, że to biznes ma zlecić działania i dzieje się “magia” – nie. Nasze działania to obustronna współpraca na rzecz pewnego dobra. W dobie pandemii to kapitał wręcz deficytowy.
Komunikacja jest aż tak w cenie?
Powiem więcej – jeszcze nigdy nie była nam tak potrzebna, jak teraz. W Media Forum stawiamy na wyjątkowo holistyczne podejście do każdego klienta, dzięki czemu możemy tworzyć projekty, wyprzedzające konkurencję w relatywnie krótkiej perspektywie. Kluczem do sukcesu w tej branży jest łączenie różnych, na pozór odległych od siebie dyscyplin – np. social mediów z komunikacją wewnętrzną.
Zajmujecie się też employer brandingiem?
Tak, ale nie w sposób, który można wyczytać z podręczników. Oczywiście bierzemy pod uwagę twarde dane, sprawdzone schematy, ale clou naszych działań opiera się nie tylko na doświadczeniu, a ciągłej obserwacji trendów. Faktycznie, budowanie wizerunku wśród zespołu – tak jak zaznaczyłam na początku – jest materią, która wymaga szczególnych względów w czasie pandemii.
Podobnie zarządzanie kryzysowe…
…, czyli najmniej przyjemny rodzaj usług, po które sięga dane przedsiębiorstwo. Tak, crisis management to również część naszej oferty, a jako zespół Media Forum dokładamy wszelkich starań, aby nawet w tak niesprzyjającej scenerii organizacja mogła wrócić na właściwe (wizerunkowo) tory.
W tym też upatrujecie pewnej niszy w kontekście potencjalnego kryzysu na jesieni?
Kryzys? Tego nikt nie przesądza, a stałą jest chęć budowy wizerunku, więc nie szukamy “pandemicznej niszy”. Naszym zdaniem działania marketingowe oraz komunikacyjne to swego rodzaju constans w ekosystemie każdego biznesu.
W głowach przedsiębiorców raczej nie ma przestrzeni do myślenia o odważnych inwestycjach.
Działania komunikacyjne nie są “odważnym inwestycjami”, a bezpiecznym must-have. Spójrzmy na dane: według raportów EY ponad 50 proc. polskich przedsiębiorstw w roku 2020 zatrzymało realizację nowych projektów, a obecnie tylko 30 proc. respondentów planuje inicjatywy o charakterze inwestycyjnym. Pamiętajmy jednak, że są to dane statystyczne, a duża część branż już teraz chce zadbać o swój wizerunek, ponieważ widzi w tym szansę absolutnie bez precedensu. Co więcej, Polski Instytut Ekonomiczny zauważył, iż to nie marketing jest obszarem podatnym na cięcia kosztów, a… infrastruktura IT.
W Polsce?
W całej Europie! Szczególnie dojrzałe firmy wiedzą, że nie mogą obyć się bez działań komunikacyjnych, a na cyfryzację przyjdzie jeszcze czas. Zauważmy, że marketing jest obszarem już zbadanym, a środowisko IT – nie. Co za tym idzie, wdrażane obecnie rozwiązania technologiczne mogą ulec dezaktualizacji już w kolejnym kwartale. Działania komunikacyjne z kolei są wyjątkowo odporne na wahania.
To prawda, biznes nie lubi wahań.
Ale są nieodłączną częścią prowadzenia jakiejkolwiek organizacji – kluczem jest zapanowanie nad tymi skokami. Jednym z narzędzi zapobiegawczych jest właśnie marketing i PR. Spójrzmy na social media, którymi również zajmuje się zespół Media Forum – przestrzeń na pozór bardzo prosta, ale w sposób wyjątkowo skuteczny organizująca osiągnięcia danej firmy. Eventy, webinaria i szeroko pojęty content marketing – to gotowe scenariusze na kreację wartości dodanej często niewielkim kosztem.
Wierzy Pani, że takie firmy, jak Media Forum są w stanie pomóc biznesowi w dobie covidu?
Ja to wiem, ponieważ od początku pandemii obserwowaliśmy progres naszych klientów. Dzięki temu jeszcze szybciej wyprzedzają zachowawczą konkurencję.
Bardzo dziękuję za rozmowę.
Dziękuję.
Anna Rynkiewicz – CEO agencji reklamowej i PR Media Forum.
Do 2050 roku ciężar plastikowych śmieci w wodach będzie większy niż ryb
RUSZA BCC STARTUPS
Badanie Innowacyjności Przedsiębiorstw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.