Umowa na budowę dworca PKP w Koszalinie podpisana
W czwartek, 23 lutego Polskie Koleje Państwowe S.A. podpisały umowę na budowę dworca PKP w Koszalinie. Budynek został zaprojektowany zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze, dzięki czemu stanowić będzie jeden z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce. Generalnym wykonawcą inwestycji, wartej 44 milionów złotych jest firma ALSTAL Grupa Budowlana.
Firma ALSTAL swoje prace rozpocznie od przeniesienia obsługi podróżnych do dworca tymczasowego i wyburzenia dotychczasowego budynku. Następnie nastąpią prace budowlane, które zgodnie z podpisaną umową, mają zakończyć się do końca 2024 roku.
- Cieszę się na współpracę z Polskimi Kolejami Państwowymi, jednocześnie dziękując za zaufanie. Nasza firma ma ogromne doświadczenie w budownictwie kubaturowym. Współpracowaliśmy również, m.in. z Kolejami Wielkopolskimi, a aktualnie budujemy dla Kolei Dolnośląskich w Legnicy. Jestem przekonana, że dzięki naszej doświadczonej kadrze inżynierskiej, zrealizujemy budowę bez żadnych przeszkód. – powiedziała Katarzyna Kalk, Dyrektor Oddziału Gdańsk firmy ALSTAL.
Dworzec PKP w Koszalinie będzie funkcjonalny i składać się z dwóch części; pasażerskiej i handlowej, które podzieli zadaszony pasaż prowadzący na perony. W części pasażerskiej zaprojektowano hol kasowy z czterema „okienkami”, tablice przyjazdów i odjazdów, a także poczekalnię. W części handlowej znajdzie się siedem lokali usługowych, a także toalety. Z kolei na piętrze zlokalizowana zostanie siedziba Straży Ochrony Kolei i pomieszczenia biurowe dla spółek kolejowych.
Nowy obiekt będzie przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami i pozbawiony barier architektonicznych. Dodatkowo powstaną ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, plany dotykowe dworców i oznaczenia w alfabecie Braille’a. Na dachu dworca zainstalowanych zostanie aż 130 trójkątnych paneli fotowoltaicznych.
W ramach inwestycji, firma ALSTAL zadba o zagospodarowanie terenu wokół dworca. Wyburzone zostaną stare garaże, a przed obiektem powstaną nowe chodniki. Zaprojektowano także miejsca postojowe dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami i samochodów elektrycznych. Przed dworcem znajdzie się także zatoczka typu kiss&ride.
O projekcie budynku
Projekt nowego dworca opracowała pracownia TBI Architekci z Gdańska. Nowy dworzec charakteryzować będzie się lekką konstrukcją i w całości przeszkloną elewacją. Wyróżniać będzie się także ażurowy dach budynku z deseniem w postaci trójkątów. W środku nowego budynku zaplanowano otwarty pasaż: poczekalnię letnią z trójkątnymi siedziskami z betonu architektonicznego, będącą jednocześnie przejściem do tunelu na perony i przedłużeniem osi widokowej.
Na wysokości piętra, za szklanymi elewacjami, wyeksponowane zostaną oryginalne ściany dworca z sgraffito z 1962 roku autorstwa artystów plastyków Zawojskich ze Szczecina mająca przypominać o historii budynku.
Generalny wykonawca inwestycji, firma ALSTAL Grupa Budowlana, ma bogate doświadczenie w budownictwie kubaturowym, a także dla kolei. Spółka wybudowała dla Kolei Wielkopolskich zaplecze do obsługi taboru w Wągrowcu, a aktualnie realizuje podobny projekt w Legnicy dla Kolei Dolnośląskich, którego otwarcie ma nastąpić jeszcze w tym roku.
