Komunikaty PR

W pracy spędzamy dużą część życia. Ważne, by mieć w niej komfort

2022-12-08  |  14:00
Biuro prasowe

Powrót do biur po pandemii okazał się trudny – i dla pracodawców, i dla pracowników. Firmy próbowały namawiać, a czasem wręcz zmuszać zespoły do powrotu do biur – często bezskutecznie, bo możliwość pracy zdalnej dla wielu osób była benefitem, z którego nie chciały zrezygnować. Jednocześnie brak spotkań w biurze nie sprzyjał relacjom, komunikacji i kreatywności. Aby zwiększyć komfort pracy Rohlig Suus Logistics zdecydował się stworzyć miejsce pracy, do którego pracownicy będą chcieli wrócić, nawet mając alternatywę pracy zdalnej. Firma przeprowadziła największe badanie opinii w ówczesnej historii firmy, a następnie na podstawie wniosków z badania wdrożyła zupełnie nowy standard biura w ramach projektu Office of the future.

Dla branży logistycznej czas pandemii okazał się wyjątkowym wyzwaniem. Konieczność zapewnienia ciągłości dostaw mimo zamykanych granic, nakładanej czasem na całe obszary kwarantanny i bardzo dynamicznych zmiany stawek nałożyły się na pełną wyzwań nie tylko technologicznych pracę zdalną. Gdy wiadomo już było, że sposób pracy zmienił się już na zawsze, Rohlig Suus Logistics wraz z Kinnarps rozpoczął prace nad zdefiniowaniem na nowo potrzeb pracowników i dostosowaniem swoich biur do hybrydowego modelu. W ramach przygotowań do zmian przeprowadzono dziesiątki webinarów, ankiet i wywiadów indywidualnych, a na podstawie ich wyników całkowicie zmieniono wygląd i organizację biura. Ten strategiczny projekt był prowadzony przy osobistym zaangażowaniu zarządu firmy. Do tej pory rewolucyjne zmiany aranżacji, wyposażenia, ale przede wszystkim sposobu współpracy w biurze objęły już centralę w Warszawie, biura portowe w Gdyni i Szczecinie, oddział w Łodzi, a także otwierane po przeprowadzce oddziały w Bydgoszczy i Poznaniu.

Postpandemiczne wyzwanie pracy zdalnej i hybrydowej

Nowy projekt biura miał wspierać kulturę firmową nastawioną na dialog, szybką decyzyjność, kreatywność i współpracę – w myśl jednej z wartości firmy „one step ahead”. Inspiracją był nowy standard przestrzeni biurowych w branży IT, konsultingowej czy finansowej, kluczowe jednak było zidentyfikowanie potrzeb pracowników i tego, co dla nich oznacza efektywna i komfortowa praca z biura. W ramach przygotowań do opracowania nowej kultury pracy zorganizowano webinaria ze wszystkimi użytkownikami przestrzeni, której miały dotyczyć zmiany, przeprowadzono anonimowe ankiety i wywiady indywidualne, również z kluczowymi managerami i zarządem. Aktywny udział wzięło w nich ponad 100 osób, które wskazywały zalety pracy z domu i z biura, oczekiwania odnośnie przyszłości pracy i potrzeby, który nowy model pracy powinien zaspokajać. Przeanalizowano style pracy pracowników, rodzaje zadań i poziom skupienia niezbędny przy ich realizacji, wady i zalety obecnej przestrzeni, typy spotkań wewnętrznych i z udziałem gości z zewnątrz, potrzeby w zakresie narzędzi technologicznych oraz biurowe zwyczaje. Jak wskazywali uczestnicy badania, dotychczasowa, typowa przestrzeń biurowa wspierała tradycyjny styl pracy, hierarchiczność, powodowała powstawanie barier między ludźmi – co było absolutnie sprzeczne z tym, jak sami postrzegali kulturę firmową. Jednocześnie wielu pracowników skarżyło się na trudności komunikacyjne, brak możliwości budowania relacji i swobodnego spędzania czasu ze współpracownikami, które były efektem pracy wyłącznie zdalnej. Nowy model pracy i zmieniona aranżacja miały wspierać pracę projektową, elastyczność i digitalizację miejsca pracy, personalizację przestrzeni i poprawę komfortu pracy. 70% pracowników jednoznacznie opowiedziało się za pracą hybrydową i powrotem do biura na przynajmniej 2-3 dni w tygodniu.

Choć praca zdalna ma wiele zalet, powodowała często zatarcie granic między życiem prywatnym a zawodowym, frustrację związaną z utrudnioną komunikacją, a w skali firmy – trudniejszą realizację projektów, wymagających niestandardowego podejścia i bliskiej współpracy różnych zespołów. Cierpiały też relacje międzyludzkie, a te w naszej firmie zawsze stanowiły bardzo dużą wartość.  Jednocześnie przymusowy powrót do biur, który próbowało wdrożyć kilka dużych firm powodował opór pracowników. Nasze podejście było zupełnie inne – chcieliśmy stworzyć przestrzeń komfortową, w której każdy odnajdzie miejsce dla siebie, odpowiadające swojemu modelowi pracy w danej chwili. Chcieliśmy ludzi do niego przyciągnąć, by po trudnym okresie pracy wyłącznie z domu mogli w formule hybrydowej łączyć to co najlepsze w pracy zdalnej i stacjonarnej. Dlatego tak ważne były pogłębione badania opinii pracowników i zaangażowanie ich do współtworzenia tej nowej przestrzeni – komentuje Jacek Głowacz, HR Director w Rohlig Suus Logistics.

