Komunikaty PR

Mleczna czy gorzka, czyli czekoladowe upodobania Polaków

2021-07-07  |  06:30
Biuro prasowe

Przypadający 7 lipca Światowy Dzień Czekolady to dobra okazja, by nieco lepiej poznać zwyczaje zakupowe Polaków związane z tym produktem. Jak wynika z badań*, jesteśmy wierni ulubionym markom, a kupując czekoladę często wrzucamy do koszyka od razu kilka tabliczek.

Badania przeprowadzone na zlecenie firmy Wawel, jednego z najpopularniejszych producentów czekolad i słodyczy, pokazują jasno, iż Polacy często i regularnie sięgają po czekolady – gorzkie, mleczne i nadziewane. 62% ankietowanych deklaruje, iż spożywa czekoladę gorzką przynajmniej raz w miesiącu, zaś 35% – co najmniej raz w tygodniu. Tylko 16% ankietowanych twierdzi, iż nigdy nie jada czekolady gorzkiej.

Podobnie wyglądają wyniki w przypadku czekolad mlecznych – po ten produkt co najmniej raz w miesiącu sięga 64% konsumentów. Czekolady nadziewane wybieramy nieco rzadziej – co piąty ankietowany (21%) degustuje czekoladę nadziewaną przynajmniej raz na siedem dni.

Czekolada czy coś jeszcze?

Nie lubimy się rozdrabniać – gdy w naszym koszyku zakupowym znajduje się czekolada, zwykle jest to więcej niż jedna tabliczka. 40% koneserów czekolady gorzkiej, robiąc zakupy wrzuca do koszyka dwie tabliczki, a kolejne 18% - trzy lub więcej. Podobnie jest w przypadku czekolady mlecznej – w 59% przypadków, w koszykach lądują od razu co najmniej dwa opakowania.

Co ciekawe, miłośnicy czekolad gorzkich zdają się w być w pełni zadowolonymi z jej smaku i rzadziej poszukują innych słodkości. Jak wynika z badań, w dwóch na trzy przypadki, wybierając czekoladę gorzką nie wrzucamy do koszyka już żadnych dodatkowych słodyczy. Kupując czekolady mleczne, inne słodycze dokłada do koszyka 4 na 10 kupujących, a w przypadku czekolad nadziewanych – niemal połowa (46%) koszyków zakupowych poza samą czekoladą zawiera także inne słodkości.

Koneserzy gorzkiej

Fani czekolady gorzkiej wyróżniają się również tym, iż mają swoje ulubione, niezmienne smaki. Zapytani o powód wyboru określonej marki czekolady, niemal połowa (49%) twierdzi, iż „zawsze kupuje ten produkt”. W przypadku czekolad mlecznych swoją wierność marce deklaruje już tylko 38% badanych, a 29% ankietowanych potwierdza, iż „dopiero w sklepie zdecydowało się na wybór tego produktu”. Dokonanie wyboru dopiero przy półce deklaruje z kolei jedynie 17% smakoszy czekolad gorzkich.

Na jakie okazje wybieramy nasze ulubione czekolady? W przypadku gorzkich wariantów, 48% badanych twierdzi, iż dokonuje zakupu po prostu dla siebie. Równocześnie, tylko 11% ankietowanych kupuje czekoladę gorzką dla dziecka. Miłośnicy czekolad mlecznych i nadziewanych z kolei w 33% przypadków kupują je dla swoich pociech. Zgodnie zatem z powszechnym przekonaniem, czekoladę gorzką chętniej wybierają ci, którzy cenią sobie wytrawny smak i sami w pierwszej kolejności chcą cieszyć się jej aromatem.

Brak dodatków i oryginalne pochodzenie

Czekolady to segment pełen licznych nowinek i innowacji. Nie powinno to dziwić, skoro 41,6% ankietowanych Polaków twierdzi, iż „lubi eksperymentować i odkrywać nowe smaki produktów spożywczych”**. Firma Wawel może pochwalić się trzema nowościami w kategorii czekolad na przestrzeni ostatnich zaledwie 12 miesięcy.

