Zacznij planować akcje back to school już teraz.
Proces planowania kampanii marketingowej „back to school” jest złożony i wymaga pogłębionej analizy. Dostarczanie jednego spójnego (i skutecznego!) komunikatu w wielu kanałach nie jest łatwe. Działanie ad hoc może szybko przerodzić się w chaos. Chaos, którego symbolem będzie tabela wyników finansowych z liczbami oznaczonymi na czerwono. Dlatego już teraz przygotuj swoją markę do „wrześniowej kampanii”. Od czego zacząć budowanie strategii? Odpowiadamy.
Rodzic, czy dziecko?
Kampania „back to school” powinna powstać po wnikliwej analizie grupy docelowej. Najczęściej są to rodzice poszukujący wyposażenia szkolnego dla swoich pociech. To jednak nie wszystko. Klient ostateczny tj. dziecko lub nastolatek może również być częścią grupy docelowej, mimo że nie dysponuje własnym budżetem. Dlatego warto poszerzyć perspektywę patrzenia budowanie strategii. Na początku zadaj sobie pytania:
- Jakie problemy lub potrzeby mają rodzice/uczniowie w 2021 roku?
- Na ile twój produkt/usługa mogą je rozwiązać?
- W jaki sposób możesz zakomunikować o tym?
- Jakich argumentów użyjesz?
Ważne jest również ustalenie konkretnych celów, aby w trakcie tworzenia planu realizować pierwotne założenia. A jakie są przykładowe cele marek? Według Millennial Media 64% kampanii dotyczących akcji powrotu do szkoły ma za zadanie wpłynąć na decyzje zakupowe i sprzedaż firmy. Tylko 19% ma na celu zwiększenie świadomości i zaangażowania w życie marki, a 17% skupia się na zwiększeniu ruchu w witrynie.
Budowanie strategii zacznij od wyboru produktów
Jeśli już wiesz, kto konkretnie jest twoim odbiorcom i jakie cele powinna spełniać twoja kampania, upewnij się, że posiadasz odpowiedni produkt lub usługę. - Kampania back to school nie będzie sprzedawać, jeśli dobierzesz niewłaściwe produkty – tłumaczy Sebastian Kopiej z agencji Commplace. - Można to zrobić na dwa sposoby. Najpierw przyjrzyj się swoim danym historycznym. Jakie produkty cieszyły się popularnością podczas zeszłorocznego sezonu powrotu do szkoły? Co odbiorcy ostatecznie kupili? Informacje te bez problemu powinieneś znaleźć w raportach sprzedażowych z 2020 roku. Innym sposobem jest przyjrzenie się aktualnym trendom na rynku. W tym przypadku świetnie sprawdzą się narzędzia prezentujące liczbę wyszukiwań poszczególnych fraz w ostatnim okresie – dodaje ekspert z Commplace.
Nie zaszkodzi także wykonanie researchu i analizy rynku (przeglądanie stron dla nastolatków, grup dla rodziców na Facebooku, forów internetowych).
Pokaż odbiorcom, w jaki sposób mogą wykorzystać produkt
Zaprezentuj swoje towary, aby były atrakcyjne dla kupujących. Dobrym sposobem na to jest wskazanie, w jaki sposób odbiorcy mogą używać ich podczas roku szkolnego. Opowiedz autorską historię. Przemów do wyobraźni użytkowników.
Tego unikaj: packshot prezentujący biurko
To zrób: zaprezentuj biurko idealnie dopasowane do pokoju nastolatka – z laptopem otwartym na jednej z popularnych stron z memami, butelką oranżady i „lekkim chaosem”, bez którego nie może istnieć żaden pokój młodzieży.
Tego unikaj: opisy prezentujące jedynie specyfikację techniczną przyborów szkolnych.
To zrób: content marketing oparty na wizji możliwości, jakie dają produkty i ich roli w osiągnięciu sukcesu przez młodego człowieka.
Zaangażuj grupę docelową
Budowanie strategii opartej jedynie na wyobrażeniach działu marketingu nie jest dobrym pomysłem.
Kampania „back to school” dotyczy głównie dzieci i nastolatków. Dlaczego zatem nie zaangażować ich w budowanie strategii i proces planowania? Możliwości jest wiele – od wyboru ambasadorów marki, przez zorganizowanie wywiadów, po zaproszenie do kampanii młodych influencerów. Kolejna propozycja – zaproszenie do współpracy mam-influencerek. W 2016 r. badanie Rakuten Marketing wykazało, że prawie 30% rodziców jest skłonna wydać więcej na ubranie dla swojego dziecka, jeśli zostało zaaprobowane przez internetowego influencera”. Ponad 27% rodziców kupiło przedmiot po tym, jak zobaczyło, że korzysta z niego dziecko któregoś z celebrytów.

PGE Baltica, CRIST, WIKE i Grupa Przemysłowa Baltic chcą współpracować przy budowie statków instalacyjnych i serwisowych

Bausch Health nawiązuje współpracę z YUN, aby wprowadzić przełomową pielęgnację mikrobiomu skóry do Polski

Gdzie przechować rzeczy? Praktyczne rozwiązania na różne życiowe sytuacje
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.