Firmy powoli myślą o powrocie do biur – a jak chcą pracować pracownicy?
Pandemia COVID-19 już od ponad roku komplikuje życie ludzi na całym świecie. Dużą nadzieją na powrót do normalności, także tej związanej z pracą, jest globalna akcja szczepień. Za jej sprawą wiele firm z różnych sektorów powoli myśli o ponownym otwarciu swoich biur. Salesforce jako jedno z pierwszych przedsiębiorstw otworzył już 22 biura - w tym w Izraelu i Sydney, korzystając ze swojego autorskiego modelu powrotu do pracy Success from Anywhere. W USA pierwszym oddziałem, który zostanie otwarty, będzie siedziba Salesforce Tower w San Francisco. Widać jednak, że oczekiwania pracowników bardzo się zmieniły przez ostatni rok.
Badania przeprowadzone przez Salesforce pokazały:
- W czerwcu 2020 roku tylko 32% pracowników chciało wrócić do biur, a obecnie ten odsetek wynosi aż 72%.
- Pracownicy Generacji Z są dwa razy bardziej skłonni do pracy w pełnym wymiarze w biurze, niż pracownicy z wyżu demograficznego i Generacji X.
- Prawie połowa pracowników chce przychodzić do biura tylko kilka razy w miesiącu, ale jednocześnie 80% pracowników chce zachować związek z biurem i jego przestrzenią.
Wśród pracowników, którzy w bezpiecznych warunkach powrócili do biur, widać rysujące się tendencje, które pokazują, jak kształtują się preferencje pracowników w nowej rzeczywistości. W Sydney gdzie biuro w bezpiecznych warunkach powitało już swoich pracowników w sierpniu 2020 roku, dokonano ciekawych obserwacji, które pokazują, jak pracownicy chcą pracować w nowej rzeczywistości.
- Pracownicy doceniają elastyczny model pracy. Płeć, wiek i staż pracy nie mają wpływu na to, czy i jak często pracownik przychodzi do biura.
- 64 procent pracowników preferuje model elastyczny (1-3 dni w tygodniu w biurze).
- Biuro jest centrum współpracy. Pracownicy postrzegają biura jako przestrzeń do nawiązywania kontaktów i współpracy. Będąc w biurze sporadycznie siadają przy swoich biurkach, ponieważ wolą spędzić ten czas w przestrzeni wspólnej, wraz z innymi współpracownikami.
- Na piętrach z największą liczbą osób, pracownicy zdecydowanie częściej korzystali z przestrzeni wspólnej, która była zajęta aż w 64 procentach, w przeciwieństwie do przestrzeni biurkowej - zajętej w zaledwie 24 procentach.
- 90 procent pracowników przyszło do biura tego samego dnia, co inny członek zespołu, a 80 procent celowo skoordynowało swój plan pracy tak, aby pracować tego samego dnia z innym członkiem zespołu,
- 53 procent osób, które przyszły do biura, korzystało z nieformalnych interakcji społecznych – między innymi uroczystości zespołowych,
- Nawiązywanie kontaktów towarzyskich wzrosło o 19 procent,
- Rozrywka w pracy urosła o 6%,
- Nawiązanie kontaktu z kolegami wzrosło natomiast o +5%,
- Dom to miejsce sprzyjające produktywności. Pracownicy twierdzą, że są najbardziej wydajni i produktywni, gdy pracują w domu, preferując spotkania z klientami i realizowanie projektów w domu. Pracownicy zdecydowali, że za tą formą pracy przemawia:
- Skupienie/koncentracja bez rozpraszania uwagi (28 %),
- Możliwość zapewnienia sobie warunków „wellbeing” (20%),
- Koncentracja na klientach (16%) i skuteczna interakcja z nimi (12%),
- Wydajność indywidualna (16%) i zespołowa (13%),
- Dostęp (16%) i widoczność (13%) menedżera/liderów,
- Czwartek to nowy poniedziałek. Najbardziej popularnym dniem, w którym pracownicy przychodzą do biura, jest czwartek. Pracownicy wolą rozpoczynać tydzień z domu i spotykać się ze współpracownikami w połowie tygodnia, maksymalnie wykorzystując przestrzeń do współpracy w środę i czwartek.
- Od środy do czwartku wykorzystuje się 70-80 procent przestrzeni biurowej, podczas gdy od poniedziałku do wtorku jest to zaledwie 50-60 procent.
- Szefowie lubią biuro. Managerowie najczęściej przychodzą do biura w każdym tygodniu, chcąc spotkać się twarzą w twarz ze swoimi zespołami. Mimo to, pracownicy zgłaszają, że mają większy dostęp do swoich menedżerów i innych liderów podczas pracy z domu.
- 59 procent liderów przychodziło do biura w początkowej fazie (w przeciwieństwie do 45 procent, którzy przychodzą obecnie),
- Pracownicy, którzy pracują z domu, zgłaszają większy dostęp (16%) i widoczność (13%) menedżerów/liderów,
- Najchętniej do biura przychodzili nowi pracownicy w początkowym okresie pracy - aż 64 procent, w porównaniu z innymi pracownikami, z dłuższym stażem pracy - 38-47%.
Według Salesforce najważniejsze jest zaufanie pracowników, klientów, partnerów i społeczności, a strategia ponownego otwarcia powinna skupiać się przede wszystkim na bezpieczeństwie i zdrowiu pracowników oraz przejrzystości działań. Dlatego priorytetem powinno być przyjęcie opartego na nauce, stopniowego podejścia do powrotu do miejsc pracy, aby zapewnić wszystkim interesariuszom poczucie bezpieczeństwa, wsparcia i ochrony.

