Komunikaty PR

Sprzedaż B2B – z prezentem w pakiecie

2021-04-26  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marcin Pietraszek
Empemedia

Kazachska
02-999 Warszawa
empe|empemedia.pl| |empe|empemedia.pl
505780488
empemedia.pl

Dobry handlowiec to skarb, jednak skuteczność sprzedawcy zależy nie tylko od jego umiejętności, czy osobowości. To, czego potrzebuje, to dobra oferta oraz narzędzia, które motywowałyby kupujących do większych zakupów – jednym z takich rozwiązań mogą być nagrody dla klientów, także tych biznesowych.

Stare powiedzenie mówi, że „z pustego i Salomon nie naleje”. Nawet najlepszy handlowiec, mając do dyspozycji słabsze produkty lub wyższe ceny w odniesieniu do konkurencji, nie osiągnie spektakularnych rezultatów. Przede wszystkim więc potrzebna jest dobra oferta, a dalej – dobry sprzedawca.

Gdy to już mamy, potrzebować będziemy jeszcze jakiegoś „haczyka”– tzn. czegoś, co pozwoli zwiększyć sprzedaż i podtrzymywać lojalność zadowolonych kupujących.

Sposób na lojalność klienta

- Takim rozwiązaniem może być sprzedaż pakietowa powiązana z programem lojalnościowym. W szczególności może się to sprawdzić w kontaktach B2B, czyli wówczas, gdy klientem jednej firmy (np. hurtowni lub producenta) jest inna firma (np. sklep detaliczny lub punkt usługowy) – mówi Grzegorz Kobryń z platformy NagrodyB2B.pl.

Wyobraźmy sobie np. przedstawiciela hurtowni, który oferuje środki do pielęgnacji włosów bezpośrednio salonom fryzjerskim. Jeśli handlowiec chce skłonić salon do większych zakupów, powinien zaproponować jakąś dodatkową korzyść. Standardowo taką zachętą może być rabat, ale czy konkretny prezent nie byłby czymś ciekawszym? To może być świetny sposób, aby wyróżnić się na tle konkurencji!

Nagroda za większe zakupy

Załóżmy, że handlowiec odwiedza salon kosmetyczny. Właścicielka co miesiąc uzupełnia kosmetyki w takiej ilości, aby zapas wystarczył do kolejnej wizyty przedstawiciela. Tym razem jednak handlowiec proponuje większe niż zwykle zakupy. W jaki sposób mógłby przekonać do nich właścicielkę? Choćby proponując bonus. Jeśli właścicielka zdecyduje się na większy zapas kosmetyków, otrzyma hydromasażer do stóp – dodatkowe urządzenie, na udostępnianiu którego salon może zarabiać. Bardzo prawdopodobne, że taka niespodzianka okaże się mocnym argumentem!

Dystrybutor nie w każdej branży i nie w każdej firmie będzie w stanie zaoferować urządzenie zwiększające sprzedaż, ale to też nie problem. Alternatywą może być sprzęt, który podniesie komfort pracowników  (choćby „mikrofala” do firmowej kuchni), albo coś, co podniesie atrakcyjność salonu w oczach klientów (np. ekspres do kawy w poczekalni).

Inną formą motywowania punktów handlowo-usługowych za pomocą nagród może być system „buy & collect”. W ramach tego typu akcji handlowiec dystrybutora nie musi koncentrować się na tym, by skłaniać odbiorców do większych jednorazowych zakupów.

Salon fryzjerski, sklep spożywczy, czy warsztat samochodowy zostanie nagrodzony, jeśli np. w ciągu 6 miesięcy łącznie zamówi określoną liczbę produktów marki X lub dokona zakupów na określoną sumę. Może to robić bez pośpiechu, natomiast ważny jest końcowy wynik uzyskany w określonym czasie. Gdy z góry ustalony poziom zakupów zostanie osiągnięty, klient biznesowy zgłasza ten fakt (u handlowca lub poprzez odpowiednią stronę internetową) w celu odebrania przysługującego mu bonusu.

Nagroda za większe zaangażowanie

Nieco inne rozwiązanie można zastosować w sytuacji, w której handlowiec oferuje produkty do dalszej odsprzedaży – np. jako przedstawiciel hurtowni lub producenta prowadzi sprzedaż do sklepów detalicznych. Wówczas poszczególne punkty handlowe mają dodatkowe powody, by starać się osiągnąć jak najlepsze wyniki sprzedaży.

Taką sytuację można wykorzystać na kilka sposobów. Pierwszy to określenie progów sprzedażowych. Sklep (czy też inna firma będąca klientem biznesowym), może liczyć na różne nagrody w zależności od tego, jaki poziom sprzedaży osiągnie w określonym czasie (np. w skali miesiąca lub kwartału). Po przekroczeniu pierwszego progu, przyznana zostanie nagroda o niższej wartości, po przekroczeniu drugiego – prezent będzie droższy, a przy trzecim – jeszcze cenniejszy. W takiej sytuacji na nagrodę może liczyć każdy partner handlowy, który osiągnie określony poziom sprzedaży. W związku z tym rozdanych nagród może być stosunkowo wiele.