W linii czekolad Premium w 2020 roku Wawel zmienił opakowania z tworzywa sztucznego na eleganckie kartoniki. Tu poza atrakcyjnym wyglądem pojawia się także aspekt środowiskowy – w skali roku zmiana opakowań oznacza bowiem o 18 ton wyprodukowanego plastiku mniej. Drugą nowością Wawelu było wprowadzenie na rynek limitowanej kolekcji „Ziarna Świata” – to czekolady z jedynie trzech składników, wykorzystujące ziarno kakaowca tylko z określonego regionu świata – Ghany, Kamerunu czy Wenezueli. Wreszcie produkt, który zadebiutował na półkach ledwie kilka tygodni temu: Ekstra Gorzka 100% cocoa, czyli tabliczka stworzona tylko z jednego surowca, bez jakichkolwiek dodatków, także bez dodatku cukru.

Wyprodukowanie dobrej czekolady gorzkiej o wyjątkowym smaku to niełatwe zadanie – kluczowe są tutaj doświadczenie i nowoczesny park maszynowy. Nasze Czekolady Premium powstają na nowoczesnej linii produkcyjnej, wyposażonej m.in. w najnowszej generacji młyn kulowy i konsze, które zapewniają wyjątkową gładkość oraz jednolitą strukturę czekolady. A to mocno wpływa na doznania smakowe – wyjaśnia Rafał Pulit, dyrektor produkcji w firmie Wawel.

Gorzkie, mleczne i nadziewane czekolady pozostają jednymi z ulubionych słodyczy Polaków. Mamy swoje ulubione smaki, utożsamiamy czekoladę z przyjemnością i sposobem na poprawę nastroju. W Dzień Czekolady możemy sobie zatem pozwolić na kilka kostek więcej.

 

* - Badanie przeprowadzone w dniach 19-23 kwietnia 2021 roku przez ARC Rynek i Opinia metodą łączoną CAWI i CATI na ogólnopolskiej próbie 2350 osób w wieku 16+.

** - Badanie zostało przeprowadzone w dniach 21-24 września 2020 roku przez SW Research metodą wywiadów online, na liczącej ponad 1000 osób reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją Biuro prasowe
2025-07-30 | 09:25

Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją

W wielu organizacjach procesy związane z dokumentacją funkcjonują na uboczu uwagi zarządów, choć mają bezpośredni wpływ na ciągłość operacyjną, zgodność
Firma CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie
2025-07-24 | 14:00

CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie

Nowe partnerstwo ma służyć pogłębieniu integracji pomiędzy profesją  finansową a środowiskiem cyberbezpieczeństwa w Europie poprzez wymianę wiedzy, rozwój kompetencji
Firma Z ziemniaka zrobili biznes
2025-07-15 | 01:00

Z ziemniaka zrobili biznes

Jeszcze kilka lat temu Grzegorz Grodek i Adam Głos zarządzali strukturami w firmach finansowych. Pierwszy był wiceprezesem Tax Care, potem prezesem Faktura.pl, wcześniej związany

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Grupa nowych biednych emerytów stale się powiększa. Ich świadczenie jest znacznie poniżej minimalnej emerytury

Przybywa osób, które z powodu zbyt krótkiego czasu opłacania składek pobierają emeryturę niższą od minimalnej. Tak zwanych nowych biednych emerytów jest w Polsce ok. 430 tys., a zdecydowaną większość grupy stanowią kobiety – wskazują badania ekspertów Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych. W ich przypadku krótszy okres składkowy zwykle wynika z konieczności opieki nad dziećmi lub innymi osobami w rodzinie. Wśród innych powodów, wymienianych zarówno przez panie, jak i panów, są także praca za granicą lub na czarno oraz zły stan zdrowia.

Media i PR

M. Wawrykiewicz (PO): Postępowanie z art. 7 przeciw Węgrom pokazało iluzoryczność tej sankcji. Unia wywiera naciski poprzez negocjacje nowego budżetu

Przykład Węgier pokazał, że procedura z artykułu 7 traktatu o UE o łamanie praworządności nie ma mocy prawnej z powodu braku większości, nie mówiąc o jednomyślności wśród pozostałych państw członkowskich. Negocjacje nowego budżetu UE to dobry pretekst do zmiany sposobu części finansowania z pominięciem rządu centralnego. Czerwcowy marsz Pride w Budapeszcie pokazał, że część społeczeństwa, głównie stolica, jest przeciwna rządom Viktora Orbána, ale i na prowincji świadomość konsekwencji działań Fideszu staje się coraz większa przed przyszłorocznymi wyborami.

Firma

Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin

Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.