Komunikaty PR

Głos na rzecz lepszego świata. Zobacz, jak IKEA Foundation zmienia życie ludzi

2021-06-07  |  12:00
Biuro prasowe
Do pobrania jpg ( 0.26 MB )

IKEA Foundation jest niezależną organizacją charytatywną, której początki sięgają 1982 r. Jej misją, podobnie jak misją IKEA, jest tworzenie lepszego codziennego życia dla wielu ludzi. Robi to jednak w inny sposób - finansując programy pomagające ubogim rodzinom i społecznościom w podnoszeniu jakości ich życia oraz w zmaganiach ze skutkami zmiany klimatu. Od 7 do 11 czerwca trwa IKEA Foundation Week, podczas którego klienci i pracownicy sklepów IKEA będą mogli dowiedzieć się więcej o tym, jak praca fundacji wpływa na życie różnych osób.

Aya Mohammed Abdullah to była uchodźczyni, obecnie pracująca dla Agencji ONZ do Spraw Uchodźców (UNHCR). Z powodu wojny Aya jako dziecko wyemigrowała z rodziną z Iraku do Syrii, a jako nastolatka ponownie musiała uciekać z Syrii do Turcji. Wtedy też zauważyła, że uchodźcy są traktowani inaczej: „Miałam 16 lat i po raz pierwszy poczułam, że nie jestem taka sama, jak osoby posiadające obywatelstwo. Nie mamy dostępu do praw tylko dlatego, że jesteśmy uchodźcami. Byłam naprawdę przygnębiona i myślałam: nie, nie dam sobie tutaj rady” – opowiada Aya. Uchodźczyni zaczęła jednak działać, by pomóc sobie i osobom w podobnej sytuacji. Przez pięć lat pracowała z przedstawicielami UNHCR w Turcji, pomagając uchodźcom i uchodźczyniom z różnych środowisk. Obecnie jest delegatem młodzieży UNHCR. Dzięki temu światowi przywódcy mają możliwość wysłuchania opowieści o uchodźcach i uchodźczyniach od nich samych.

Według danych UNHCR takich osób jak Aya, które były zmuszone opuścić swój dom, jest ponad 70 milionów. To uchodźcy i uchodźczynie, osoby ubiegające się o azyl, bezpaństwowcy.

IKEA Foundation współpracuje z UNHCR od 2012 roku. W latach 2014 – 2015 r. IKEA przeprowadziła trzy edycje globalnej kampanii „Jaśniejsza przyszłość dla uchodźców”, przekazując w czasie jej trwania część zysków ze sprzedaży każdej żarówki LEDARE. Zebrane środki zostały przekazane UNHCR przez IKEA Foundation i wykorzystane m.in. na zakup oświetlenia do obozów dla uchodźców w Etiopii, Czadzie, Bangladeszu i Jordanii, co poprawiło bezpieczeństwo oraz warunki życia przebywających tam osób. Fundusze przeznaczono także na tworzenie i zakup rozwiązań wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych (ładowane energią słoneczną latarnie uliczne, lampy, kuchenki do gotowania), a także rozwój edukacji w tych obozach.

Wsparcie dla uchodźców w Polsce

IKEA aktywnie wspiera uchodźców i uchodźczynie także w Polsce, realizując projekty lokalne. W ramach programu „Razem w trosce o dom” IKEA Retail Polska współpracuje z Fundacją Ocalenie, której jest strategicznym partnerem. Fundacja Ocalenie zajmuje się wsparciem dla cudzoziemców, chcących rozpocząć w Polsce nowe życie. Często z jej pomocy korzystają również uchodźcy i osoby poszukujące azylu, którzy w swoich ojczyznach narażeni są na prześladowania lub ich życie jest zagrożone. Fundacja działa także na rzecz edukacji polskiego społeczeństwa i przeciwdziałania dyskryminacji.

Wsparcie finansowe IKEA pozwala na comiesięczną pomoc dla 70 rodzin, którym Fundacja Ocalenie przekazuje żywność, ubrania oraz produkty higieniczne. Ponadto, od 12 do 15 rodzin miesięcznie objęto programem wsparcia mieszkaniowego. Każdego miesiąca część osób korzysta z pomocy mentorów międzykulturowych, ze wsparcia psychoterapeuty lub psychologa, czy kursu języka polskiego. IKEA finansuje prywatne lekcje dla dzieci z rodzin cudzoziemskich, które potrzebują wsparcia w nauce, a nie zawsze mogą otrzymać je od rodziców ze względu na barierę językową. Najmłodsi uzyskują także wsparcie psychologiczne i psychoterapeutyczne. Latem 2020 roku, w ramach pomocy doraźnej udzielanej przez firmę w pierwszej fazie pandemii COVID-19, IKEA wsparła klientów Fundacji Ocalenie doraźną pomocą żywnościową.