Przestrzeń dla komfortu i zdrowia

Nowa przestrzeń kojarzy się z przytulnym, domowym i nowoczesnym wnętrzem – dominują ciepłe, przyjazne kolory, całe biuro wypełnione jest roślinami oczyszczającymi powietrze oraz nietypowymi elementami wystroju – oryginalnymi meblami, obrazami, rzeźbami czy… klockami lego. Dzięki wielu punktom świetlnym i strefowym włącznikom pracownicy mogą samodzielnie dobierać jasność pomieszczeń do swoich potrzeb. W ramach odstresowania pracownicy mogą skorzystać z piłkarzyków, stołu do bilarda lub szachów.

Pracownicy wskazywali na konieczność dostosowania biura do różnych stylów pracy i zadań – spotkań, burz mózgów, samodzielnej pracy w skupieniu czy mniejszych gabinetów do pracy i spotkań w małym gronie. Dlatego w nowym biurze znalazły się zarówno salki projektowe, pokoje spotkań nieformalnych, duże sale konferencyjne z systemem ruchomych ścian, kabiny akustyczne do spotkań online i rozmów telefonicznych, gabinety pracy samodzielnej, przestrzenie do pracy wspólnej. Poszczególne strefy i salki noszą nazwy pochodzące od krain geograficznych i najpiękniejszych miejsc świata, a nad ich oznaczeniami i  systemem informacji wizualnej pracowano ze specjalistami w zakresie designu. Część biurek posiada regulację wysokości, a do dyspozycji pracowników są również zróżnicowane meble do siedzenia, sprzyjające zachowaniu prawidłowej postawy i zdrowiu kręgosłupa.

Przed zmianami pracownicy często zwracali uwagę, że nasza przestrzeń nie odpowiada kulturze firmowej. Dlatego pracując nad projektem szukaliśmy rozwiązań, które będą wspierać współpracę, komunikacji i kreatywność, ale też sprawią, że praca w biurze będzie przyjemniejsza. Jednym z głównych celów naszej strategii biznesowej jest być pracodawcą numer 1 w branży, postanowiliśmy więc potraktować projekt zmian jako inwestycję w realizację tego celu. Od razu założyliśmy, że zmiany będą – etapami rzecz jasna – następowały w całej organizacji. Obejmą całość firmy, w tym rzecz jasna oddziały w regionach. Standard biur regionalnych nie będzie odbiegał standardem od warszawskiej centrali. W wielu z nich zmiany już wdrożyliśmy. Uważamy, że potrzeby pracowników mogą i powinny wyznaczać kierunki rozwoju przedsiębiorstwa – komentuje Agnieszka Małecka, Administration Director.

Ponieważ pracownicy w ankietach skarżyli się na osłabienie relacji podczas pracy zdalnej, kluczową rolę w nowym biurze odgrywają przestrzenie wspólne – odpowiednio wytłumione miejsca relaksu, do rozmów nieformalnych, czy zaaranżowane w kawiarnianym stylu kuchnie i miejsca do spotkań przy kawie, herbacie, prozdrowotnych naparach ziołowych czy sokach tłoczonych.

Jednym z najważniejszych wyzwań, wskazywanych przez pracowników, była poprawa akustyki. Gwar i szum na open space jest jednym z czynników utrudniających koncentrację i zwiększających zmęczenie. Dlatego oprócz montażu kabin akustycznych zadbano również o zasłony i lampy akustyczne, poprawiające komfort pracy.

Digital first

Zmiana aranżacji i wyposażenia biura wiązała się również z dużą inwestycją technologiczną. Firma w pełni przestawiła się systemy i sprzęt  umożliwiające pracę zdalną. Wszystkie miejsca pracy zostały zaprojektowane tak, by wspierać mobilność i elastyczność pracy. Biurka posiadają stacje dokujące i różną, zależną od potrzeb liczbę monitorów oraz ładowarek. W ramach sharedeskingu można zarezerwować dowolne biurko – za pomocą aplikacji dostępnej na laptopy i telefony lub skanując kod QR. Wewnętrzna aplikacja umożliwia też rezerwowanie miejsc parkingowych czy sal konferencyjnych i gabinetów. Sale konferencyjne zostały dostosowane do prowadzenia spotkań online, wyposażone w wystandaryzowany system z dwoma telewizorami 55/65 cali, wysokiej klasy sprzęty AV Poly, tablety do systemu MTR (Microsoft Teams Rooms) oraz interaktywne monitory do prowadzenia warsztatów online.

W następnych krokach Rohlig Suus Logistics będzie odnawiał przestrzenie biurowe w kolejnych oddziałach firmy oraz pomieszczenia dla kierowców, dla których również zostały określone nowe standardy, zbieżne ze standardem wykończenia nowych biur.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Finał III edycji akcji „Dom z Serca” Biuro prasowe
2024-12-20 | 13:20

Finał III edycji akcji „Dom z Serca”

Budowa kolejnego już „Domu z Serca” dobiegła końca! 19 grudnia br. Grupa Budimex wraz z partnerami oddała do użytku nowoczesny, modułowy dom dla Pani Teresy z Wołomina –
Firma Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
2024-12-19 | 15:00

Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran

Miniony rok okazał się przełomowym okresem dla sieci sklepów Komfort, eksperta w branży wykończenia wnętrz w Polsce. Firma znacząco rozwinęła swoją działalność w segmencie
Firma DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej
2024-12-19 | 12:15

DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej

2024 rok był pod wieloma względami ważny dla rozwoju gospodarki wodorowej w Polsce.   Eksperci Stowarzyszenia Dolnośląska Dolina Wodorowa przygotowali syntetyczne podsumowanie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.