Niespokojny rok 2022 w branży metalowej, ale w alu-frost stabilnie
Firma alu-frost z branży metalowej podsumowuje 2022 rok z umiarkowanym optymizmem. Udało się jej osiągnąć wzrost we wszystkich 3 filarach działalności: produkcji nakładek samochodowych, usługach cięcia laserem i sprzedaży metalowych dekoracji i gadżetów. Ale to ten ostatni sektor okazał się ubiegłorocznym czarnym koniem.
Na początku roku 2022 rynek stali przeżył istne tsunami. Fala podwyżek urosła do 200 proc. w stosunku do cen sprzed roku. Teraz powoli sytuacja się normuje, choć Worldsteel (Światowa Organizacja Stali) przewiduje spadek produkcji w kolejnych latach w Unii Europejskiej nawet o 4,5 proc. Wysokie ceny energii wygaszają kolejne piece i wymuszają na hutach różne ograniczenia.
Te wichry miotające globalną gospodarką odczuwają małe, lokalne, polskie firmy, których produkcja opiera się na stali i metalu. Dla wielu z nich ubiegły roku był, jak „być albo nie być” dalej w branży. Niektóre ogłosiły upadłość. Były jednak i takie, które poradziły sobie ze stalowym kryzysem całkiem nieźle. Jedną z nich jest alu-frost z podbiałostockich Sowlan.
Śledząc uważnie ruchy i trendy na światowym rynku i wykorzystując odpowiednie momenty zakład dokonał intratnych zakupów. W 2022r alu-frost zaopatrzyło się aż w 1000 ton blachy płaskiej, nie licząc rur i profili. Wykorzystuje ją pod usługi cięcia laserem. Firma najwięcej zużyła stali konstrukcyjnej – prawie 760 ton. W dużej ilości cięła też ocynk, kwasówkę oraz aluminium.
- Nasz dział CNC miał więc w ubiegłym roku ręce pełne roboty. Przerobił o ponad 160 ton blachy więcej niż rok wcześniej. To wzrost o 15 proc. -– mówi prezes alu-frost Piotr Świrko.
Dla utrzymania dobrej kondycji firmy znaczenie miało przede wszystkim to, że jej działalność opiera się na trzech filarach. I kiedy w przypadku dwóch z nich: produkcji akcesoriów samochodowych i ciecia laserem, wiele zależało od ogólnej, zmiennej koniunktury, o tyle trzeci - alaser.pl poradził sobie znakomicie. W ramach alaser.pl marka wytwarza i rozprowadza metalowe dekoracje do domu i ogrodu oraz gadżety reklamowe. Sprzedaż niektórych z nich skoczyła w zeszłym roku nawet o 200 proc.
Niezwykłym powodzeniem cieszyły się na przykład wycinane laserowo numery na dom. Firma zyskała też na tym, że poza standardowymi, wykonuje także indywidulane zlecenia klientów i tworzy modele według autorskich projektów. Taki numer na dom jest niepowtarzalny. W tym roku wprowadziła jeszcze do oferty podświetlane tabliczki adresowe, które znalazły wielu zwolenników.
Alu-frost osiągnęło też dobry wynik w sprzedaży gadżetów reklamowych, w tym metalowych statuetek, stanowiących nagrody w różnych konkursach i zawodach. Sprzedało ich w 2022 roku czterokrotnie więcej niż wcześniej.
Najbardziej niepewna sytuacja panowała w ogarniętej kryzysem branży motoryzacyjnej. Głównym asortymentem i specjalizacją alu-frost są akcesoria samochodowe (nakładki na zderzak, progi i podstopnice).
- W zeszłym roku sprzedaliśmy ich ponad 26 tys. To nieznacznie więcej niż w 2021 roku, ale cieszymy się, że udało się zachować zwyżkowy trend. Mamy nadzieję, że sprzedaż akcesoriów będzie stopniowo rosła – dodaje prezes Piotr Świrko.
Alu-frost produkuje je do ponad 40 marek samochodowych. W tym roku zamierza poszerzyć ofertę o nakładki do kolejnych, premierowych modeli, które niedawno pojawiły się lub dopiero pojawią się w salonach.

Rada Przedsiębiorców apeluje o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej

Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Przed Europą wiele lat zwiększonych wydatków na zbrojenia. To obciąży krajowe budżety
– Bezpieczeństwo militarne trzeba finansować bezpiecznie, uwzględniając bezpieczeństwo finansów publicznych, bezpieczeństwo ekonomiczne – mówi dr Sławomir Dudek, prezes Instytutu Finansów Publicznych. Proponowane przez KE poluzowanie reguły fiskalnej pozwalającej na mocniejsze zadłużanie się rządów to zdaniem ekonomistów krok we właściwym kierunku, ale skuteczny na krótką metę. W dłuższej perspektywie konieczne jest wspólne unijne finansowanie, np. w ramach nowego budżetu UE, i wspólne programy zbrojeniowe, a także szukanie kapitału na rynkach finansowych.
Prawo
Duże projekty fotowoltaiczne w Polsce mocno spowolnione. Największymi problemami nadmierna biurokracja i chaos interpretacyjny

Długotrwałe procedury, nadmierna biurokracja i często niejednoznaczne interpretacje przepisów hamują rozwój fotowoltaiki w Polsce – wynika z raportu Polskiego Stowarzyszenia Fotowoltaiki. Inwestorzy wskazują uzyskanie warunków przyłączenia jako najbardziej problematyczny etap procesu inwestycyjnego. Barierą jest też skala wydanych odmów przyłączenia do sieci, co odstrasza inwestorów. Zmiany są konieczne, zwłaszcza w kontekście dyrektywy RED III, która wskazuje na konieczność przyspieszenia, uproszczenia i ujednolicenia procedur administracyjnych dla inwestycji w OZE.
Konsument
Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.