Komunikaty PR

Zaufanie do pracowników a praca zdalna

2021-09-15  |  13:00
Biuro prasowe
Kontakt

Agnieszka Łukasiak
Citrix

ul. Marszałkowska 126/134
00-008 Warszawa
a.lukasiak|ntpr.pl| |a.lukasiak|ntpr.pl
0-503-173-656
www.citrix.com.pl

Z powodu pandemii wielu pracowników biurowych przeniosło swoją pracę do domu, ale wiele firm i branż – na przykład branża eventowa – nie miało takiej możliwości. Nakaz dystansu społecznego uniemożliwił imprezy na żywo (koncerty, przedstawienia teatralne, targi czy pokazy produktów). Wiele wydarzeń przeszło na cyfrowe: organizowano transmisje koncertów i spektakli, a targi i roadshow’y przeniosły się na platformy spotkań i usług konferencyjnych online. Wymagało to nie tylko zaufania firm do pracowników, ale też ich szybkiej adaptacji, by wesprzeć ludzi w nowych okolicznościach.

Zaufanie do pracowników to podstawa działalności każdej firmy. Jednak nagła i masowa zmiana trybu pracy na zdalną spowodowała, że wiele organizacji martwiło się spadkiem ludzkiej wydajności. I choć większość pracowników, którzy byli zmotywowani i zaangażowani w swoje obowiązki w biurze, przeniosło to nastawienie na pracę w domu, to niektórzy z pewnością zmagali się z nową sytuacją, czując się odizolowani i/lub przepracowani obowiązkami domowymi jak i służbowymi oraz brakowało im kontaktu ze współpracownikami.

Mimo popularyzacji pracy zdalnej, wciąż pozostaje pole do lepszego motywowania pracowników, by mogli wykonywać swoją pracę bez doświadczania stresu psychicznego, uczucia wypalenia czy wyczerpania. Nie jest to wyzwanie technologiczne, ale kulturowe. Technologia stanowi jedynie podstawę elastycznej pracy zdalnej lub hybrydowej, a jej sukces w adaptacji jest głównie kwestią ponownej oceny priorytetów firm. Trzeba stworzyć atmosferę  zaufania, motywacji i zaangażowania – bez względu na to, gdzie pracownicy są zlokalizowani. W dłuższej perspektywie oznacza to zmianę podejścia firm z obecnej kultury nadzoru, gdzie ludzka efektywność jest mierzona czasem spędzonym w biurze – do kultury zaufania. Trzeba zastąpić monitorowanie godzin spędzanych przez pracowników przy ekranach monitorów odpowiednim definiowaniem celów, które członkowie zespołu muszą osiągnąć. Dla pracowników taka zmiana oznacza koncentrację na wynikach, nie na poszczególnych procesach.

W gospodarce, w której globalna cyfryzacja sprawia, że fizyczna obecność w biurze przestaje mieć znaczenie dla wyników pracy, ta transformacja staje się wręcz fundamentalna. To od niej coraz częściej będzie zależała zdolności firm do osiągnięcia sukcesu oraz ustanowienia kultury zaufania wewnątrz organizacji wraz ze wszystkimi geograficznie rozproszonymi zespołami. Ta zmiana nie nastąpi z dnia na dzień. Tworzenie zespołów, które skutecznie współpracują w różnych lokalizacjach, strefach czasowych, zróżnicowanych środowiskach kulturowych i warunkach osobistych, będzie wymagało czasu, wysiłku oraz wielu osobistych interakcji.

Ta nowa kultura pracy zmieni również charakter korzystania z biur i będzie wymagała modyfikacji  sposobu, w jaki współpracujemy. Regularne i doraźne spotkania są kluczowymi elementami budowania i utrzymywania zaufania, motywacji i zaangażowania. W dobie pracy w środowisku rozproszonym spotkania te będą miały charakter hybrydowy. Niektórzy członkowie zespołu będą je odbywali bezpośrednio, inni dołączą zdalnie za pośrednictwem telefonu lub wideokonferencji. Ważne, by organizatorzy pełnili rolę moderatorów, dbając o włączanie na równych zasadach uczestników zdalnych do dyskusji tak, by Ci nie czuli się pominięci lub ignorowani.  

Kolejnym, ważnym czynnikiem jest zarządzanie czasem. Zaletą pracy zdalnej jest to, że umożliwia ona  pracownikom pracę według ich indywidualnych harmonogramów dnia. To zwiększa ich efektywność i pozwala zapewnić równowagę między pracą, a życiem prywatnym. Oznacza to, że przyszłość pracy – w tym pracy zespołowej – będzie coraz bardziej asynchroniczna. Firmy będą musiały ocenić i dostosować interakcje zespołowe stosując bardziej asynchroniczne środki komunikacji, takie jak czat lub wiadomości audio/wideo, zamiast grupowych wideo czy telekonferencji, a także tworzyć środowiska pracy, które ułatwiają pracę poszczególnym pracownikom w ramach ich codziennych osobistych harmonogramów dnia.

Wsparcie zaangażowania i motywacji pracowników w rozproszonym otoczeniu będzie sporym  wysiłkiem. Z pewnością znajdą się osoby, które będą chciały wrócić do tradycyjnej pracy biurowej, jak również i takie, które poczują się wykluczone lub przepracowane. Dlatego ważne jest, aby managerowie wchodzili w regularne interakcje ze swoimi zespołami by móc wykryć wczesne oznaki poczucia izolacji, stresu lub problemów pracowników z osiąganiem wyznaczonych celów. W przyszłości bliższe więzi społeczne będą koniecznością dla sukcesu zespołu i stworzą podstawę do opartej na zaufaniu i zaangażowaniu pracy zespołowej.

Sherif Seddik, Senior Vice President, Citrix

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Citrix
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Finał III edycji akcji „Dom z Serca” Biuro prasowe
2024-12-20 | 13:20

Finał III edycji akcji „Dom z Serca”

Budowa kolejnego już „Domu z Serca” dobiegła końca! 19 grudnia br. Grupa Budimex wraz z partnerami oddała do użytku nowoczesny, modułowy dom dla Pani Teresy z Wołomina –
Firma Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran
2024-12-19 | 15:00

Dynamiczny rozwój i inwestycja w przyszłość: podsumowanie roku 2024 w sieci fran

Miniony rok okazał się przełomowym okresem dla sieci sklepów Komfort, eksperta w branży wykończenia wnętrz w Polsce. Firma znacząco rozwinęła swoją działalność w segmencie
Firma DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej
2024-12-19 | 12:15

DDW podsumowuje rok 2024 branży wodorowej

2024 rok był pod wieloma względami ważny dla rozwoju gospodarki wodorowej w Polsce.   Eksperci Stowarzyszenia Dolnośląska Dolina Wodorowa przygotowali syntetyczne podsumowanie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Fundusze unijne

Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

Ochrona środowiska

Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.