Komunikaty PR

SEO, SEM i inne adsy – jak nie pogubić się we współczesnym marketingu

2021-09-21  |  10:55
Biuro prasowe

Optymalizacja na miarę XXI wieku

Szczególnie debiutanci, którzy dopiero wkraczają w świat digital, bardzo często zapominają o potencjale skutecznie zoptymalizowanych treści. SEO, a więc Search Engine Optimization to zbiór zasad, a także technologii, który pozwala na takie zarządzanie wpisami na blogu, opisami produktów w ramach strony, czy nawet postami na łamach mediów społecznościowych, aby końcowo dany brand znajdował się na szczycie tzw. SERP-ów, czyli wyników wyszukiwania w wyszukiwarce.

Czym jeszcze charakteryzują się działania SEO? Przede wszystkim wymagają czasu i sporej cierpliwości. W odróżnieniu od SEM (o którym nieco później) optymalizacja witryn internetowych jest elementem strategii długoterminowej, ale ogromnym plusem takiego podejścia jest trwałość i realna wartość efektów. Ponadto, SEO należy do najtańszych form optymalizacji marek w sieci, ponieważ albo wymaga bardzo niskich nakładów finansowych, albo jest całkowicie darmowe (przynajmniej w teorii).

Jeśli więc optymalizacja witryn jest teoretycznie bezkosztowa, dlaczego zajmują się nią agencje, a nie same marki? Jedną z najbardziej oczywistych przyczyn jest brak doświadczenia i odpowiednich narzędzi. O ile pierwsze etapy pozycjonowania wydają się stosunkowo proste, to dalsze kroki wymagają od specjalistów SEO ogromnej wiedzy z zakresu algorytmów wyszukiwarek, fraz kluczowych, CMS-ów typu Wordpress, czy nawet programowania PHP. Jednocześnie firmy zdają sobie sprawę z niepodważalnej wartości skutecznej optymalizacji – według analityków z HubSpot aż 61 proc. ankietowanych przedstawicieli biznesu deklaruje, że organiczne SEO przyczynia się do większego generowania sprzedaży niż narzędzia płatne (i na pozór jeszcze prostsze w obsłudze).

Reklama z algorytmami w tle

Niejako po drugiej stronie spektrum względem SEO znajduje się SEM, czyli Search Engine Marketing. Pierwotnie oba pojęcia były bardzo wyraźnie odseparowywane, ponieważ technologie reklamy internetowej były na tyle jednowymiarowe, że w żaden sposób nie mogły być integrowanie ze strategią SEO. Obecnie jednak mamy do czynienia z wyjątkowo bogatą ofertą systemów SEM, które równie dobrze mogą odnaleźć się w duecie z content marketingiem.

Najlepszym przykładem takiej synergii są adsy w ramach social mediów – z jednej strony mamy do czynienia z przystępnym i zoptymalizowanym tekstem, a z drugiej – płatnym generowaniem częstotliwości występowania postu u wcześniej sprofilowanych użytkowników. W tym miejscu bardzo płynnie przechodzimy do podstawowej cechy SEM, czyli wymogu nakładów finansowych. Te z kolei nie muszą być liczone w tysiącach, a zasada “im więcej, tym lepiej” nie zawsze sprawdza się w kontekście SEM. Co jest więc kluczem do skutecznie przeprowadzonej kampanii?

Przede wszystkim zrozumienie algorytmów środowiska, w którym dana kampania będzie prowadzona, a także modeli rozliczeń. W pierwszej kategorii prym wiedzie rozróżnienie charakteru promocji na łamach Facebooka, Instagrama, czy Twittera od specyfiki SEM w środowisku wyszukiwarek. Social media są o tyle wygodną przestrzenią, że cały system doboru cech grupy docelowej bazuje bardzo często na już dostępnych w serwisie informacji – miejscu zamieszkania, zawodzie, hobby etc. Nieco bardziej skomplikowanym środowiskiem są z kolei wyszukiwarki – wymagają nie tylko wyboru bardzo konkretnego modelu rozliczeniowego m.in. PPC, PPS czy PPL, ale również ręcznego doboru cech audytorium. Z drugiej zaś strony firmy, które postawią na SEM, mogą liczyć na wręcz natychmiastowy efekt, jednak w przeciwieństwie do SEO – stosunkowo krótkotrwały.

Przepis na digital

Jak więc działać w sieci, aby jednocześnie maksymalizować zyski oraz utrzymać ciągłość efektów? Kluczem do osiągnięcia powyższej harmonii jest synchronizacja SEO, SEM oraz systemu ads w ramach social mediów. Taki schemat działania są w stanie wypracować wyłącznie eksperci z wieloletnim doświadczeniem, którzy nie tylko świetnie odnajdują się w zróżnicowanych przestrzeniach marketingowych, ale także znają etyczne prawidła prowadzenia kampanii.

W świecie digital wyróżnia się dwie szkoły: Black Hat SEO/ SEM oraz White Hat SEO/ SEM. Pierwsze hasło obejmuje zbiór praktyk, które co prawda przynoszą względnie szybkie efekty, ale krótkotrwałe i potencjalnie ryzykowne. Według badań StatCounter z roku 2020 aż 91,75 proc. działań optymalizacyjnych i reklamowych odbywa się w ramach wyszukiwarki Google. Ta z kolei opracowała bardzo szczegółowe wytyczne, które odrzucają praktyki Black Hat, a co więcej – określają szereg sankcji względem witryn stosujących bezpardonową reklamę.

Co więc daje zestaw praktyk spod znaku White Hat? Przede wszystkim realny i trwały ruch w obrębie witryny, który nie tylko niesie za sobą sprzedaż, ale także zaangażowanie potencjalnych klientów. To z kolei jest jednym z największych kapitałów współczesnej gospodarki – konsumenci nie podążają za markami, które nie reprezentują wartości, jakości oraz pełnej transparentności działania. Te 3 czynniki należy komunikować w sposób etyczny i zgodny z wytycznymi algorytmów. Czas? Ambitni przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z istoty inwestowania i strategii długoterminowych, dlatego też SEO oraz SEM nie powinny spędzać snu z powiek, a dodatkowo motywować do podnoszenia własnej poprzeczki.

Według raportu analityków z Ahrefs aż 90,63 proc. witryn nie generuje wyszukiwań organicznych. Na tym też polega paradoks sieci – ogromna rzesza potencjalnych klientów codziennie spędza kilka godzin w przestrzeni internetowej, ale równie duża konkurencja w każdej sekundzie walczy o uwagę użytkownika. Jak przebić się przez wirtualny tłum? Właśnie stosując strategie optymalizacyjne i reklamowe – w tym świecie wygrywają wyłącznie doświadczeni eksperci.

Autorka: Anna Rynkiewicz – CEO agencji reklamowej i PR Media Forum

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie Biuro prasowe
2024-07-05 | 12:25

Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie

  Już ponad 40 tys. samochodów jest we flocie Masterlease. Należąca do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego, Masterlease jest głównym centrum kompetencyjnym dla
Firma Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
2024-06-28 | 01:00

Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?

Według badań przeprowadzonych wśród polskich przedsiębiorstw, 88% ankietowanych uważa, że wdrożenie narzędzi Przemysłu 4.0 zwiększa konkurencyjność ich firm na rynku. 39%
Firma Nowa era w branży imprez firmowych
2024-06-28 | 01:00

Nowa era w branży imprez firmowych

Planowanie imprezy firmowej może zająć nawet rok. W tym czasie należy wziąć pod uwagę nie tylko podstawowe kwestie jak termin i miejsce wydarzenia, ale również zadbać o ciekawe

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.