Komunikaty PR

Gdzie Europejczycy kupują samochody używane?

2022-03-07  |  10:30
Biuro prasowe
Kontakt

Hanna Gehrke - Gut
GutPR Hanna Gehrke - Gut

ul. Ludwika Rydygiera 14/14
50-249 Wrocław
gutpr|gutpr.pl| |gutpr|gutpr.pl
512078181
gutpr.pl

Początkowa działalność CarForFriend opierała się na sprzedaży samochodów przez Internet w Polsce. Potem, ze względów logistycznych, świdnicka firma rozszerzyła swój zasięg o Czechy, co umożliwiło „połączenie” południa Niemiec z południem Polski – tak, by logistyka odbywała się przez czeskie autostrady. Wtedy również okazało się, że ze nie tylko Polacy chcą nabywać tanie i dobre samochody. Dlatego też działaniami polskiej platformy zaczęli interesować się nasi południowi sąsiedzi.

Łaskawa dla firmy ze Świdnicy okazała się być także aktualna sytuacja pandemiczna, która w ostatnim czasie zmusiła wielu kierowców z różnych krajów do częstszego kupowania w Internecie i większego zaufania sprzedającym.

- To wzmożone zainteresowanie zakupami w formie online wykorzystaliśmy w Czechach tworząc firmę, która osiągnęła w 2021 roku sprzedaż na poziomie 2,5 miliona euro. Samo zadowolenie czeskich klientów widać było nie tylko w ilości sprzedanych aut, ale także w wystawianych nam ocenach – aktualnie średnia wynosi 5.0. Sukces ten stał się dla nas zachętą do tego, by dalej rozwijać działania na innych rynkach zagranicznych – Rumunii, Ukrainie czy też w Hiszpanii. Dzięki stworzeniu międzynarodowej platformy zakupowej, Szwed może zamówić auto od Hiszpana, Hiszpan od Polaka, a Polak od Szweda.

Nabywca nabywcy nierówny

Czym różni się sprzedaż samochodów w naszym kraju od tej, dokonywanej w inne miejsca w Europie?  Jak wyjaśnia Jacek Fijołek, założyciel platformy sprzedażowej CarForFriend:

- Jeżeli mówimy o handlu samochodami, to poza Polską nie ma innego kraju, który miałby podobną maszynę biurokratyczną. Do tego, kupujący z zagranicy po prostu są bardziej otwarci na przeprowadzanie tego typu transakcji w Internecie. Dodatkowo większość nabywców spoza Polski działa tak, że zamawia usługę i wie czego się spodziewa, w przeciwieństwie do mieszkańców naszego kraju, którzy miewają nierealne oczekiwania.

Czym jeszcze różnią się od siebie nabywcy samochodów z różnych krajów europejskich? Jacek Fijołek w pierwszym rzędzie wskazuje siłę nabywczą oraz poziom zapotrzebowania na samochody, które można kupić taniej i taniej eksploatować, a także na podejście do legalności transakcji:

- W Polsce za cenę legalności transakcji próbuje się tak manewrować i lawirować, by zaoszczędzić nawet najmniejszą sumę pieniędzy. Poza wschodem Europy nie ma takiego myślenia. W zachodniej części naszego kontynentu, na bardziej dojrzałych rynkach, ważniejszy jest stan pojazdu, niż jego cena, a kupujący odczuwają większy stres, jeśli przyszłoby ten samochód naprawiać. Jest tam także większa świadomość tego, że istnieje pewien stosunek wartości do ceny, którą po prostu trzeba zapłacić.

Czech kupi droższy samochód niż Polak

Mimo tego w dalszym ciągu Polska stanowi dla CarForFriend główny rynek zbytu – procentowo aż 60% klientów tej platformy stanowią Polacy, to na drugim miejscu są Czesi – z 30% sprzedaży. Pozostałe 10% należy do Rumunii, Słowacji i Niemiec – jednak od początku 2022 roku widać tu tendencję wzrostową. W przypadku średniej wartości pojedynczej transakcji, zdecydowanie wyprzedzają nas Czesi. Zdaniem twórcy CarForFriend jest to pokłosie mniejszych utrudnień biurokratycznych oraz mniej obciążeń podatkowych:

- W porównaniu do nas, Czesi są w stanie wydać duże sumy na samochód. Polacy starają się trochę „kombinować”, bo i tak duże sumy wydajemy na podatki. Widać to po cenach - średnia cena aut sprzedawanych przez CarForFriend w Polsce wynosi 12 tysięcy EUR, a w Czechach 18 tysięcy EUR. W Niemczech z kolei średnia cena używanego samochodu wynosi od 20 do 21 tysięcy EUR. A im bardziej na wschód, tym taniej - mieszkańcy Rumunii kupują u nas auta o wartości 7-8 tysięcy EUR, a na Ukrainie średnia wartość transakcji to około 4 tysięcy EUR.

