Komunikaty PR

Firmy powoli myślą o powrocie do biur – a jak chcą pracować pracownicy?

2021-04-22  |  13:57
Biuro prasowe

Pandemia COVID-19 już od ponad roku komplikuje życie ludzi na całym świecie. Dużą nadzieją na powrót do normalności, także tej związanej z pracą, jest globalna akcja szczepień. Za jej sprawą wiele firm z różnych sektorów powoli myśli o ponownym otwarciu swoich biur. Salesforce jako jedno z pierwszych przedsiębiorstw otworzył już 22 biura - w tym w Izraelu i Sydney, korzystając ze swojego autorskiego modelu powrotu do pracy Success from Anywhere. W USA pierwszym oddziałem, który zostanie otwarty, będzie siedziba Salesforce Tower w San Francisco. Widać jednak, że oczekiwania pracowników bardzo się zmieniły przez ostatni rok.

Badania przeprowadzone przez Salesforce pokazały:

  • W czerwcu 2020 roku tylko 32% pracowników chciało wrócić do biur, a obecnie ten odsetek wynosi aż 72%.
  • Pracownicy Generacji Z są dwa razy bardziej skłonni do pracy w pełnym wymiarze w biurze, niż pracownicy z wyżu demograficznego i Generacji X.
  • Prawie połowa pracowników chce przychodzić do biura tylko kilka razy w miesiącu, ale jednocześnie 80% pracowników chce zachować związek z biurem i jego przestrzenią.

 

Wśród pracowników, którzy w bezpiecznych warunkach powrócili do biur, widać rysujące się tendencje, które pokazują, jak kształtują się preferencje pracowników w nowej rzeczywistości. W Sydney gdzie biuro w bezpiecznych warunkach powitało już swoich pracowników w sierpniu 2020 roku, dokonano ciekawych obserwacji, które pokazują, jak pracownicy chcą pracować w nowej rzeczywistości.

  • Pracownicy doceniają elastyczny model pracy. Płeć, wiek i staż pracy nie mają wpływu na to, czy i jak często pracownik przychodzi do biura.         
    • 64 procent pracowników preferuje model elastyczny (1-3 dni w tygodniu w biurze). 

 

  • Biuro jest centrum współpracy. Pracownicy postrzegają biura jako przestrzeń do nawiązywania kontaktów i współpracy. Będąc w biurze sporadycznie siadają przy swoich biurkach, ponieważ wolą spędzić ten czas w przestrzeni wspólnej, wraz z innymi współpracownikami.
    • Na piętrach z największą liczbą osób, pracownicy zdecydowanie częściej korzystali z przestrzeni wspólnej, która była zajęta aż w 64 procentach, w przeciwieństwie do przestrzeni biurkowej - zajętej w zaledwie 24 procentach.                  
    • 90 procent pracowników przyszło do biura tego samego dnia, co inny członek zespołu, a 80 procent celowo skoordynowało swój plan pracy tak, aby pracować tego samego dnia z innym członkiem zespołu,
    • 53 procent osób, które przyszły do biura, korzystało z nieformalnych interakcji społecznych – między innymi uroczystości zespołowych,                       
    • Nawiązywanie kontaktów towarzyskich wzrosło o 19 procent,                 
    • Rozrywka w pracy urosła o 6%,                  
    • Nawiązanie kontaktu z kolegami wzrosło natomiast o +5%,                     

          

  • Dom to miejsce sprzyjające produktywności. Pracownicy twierdzą, że są najbardziej wydajni i produktywni, gdy pracują w domu, preferując spotkania z klientami i realizowanie projektów w domu. Pracownicy zdecydowali, że za tą formą pracy przemawia:
    • Skupienie/koncentracja bez rozpraszania uwagi (28 %),               
    • Możliwość zapewnienia sobie warunków „wellbeing” (20%),                    
    • Koncentracja na klientach (16%) i skuteczna interakcja z nimi (12%),
    • Wydajność indywidualna (16%) i zespołowa (13%),
    • Dostęp (16%) i widoczność (13%) menedżera/liderów,     

 

  • Czwartek to nowy poniedziałek. Najbardziej popularnym dniem, w którym pracownicy przychodzą do biura, jest czwartek. Pracownicy wolą rozpoczynać tydzień z domu i spotykać się ze współpracownikami w połowie tygodnia, maksymalnie wykorzystując przestrzeń do współpracy w środę i czwartek.            
    •  Od środy do czwartku wykorzystuje się 70-80 procent przestrzeni biurowej, podczas gdy od poniedziałku do wtorku jest to zaledwie 50-60 procent.    

