Mikroprzedsiębiorcy w Polsce są zagrożeni depresją i wypaleniem zawodowym
Nest Bank
Wołoska 24
02-675 Warszawa
magdalena.olejnicka|nestbank.pl| |magdalena.olejnicka|nestbank.pl
514 709 175
www.nestbank.pl
Mikroprzedsiębiorcy to istotna pod względem rozwoju gospodarki grupa zawodowa, która jednocześnie płaci wysoką cenę emocjonalną i zdrowotną za prowadzenie własnego biznesu.
Z okazji miesiąca zdrowia psychicznego w październiku, Nest Bank publikując raport „Przedsiębiorcy w stanie zagrożenia”, zwraca uwagę opinii publicznej i samych właścicieli małych i średnich firm na potrzebę zadbania o swoje zdrowie emocjonalne. Działania są realizowane razem z partnerami merytorycznymi: platformą Helping Hand oraz firmą badawczą Synergion.
Mikroprzedsiębiorcy, mimo kluczowego wkładu w rozwój gospodarki, na co dzień zmagają się z wieloma problemami, zarówno zawodowymi, jak i osobistymi. Wyniki raportu pokazały, że przedsiębiorcy są świadomi swojej ważnej roli – potwierdza to aż 88% badanych. Warto podkreślić, że tę opinię podziela aż 80% pracowników etatowych, którzy uważają, że małe i średnie firmy napędzają gospodarkę. Mogłoby się wydawać, że tak świadoma własnej wartości i doceniana grupa w Polsce ma się świetnie. Nic bardziej mylnego. Przedsiębiorcy w Polsce czują się niedoceniani i przeciążeni. Co więcej – przeważająca większość etatowców zgadza się z ich odczuciami. Aż 84% badanych przedsiębiorców uważa, że w Polsce nie szanuje się osób, które prowadzą własny biznes i z tym poglądem zgadza się 74% etatowców.
– Najbardziej charakterystyczną cechą współczesnych mikroprzedsiębiorców jest wysokie obciążenie pracą oraz brak „work-life balance”. To powoduje, że przedsiębiorcy niemal nie odpoczywają – brak im takiej przestrzeni, w której mogliby się zregenerować, naładować baterie i nabrać dystansu. – mówi Magdalena Zajkowska, wiceprezeska Nest Bank. Dlatego zainicjowaliśmy kampanię społeczną „Przedsiębiorcy w stanie zagrożenia”, by pokazać, że zdrowie psychiczne tej grupy jest bardzo ważne – dla nich samych, ich bliskich, ale też dla nas jako społeczeństwa – dodaje.
Mikroprzedsiębiorcy – zagrożeni i przeciążeni
Wyniki raportu pokazały, że prowadzenia własnej firmy nie da się zamknąć w sztywnych ramach 8 godzin i 96% mikroprzedsiębiorców czuje się przeciążonych pracą, w tym 31% w wysokim stopniu. Objawia się to m.in. brakiem czasu na odpoczynek i regenerację: aż 6 na 10 przedsiębiorców nie idzie na zwolnienie lekarskie w przypadku choroby, 56% nie bierze urlopów dłuższych niż tydzień z obawy o sytuację w pracy, a blisko połowa z nich jest pod telefonem całą dobę. Do tego dochodzi rezygnacja ze snu oraz niezdrowe odżywianie.
– Segment mikroprzedsiębiorstw w Polsce jest jak Wielka Rafa Koralowa. Z daleka wygląda potężnie i kolorowo, ale z bliska widać, że składa się z delikatnych organizmów, które mimo dobrego przygotowania, są bardzo wrażliwe na zewnętrzne czynniki – komentuje Michał Kociankowski, General Manager w Synergion. – Przedsiębiorcy czują się osamotnieni, przeciążeni pracą i niedoceniani, co wywiera ogromny wpływ na ich kondycję psychiczną.
Cały raport z badania można pobrać na stronie internetowej https://nestbank.pl/zdrowie
Przeciążenie pracą, poczucie wypalenia zawodowego, brak oddzielenia życia zawodowego od sfery prywatnej czy ciągłe poczucie zagrożenia przekładają się na kondycję psychiczną polskich przedsiębiorców. 68% mikroprzedsiębiorców doświadczyło oznak kryzysu psychicznego w ciągu ostatnich 3 lat, a prawie 6 na 10 z nich (57%) przeżywa długotrwały lęk. Z analizowanych wskaźników wynika także, że co trzeci przedsiębiorca (32%) jest zagrożony depresją lub już wykazuje jej objawy. Prawie co trzeci przedsiębiorca ma obniżony nastrój, a co piąty jest obciążony nadmiernym stresem.
Badanie wskazuje, że wśród mikroprzedsiębiorców nie ma czegoś takiego jak „spokojne prowadzenie firmy”. W ciągu ostatnich 3 lat niemal wszyscy przedsiębiorcy doświadczyli różnych symptomów, które świadczyły o napięciu, lęku i obniżonym nastroju. Trudne stany psychiczne nie przemijają bez śladu, a tym śladem jest przede wszystkim stale odczuwany lęk. Niestety stanowią one duże obciążenie dla organizmu i jeśli utrzymują się dłuższy czas, to wyniszczają ciało i psychikę. – dodaje Aleksandra Tokarewicz, CEO Helping Hand.
Kobiety-przedsiębiorczynie szczególnie zagrożone
Raport pokazuje, że kobiety-przedsiębiorczynie są w jeszcze trudniejszej sytuacji niż ich męscy odpowiednicy. 54% kobiet odkłada wszelkie przyjemności na później, a 38% jest zagrożonych depresją w porównaniu do 28% mężczyzn. Kobiety częściej doświadczają symptomów kryzysu zdrowia psychicznego – prowadzenie własnej firmy jest dla nich zdecydowanie bardziej obciążające niż dla mężczyzn. Aż 7/10 przedsiębiorczyń doświadcza problemów ze snem w porównaniu do ponad 5/10 przedsiębiorców. Kobiety również częściej odczuwają powracający strach o swoją przyszłość (66% kobiet vs 52% mężczyzn).
W ramach kampanii „Przedsiębiorcy w stanie zagrożenia” mikroprzedsiębiorcy mają dostęp do szeregu materiałów opracowanych we współpracy z Helping Hand, platformą wsparcia zdrowia psychicznego, które są dostępne na stronie www.nestbank.pl/zdrowie.
Raport „Przedsiębiorcy w stanie zagrożenia” został opracowany na podstawie badań Synergion, składających się z pogłębionych wywiadów indywidualnych, a następnie sondażu na grupie 908 przedsiębiorców, reprezentatywnej pod względem struktury liczebności mikroprzedsiębiorstw w branżach i województwach według najbardziej aktualnych danych GUS. Wyniki dla mikroprzedsiębiorców zostały zestawione z wynikami badania na reprezentatywnej ze względu na strukturę płci, wieku i miejsca zamieszkania próbie 1021 osób pracujących na umowę o pracę.

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG

Browary przyszłości, czyli strategia „Warzymy Lepszy Świat” Grupy Żywiec

Koniec z długami. Petsy promuje nowe podejście do opieki nad zwierzętami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.