Fotowoltaika na biurowcu – to się opłaca!
Panele fotowoltaiczne na budynkach biurowych stają się codzienną praktyką przedsiębiorstw, które w dobie wzrostu cen energii szukają szybkiego sposobu na redukcję kosztów utrzymania nieruchomości. Instalacja na biurowcu Pro Concept we Wrocławiu, którą oddano do użytku na początku 2022 roku, po pół roku przynosi inwestorom realne korzyści.
Pro Concept to budynek biurowo-usługowy klasy B+ o łącznej powierzchni użytkowej 4015,7 m², rozmieszczonej na czterech kondygnacjach. Został wybudowany w 2008 r. przy ulicy Wyścigowej, w południowej części Wrocławia. W 2021 roku właściciel obiektu zdecydował się na zamontowanie na kondygnacji dachu paneli fotowoltaicznych. – Nasza motywacja była prosta. Obserwując stale rosnące koszty utrzymania obiektu ze względu na podwyżki cen energii elektrycznej, postanowiliśmy postawić na produkcję własną – mówi Jacek Cząstkiewicz, pełnomocnik zarządu Pro Concept Sp. z o.o. – Nie była to decyzja prosta ze względu na to, że biurowiec Pro Concept posiada bardzo delikatną powłokę izolacyjną dachu. To cienka membrana, którą przy użyciu ostrych narzędzi łatwo uszkodzić. Naruszenie powłoki izolacyjnej z kolei mogłoby doprowadzić do zalania górnej kondygnacji budynku. Wybór wykonawcy, sposób montażu oraz profesjonalny i bezbłędny montaż miały dla nas w tych okolicznościach kluczowe znaczenie – dodaje.
Etap montażowy
Ze względu na specyfikę hydroizolacji dachu niemożliwe było zastosowanie technologii balastowej. Dlatego wykonawca inwestycji – spółka Selena ESG – po przeprowadzonym audycie stanu technicznego i konstrukcji dachu oraz budynku zaproponował rozwiązanie nieinwazyjne dla warstwy izolacyjnej. – Instalacja fotowoltaiczna o mocy 49,98 kWp została zamontowana technologią bezbalastową. Dzięki zastosowaniu metody termozgrzewalnej CWL możliwe było zamontowanie instalacji bez dodatkowego obciążania budynku i naruszenia istniejącego poszycia – wyjaśnia Jarosław Szalpuk, dyrektor sprzedaży i ofertowania z Seleny ESG. – Na dachu o powierzchni około 1000 m² zamontowano 147 paneli fotowoltaicznych, które zajęły łącznie około 700 m².
Wybór wykonawcy nastąpił w połowie roku 2021, a graniczną datą wyznaczoną przez inwestora na realizację przedsięwzięcia był 31.12.2021 r. Pomimo presji czasu oraz przy dużym uzależnieniu od warunków pogodowych inwestycję zakończono terminowo. Instalacja została wykonana w listopadzie 2021 r., a oddana do użytkowania 30.12.2021 r. Całość inwestycji była finansowana ze środków własnych.
Etap użytkowy
Od 1.01.2022 roku panele fotowoltaiczne na biurowcu Pro Concept produkują energię własną dla inwestora oraz najemców. Instalacja o mocy 49,98 kWp zaspokaja około 30% całego zapotrzebowania na energię elektryczną, jaką średniomiesięcznie generuje w pełni funkcjonujący biurowiec. – Pierwsze miesiące od uruchomiania instalacji pokazały, że działa ona bardzo dobrze i aktualnie jesteśmy w trendzie wzrostowym wynikającym z sezonowości efektywności działania paneli fotowoltaicznych. Ostatni odczyt majowy z produkcji wyniósł 7,7 MWh – relacjonuje Jacek Cząstkiewicz, pełnomocnik zarządu Pro Concept Sp. z o.o.– Dla nas to rekordowy odczyt w kontekście jednego miesiąca – ocenia.
Pierwsze 5 miesięcy pracy paneli fotowoltaicznych na biurowcu Pro Concept zamknięto wynikiem produkcyjnym na poziomie 19 MWh.

Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

BCC: Energetyka, podsumowanie roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.