 

  • Szefowie lubią biuro. Managerowie najczęściej przychodzą do biura w każdym tygodniu, chcąc spotkać się twarzą w twarz ze swoimi zespołami. Mimo to, pracownicy zgłaszają, że mają większy dostęp do swoich menedżerów i innych liderów podczas pracy z domu. 
    • 59 procent liderów przychodziło do biura w początkowej fazie (w przeciwieństwie do 45 procent, którzy przychodzą obecnie),
    • Pracownicy, którzy pracują z domu, zgłaszają większy dostęp (16%) i widoczność (13%) menedżerów/liderów, 
    • Najchętniej do biura przychodzili nowi pracownicy w początkowym okresie pracy - aż 64 procent, w porównaniu z innymi pracownikami, z dłuższym stażem pracy - 38-47%.

Według Salesforce najważniejsze jest zaufanie pracowników, klientów, partnerów i społeczności, a strategia ponownego otwarcia powinna skupiać się przede wszystkim na bezpieczeństwie i zdrowiu pracowników oraz przejrzystości działań. Dlatego priorytetem powinno być przyjęcie opartego na nauce, stopniowego podejścia do powrotu do miejsc pracy, aby zapewnić wszystkim interesariuszom poczucie bezpieczeństwa, wsparcia i ochrony.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Dzień Bezpieczeństwa w Castorama Polska: Bezpieczeństwo w pracy i w czasie prywa Biuro prasowe
2024-09-26 | 13:00

Dzień Bezpieczeństwa w Castorama Polska: Bezpieczeństwo w pracy i w czasie prywa

Dzień Bezpieczeństwa w Castorama Polska to coroczne wydarzenie, które ma na celu zwiększenie świadomości i promowanie bezpiecznych praktyk w miejscu pracy. W tym roku tematem
Firma Zmiany dla przedsiębiorców od 2025 roku. Co warto wiedzieć już teraz?
2024-09-26 | 09:55

Zmiany dla przedsiębiorców od 2025 roku. Co warto wiedzieć już teraz?

– Niewątpliwie najbardziej odczuwalną w przyszłym roku zmianą dla przedsiębiorców ze względu na jej powszechność będzie regulacja w zakresie ryczałtowej składki zdrowotnej
Firma Buglo Play przejmuje duńską firmę Elverdal
2024-09-25 | 15:00

Buglo Play przejmuje duńską firmę Elverdal

Lider branży i największy producent placów zabaw w Polsce, firma Buglo Play, nabyła pakiet całościowy i stała się jedynym właścicielem firmy Elverdal z Danii,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

W przyszłym roku spodziewana jest fala inwestycji ze środków UE. Prawo zamówień publicznych wymaga pewnych korekt

W 2025 roku spodziewany jest w Polsce początek boomu inwestycyjnego, związanego głównie z większym niż dotychczas napływem funduszy z KPO i regularnych środków unijnych. Skorzysta na tym przede wszystkim budownictwo, ale pewne obawy budzi przewidywana kumulacja inwestycji, również w kontekście systemu zamówień publicznych. – O ile może prawo zamówień publicznych wymagać pewnych punktowych korekt, o tyle chyba nie ma potrzeby jego gruntownego przemeblowania – ocenia Mariusz Haładyj, prezes Prokuratorii Generalnej RP. Jak wskazuje, niektóre elementy zamówień publicznych wymagają raczej wypracowania praktycznych rozwiązań niż zmian legislacyjnych.

Prawo

Polska prezydencja w Radzie UE będzie szansą na kształtowanie polityki gospodarczej Unii. Przedsiębiorcy mają swoje oczekiwania

Poprawa otoczenia prawnego, uproszczenie regulacji, likwidacja protekcjonizmu w poszczególnych krajach członkowskich wobec innych rynków UE, ale też budowanie otoczenia sprzyjającego rozwojowi innowacji i nowoczesnego rynku technologicznego – to główne postulaty Federacji Przedsiębiorców Polskich wobec nadchodzącej polskiej prezydencji w Radzie UE. Wszystkie te elementy mają wzmocnić konkurencyjność unijnych firm i przemysłu na arenie międzynarodowej, gdzie dziś przegrywają wyścig z USA i Azją.

DlaWas.info

Transport

Sejm pracuje nad nowelizacją ustawy o przetwarzaniu danych pasażera. Linie lotnicze liczą na uniknięcie miliardowych kar

Parlament pracuje nad nowelizacją ustawy o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera. Wymaga tego orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE, który orzekł, że niektóre wprowadzone dyrektywą i wdrożone w krajach członkowskich regulacje są zbyt restrykcyjne. Chodzi m.in. o obowiązek przekazywania danych pasażerów na wszystkich lotach wewnątrz UE. Poprawy w polskiej ustawie wymaga także mechanizm nakładania kar na przewoźników za niewywiązanie się z obowiązków. Na razie nad liniami lotniczymi wisi widmo 4 mld zł kar, ale projekt ustawy zawiera propozycję abolicji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.