Umowa na budowę dworca PKP w Koszalinie podpisana
W czwartek, 23 lutego Polskie Koleje Państwowe S.A. podpisały umowę na budowę dworca PKP w Koszalinie. Budynek został zaprojektowany zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze, dzięki czemu stanowić będzie jeden z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce. Generalnym wykonawcą inwestycji, wartej 44 milionów złotych jest firma ALSTAL Grupa Budowlana.
Firma ALSTAL swoje prace rozpocznie od przeniesienia obsługi podróżnych do dworca tymczasowego i wyburzenia dotychczasowego budynku. Następnie nastąpią prace budowlane, które zgodnie z podpisaną umową, mają zakończyć się do końca 2024 roku.
- Cieszę się na współpracę z Polskimi Kolejami Państwowymi, jednocześnie dziękując za zaufanie. Nasza firma ma ogromne doświadczenie w budownictwie kubaturowym. Współpracowaliśmy również, m.in. z Kolejami Wielkopolskimi, a aktualnie budujemy dla Kolei Dolnośląskich w Legnicy. Jestem przekonana, że dzięki naszej doświadczonej kadrze inżynierskiej, zrealizujemy budowę bez żadnych przeszkód. – powiedziała Katarzyna Kalk, Dyrektor Oddziału Gdańsk firmy ALSTAL.
Dworzec PKP w Koszalinie będzie funkcjonalny i składać się z dwóch części; pasażerskiej i handlowej, które podzieli zadaszony pasaż prowadzący na perony. W części pasażerskiej zaprojektowano hol kasowy z czterema „okienkami”, tablice przyjazdów i odjazdów, a także poczekalnię. W części handlowej znajdzie się siedem lokali usługowych, a także toalety. Z kolei na piętrze zlokalizowana zostanie siedziba Straży Ochrony Kolei i pomieszczenia biurowe dla spółek kolejowych.
Nowy obiekt będzie przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami i pozbawiony barier architektonicznych. Dodatkowo powstaną ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, plany dotykowe dworców i oznaczenia w alfabecie Braille’a. Na dachu dworca zainstalowanych zostanie aż 130 trójkątnych paneli fotowoltaicznych.
W ramach inwestycji, firma ALSTAL zadba o zagospodarowanie terenu wokół dworca. Wyburzone zostaną stare garaże, a przed obiektem powstaną nowe chodniki. Zaprojektowano także miejsca postojowe dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami i samochodów elektrycznych. Przed dworcem znajdzie się także zatoczka typu kiss&ride.
O projekcie budynku
Projekt nowego dworca opracowała pracownia TBI Architekci z Gdańska. Nowy dworzec charakteryzować będzie się lekką konstrukcją i w całości przeszkloną elewacją. Wyróżniać będzie się także ażurowy dach budynku z deseniem w postaci trójkątów. W środku nowego budynku zaplanowano otwarty pasaż: poczekalnię letnią z trójkątnymi siedziskami z betonu architektonicznego, będącą jednocześnie przejściem do tunelu na perony i przedłużeniem osi widokowej.
Na wysokości piętra, za szklanymi elewacjami, wyeksponowane zostaną oryginalne ściany dworca z sgraffito z 1962 roku autorstwa artystów plastyków Zawojskich ze Szczecina mająca przypominać o historii budynku.
Generalny wykonawca inwestycji, firma ALSTAL Grupa Budowlana, ma bogate doświadczenie w budownictwie kubaturowym, a także dla kolei. Spółka wybudowała dla Kolei Wielkopolskich zaplecze do obsługi taboru w Wągrowcu, a aktualnie realizuje podobny projekt w Legnicy dla Kolei Dolnośląskich, którego otwarcie ma nastąpić jeszcze w tym roku.
O ALSTAL Grupa Budowlana
ALSTAL to bydgoska, rodzinna firma budowlana ze 100-procentowym udziałem kapitału polskiego. Od 47 lat specjalizuje się w projektowaniu i generalnym wykonawstwie inwestycji budowlanych obiektów: przemysłowych, mieszkaniowych, biurowych, sportowo-rekreacyjnych, basenowych, szpitalnych, energetycznych, a także renowacją zabytków. Działalność firmy została doceniona przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego, przez co ALSTAL jest posiadaczem Godła Teraz Polska.

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.