O roli nagród w programach lojalnościowych
Communication
ul. 1 sierpnia 6A
02-134 Warszawa
contact|contrust.pl| |contact|contrust.pl
+48 22 370 28 87
media.contrust.pl
Uczestnicy programów lojalnościowych w B2B, zamiennie nazywanych partnerskimi czy motywacyjnymi, oczekują od organizatora atrakcyjnych gratyfikacji. Przyznają, że nagrody są główną motywacją do udziału w konkretnym programie (39 proc), podczas gdy ich zbyt mały wybór to kluczowy czynnik zniechęcający (50 proc.) – wynika z badania „Kompas lojalności w B2B. Oczekiwania uczestników a rzeczywistość” zrealizowanego przez IRCenter na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services Polska. Jak i czym nagradzać kontrahentów z branży budowlanej, FMCG, OTC, motoryzacyjnej czy elektronicznej, RTV i AGD, by wspierać cele sprzedażowe spółki?
Zanim zostanie przyznana konkretna nagroda warto spojrzeć, jakie są kryteria jej przyznawania. Organizatorzy programów stosują różne mechanizmy gratyfikacji uczestników, począwszy od nagradzania proporcjonalnie do wielkości transakcji, przez sprzedaż konkretnego produktu, po ekspozycję towaru w punkcie sprzedaży. A jak chcą być nagradzani kontrahenci i partnerzy biznesowi przystępujący do programu partnerskiego?
„Z przeprowadzonego na nasze zlecenie badania wynika, że zarówno uczestnicy programów z branży FMCG, budowlanej, motoryzacyjnej, jak i elektronicznej, RTV i AGD, czy OTC oczekują, że będą nagradzani za każdą transakcję. Ten mechanizm dominuje też wśród stosowanych przez organizatorów. Mowa tu o sytuacji, w której za każde wydane 1 złotych przyznawany jest 1 punkt. Drugim najbardziej pożądanym mechanizmem jest docenianie regularności dokonywanych transakcji. Jest to tym ważniejszy aspekt motywacji, iż jest niezwykle rzadko stosowany w praktyce, a przecież to regularność trwania relacji jest istotą lojalności i partnerstwa w biznesie” – wyjaśnia Justyna Klimuk, Incentive & Recognition Product Portfolio Manager w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.
Czym nagradzać?
Patrząc przez pryzmat wszystkich badanych branż, najbardziej pożądane rodzaje nagród to karty przedpłacone z limitem (53 proc.), możliwość wyboru nagrody z szerokiego katalogu (48 proc.) oraz konkretne upominki rzeczowe (47 proc.). Planując wdrożenie programu w konkretnym sektorze warto przejść od ogółu do szczegółu. Czym nagradzać kontrahentów z branży budowlanej, FMCG, OTC, motoryzacyjnej czy elektronicznej, RTV i AGD, by wspierać cele sprzedażowe spółki i budować trwałe relacje z kontrahentami? „Aby wzbudzić pozytywne emocje uczestników programów partnerskich w branży budowlanej warto postawić na nagrody z szerokiego katalogu i karty przedpłacone. Przedstawiciele tego sektora ucieszą się także z tradycyjnych bonów, co w znaczący sposób wyróżnia ich na tle pozostałych badanych branż. Osoby z FMCG poczują, że ich zaangażowanie zostało docenione, jeśli otrzymają rabat na kolejne zakupy lub konkretną nagrodę rzeczową czy kartę przedpłaconą, którą sfinansują wybraną rzecz. Jak nagradzać w OTC? Podobnie jak w branży budowlanej – kartami przedpłaconymi i dając możliwość wyboru nagrody z szerokiego katalogu. Co motywuje uczestników z branży elektronicznej, RTV i AGD? Bez wątpienia na pierwszym miejscu są rabaty na kolejne zakupy. Gratyfikacjami pożądanymi przez branżę motoryzacyjną są karty przedpłacone, możliwość wyboru nagrody z szerokiego katalogu” – wyjaśnia Justyna Klimuk z Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.
Badanie „Kompas lojalności w B2B. Oczekiwania uczestników a rzeczywistość” zostało zrealizowane w 2019 roku przez niezależną agencję badawczą IRCenter, na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Services Polska. Wzięło w nim udział 300 uczestników programów lojalnościowych z branż FMCG, budowlanej, motoryzacyjnej, elektronicznej oraz OTC.
Maxi Zoo z wyróżnieniem Friendly Workplace 2024
Poszerzenie składu Zarządu FBSerwis S.A.
Język finansów – co każdy menedżer rozumieć powinien?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
Spółka PGE Dystrybucja podpisała z firmą Ericsson umowę na dostawę blisko 600 systemów zasilania dla radiowych stacji bazowych i transmisyjnych węzłów agregacyjnych w ramach Programu LTE450. Jest to już ostatni kontrakt na dostawę kluczowych składników sprzętu telekomunikacyjnego sieci LTE450. Jego realizacja ma umożliwić budowę sieci o kluczowym znaczeniu dla sektora energetycznego, co przyspieszy jego cyfryzację.
Ochrona środowiska
Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
Lasy Państwowe przedstawiły plan zwiększenia ochrony dla 17 proc. terenów leśnych, którymi zarządzają. To w sumie ponad 1,2 mln hektarów, z których 0,5 mln ha ma być całkowicie wyłączone z pozyskania drewna. Dodatkowa ochrona obejmie najcenniejsze przyrodniczo lasy w Polsce, w tym m.in. nadleśnictwa Puszczy Białowieskiej i najstarsze lasy w Polsce. Przedstawiciele LP podkreślają, że propozycja jest bezpieczna gospodarczo, ponieważ uwzględnia potrzeby przemysłu drzewnego i lokalnych mieszkańców.
Telekomunikacja
M. Wąsik: Potrzeba twardej reakcji UE na uszkodzenie kabli na Bałtyku. To element wojny hybrydowej
– Nie pohukiwanie w Parlamencie Europejskim, ale twarde sankcje, które Komisja powinna jak najszybciej zaproponować – mówi Maciej Wąsik, europoseł z PiS, zapytany o potrzebną reakcję państw Unii Europejskiej na uszkodzenie kabli biegnących na dnie Morza Bałtyckiego. Jak podkreśla, nikt nie ma wątpliwości, że to element wojny hybrydowej prowadzonej przez Rosję. Dlatego potrzebna jest jednolita i silna odpowiedź UE oraz większe wsparcie dla Ukrainy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.