Tworzenie strategii firmy z branży kulinarnej.
Tworzenie strategii firmy z branży kulinarnej. W jaki sposób zmaksymalizować efekt?
Stare przysłowie mówi „przez żołądek do serca”. Czy nadal jednak jest aktualne? Obecnie konsumenci opierają swoje decyzje zakupowe na wielu zmiennych. Nie zawsze kierując się „żołądkiem”. W jaki sposób zatem zaplanować tworzenie strategii firmy z branży kulinarnej? Eksperci podpowiadają.
Liczby, które nie kłamią
Na początku kilka ważnych faktów. 65 % populacji stanowią wzrokowcy. Natomiast nasz mózg potrzebuje jedynie 1/10 sekundy, by zrozumieć sens przedstawianych mu treści wizualnych. Dla porównania – w przypadku tekstu zawierającego między 200 - 250 słów zajmuje mu to aż 60 sekund. Wniosek jest jeden – odczucia wizualne są ściśle skorelowane ze wzrostem zaangażowania. Oczy nie służą nam dziś jedynie do patrzenia. Jemy nimi. Kupujemy. Stanowią podstawę decyzji zakupowych. To istotny aspekt, który należy wziąć pod uwagę, gdy zaczynamy tworzenie strategii firmy z branży kulinarnej.
Ustal efekty, do których dążysz
- Żadna strategia nie powinna funkcjonować bez wskaźników i celów – mówi Sebastian Kopiej z Commplace. – Wyobraźmy sobie sytuację, w której bierzemy udział w wyścigu bez ustalenia linii mety. Czy miałoby to sens? Absolutnie nie. Co więcej, mogłoby prowadzić do demotywacji i zboczenia z ustalonego toru. A to w przypadku biznesu jest zwyczajnie nieopłacalne – dodaje ekspert z Commplace.
Przykładowe cele, które warto ująć w strategii:
- Wzrost rozpoznawalności marki na tle konkurencyjnych brandów.
- Wzrost rozpoznawalności produktów marki.
- Zwiększenie wartości postrzeganej marki,
- Dotarcie do potencjalnych odbiorców – zarówno z rynku B2B, jak i B2C.
- Wzrost sprzedaży.
Wyciśnij maksimum z kanałów komunikacji
Tworzenie strategii firmy to także wybór odpowiednich kanałów komunikacji. Czy musisz być wszędzie? Zdecydowanie nie. Poniżej podpowiadamy, w jaki sposób możesz wykorzystać te najpopularniejsze z nich:
- Facebook – zaprezentuj przepisy i zdjęcia, zaproś do interakcji użytkowników (np. poprzez przesyłanie zdjęć własnych potraw).
- Instagram- pokaż kulisy sesji zdjęciowych oraz zdjęcia produktów i gotowych dań.
- Tik tok - udostępniaj scenki prezentujące produkty i proces gotowania (z przymrużeniem oka).
- Blog – publikuj przepisy oraz ciekawostki na temat gotowania.
- Youtube – udostępniaj pełne przepisy i poradniki w stylu „zrób to sam” lub „krok po kroku”.
- Newsletter – wysyłaj przepis tygodnia lub informacje o nowościach produktowych w swojej ofercie.
Przez zdjęcie do żołądka (i serca)
Tworzenie strategii firmy oferującej w branży kulinarnej bezsprzecznie powinno zostać powiązane z realizacją profesjonalnej sesji zdjęciowej. Fotografia żywności może odwoływać się do emocji konsumentów, zatrzymując ich przy naszym produkcie i obiecując ucztę dla zmysłów. Co więcej, w myśl zasady zero waste w marketingu – pozyskane materiały można później wielokrotnie wykorzystywać w różnorodnych kanałach komunikacji. Należą do nich strona WWW, social mediach, blog firmowy, czy POSy. Od czego zatem zacząć? Najpierw zastanów się nad swoim tematem przewodnim i grupie docelowej.
- Kto należy do odbiorców produktów?
- Co lubi?
- Jakie elementy przywołują w nim miłe wspomnienia?
- Jaka jest historia, którą chcesz opowiedzieć?
- Jakie emocje chcesz wywołać?
Fotografia kulinarna pomoże dotrzeć do kubków smakowych klientów, bez konieczności organizowania degustacji. Apetycznie zaprezentowany produkt pomaga zwizualizować smak, zapach oraz sugeruje sposób podania.
Silna marka. Silny ambasador.
Słowo klucz to społeczny dowód słuszności. Dzięki niemu pozyskasz zaufanie odbiorców. W jaki sposób? Zaproś do współpracy kucharzy, blogerów, czy innych ekspertów (np. dietetyków). Jest to w szczególności istotne w momencie, w którym wprowadzasz na rynek nowość. Nie wszyscy, nawet lojalni klienci sięgną bowiem chętnie po nowy produkt. Jest to związane z lękiem przed zmianą. Odbiorcy przyzwyczaili się do starego opakowania, smaku, czy konsystencji, a spróbowanie „nowego” zmusza ich poniekąd do wyjścia ze strefy komfortu i porzucenia dawnych przyzwyczajeń. Jak pokazało badanie SW Research, jesteśmy przywiązani do znanych marek i z dużym dystansem podchodzimy do nowości. Dlatego tak istotne jest, aby w lejku zakupowym, uwzględnić obszar, jakim może być kampania reklamowa z zaangażowaniem eksperta z zewnątrz.
Postaw na rzetelne przepisy
Ważnym elementem, który często mocno wpływa na wizerunek marki są przepisy. Dużym zagrożeniem jest bowiem sytuacja, w której dostarczamy odbiorcom niesprawdzone receptury. Efektem może być wzrost niepochlebnych opinii w Internecie. Co gorsza odbiorcy mogą nie widzieć przyczyny w niedopracowanym sposobie wykonania, ale jakości produktu marki, którego należy użyć. Przygotowanie autorskich przepisów to zatem kolejny element układanki składającej się na tworzenie strategii firmy.
- Dobrym rozwiązaniem jest współpraca z szefami kuchni, którzy nie tylko zaprezentują jak wykonać danie, ale również dokładnie krok po kroku wytłumaczą, dlaczego poszczególne czynności są tak istotne – mówi Katarzyna Bemsz, reprezentująca Dwór Korona Karkonoszy, którego kucharze współpracują z markami w obszarze food marketingu. - W efekcie uzyskamy nie tylko sprawdzony przepis, ale dodatkowo zarekomendowany przez eksperta – dodaje.

