Komunikaty PR

Skuteczny plan strategiczny firmy z branży logistycznej – czyli jaki?

2021-10-11  |  16:00
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 0.02 MB )

W Polsce w maju zarejestrowano 2,9 tys. ciężarówek o dmc powyżej 3,5 tony. To trzy razy więcej w porównaniu z poprzednim rokiem. Niemniej globalna konkurencja wymusza na przedsiębiorstwach branży logistycznej nieustające poszukiwanie nowych źródeł przewagi konkurencyjnej. Firmy z mniejszym lub większym sukcesem podejmują działania mające na celu skrócenie czasu dostawy lub poprawy jakości usług i ich terminowości. Dobrze przemyślany i skutecznie wdrożony plan strategiczny firmy jest podstawą gwarantującą, że środki zaangażowane w poszczególne działania były mądrą inwestycją.

Aby przygotować i wdrożyć skuteczny plan strategiczny dla firmy z branży logistycznej musimy postawić na konkretne rozwiązania. Wykorzystujące nowoczesną technologię, nieograniczone możliwości internetu oraz potrzebę budowania długofalowych relacji między firmą a klientem. Pozostaje pytanie, jak to zrobić?

Specyfika planu strategicznego firmy z branży logistycznej

Zarządzanie firmą logistyczną musi sprostać wymaganiom klientów na coraz bardziej konkurencyjnym rynku zarówno lokalnym – krajowym, jak i wspólnotowym. - Konsumenci przyzwyczaili się do otrzymywania zamówionych produktów następnego lub nawet tego samego dnia. Badania pokazują, że nawet 84% kupujących nie wróci do marki, która nie spełnia ich oczekiwań odnośnie dostawy.  - podkreśla Sebastian Kopiej z agencji Commplace. Rosnące wymagania klientów w zakresie szybkości i terminowości dostaw wymagają sprawnego systemu, którego warunkiem koniecznym jest m.in. szybki i zsynchronizowany z przepływem towarów i dokumentów przepływ informacji. Kiedyś mankamentem w podejmowaniu właściwych decyzji była niewystarczająca ilość danych lub spóźniona informacja, tak obecnie mamy do czynienia z nadmiarem danych i nawarstwianiem się informacji, powodując tzw. szum informacyjny zakłócający proces decyzyjny. Plan strategiczny firmy z branży logistycznej powinien zatem uwzględniać możliwości automatyzacji i informatyzacji wielu procesów.

Plan strategiczny firmy z branży logistycznej krok po kroku

Podejmowanie właściwych decyzji we właściwym czasie ma kluczowe znaczenie w zakresie realizacji celów taktycznych i strategicznych każdej organizacji. Plan strategiczny firmy z branży logistycznej powinien zakładać wdrożenie właściwych działań wspierających:

  • procesy informacyjno-decyzyjne,
  • utrzymanie zapasów i fizyczny przepływ dóbr,
  • infrastrukturę umożliwiającą właściwy przebieg procesów logistycznych,
  • budowę marki i jej komunikacji z otoczeniem.

Plan strategiczny firmy z branży logistycznej – najciekawsze rozwiązania

Plan strategiczny firmy z branży logistycznej powinien zostać opracowany w oparciu nie tylko o mocne i słabe strony przedsiębiorstwa, ale także o szanse i zagrożenia płynące ze strony rynku.

Zdobycie przewagi konkurencyjnej na rynku logistycznym nie jest proste, a wyznacznikiem konkurencyjności staje się coraz częściej kapitał intelektualny.  Dzięki niemu możliwe jest gromadzenie wiedzy przez człowieka, a jest to jeden z głównych procesów w rozwijającej się organizacji. Kompetencje, umiejętności, współpraca i w końcu nowoczesne technologie komunikacji i informatyczne powinny być elementem każdego skutecznego planu strategicznego firmy z branży logistycznej.

Innym ważnym czynnikiem wpływającym na konkurencyjność przedsiębiorstwa są innowacje. Polegają one na wdrożeniu  nowego, udoskonalonego produktu, usługi, procesu, bądź metody marketingowej lub organizacyjnej w codziennym funkcjonowaniu i organizacji firmy lub relacjach z jej otoczeniem. - W zakresie PR i marketingu w zasadzie niezbędne dla uzyskania przewagi konkurencyjnej jest dziś wdrożenie marketing conversion czy działań z zakresu seo/adsy. - wymienia ekspert z Commplace. Innowacyjność w zakresie łańcucha dostaw może zostać osiągnięta poprzez uruchomienie działań w trzech następujących obszarach: nowe formy współpracy z dostawcami, nowe technologie oraz nowa wiedza i umiejętności.

Co czeka branżę?