Inny wariant to konkurs dla dystrybutorów. W tym przypadku firmy „walczą” już nie o osiągnięcie zapisanych na papierze progów, ale konkurują z innymi punktami handlowymi. Nagrodę otrzyma ten, który znajdzie się np. wśród 5 partnerów handlowych z najlepszymi wynikami w kraju lub w regionie. W takim przypadku nagród będzie prawdopodobnie mniej, więc powinny być one odpowiednio cenniejsze, tak aby partnerzy handlowi odczuli wyraźną satysfakcję ze swojej wzmożonej aktywności. Aby jednak docenić także starania tych punktów, które próbowały swoich sił ze słabszymi wynikami, warto pomyśleć również o nagrodach pocieszenia.

Dlaczego to działa?

Dlaczego programy z nagrodami mogą przełożyć się na większą sprzedaż? Motywacja stanowi łagodniejszą i pozytywną odmianę presji. Nie rodzi stresu związanego z niespełnieniem jakiegoś wymaganego warunku, ale obiecuje nagrodę za większe zaangażowanie. Nie ma w tym przymusu, bo spełnienie warunków do otrzymania nagrody jest dobrowolne, ale jest wyzwanie – a wiele osób lubi podejmować wyzwania.

Jeśli handlowiec mówi swojemu kontrahentowi: „zrób większe zapasy, a korzyść odczujesz już teraz”, to dla właściciela małego biznesu stanowi to często przekonujący argument. Tym bardziej, jeśli zakupy mają dotyczyć produktów, które i tak są przez niego zamawiane regularnie. Ryzyko jest więc niewielkie, a dodatkowo pojawia się szansa na bonus.

Jak się do tego zabrać?

Chcąc stworzyć jakikolwiek program premiowy lub motywacyjny, pierwsze kroki zawsze wyglądają podobnie. Najpierw trzeba wyraźnie wyznaczyć grupę docelową i odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie nagrody mogą być dla tej właśnie grupy najlepszą nagrodą i zarazem zachętą. Być może warto w tym celu porozmawiać z potencjalnymi uczestnikami akcji, czy też poprosić ich o wypełnienie ankiet.

Mając wiedzę na temat potrzeb uczestników, możemy wybrać odpowiedni model akcji – choćby spośród tych przedstawionych powyżej. To też dobry moment, żeby wybrać nagrody. Z pewnością nieco inne warto wziąć pod uwagę wtedy, gdy mają to być prezenty-narzędzia (np. suszarki do włosów dla salonów fryzjerskich, czy lasery kosmetyczne dla salonów kosmetycznych), a inne, jeśli chcemy sprawić przyjemność pracownikom (np. ekspres do kawy, czy odtwarzacz muzyki na zaplecze). Ewentualnie można przygotować katalog z nagrodami, tak aby nagradzani przedstawiciele sklepów i punktów usługowych mogli sami wybierać dla siebie prezenty.

- Dużym udogodnieniem może być korzystanie z pomocy firm, które specjalizują się w sprzedaży produktów z wielu kategorii właśnie pod kątem nagród firmowych – mówi Grzegorz Kobryń. – W takiej sytuacji to firma zewnętrzna negocjuje ceny z dostawcami nagród, zajmuje się magazynowaniem, logistyką oraz dostawą zamówionych prezentów. Firma prowadząca swój program dla kontrahentów decyduje jedynie co, komu i kiedy należy dostarczyć – podkreśla.

Gdy temat nagród jest już rozwiązany, kolejnym etapem będzie akcja informacyjna. Potencjalnych uczestników trzeba powiadomić o możliwości wzięcia udziału w akcji. Zdecydowanie nie należy zaniedbywać tego etapu. Akcja skierowana do partnerów biznesowych powinna być odpowiednio nagłaśniana zarówno przez handlowców (podczas bezpośrednich rozmów w punktach sprzedaży), jak i promowana np. poprzez mailing.

I na koniec – należy zadbać o pomiary efektywności prowadzonej akcji. Program z nagrodami to nie akcja dobroczynna. Hojność okazana podczas nagradzania partnerów biznesowych powinna zwrócić się z nawiązką w postaci lepszych wyników sprzedaży. W końcu oczekiwanie jest takie, aby zadowoleni ze współpracy przedstawicieli sklepów i punktów usługowych sprzedawali jeszcze więcej produktów. Nagroda ma stanowić dodatkową zachętę do uzyskiwania jeszcze lepszych efektów – a na tym skorzystać powinni obydwaj partnerzy biznesowi.

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Empemedia
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma PGE Baltica, CRIST, WIKE i Grupa Przemysłowa Baltic chcą współpracować przy budowie statków instalacyjnych i serwisowych Biuro prasowe
2025-06-24 | 11:45

PGE Baltica, CRIST, WIKE i Grupa Przemysłowa Baltic chcą współpracować przy budowie statków instalacyjnych i serwisowych

PGE Baltica – należąca do Grupy PGE spółka z największym portfelem projektów morskiej energetyki wiatrowej w Polsce – podpisała razem z CRIST
Firma Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski
2025-06-24 | 09:30

Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski

Ta strategiczna współpraca wprowadza na polski rynek nowe rozwiązania - z zakresu probioterapii do pielęgnacji skóry ze skłonnością do trądziku - z planami dalszej
Firma Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje
2025-06-18 | 06:00

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje

W życiu każdego z nas pojawiają się sytuacje, w których nagromadzone przez lata przedmioty muszą na jakiś czas opuścić nasze mieszkania i domy. Niezależnie od

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji

Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.

Konsument

Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.

Transport

Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.