Komunikaty PR

Prawo a reklama OOH. Sprawdź, o czym warto pamiętać

2023-02-07  |  01:00
Biuro prasowe

Już 32 miasta w Polsce przyjęły uchwałę krajobrazową – 29 w całości, zaś 3 częściowo. Jakie konsekwencje dla reklamodawców niosą za sobą te przepisy? Na co zwrócić uwagę, planując kampanie OOH w 2023 roku?

Ustawa krajobrazowa trafiła do Sejmu w 2013 roku. Projekt ma przede wszystkim na celu usystematyzowanie kwestii związanych z estetyką przestrzeni publicznej, a co za tym idzie wyznaczenie zasad prezentacji reklam wielkoformatowych. Tymczasem okazuje, że sektor reklamy zewnętrznej sukcesywnie rośnie – prognozowana dynamika wzrostu rok do roku wynosi ok. 25% – mimo obaw o zmniejszenie pola jej oddziaływania.

Reklama w przestrzeni miejskiej jest efektywna

Stały rozwój reklamy zewnętrznej wynika z jednej prostej sprawy – wysokiej skuteczności. Reklama OOH przynosi kilka razy wyższy zwrot z inwestycji niż inne formy promocji, szczególnie w okresie długoterminowym. Oznacza to, że im dłużej reklama widnieje w danym miejscu, tym jest skuteczniejsza[1].

Największy zwrot z inwestycji notowany jest dla kategorii żywności i napojów. Niezwykle skuteczne są reklamy umieszczane na drzwiach supermarketów i tablice reklamowe, na których prezentowane są promocje w danym tygodniu. OOH zwiększa rozpoznawalność marki w obszarze świadomości spontanicznej i top of mind. Liczne analizy rynkowe udowadniają, że OOH podnosi sprzedaż w danych kategoriach, a także wpływa pozytywnie na liczbę odwiedzin na stronach internetowych – uważa Robert Dąbrowski, CEO Recevent.

Jak się mają przepisy prawa do reklamy OOH?

Po pierwsze, nie ma jednego aktu, który reguluje kwestie związane z reklamą zewnętrzną: lokalizacją czy wielkością nośnika. Wytyczne co do estetyki reklamy regulują lokalne gminy albo miasta we własnym zakresie, dlatego tak ważna jest współpraca agencji z jednostkami terytorialnymi w zakresie outdooru. Co zatem warto wiedzieć o ustawach krajobrazowych, nim zdecydujemy się na inwestycję w kampanię OOH?

- Skoro nie ma jednolitych przepisów regulujących umieszczanie reklam w przestrzeni publicznej, agencje OOH powinny w imieniu reklamodawców ustalić najskuteczniejsze, czyli najatrakcyjniejsze lokalizacje nośników reklamowych w miejscach i w formatach akceptowanych przez ustawy i lokalne przepisy – mówi Robert Dąbrowski, CEO Recevent.

Czy przepisy uchwał krajobrazowych są bardzo restrykcyjne? Przyjrzyjmy się im na przykładzie tablic reklamowych i urządzeń reklamowych wolnostojących na największym rynku reklamowym w Polsce – w Warszawie[2]:

  • Ustawa określa zasady dla trzech obszarów – A, B, C, z czego tylko w obszarze oznaczonym jako A nie ma możliwości montażu reklam określanych jako „duże”, przy czym nośniki duże posiadają powierzchnię ekspozycyjną o szerokości i wysokości mieszczących się w zakresie odpowiednio 2,95-3,05 m i 5,95-6,05 m, czyli 18 mkw.
  • Na terenie miasta dopuszcza się nośniki określone w ustawie jako małe, średnie i duże, ale kluczowe są tu odległości. Po pierwsze nośników od siebie (od 30 m w zależności od wielkości reklamy i strony jezdni), po drugie od budynków (od 4 m) czy od pomników (przynajmniej 30 m).
  • Ustawa nakłada także konieczność stosowania wysokich standardów jakości konstrukcji odpornych na czynniki atmosferyczne, co wynika oczywiście utrzymania wysokiej estetyki nośników reklamowych.

Wzrost skuteczności reklamy OOH w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców.

Dla przeciwwagi sprawdźmy, jak to wygląda w ośrodkach miejskich poniżej 100 tys., w których zamieszkuje już ok. 50% Polaków. Zajrzyjmy do uchwały ze Starachowic (liczba mieszkańców ok. 50 tys.), gdzie koniec okresu dostosowania reklam do uchwały minął w 2021 roku[3].

  • Miasto zostało podzielone na strefę pierwszą i drugą, zaś w drugiej dozwolone są reklamy wielkoformatowe do 30 mkw. powierzchni.
  • Konstrukcje wolnostojące powinny być lokowane w odległości 50 m od pomników i miejsc pamięci.
  • Obowiązujący kolor konstrukcji to czarny lub szary.

Na co zatem zwrócić uwagę, podczas planowania kampanii reklamy zewnętrznej?

  • Przede wszystkim warto sprawdzić, czy miasto, w którym planujemy kampanię OOH, przyjęło uchwałę krajobrazową, jeśli tak – zapoznać się z jej treścią.
  • Po drugie, należy określić dozwolone formaty oraz wymagane odległości reklam od siebie nawzajem oraz miejsc pamięci.
  • Po trzecie, umieszczać reklamę zgodną z ustawami, ale w najskuteczniejszych lokalizacjach.
  • Po czwarte, poszukiwać nowych rozwiązań, na przykład stawiając na mniejsze formaty, które lepiej wpasowują w przestrzeń centów miast, a których ustawa nie zabrania, choćby powierzchnie na drzwiach oraz na terenie marketów czy citylighty.

Kampanie outdoorowe wciąż są najskuteczniejszą formą reklamy dla niektórych sektorów rynku. Pozwalają dotrzeć nawet do 80% osób zamieszkujących dany obszar. Należy jednak pamiętać również o tym, by były zgodne z miejscowymi regulacjami prawnymi. W razie wątpliwości warto skonsultować się z ekspertami w branży.

 


[1] https://yotta.com.pl/artykuly/utarte-sciezki-ktore-prowadza-na-manowce-czyli-mylne-przekonania-na-temat-ooh/

[2] UCHWAŁA NR XXV/697/2020 RADY MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY z dnia 16 stycznia 2020 r. w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń (Dz. U. z 2018 r. poz. 1945 oraz Dz. U. z 2019 r. poz. 60,

235, 730, 1009, 1524, 1696, 1716 i 1815).

[3] UCHWAŁA NR XV/13/2019 RADY MIEJSKIEJ W STARACHOWICACH z dnia 19 grudnia 2019 r. w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Obowiązkowa deratyzacja
2025-03-06 | 10:30

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Szkodniki mogą pojawić się wszędzie – od pięciogwiazdkowych hoteli i eleganckich restauracji po domy jednorodzinne i miejskie parki. Wielu ludzi bagatelizuje problem gryzoni,
Firma Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki
2025-02-27 | 15:00

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Firma Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
2025-02-26 | 08:50

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?

Wirtualny adres stał się bardzo głośnym tematem w kontekście rejestracji firmy. Z takiej możliwości korzysta już masa przedsiębiorców, zwłaszcza freelancerów,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.