Gdzie otwierać oddział?

By osiągnąć międzynarodowy sukces, warto kierować się pewnymi wyznacznikami. W jaki sposób przebiegał wybór kolejnych rynków do poszerzania działalności CarForFriend? Jak wyjaśnia Jacek Fijołek, świdnicka firma kierowała się przede wszystkim siłą nabywczą mieszkańców danego kraju i zdobytą wiedzą w zakresie ekonomii:

- Z jednej strony braliśmy pod uwagę aktualne sytuacje polityczne danych krajów – tak jak w przypadku Rumunii. Z drugiej - ważne były też aktualne potrzeby i preferencje konkretnych narodowości związane z samochodami. Przykładowo klienci z Hiszpani też chcą mieć fajne samochody, a tamtejszy rynek nie jest jeszcze nasycony. Z kolei Niemcy, chcą mieć stare samochody, jednak w bardzo dobrym stanie technicznym. Co więcej, dzięki informacjom pozyskanym z agencji do spraw eksportu, jesteśmy w stanie określić kierunki pozyskiwania nowych i używanych samochodów, co pozwala nam dopasować strategię do tendencji rynkowych.

Nie tylko kupimy, ale i naprawimy

Oprócz sprzedaży aut, CarForFriend świadczy również usługi naprawy samochodów. W tej chwili naprawiane są głownie auta zza naszej zachodniej granicy:

 - Koszty naprawy na zachodzie Europy są większe, dlatego nabywcy starają się od razu kupić dobry samochód. Będą go potem długo użytkować, nie ponosząc dużych kosztów eksploatacji i napraw, które są w Niemczech dwukrotnie większe niż w Czechach, na Ukrainie czy Rumunii.

Oprócz Niemiec, CarForFriend planuje wprowadzić usługę naprawy także w Szwecji, oferując naprawę kamperów i starych samochodów.

W Polsce czy poza Polskę?

Czy firmy polskie powinny sięgać po zagraniczne rynki? Jak pokazuje przykład CarForFrend – to bardzo dobra decyzja. Jak podsumowuje Jacek Fijołek:

- Im prędzej polscy przedsiębiorcy wyjdą ze swoimi rozwiązaniami poza granice kraju, tym wyższe marże będą uzyskiwać. Dojrzalsze rynki są w stanie przyjąć wyższe ceny usług i produktów, przy jednoczesnych niższych kosztach biurokracji. Gdybym ponownie zakładał firmę, to w Polsce otworzyłbym tylko oddział, a nie centralę.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: GutPR Hanna Gehrke - Gut
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Motoryzacja Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL] Biuro prasowe
2025-07-09 | 12:30

Sytuacja na rynku samochodów w Polsce korzystna dla branży leasingu i MŚP [RAPORT EFL]

W 2024 r. w naszym kraju było zarejestrowanych niecałe 20,5 mln samochodów osobowych – na każdego Polaka w wieku produkcyjnym przypadło zatem prawie jedno auto. Autorzy
Motoryzacja Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu
2025-06-18 | 06:00

Wygraj przejazd supersamochodem na lotnisko! Easy Parking i Cylindersi zapraszają do konkursu

Wyjątkowa szansa na ekskluzywną podróż na lotnisko. Każda podróż zaczyna się od drogi na lotnisko, ale tym razem może to być coś znacznie więcej niż zwykły przejazd. Easy
Motoryzacja Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada
2025-05-27 | 15:00

Polski rynek dóbr luksusowych rośnie, Mercedes odpowiada

W ubiegłym roku wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrosła o blisko 25% – szacunkowo do ponad 55 mld zł (dane KPMG). Największą dynamiką wzrostu cieszyły

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Handel

Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.

Prawo

Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.