Niespokojny rok 2022 w branży metalowej, ale w alu-frost stabilnie
Firma alu-frost z branży metalowej podsumowuje 2022 rok z umiarkowanym optymizmem. Udało się jej osiągnąć wzrost we wszystkich 3 filarach działalności: produkcji nakładek samochodowych, usługach cięcia laserem i sprzedaży metalowych dekoracji i gadżetów. Ale to ten ostatni sektor okazał się ubiegłorocznym czarnym koniem.
Na początku roku 2022 rynek stali przeżył istne tsunami. Fala podwyżek urosła do 200 proc. w stosunku do cen sprzed roku. Teraz powoli sytuacja się normuje, choć Worldsteel (Światowa Organizacja Stali) przewiduje spadek produkcji w kolejnych latach w Unii Europejskiej nawet o 4,5 proc. Wysokie ceny energii wygaszają kolejne piece i wymuszają na hutach różne ograniczenia.
Te wichry miotające globalną gospodarką odczuwają małe, lokalne, polskie firmy, których produkcja opiera się na stali i metalu. Dla wielu z nich ubiegły roku był, jak „być albo nie być” dalej w branży. Niektóre ogłosiły upadłość. Były jednak i takie, które poradziły sobie ze stalowym kryzysem całkiem nieźle. Jedną z nich jest alu-frost z podbiałostockich Sowlan.
Śledząc uważnie ruchy i trendy na światowym rynku i wykorzystując odpowiednie momenty zakład dokonał intratnych zakupów. W 2022r alu-frost zaopatrzyło się aż w 1000 ton blachy płaskiej, nie licząc rur i profili. Wykorzystuje ją pod usługi cięcia laserem. Firma najwięcej zużyła stali konstrukcyjnej – prawie 760 ton. W dużej ilości cięła też ocynk, kwasówkę oraz aluminium.
- Nasz dział CNC miał więc w ubiegłym roku ręce pełne roboty. Przerobił o ponad 160 ton blachy więcej niż rok wcześniej. To wzrost o 15 proc. -– mówi prezes alu-frost Piotr Świrko.
Dla utrzymania dobrej kondycji firmy znaczenie miało przede wszystkim to, że jej działalność opiera się na trzech filarach. I kiedy w przypadku dwóch z nich: produkcji akcesoriów samochodowych i ciecia laserem, wiele zależało od ogólnej, zmiennej koniunktury, o tyle trzeci - alaser.pl poradził sobie znakomicie. W ramach alaser.pl marka wytwarza i rozprowadza metalowe dekoracje do domu i ogrodu oraz gadżety reklamowe. Sprzedaż niektórych z nich skoczyła w zeszłym roku nawet o 200 proc.
Niezwykłym powodzeniem cieszyły się na przykład wycinane laserowo numery na dom. Firma zyskała też na tym, że poza standardowymi, wykonuje także indywidulane zlecenia klientów i tworzy modele według autorskich projektów. Taki numer na dom jest niepowtarzalny. W tym roku wprowadziła jeszcze do oferty podświetlane tabliczki adresowe, które znalazły wielu zwolenników.
Alu-frost osiągnęło też dobry wynik w sprzedaży gadżetów reklamowych, w tym metalowych statuetek, stanowiących nagrody w różnych konkursach i zawodach. Sprzedało ich w 2022 roku czterokrotnie więcej niż wcześniej.
Najbardziej niepewna sytuacja panowała w ogarniętej kryzysem branży motoryzacyjnej. Głównym asortymentem i specjalizacją alu-frost są akcesoria samochodowe (nakładki na zderzak, progi i podstopnice).
- W zeszłym roku sprzedaliśmy ich ponad 26 tys. To nieznacznie więcej niż w 2021 roku, ale cieszymy się, że udało się zachować zwyżkowy trend. Mamy nadzieję, że sprzedaż akcesoriów będzie stopniowo rosła – dodaje prezes Piotr Świrko.
Alu-frost produkuje je do ponad 40 marek samochodowych. W tym roku zamierza poszerzyć ofertę o nakładki do kolejnych, premierowych modeli, które niedawno pojawiły się lub dopiero pojawią się w salonach.

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.