Oznakowanie w branży automotive. Rygorystyczne normy na każdym etapie produkcji
Branża automotive wymaga od producentów stosowania się do rygorystycznych norm na każdym etapie produkcji pojazdów. Jednym z takich wymagań jest oznakowanie odporne na wpływ czynników obecnych podczas procesów produkcyjnych oraz wieloletnią eksploatację. Wybór certyfikowanego dostawcy stanowi gwarancję stosowania trwałych i czytelnych etykiet, pozwalając producentom spełnić wymogi globalnego przemysłu motoryzacyjnego.
Jakie etykiety wykorzystuje się w branży automotive?
Zaledwie 10-15% etykiet wykorzystywanych w produkcji pojazdów jest widocznych dla kierowców i pasażerów. Jednak ich pozostała część nadal odgrywa bardzo ważną rolę. W przemyśle motoryzacyjnym stosuje się kilka rodzajów oznakowań:
- etykiety techniczne (tabliczki znamionowe, etykiety informacyjne, oznaczenia kabli i przewodów),
- etykiety specjalistyczne (plomby gwarancyjne, etykiety na opony, oznaczenia podzespołów elektronicznych),
- etykiety identyfikacyjne (kody kreskowe, kody QR, RFiD).
W oznakowaniu stosowanym w branży automotive największy udział mają etykiety identyfikacyjne. Pojazdy są zbudowane z tysięcy pojedynczych części. W efekcie, do produkcji jednego egzemplarza konieczne jest wykorzystanie nawet do 30 tysięcy etykiet.
Na etapie produkcji każdy komponent otrzymuje etykietę umożliwiającą jego identyfikację. Ma to ogromne znaczenie dla producentów samochodów – błędna etykieta stanowi zagrożenie dla prawidłowości i wydajności procesów, co niesie za sobą poważne konsekwencje finansowe dla producenta oraz dostawcy. Dlatego etykiety stosowane w branży automotive muszą być trwałe i czytelne, a ich jakość powinna być potwierdzona odpowiednimi certyfikatami.
Jak spełnić rygorystyczne wymogi branży motoryzacyjnej?
Etykiety motoryzacyjne muszą pozostać w pełni nienaruszone i czytelne przez cały okres użytkowania pojazdu. Podczas wieloletniej eksploatacji oznaczenia będą narażone na wpływ czynników takich jak wilgoć czy też zmiany temperatury. Sam etap produkcji wymaga kontaktu etykiety identyfikacyjnej z wysoką temperaturą, ostrymi chemikaliami, smarami czy silnymi strumieniami wody, które mogłyby uszkodzić oznakowanie, a co za tym idzie, spowodować utrudnienia w procesie. Dlatego producenci podejmują różne działania, aby zadbać o trwałość i czytelność etykiet oraz spełnić rygorystyczne wymogi branży.
– Przemysł motoryzacyjny jest niezwykle wymagający. Zważywszy na rygorystyczne wymagania i konieczność znajomości branży ważne jest, aby osoby zajmujące się jej obsługą miały odpowiednią wiedzę i kompetencje. Dlatego w firmie Etisoft stworzyliśmy specjalny dedykowany zespół specjalistów, w skład którego wchodzą wykwalifikowani eksperci z działu technologicznego, jakości oraz handlowego – tłumaczy Mariusz Bielecki, Młodszy Menedżer Produktu w zakresie etykiet i oznaczeń w Etisoft.
Aby zapobiec kosztownym przestojom w produkcji, w przypadku wydruków zmiennych danych na etapie aplikacji etykiet praktycznym rozwiązaniem może być także wykorzystanie drukarek etykiet z weryfikatorem kodów.
Jednak sama świadomość dbania o jakość etykiet motoryzacyjnych to za mało. Do weryfikacji dostawców wykorzystuje się certyfikację IATF. Specyfikacja techniczna standaryzuje wymagania jakościowe systemu zarządzania w firmach związanych z motoryzacją. Dotyczy to wszystkich firm dostarczających materiały, komponenty, podzespoły i usługi na linie produkcyjne lub montażowe motocykli i samochodów. Jednym z istotnych dokumentów jest PPAP, czyli proces zatwierdzania części do produkcji seryjnej przed jej uruchomieniem. Stosuje się go przy nowych wdrożeniach, zmianach surowca, maszyny, technologii produkcyjnej czy też przerwy w dostawie dłuższej niż rok.
– Etisoft dostarcza etykiety stosowane w branży automotive w jakości zgodnej z obowiązującą normą IATF 16949:2016. W 2022 roku uzyskaliśmy certyfikat obejmujący produkcję etykiet samoprzylepnych, elementów funkcjonalnych do znakowania, automatycznej identyfikacji, ochrony i montażu. Etisoft jako producent etykiet był także pierwszą organizacją w Polsce, która wdrożyła program PGAA wchodzący w skład certyfikacji UL wymaganej przez rynek amerykański i kanadyjski – mówi ekspert.
Certyfikacja IATF stanowi potwierdzenie, że wybrany producent ma możliwości oraz kwalifikacje do tworzenia wysokiej jakości, czytelnych i trwałych etykiet stosowanych podczas produkcji pojazdów. Daje to gwarancję, że wyprodukowane przez certyfikowany podmiot etykiety będą spełniać rygorystyczne wymogi branży motoryzacyjnej.
Finał III edycji akcji „Dom z Serca”
Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.