Coraz więcej globalnych firm dąży do atestacji informacji dotyczących zrównoważonego rozwoju – wynika z badania IFAC oraz AICPA & CIMA

Gospodarka przyszłości zaczyna się dziś. Liderzy odpowiedzialnego biznesu na Sustainable Economy Summit już 27-28 maja

Rada Przedsiębiorców apeluje o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
Badanie Parlamentu Europejskiego wskazuje na rekordowe poparcie Europejczyków dla Unii Europejskiej. Ma to związek z rosnącymi zagrożeniami z zewnątrz, czyli np. bliskością wojny rosyjsko-ukraińskiej. Jednocześnie do głosu wewnątrz UE coraz częściej dochodzą ruchy populistyczne, za sprawą których więcej obywateli państw członkowskich przyjmuje eurosceptyczną postawę. Dużą rolę odgrywają więc dialog ze społeczeństwem i jego edukacja.
Problemy społeczne
60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego

Posiadanie własnego mieszkania jest aspiracją większości młodych Polaków – wskazują dane badaczy z SGH. Jednak ze względów finansowych jest ono dostępne dla części z nich, a na dodatek wiąże się ze zobowiązaniem na kilkadziesiąt lat. W luce czynszowej, czyli w sytuacji, gdy kogoś nie stać na zakup własnego M, ale jest zbyt bogaty na mieszkanie komunalne, jest ok. 35 proc. społeczeństwa. I to dla tej grupy potrzebna jest oferta państwa. Budownictwo społeczne mogłoby być alternatywą, ale nie odpowiada na potrzebę posiadania nieruchomości na własność.
Infrastruktura
Trwają prace nad europejską strategią odporności wodnej. Projekt ma być gotowy przed latem

Komisja Europejska ma w najbliższych tygodniach przedstawić strategię na rzecz zwiększenia odporności na niedobory wody. PE na majowej sesji przyjął zalecenia w tym zakresie, w których opowiada się za ambitną odpowiedzią na te wyzwania. Jak podkreśla europoseł PO Andrzej Buła, chodzi przede wszystkim o oszczędzanie wody i dbanie o jej jakość, a także o zapewnienie odpowiedniego finansowania odporności wodnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.