O ALSTAL Grupa Budowlana
ALSTAL to bydgoska, rodzinna firma budowlana ze 100-procentowym udziałem kapitału polskiego. Od 47 lat specjalizuje się w projektowaniu i generalnym wykonawstwie inwestycji budowlanych obiektów: przemysłowych, mieszkaniowych, biurowych, sportowo-rekreacyjnych, basenowych, szpitalnych, energetycznych, a także renowacją zabytków. Działalność firmy została doceniona przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego, przez co ALSTAL jest posiadaczem Godła Teraz Polska.
![Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać? Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1095848486,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Przemysł 4.0 to wiele narzędzi usprawniających produkcję. Które i jak wybrać?
![Nowa era w branży imprez firmowych](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_32581699,w_211,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Nowa era w branży imprez firmowych
![Czy sztuczna inteligencja zastąpi człowieka podczas obsługi klienta?](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_933068579,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Czy sztuczna inteligencja zastąpi człowieka podczas obsługi klienta?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Prawo
![](https://www.newseria.pl/files/11111/warszawa6,w_274,_small.jpg)
Samorządy walczą o ustawę metropolitalną. Powstanie metropolii oznacza dodatkowe środki m.in. na walkę z wykluczeniem transportowym
O uzyskanie statusu metropolii od lat walczą m.in. Trójmiasto, Łódź czy Warszawa. Teraz miasta łączą siły i dyskutują o jednym wspólnym projekcie ustawy metropolitalnej. Choć każdy ośrodek ma inną specyfikę, wszystkie liczą, że odpowiednie przepisy na temat współpracy największych miast z okolicznymi gminami przyniosą wiele korzyści. Jednym z kluczowych obszarów, który może na tym zyskać, jest transport publiczny. Powstanie metropolii oznaczałoby dodatkowe środki na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym w małych miejscowościach.
Handel
Europejskie sklepy internetowe skarżą się na nieuczciwą konkurencję z Chin. Apelują o lepszy nadzór nad rynkiem
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ige-azja-foto,w_133,r_png,_small.png)
Chińskie platformy marketplace podbijają europejski rynek e-commerce, a liczba ich klientów w Europie szybko rośnie – w 2023 roku w państwach UE oraz w Wielkiej Brytanii udział konsumentów, którzy dokonali zakupów w handlu elektronicznym od chińskich sprzedawców, wynosił 40 proc. lub więcej. Działalność chińskich sprzedawców wywołuje jednak szereg zarzutów, dotyczących m.in. sposobu i zakresu zbierania danych osobowych oraz ich późniejszego wykorzystywania, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych europejskim konsumentom, sposobu ich reklamowania oraz nieuczciwych metod konkurencji, które szkodzą firmom działającym na terenie Unii. Te podkreślają, że nie boją się konkurencji z Azji, ale apelują do regulatorów o lepszą egzekucję przepisów, które powinny obowiązywać wszystkich graczy na rynku.
Problemy społeczne
Ukraińcy mają podobne problemy związane z ochroną zdrowia, co Polacy. Problemem jest długi czas oczekiwania na wizytę i wysokie koszty leków
![](https://www.newseria.pl/files/11111/zdrowie-ukraincy-foto,w_133,r_png,_small.png)
Długi czas oczekiwania, wysokie koszty leczenia i zakupu leków – to największe bariery w dostępie do opieki zdrowotnej, z jakimi mierzą się uchodźcy z Ukrainy w Polsce – wynika z raportu GUS i WHO. – Problemy stają się coraz bardziej podobne do tych charakterystycznych dla całego systemu ochrony zdrowia. Mniej mają charakter nagły, który był charakterystyczny dla okresu tuż po wybuchu wojny – wskazuje dr Dominik Rozkrut, prezes Głównego Urzędu Statystycznego. Większość przypadków, z powodu których Ukraińcy potrzebują pomocy lekarza, to ostre schorzenia. Co czwarty leczy się z powodu choroby przewlekłej. Wyzwaniem pozostają szczepienia ukraińskich dzieci: wskaźnik wyszczepienia rośnie, ale jest poniżej poziomu wśród polskich dzieci.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.