Komunikaty PR

Technologia jutra. Etykiety RFID – w jakich obszarach znajdują zastosowanie?

2021-11-25  |  01:00
Biuro prasowe

Chęć doskonalenia się, rozwoju i nadążania za potrzebami klientów sprawiają, że coraz więcej firm wybiera innowacyjne rozwiązania w celu optymalizacji procesów. Jednym z nich jest zastosowanie etykiet RFID, które sprawdzają się w inwentaryzacji środków trwałych i wyposażenia, oznakowaniu majątku, wyrobów, towarów czy identyfikacji produktów.

Z danych firmy badawczej Mordor Intelligence wynika, że w 2020 r. wartość rynku technologii RFID wyniosła 890 milionów dolarów. Według szacunków do 2026 r. kwota ta wzrośnie do 3,94 miliarda*. Co oznacza termin RFID? To akronim stworzony z angielskich słów radio-frequency identification, który odnosi się do technologii, w której dane cyfrowe zakodowane w tagach RFID (np. w formie inteligentnych etykiet) są „przechwytywane” przez czytnik za pomocą fal radiowych. Co ważne, odczyt tych danych możliwy jest z odległości od kilku centymetrów do nawet kilkunastu metrów. Technologia ma zastosowanie w wielu obszarach funkcjonowania firm i jest wykorzystywana m.in. w inwentaryzacji, produkcji, logistyce, magazynowaniu czy handlu, np. w sklepach samoobsługowych.

W jakich obszarach funkcjonowania firmy sprawdzą się etykiety RFID?

Technologia RFID jest najczęściej wykorzystywana w następujących obszarach:

  • Inwentaryzacja majątku – kody kreskowe są zastępowane technologią RFID.
  • Produkcja i przemysł – RFID pomaga w automatyzacji procesów, identyfikacji i usprawnia kontrolę.
  • Logistyka i magazynowanie – RFID w tym obszarze usprawnia szybkość i dokładność dostaw, a także pozwala w zautomatyzowany sposób lokalizować i monitorować produkty.
  • Handel – RFID ulepsza monitorowanie stanów magazynowych i lokalizacji produktów.

Ponadto technologia RFID jest wykorzystywana w: aplikacjach i smartfonach – popularnym wykorzystaniem RFID jest standard NFC. Technologia NFC staje się coraz szerzej obecna np. w systemach dostępowych, maszynach wendingowych, czy też przy płatnościach zbliżeniowych, z których korzystamy już na co dzień.

To jedynie przykładowe obszary zastosowania etykiet RFID.

Etykiety RFID usprawniają procesy

Etykiety RFID wpływają na usprawnienie procesu inwentaryzacji produktów. Takie rozwiązanie sprawdza się w każdej firmie, niezależnie od jej wielkości czy branży, w jakiej działa. Znakowanie opakowań umożliwia szybką identyfikację stanu produktów i wychwycenie braków, co daje możliwość natychmiastowej reakcji. Jakie jest rezultat takiego działania? Klienci mają zwiększoną dostępność towarów, a firma pozbywa się kosztów ich magazynowania bądź znacząco je zmniejsza.

- Funkcjonalność etykiet jest ściśle powiązana z procesem śledzenia. Mowa tu o śledzeniu zarówno pudełek, skrzynek, różnego rodzaju palet jak i dużych kontenerów  – mówi Dariusz J. Kawecki z Etisoft. – Jednak nie tylko opakowania zbiorcze są znakowane przy użyciu technologii RFID. Również pojedyncze produkty coraz częściej oznaczane są w ten sposób.

Ekspert podkreśla, że traceability produkcji dotyczy nie tylko produkcji seryjnej. RFID dostrzegają także działy R&D niektórych firm, np. z branży automotive.  Do niedawna firmy w procesach śledzenia korzystały z tradycyjnych kodów kreskowych, które powoli odchodzą w zapomnienie na rzecz etykiet RFID.

RFID w logistyce

Logistyka to kolejny obszar, w którym firmy wykorzystują nowoczesne etykiety RFID. Bezbłędne dostawy, szybkie lokalizowanie produktów, właściwa kompletacja zwykle są podstawowymi celami stawianymi przed systemami RFID. Dzięki nim skraca się również czas obsługi, a firmy mają możliwość zwiększenia liczby operacji.

 – Technologia RFID umożliwia nie tylko usprawnienie procesów logistycznych, ale może być pomocna dla każdego z nas – dodaje Dariusz J. Kawecki z Etisoft. – Coraz częściej mówi się np. o tym, iż dzięki RFID pasażerowie samolotów będą mogli obserwować drogę swojego bagażu i sprawdzać, gdzie znajduje się w danym momencie. To świetne rozwiązanie, oparte na zasadzie win-win. Pasażerowie nie będą musieli martwić się o bagaż, a lotniska będą mogły obniżyć koszty obsługi pasażerów.

Gdzie jeszcze sprawdza się RFID?

Technologia RFID sprawdza się także w handlu, gdzie wpływa na poprawę jakości obsługi klienta. Ponadto RFID pomaga walczyć w podróbkami. W jaki sposób? Systemy działające w oparciu o technologię NFC pozwalają klientom, ale również dostawcom, czy nawet samym producentom, na weryfikację źródła pochodzenia towaru. Co więcej, są oni w stanie zrobić to bez użycia specjalistycznego sprzętu, korzystając ze smartfonów.

* https://przemyslprzyszlosci.gov.pl/znaczniki-rfid-w-calym-procesie-produkcyjnym-w-fabryce-samochodow/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Obowiązkowa deratyzacja
2025-03-06 | 10:30

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Szkodniki mogą pojawić się wszędzie – od pięciogwiazdkowych hoteli i eleganckich restauracji po domy jednorodzinne i miejskie parki. Wielu ludzi bagatelizuje problem gryzoni,
Firma Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki
2025-02-27 | 15:00

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Firma Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
2025-02-26 | 08:50

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?

Wirtualny adres stał się bardzo głośnym tematem w kontekście rejestracji firmy. Z takiej możliwości korzysta już masa przedsiębiorców, zwłaszcza freelancerów,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.