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników

Costa Coffee startuje z franczyzą. Pierwszy lokal to współpraca z Klubem Fikołki

Wirtualny adres dla Twojej firmy - o co w tym chodzi?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Autostrada A4 może być rozbudowana o trzeci pas ruchu szybciej niż planowano. Jej zarządca proponuje niezwłoczne rozpoczęcie prac
O przyspieszenie prac związanych z rozbudową A4 na odcinku Kraków – Katowice o trzeci pas ruchu apeluje spółka Stalexport Autostrady do przedstawicieli strony publicznej. Według zarządcy autostrady projektowanie mogłoby się zacząć niezwłocznie, co znacząco skróciłoby czas realizacji całego przedsięwzięcia. W innym wypadku już za dwa lata użytkownicy trasy będą musieli mierzyć się z problemem korków.
Prawo
Tylko co piąty nakaz powrotu migranta do kraju pochodzenia jest realizowany. UE chce wprowadzić nowe skuteczne procedury

Obecnie w Unii Europejskiej obowiązuje 27 różnych systemów odsyłania migrantów. W efekcie tylko co piąty nakaz powrotu jest faktycznie realizowany. Komisja Europejska zaproponowała wspólny europejski system powrotów, który ma na celu szybsze, prostsze i skuteczniejsze procedury. Nowe przepisy uzupełnią pakt o migracji i azylu przyjęty w zeszłym roku. – Nie rozwiązuje to jednak wszystkich problemów. Konieczna jest restrykcyjna kontrola i wsparcie krajów, żeby zapobiec dalszej migracji – ocenia europoseł Arkadiusz Mularczyk.
Handel
Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu

W 2024 roku eksport polskich produktów i przetworów rolno-spożywczych wzrósł w porównaniu z rokiem poprzednim do rekordowej wartości w euro. Pozytywną dynamikę odnotował handel zarówno z krajami Unii, jak i spoza wspólnoty. Dalsze sukcesy polskich eksporterów będą zależały m.in. od zwiększania udziału produktów wysokoprzetworzonych w zagranicznej sprzedaży. Wszystko zależeć jednak będzie od popytu i międzynarodowych regulacji.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.