Umowa na budowę dworca PKP w Koszalinie podpisana
W czwartek, 23 lutego Polskie Koleje Państwowe S.A. podpisały umowę na budowę dworca PKP w Koszalinie. Budynek został zaprojektowany zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze, dzięki czemu stanowić będzie jeden z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce. Generalnym wykonawcą inwestycji, wartej 44 milionów złotych jest firma ALSTAL Grupa Budowlana.
Firma ALSTAL swoje prace rozpocznie od przeniesienia obsługi podróżnych do dworca tymczasowego i wyburzenia dotychczasowego budynku. Następnie nastąpią prace budowlane, które zgodnie z podpisaną umową, mają zakończyć się do końca 2024 roku.
- Cieszę się na współpracę z Polskimi Kolejami Państwowymi, jednocześnie dziękując za zaufanie. Nasza firma ma ogromne doświadczenie w budownictwie kubaturowym. Współpracowaliśmy również, m.in. z Kolejami Wielkopolskimi, a aktualnie budujemy dla Kolei Dolnośląskich w Legnicy. Jestem przekonana, że dzięki naszej doświadczonej kadrze inżynierskiej, zrealizujemy budowę bez żadnych przeszkód. – powiedziała Katarzyna Kalk, Dyrektor Oddziału Gdańsk firmy ALSTAL.
Dworzec PKP w Koszalinie będzie funkcjonalny i składać się z dwóch części; pasażerskiej i handlowej, które podzieli zadaszony pasaż prowadzący na perony. W części pasażerskiej zaprojektowano hol kasowy z czterema „okienkami”, tablice przyjazdów i odjazdów, a także poczekalnię. W części handlowej znajdzie się siedem lokali usługowych, a także toalety. Z kolei na piętrze zlokalizowana zostanie siedziba Straży Ochrony Kolei i pomieszczenia biurowe dla spółek kolejowych.
Nowy obiekt będzie przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami i pozbawiony barier architektonicznych. Dodatkowo powstaną ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, plany dotykowe dworców i oznaczenia w alfabecie Braille’a. Na dachu dworca zainstalowanych zostanie aż 130 trójkątnych paneli fotowoltaicznych.
W ramach inwestycji, firma ALSTAL zadba o zagospodarowanie terenu wokół dworca. Wyburzone zostaną stare garaże, a przed obiektem powstaną nowe chodniki. Zaprojektowano także miejsca postojowe dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami i samochodów elektrycznych. Przed dworcem znajdzie się także zatoczka typu kiss&ride.
O projekcie budynku
Projekt nowego dworca opracowała pracownia TBI Architekci z Gdańska. Nowy dworzec charakteryzować będzie się lekką konstrukcją i w całości przeszkloną elewacją. Wyróżniać będzie się także ażurowy dach budynku z deseniem w postaci trójkątów. W środku nowego budynku zaplanowano otwarty pasaż: poczekalnię letnią z trójkątnymi siedziskami z betonu architektonicznego, będącą jednocześnie przejściem do tunelu na perony i przedłużeniem osi widokowej.
Na wysokości piętra, za szklanymi elewacjami, wyeksponowane zostaną oryginalne ściany dworca z sgraffito z 1962 roku autorstwa artystów plastyków Zawojskich ze Szczecina mająca przypominać o historii budynku.
Generalny wykonawca inwestycji, firma ALSTAL Grupa Budowlana, ma bogate doświadczenie w budownictwie kubaturowym, a także dla kolei. Spółka wybudowała dla Kolei Wielkopolskich zaplecze do obsługi taboru w Wągrowcu, a aktualnie realizuje podobny projekt w Legnicy dla Kolei Dolnośląskich, którego otwarcie ma nastąpić jeszcze w tym roku.
O ALSTAL Grupa Budowlana
ALSTAL to bydgoska, rodzinna firma budowlana ze 100-procentowym udziałem kapitału polskiego. Od 47 lat specjalizuje się w projektowaniu i generalnym wykonawstwie inwestycji budowlanych obiektów: przemysłowych, mieszkaniowych, biurowych, sportowo-rekreacyjnych, basenowych, szpitalnych, energetycznych, a także renowacją zabytków. Działalność firmy została doceniona przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego, przez co ALSTAL jest posiadaczem Godła Teraz Polska.

Z ziemniaka zrobili biznes

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.