Panele membranowe - interfejsy łączące człowieka i maszynę.
Panele membranowe - interfejsy łączące człowieka i maszynę
Panele membranowe, inaczej zwane klawiaturami foliowymi lub membranowymi, to dziś jeden z podstawowych elementów większości maszyn czy urządzeń elektronicznych. Stosuje się je głównie jako panele operatorskie, które odpowiadają za interakcję użytkownika z maszyną. Dlaczego producenci różnego rodzaju elektroniki użytkowej korzystają z nich tak chętnie? Z powodu wysokich walorów estetycznych oraz niezawodności działania i łatwości montażu. Dzięki panelom membranowym budowa całych paneli sterujących jest „odchudzona” do minimum. Ich zaletą jest także brak ruchomych elementów, takich jak klawisze czy pokrętła.
W myśl zasady „klient nasz pan”, klawiatury membranowe powstają w odpowiedzi na potrzeby klientów w zakresie kształtu czy koloru. Samo wykończenie może być matowe lub błyszczące, z różnymi uszlachetnieniami i dodatkami. Panele mogą być całkiem płaskie, jednak obecnie najczęściej produkuje się je z różnymi rodzajami tłoczeń i uwypukleń powierzchni w miejscach przycisków. Tak, by ich obsługa była jeszcze bardziej komfortowa.
Jak powstają panele membranowe?
Panele membranowe składają się z kilku warstw. Wierzchnia jest najczęściej wytwarzana na transparentnej folii poliestrowej lub folii PC o specjalnych właściwościach, które gwarantują wytrzymałość na wielokrotne naciskanie. Jak powstaje nadruk? - W niskich nakładach i prototypach realizuje się go za pomocą maszyn cyfrowych. Przy wysokich nakładach stosuje się maszyny sitodrukowe. – tłumaczy Tomasz Gałecki z Etisoft, technolog poligrafii z prawie 30-letnim doświadczeniem. Ponieważ zadruk wykonuje się od spodniej strony arkusza, cały panel jest zabezpieczony przed działaniem wszelkich czynników zewnętrznych. Na tej warstwie znajduje się wzór graficzny klawiatury, a także tłoczenia, lakier, transparentne fragmenty na diody SMD lub ekrany LCD. Farby stosowane do druku takich elementów muszą charakteryzować się wyższą elastycznością z uwagi na warunki, w jakich będą funkcjonować, oraz trwałością koloru - zwłaszcza w przypadku paneli wystawionych na promieniowanie słoneczne.
Druk na folii poliestrowej, ze ścieżkami przewodzącymi i polami kontaktowymi, wykonuje się metodą sitodruku, za pomocą specjalnej farby, zawierającej cząsteczki srebra. W kolejnym etapie nanosi się warstwy węglowe w miejscach kontaktowych. Ostatnim krokiem jest druk specjalnej warstwy izolacyjnej, która zabezpiecza ścieżki przed utlenianiem. Poszczególne folie łączy się ze sobą dwustronną warstwą klejącą. Z kolei do aktywacji pola kontaktowego, znajdującego się na folii ze ścieżką elektroniczną, służą metalowe styczniki. Chowa się je w miejscu przetłoczeń folii dekoracyjnej pomiędzy warstwami. Cały panel membranowy łączy się z podłożem, czyli obudową urządzenia, za pomocą spodniej warstwy klejącej.
Panele membranowe – do wyboru, do koloru
Między innymi z uwagi na to, że klienci „kupują oczami”, technologia produkcji paneli membranowych - choć znana i powszechnie stosowana od wielu lat - nieustannie się rozwija. Ma też zastosowanie w coraz większej ilości urządzeń. Jednym z ostatnio obserwowanych trendów jest rezygnacja z przetłoczeń i metalowych styczników na rzecz drukowanych pól pojemnościowych, które wykrywają dotyk palca. Co to oznacza? - Takie rozwiązanie przekłada się bezpośrednio na obniżenie kosztu produkcji całego urządzenia. – zauważa ekspert z Etisoft. Dzięki zastosowaniu paneli membranowych wielu producentów oferuje wykonanie gotowego urządzenia już od kilku sztuk lub oferuje różne modele tego samego urządzenia, zmieniając jedynie wzór samego panelu.
Finał III edycji akcji „Dom z Serca”
Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.