Pozyskiwanie pracowników wciąż jest wyzwaniem dla wielu firm logistycznych.
Dla 54% firm pozyskiwanie pracowników to priorytet na liście inwestycji firm w 2021 roku.* Z drugiej strony popyt na pracownika nie przekłada się na zainteresowanie potencjalnych kandydatów. Przedsiębiorstwa wciąż zgłaszają braki w konkretnych obszarach. W jaki sposób sprostać temu wyzwaniu?
Duże oczekiwania, mało chętnych
Sektor logistyki nieustannie boryka się ze sporymi problemami w pozyskiwaniu nowych pracowników. Do największych wyznań należą - zbyt wysokie oczekiwania finansowe kandydatów (61%) oraz ich deficyt na rynku (58%). W szczególności zaobserwować można braki na stanowiskach:
- magazynier, operator wózka (widłowego, bocznego, wysokiego składu),
- inżynier (ds. procesów logistycznych, automatyk),
- ekspert ds. logistyki (spedytor, specjalista ds. zarządzania stockiem, zarządzania jakością, eksportu, gospodarki magazynowej),
- technik (utrzymania ruchu, operator, mechanik, elektryk,
- wykwalifikowany pracownik produkcji (operator produkcji i maszyn, systemów VMS).
Zweryfikuj, czego oczekują pracownicy
Badanie zatytułowane „Inny wymiar benefitów. Potrzeby, wyzwania i oczekiwania Działów HR” wykazało, jakie benefity obecnie najbardziej interesują pracowników. Znalazły się wśród nich:
- sfinansowanie przez pracodawcę domowego biura (51%),
- zorganizowanie dla pracowników konsultacji psychologicznych (45%),
- dopłata do posiłków (41%),
- dostęp do aplikacji typu Spotify/Netflix (39%).
To cenna wiedza, którą warto wykorzystać konstruując ofertę pracy, zwłaszcza w obszarze świadczeń dodatkowych. Pozyskiwanie pracowników w momencie, w którym wiemy, czego oczekują, staje się o wiele łatwiejsze.
Przygotuj plan rekrutacji
Plany rekrutacyjne to znacznie więcej niż tylko wiedza, jakie stanowiska należy obsadzić w najbliższej przyszłości. Stanowią doskonałą okazję do weryfikacji celów strategicznych firmy i luk w umiejętnościach pracowników. Strategiczny plan rekrutacji powinien zawierać listę stanowisk, wyszczególnionych umiejętności, kalendarz rekrutacji, a także informacje o budżecie przeznaczonym na pozyskiwanie pracowników.
Pokaż, dlaczego mają wybrać twoją firmę
Pomocne może okazać się również przygotowanie ciekawej kampanii reklamowej, prezentującej największe korzyści ze współpracy.
- „Kim jest idealny kandydat?”, „Jakie ma potrzeby?”, „W jaki sposób mogę je spełnić?” – to kilka pytań, od których warto rozpocząć planowanie kampanii rekrutacyjnej – podpowiada Sebastian Kopiej z agencji Commplace, która wspiera firmy w budowaniu wizerunku pracodawcy. - Warto oprzeć się także na możliwościach, jakie dają nowoczesne narzędzia marketingu online. Dzięki nim dokładnie zweryfikujemy, jakie frazy wpisuje w wyszukiwarkę potencjalny kandydat. To z kolei pozwoli dopasować przekaz i kanały komunikacji – dodaje ekspert z Commplace.
Kolejny krok: onboarding
Pozyskiwanie pracowników nie powinno zakończyć się na etapie podpisania umowy. Kolejnym ważnym zadaniem jest utrzymanie go. Nieefektywna rekrutacja to stanowić będzie bowiem dodatkowy koszt dla firmy (poziomie 30% do 200% rocznego wynagrodzenia zatrudnionego pracownika**). Co zatem możesz zrobić? Zapewnij nowym pracownikom dobre samopoczucie i odpowiednie informacje, których potrzebują na wczesnym etapie wdrożenia. Bardzo pomocne może okazać się opracowanie procedur komunikacji wewnętrznej lub przeprowadzenie warsztatów (np. warsztatów z managerami z zakresu budowania relacji interpracowniczych). Wielu pracowników w pierwszym okresie odczuwa dużą presję i przytłoczenie nowymi obowiązkami. Ten etap ma jednak istotne znaczenie w budowaniu długotrwałej relacji i lojalności. Pierwsze wrażenie stanowić będzie temat do rozmowy w Internecie – na forach dyskusyjnych, stronach z opiniami, wizytówce Google. - Dlatego wdrożenie do pracy jest testem dla ciebie, jako pracodawcy. Jeśli pracownik poczuje się zaopiekowany – wygrasz – podsumowuje specjalista z Commplace.
Rusza czas jesiennych rekrutacji. Pozyskiwanie pracowników staje się priorytetem na najbliższy czas dla wielu firm logistycznych. Zanim jednak wystawisz kolejne ogłoszenie z cyklu „pracownik logistyki poszukiwany”, zweryfikuj, czy twoja firma przygotowała dobre fundamenty, aby przyciągać najlepszych.
*na podstawie raportu „Logistyka w Polsce” przygotowanego przez ManpowerGroup i Sieć Badawczą Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania.
** „Managing Talent Retention” , Philips J.J., Edwards L.
![Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_657317725,w_169,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie
![Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1095848486,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
![Nowa era w branży imprez firmowych](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_32581699,w_211,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Nowa era w branży imprez firmowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Finanse
![](https://www.newseria.pl/files/11111/pracownicy-1,w_274,_small.jpg)
Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.
Ochrona środowiska
Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa
![](https://www.newseria.pl/files/11111/wrembel-esg-foto,w_133,_small.jpg)
W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.
Transport
Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
![](https://www.newseria.pl/files/11111/zdm-oswietlenie-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.