Komunikaty PR

Zaufanie do pracowników a praca zdalna

2021-09-15  |  13:00
Biuro prasowe
Kontakt

Agnieszka Łukasiak
Citrix

ul. Marszałkowska 126/134
00-008 Warszawa
a.lukasiak|ntpr.pl| |a.lukasiak|ntpr.pl
0-503-173-656
www.citrix.com.pl

Z powodu pandemii wielu pracowników biurowych przeniosło swoją pracę do domu, ale wiele firm i branż – na przykład branża eventowa – nie miało takiej możliwości. Nakaz dystansu społecznego uniemożliwił imprezy na żywo (koncerty, przedstawienia teatralne, targi czy pokazy produktów). Wiele wydarzeń przeszło na cyfrowe: organizowano transmisje koncertów i spektakli, a targi i roadshow’y przeniosły się na platformy spotkań i usług konferencyjnych online. Wymagało to nie tylko zaufania firm do pracowników, ale też ich szybkiej adaptacji, by wesprzeć ludzi w nowych okolicznościach.

Zaufanie do pracowników to podstawa działalności każdej firmy. Jednak nagła i masowa zmiana trybu pracy na zdalną spowodowała, że wiele organizacji martwiło się spadkiem ludzkiej wydajności. I choć większość pracowników, którzy byli zmotywowani i zaangażowani w swoje obowiązki w biurze, przeniosło to nastawienie na pracę w domu, to niektórzy z pewnością zmagali się z nową sytuacją, czując się odizolowani i/lub przepracowani obowiązkami domowymi jak i służbowymi oraz brakowało im kontaktu ze współpracownikami.

Mimo popularyzacji pracy zdalnej, wciąż pozostaje pole do lepszego motywowania pracowników, by mogli wykonywać swoją pracę bez doświadczania stresu psychicznego, uczucia wypalenia czy wyczerpania. Nie jest to wyzwanie technologiczne, ale kulturowe. Technologia stanowi jedynie podstawę elastycznej pracy zdalnej lub hybrydowej, a jej sukces w adaptacji jest głównie kwestią ponownej oceny priorytetów firm. Trzeba stworzyć atmosferę  zaufania, motywacji i zaangażowania – bez względu na to, gdzie pracownicy są zlokalizowani. W dłuższej perspektywie oznacza to zmianę podejścia firm z obecnej kultury nadzoru, gdzie ludzka efektywność jest mierzona czasem spędzonym w biurze – do kultury zaufania. Trzeba zastąpić monitorowanie godzin spędzanych przez pracowników przy ekranach monitorów odpowiednim definiowaniem celów, które członkowie zespołu muszą osiągnąć. Dla pracowników taka zmiana oznacza koncentrację na wynikach, nie na poszczególnych procesach.

W gospodarce, w której globalna cyfryzacja sprawia, że fizyczna obecność w biurze przestaje mieć znaczenie dla wyników pracy, ta transformacja staje się wręcz fundamentalna. To od niej coraz częściej będzie zależała zdolności firm do osiągnięcia sukcesu oraz ustanowienia kultury zaufania wewnątrz organizacji wraz ze wszystkimi geograficznie rozproszonymi zespołami. Ta zmiana nie nastąpi z dnia na dzień. Tworzenie zespołów, które skutecznie współpracują w różnych lokalizacjach, strefach czasowych, zróżnicowanych środowiskach kulturowych i warunkach osobistych, będzie wymagało czasu, wysiłku oraz wielu osobistych interakcji.

Ta nowa kultura pracy zmieni również charakter korzystania z biur i będzie wymagała modyfikacji  sposobu, w jaki współpracujemy. Regularne i doraźne spotkania są kluczowymi elementami budowania i utrzymywania zaufania, motywacji i zaangażowania. W dobie pracy w środowisku rozproszonym spotkania te będą miały charakter hybrydowy. Niektórzy członkowie zespołu będą je odbywali bezpośrednio, inni dołączą zdalnie za pośrednictwem telefonu lub wideokonferencji. Ważne, by organizatorzy pełnili rolę moderatorów, dbając o włączanie na równych zasadach uczestników zdalnych do dyskusji tak, by Ci nie czuli się pominięci lub ignorowani.  

Kolejnym, ważnym czynnikiem jest zarządzanie czasem. Zaletą pracy zdalnej jest to, że umożliwia ona  pracownikom pracę według ich indywidualnych harmonogramów dnia. To zwiększa ich efektywność i pozwala zapewnić równowagę między pracą, a życiem prywatnym. Oznacza to, że przyszłość pracy – w tym pracy zespołowej – będzie coraz bardziej asynchroniczna. Firmy będą musiały ocenić i dostosować interakcje zespołowe stosując bardziej asynchroniczne środki komunikacji, takie jak czat lub wiadomości audio/wideo, zamiast grupowych wideo czy telekonferencji, a także tworzyć środowiska pracy, które ułatwiają pracę poszczególnym pracownikom w ramach ich codziennych osobistych harmonogramów dnia.

Wsparcie zaangażowania i motywacji pracowników w rozproszonym otoczeniu będzie sporym  wysiłkiem. Z pewnością znajdą się osoby, które będą chciały wrócić do tradycyjnej pracy biurowej, jak również i takie, które poczują się wykluczone lub przepracowane. Dlatego ważne jest, aby managerowie wchodzili w regularne interakcje ze swoimi zespołami by móc wykryć wczesne oznaki poczucia izolacji, stresu lub problemów pracowników z osiąganiem wyznaczonych celów. W przyszłości bliższe więzi społeczne będą koniecznością dla sukcesu zespołu i stworzą podstawę do opartej na zaufaniu i zaangażowaniu pracy zespołowej.

Sherif Seddik, Senior Vice President, Citrix

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Citrix
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Obowiązkowa deratyzacja
2025-03-06 | 10:30

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Szkodniki mogą pojawić się wszędzie – od pięciogwiazdkowych hoteli i eleganckich restauracji po domy jednorodzinne i miejskie parki. Wielu ludzi bagatelizuje problem gryzoni,
Firma Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki
2025-02-27 | 15:00

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Lagardère Travel Retail w Polsce rozpoczyna ekspansję sieci Costa Coffee w nowym modelu biznesowym. Pierwsza kawiarnia działająca na zasadach franczyzy została uruchomiona
Firma Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
2025-02-26 | 08:50

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?

Wirtualny adres stał się bardzo głośnym tematem w kontekście rejestracji firmy. Z takiej możliwości korzysta już masa przedsiębiorców, zwłaszcza freelancerów,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.