Komunikaty PR

Technologia jutra. Etykiety RFID – w jakich obszarach znajdują zastosowanie?

2021-11-25  |  01:00
Biuro prasowe

Chęć doskonalenia się, rozwoju i nadążania za potrzebami klientów sprawiają, że coraz więcej firm wybiera innowacyjne rozwiązania w celu optymalizacji procesów. Jednym z nich jest zastosowanie etykiet RFID, które sprawdzają się w inwentaryzacji środków trwałych i wyposażenia, oznakowaniu majątku, wyrobów, towarów czy identyfikacji produktów.

Z danych firmy badawczej Mordor Intelligence wynika, że w 2020 r. wartość rynku technologii RFID wyniosła 890 milionów dolarów. Według szacunków do 2026 r. kwota ta wzrośnie do 3,94 miliarda*. Co oznacza termin RFID? To akronim stworzony z angielskich słów radio-frequency identification, który odnosi się do technologii, w której dane cyfrowe zakodowane w tagach RFID (np. w formie inteligentnych etykiet) są „przechwytywane” przez czytnik za pomocą fal radiowych. Co ważne, odczyt tych danych możliwy jest z odległości od kilku centymetrów do nawet kilkunastu metrów. Technologia ma zastosowanie w wielu obszarach funkcjonowania firm i jest wykorzystywana m.in. w inwentaryzacji, produkcji, logistyce, magazynowaniu czy handlu, np. w sklepach samoobsługowych.

W jakich obszarach funkcjonowania firmy sprawdzą się etykiety RFID?

Technologia RFID jest najczęściej wykorzystywana w następujących obszarach:

  • Inwentaryzacja majątku – kody kreskowe są zastępowane technologią RFID.
  • Produkcja i przemysł – RFID pomaga w automatyzacji procesów, identyfikacji i usprawnia kontrolę.
  • Logistyka i magazynowanie – RFID w tym obszarze usprawnia szybkość i dokładność dostaw, a także pozwala w zautomatyzowany sposób lokalizować i monitorować produkty.
  • Handel – RFID ulepsza monitorowanie stanów magazynowych i lokalizacji produktów.

Ponadto technologia RFID jest wykorzystywana w: aplikacjach i smartfonach – popularnym wykorzystaniem RFID jest standard NFC. Technologia NFC staje się coraz szerzej obecna np. w systemach dostępowych, maszynach wendingowych, czy też przy płatnościach zbliżeniowych, z których korzystamy już na co dzień.

To jedynie przykładowe obszary zastosowania etykiet RFID.

Etykiety RFID usprawniają procesy

Etykiety RFID wpływają na usprawnienie procesu inwentaryzacji produktów. Takie rozwiązanie sprawdza się w każdej firmie, niezależnie od jej wielkości czy branży, w jakiej działa. Znakowanie opakowań umożliwia szybką identyfikację stanu produktów i wychwycenie braków, co daje możliwość natychmiastowej reakcji. Jakie jest rezultat takiego działania? Klienci mają zwiększoną dostępność towarów, a firma pozbywa się kosztów ich magazynowania bądź znacząco je zmniejsza.

- Funkcjonalność etykiet jest ściśle powiązana z procesem śledzenia. Mowa tu o śledzeniu zarówno pudełek, skrzynek, różnego rodzaju palet jak i dużych kontenerów  – mówi Dariusz J. Kawecki z Etisoft. – Jednak nie tylko opakowania zbiorcze są znakowane przy użyciu technologii RFID. Również pojedyncze produkty coraz częściej oznaczane są w ten sposób.

Ekspert podkreśla, że traceability produkcji dotyczy nie tylko produkcji seryjnej. RFID dostrzegają także działy R&D niektórych firm, np. z branży automotive.  Do niedawna firmy w procesach śledzenia korzystały z tradycyjnych kodów kreskowych, które powoli odchodzą w zapomnienie na rzecz etykiet RFID.

RFID w logistyce

Logistyka to kolejny obszar, w którym firmy wykorzystują nowoczesne etykiety RFID. Bezbłędne dostawy, szybkie lokalizowanie produktów, właściwa kompletacja zwykle są podstawowymi celami stawianymi przed systemami RFID. Dzięki nim skraca się również czas obsługi, a firmy mają możliwość zwiększenia liczby operacji.

 – Technologia RFID umożliwia nie tylko usprawnienie procesów logistycznych, ale może być pomocna dla każdego z nas – dodaje Dariusz J. Kawecki z Etisoft. – Coraz częściej mówi się np. o tym, iż dzięki RFID pasażerowie samolotów będą mogli obserwować drogę swojego bagażu i sprawdzać, gdzie znajduje się w danym momencie. To świetne rozwiązanie, oparte na zasadzie win-win. Pasażerowie nie będą musieli martwić się o bagaż, a lotniska będą mogły obniżyć koszty obsługi pasażerów.

Gdzie jeszcze sprawdza się RFID?

Technologia RFID sprawdza się także w handlu, gdzie wpływa na poprawę jakości obsługi klienta. Ponadto RFID pomaga walczyć w podróbkami. W jaki sposób? Systemy działające w oparciu o technologię NFC pozwalają klientom, ale również dostawcom, czy nawet samym producentom, na weryfikację źródła pochodzenia towaru. Co więcej, są oni w stanie zrobić to bez użycia specjalistycznego sprzętu, korzystając ze smartfonów.

* https://przemyslprzyszlosci.gov.pl/znaczniki-rfid-w-calym-procesie-produkcyjnym-w-fabryce-samochodow/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie Biuro prasowe
2024-07-05 | 12:25

Masterlease: rekordowa liczba samochodów we flocie

  Już ponad 40 tys. samochodów jest we flocie Masterlease. Należąca do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego, Masterlease jest głównym centrum kompetencyjnym dla
Firma Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
2024-06-28 | 01:00

Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?

Według badań przeprowadzonych wśród polskich przedsiębiorstw, 88% ankietowanych uważa, że wdrożenie narzędzi Przemysłu 4.0 zwiększa konkurencyjność ich firm na rynku. 39%
Firma Nowa era w branży imprez firmowych
2024-06-28 | 01:00

Nowa era w branży imprez firmowych

Planowanie imprezy firmowej może zająć nawet rok. W tym czasie należy wziąć pod uwagę nie tylko podstawowe kwestie jak termin i miejsce wydarzenia, ale również zadbać o ciekawe

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.