Wyzwaniem globalnym jest stworzenia nowoczesnej i spójnej sieci infrastruktury transportowej. Duże znaczenie ma także poprawa sposobu organizacji i zarządzania systemem transportowym, a także poprawa bezpieczeństwa użytkowników ruchu oraz przewożonych towarów. Firmy z branży TSL dążą także do ograniczania negatywnego wpływu transportu na środowisko oraz zbudowania racjonalnego modelu finansowania inwestycji infrastrukturalnych. Jedną z metod redukcji kosztów transportu związanego z fizycznym przepływem dóbr rzeczowych jest zastosowanie tzw. eco-drivingu i zen-drivingu, które ograniczają ilość spalanego paliwa. Decyzją o charakterze strategicznym jest także dobór odpowiednich pojazdów (model, klasa, mocne strony) tworzących flotę, części zamiennych oraz ich właściwa obsługa i eksploatowanie. Coraz wyraźniej w działaniu firm z branży logistycznej widać elementy ekomarketingu. - Jego celem jest przede wszystkim przekonanie konsumentów, że firma ma pozytywny stosunek do ochrony środowiska. To może być część strategii PR. Kampania powinna być przygotowana z punktu widzenia klienta, a więc najlepiej, by planowane działania dawały im realną korzyść. – zaznacza Sebastian Kopiej. Przykładowo, zmniejszenie ilości plastiku podczas pakowania paczek sprawia, że odbiorca nie ma poczucia, iż z powodu swoich zakupów generuje dodatkowe ilości śmieci. 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Gotówka od NFG pomoże firmom zachować płynność finansową Biuro prasowe
2024-05-07 | 15:25

Gotówka od NFG pomoże firmom zachować płynność finansową

Martin Kaczmarski wprowadza nową usługę dla przedsiębiorstw     Blisko 9 na 10 firm z sektora MŚP wystawia faktury z odroczonym terminem płatności. W razie
Firma Zlikwidować szarą strefę w branży pogrzebowej
2024-05-07 | 13:00

Zlikwidować szarą strefę w branży pogrzebowej

- Mamy nadzieję, że już wkrótce skończy się tzw. Wolna Amerykanka w sektorze funeralnym. Chodzi przede wszystkim o patologie związane z faktycznym brakiem zatrudnienia w sporej
Firma KRISPOL staje się KRISHOME i wprowadza własną markę stolarki dla domu
2024-05-07 | 10:30

KRISPOL staje się KRISHOME i wprowadza własną markę stolarki dla domu

Po wielu latach funkcjonowania na rynku stolarki otworowej pod marką KRISPOL, nadeszła pora na zwieńczenie procesu rozpoczętego w 2018 roku i stworzenie nowej marki KRISHOME, która

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Tylko co czwarta firma planuje inwestycje zagraniczne. Ich zapał osłabia niestabilna sytuacja geopolityczna

Wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych polskich firm w 2022 roku wyniosła 28 mld euro, co stanowiło zaledwie 5 proc. krajowego PKB, podczas gdy średnia w krajach UE to aż 88 proc. PKB. To pokazuje, że rodzime przedsiębiorstwa do tej pory stosunkowo niewiele inwestowały za granicą, głównie na rynkach Unii Europejskiej i w Stanach Zjednoczonych. Barierą wciąż pozostaje dla nich m.in. brak elastycznego finansowania i wiedzy na temat korzyści, jakie może zapewnić firmie ekspansja zagraniczna. Zapał potencjalnych inwestorów osłabia też niepewna sytuacja geopolityczna. W efekcie tylko co czwarte przedsiębiorstwo rozważa obecnie zainwestowanie na międzynarodowym rynku, co jest wynikiem dużo niższym od globalnej średniej – wynika z badania przeprowadzonego przez PFR TFI.

Ochrona środowiska

Koniec „malowania trawy na zielono”. W komunikacji firm nie będzie miejsca na greenwashing [DEPESZA]

„Malowanie trawy na zielono” – to stare określenie dobrze pasuje do zjawiska greenwashingu, czyli takiej komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa, która bazuje na nieprawdziwych lub zmanipulowanych deklaracjach związanych ze zgodnością prowadzonej działalności z zasadami ochrony środowiska. To nieuczciwe wobec klientów i partnerów biznesowych, a niedługo także niezgodne z prawem – podkreślili eksperci podczas panelu „Greenwashing”, jaki odbył się podczas 16. Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

IT i technologie

Mobilne USG umożliwia dokładniejszą diagnostykę na miejscu wypadku. Z tym sprzętem jeździ coraz więcej karetek w Polsce

Badanie ultrasonograficzne jest podstawą diagnostyki w medycynie, a aparat USG znajduje się już na wyposażeniu każdego szpitala. Dzięki rozwojowi technologii urządzenia te doczekały się także mobilnej wersji, która jest łatwa w transporcie, a jednocześnie zachowuje wysokiej jakości obraz. Ten sprzęt jest coraz częściej wyposażeniem karetek ratunkowych. – W ramach umowy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy Philips dostarczył 155 takich mobilnych ultrasonografów do 90 stacji ratownictwa w całej Polsce – mówi Michał Szczechula z Philips. Teraz ratownicy szkolą się z ich obsługi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.