Metody aplikacji etykiet - wybieramy najlepszą opcję
Jak poprawnie znakować produkt, czyli metody aplikacji etykiet
Automatyzacja produkcji, w tym także procesów znakowania produktów, to dla przemysłu, handlu i całej gospodarki - synonim postępu. Jeśli w Twoim zakładzie pracy znakowanie produktów etykietą wciąż odbywa się w sposób manualny, najwyższy czas to zmienić. Jak to zrobić? Poznaj metody aplikacji etykiety i wybierz dla siebie najlepszą opcję.
Metody aplikacji etykiety: na co zwrócić uwagę?
Najważniejszymi kwestiami, które należy uwzględnić przy wyborze automatycznej metody aplikacji, są cechy procesu oraz samego produktu. Wiedza na ten temat pozwoli na wybór najlepszej metody aplikacji etykiety i uchroni przed nietrafionymi inwestycjami. Po pierwsze trzeba więc zwrócić uwagę na to, czy produkt jest nieruchomy czy porusza się, a jeśli tak, to z jaką prędkością i czy jest ona stała czy zmienna. Następnie wybór odpowiedniej metody musi uwzględniać, czy produkty będą powtarzalnie pozycjonowane w trakcie znakowania oraz w którym miejscu będą naklejane etykiety – na górze, spodzie, boku itd. – Ważną kwestią jest także rozmiar aplikowanej etykiety i oczekiwania odnośnie precyzji aplikacji – podpowiada Michał Wąs, ekspert odpowiedzialny za systemy automatycznego druku i aplikacji etykiet Print&Apply w firmie Etisoft. – Warto wziąć także pod uwagę, czy etykieta będzie dedykowana do konkretnego produktu oraz to, w jakim stanie jest produkt – może być np. ciepły/gorący, miękki – i z jakiego materiału jest wykonany. – dodaje ekspert.
Najpopularniejsze metody aplikacji etykiet
Najpopularniejszymi metodami aplikacji etykiet stosowanych w automatycznych aplikatorach etykiet są metody wipe-on i tamp-blow. Aplikacja przez otarcie (wipe-on) jest metodą kontaktową, a produkt w trakcie aplikacji musi się poruszać. Konieczna jest synchronizacja prędkości produktu i nakładanej etykiety. Istotny jest również kierunek ruchu produktu. Metoda doskonale się sprawdzi do aplikacji długich etykiet, do znakowania płaskich powierzchni oraz powierzchni cylindrycznych wraz z użyciem dodatkowego osprzętu. Problemy mogą się pojawić gdy powierzchnia produktu jest nieregularna.
Z kolei aplikacja pneumatyczna tamp-blow/air-blow jest metodą bezkontaktową. Synchronizacja prędkości jest konieczna tylko w przypadku, gdy wymagane jest osiągnięcie wysokiej precyzji aplikacji. Również kierunek ruchu produktu nie jest istotny. Dodatkowym atutem tej metody jest wysoka prędkość aplikacji oraz poprawna obsługa małych etykiet, także w procesach, gdzie do dyspozycji jest ograniczona przestrzeń. Do aplikacji używa się sprężonego powietrza. Standardowo etykieta jest nadmuchiwana na powierzchnię produktu, jednak warunki lub właściwości przedmiotu lub etykiety, mogą determinować konieczność dociśnięcia etykiety.
Metody tamp-blow i wipe-on: którą wybrać?
Znakowanie metodą tamp-blow z nadmuchem etykiety i jej ewentualnym dociskiem rekomenduje się do znakowania palet etykietą logistyczną, znakowania opakowań zbiorczych i kartonów, a także etykietowania produktów, których etykieta zawiera informacje o jego wadze lub wyniku testu czy pomiaru. Ta metoda sprawdzi się także w przypadku wklejenia etykiety w trudno dostępne miejsca. - Precyzyjne naklejenie etykiety najlepiej uda się podczas zatrzymania i powtarzalnego pozycjonowania produktu. – zauważa Michał Wąs z Etisoft. - Zaaplikowanie etykiety w trudno dostępnych miejscach wiąże się z koniecznością zatrzymania produktu i zastosowania różnych modyfikacji sprzętowych końcówki aplikatora.- uściśla.
Metoda wipe-on jest najbardziej racjonalna do użycia i powszechnie stosowana w branży spożywczej – podczas znakowania butelek, puszek i słoików. Głowice rotacyjne w tym przypadku doklejają etykietę lub obracają sam produkt z jednoczesnym doklejaniem etykiety. Metoda ta sprawdza się także z powodzeniem do znakowania w produkcji seryjnej, w tym do aplikowania etykiet informacyjnych z powtarzalnymi danymi w seryjnej produkcji, etykiet marketingowych na powierzchniach płaskich i sferycznych. W przypadku bardziej wymagających produktów lub miejsc aplikacji etykiety, konieczne może być dołożenie dodatkowych systemów doklejających. Jedynym wyjściem może też być budowa dedykowanych rozwiązań aplikujących.
Odpowiedni dobór metody automatycznej aplikacji etykiety zapewni poprawną realizację tego procesu. Pozwoli na zwiększenie wydajności produkcyjnej, osiągnięcie powtarzalności, obniżenie kosztów oraz skierowanie zasobów ludzkich do realizacji innych zadań w zakładzie produkcyjnym. Warto więc wybrać dobrze.

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.