Jak działa IKEA Foundation

Ubóstwo, konflikty zbrojne, konsekwencje zmiany klimatu i brak zasobów, takich jak czyste powietrze, energia i żyzna ziemia – to problemy, z którymi mierzą się społeczności. Fundacja skupia swoje działania w tych częściach świata, w których potrzeby są największe. Tam, gdzie może dokonać największych i trwałych zmian, i co najważniejsze, pomóc ludziom w lepszym codziennym życiu dzisiaj - i jutro - zmieniając ubóstwo w dobrobyt. 

IKEA Foundation wspiera nie tylko uchodźców i osoby przesiedlone, aby mogli stać się samowystarczalni ekonomicznie w nowych społecznościach. Pomaga najbiedniejszym rodzinom, dając w ten sposób szanse na lepszą przyszłość ich dzieciom. Swoje działania kieruje również do młodych przedsiębiorczych ludzi i całych społeczności. Odpowiada na realne problemy osób potrzebujących pomocy. Wsparcie często polega na daniu im możliwości zarabiania na siebie i poprawy warunków życia.

IKEA Foundation nie działa sama. Swój model opiera na współpracy z partnerami przyznając granty na projekty, zazwyczaj kilkuletnie, które zwiększają możliwości samodzielnego utrzymania się najbiedniejszych rodzin oraz walki ze skutkami zmian klimatu, np. poprzez promocję zrównoważonego rolnictwa czy łatwiejszy dostęp do energii odnawialnej. IKEA Foundation wspiera również działania w sytuacjach kryzysowych, np. pomoc w strefach konfliktu, czy aktualnie pomoc dla Indii w krytycznym czasie w trakcie pandemii COVID-19.

Model pomocy poprzez partnerów działających na miejscu, którzy najlepiej znają lokalne potrzeby, wiedzą, jak oddziaływać na przyczyny kryzysu i szybko reagują na zmieniającą się sytuację jest w przypadku IKEA Foundation modelem podnoszącym skuteczność i efektywność udzielanej pomocy. Fundacja wspiera programy zarządzane przez kompetentne, innowacyjne i cenione organizacje – ekspertów w swoich dziedzinach. Są to organizacje działające na miejscu w wielu lokalnych społecznościach na całym świecie, m.in. Clean Air Fund, Rainforest Alliance, Selco Foundation, UNHCR, Médecins Sans Frontières i wiele innych.

IKEA Foundation Week w sklepach IKEA

Od 7 do 11 czerwca klienci IKEA będą mogli poznać historię Ayi i innych osób, na których życie wpłynęła IKEA Foundation i jej partnerzy. Można wejść do świata IKEA Foundation wirtualnie, korzystając z wciągającej rzeczywistości rozszerzonej, dzięki aplikacji, dostępnej bezpłatnie na Androida oraz iPhone'a. Zapraszamy do odwiedzenia świata każdej z pięciu historii. Aplikację można również pobrać na własne urządzenie za pomocą kodu QR, który jest umieszczony na plakatach w sklepie.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Problemy społeczne BRAK ZDJĘCIA
2024-04-25 | 15:00

ZNAMY NOMINOWANYCH DO NAGRODY KORCZAKA W 2024 ROKU

ZNAMY NOMINOWANYCH DO NAGRODY KORCZAKA W 2024 ROKU   W tym roku do Nagrody Korczaka wypłynęło wyjątkowo dużo zgłoszeń – 147 osoby i instytucje z całego kraju. Jak podkreśla Uczelnia Korczaka – organizator konkursu
Problemy społeczne ŁOWCY METEORYTÓW W NOWYM PROGRAMIE EDUKACYJNYM DLA SZKÓŁ
2024-04-22 | 11:00

ŁOWCY METEORYTÓW W NOWYM PROGRAMIE EDUKACYJNYM DLA SZKÓŁ

Warszawa, 18 kwietnia 2024 Fundacja Nauka. To Lubię ogłosiła dzisiaj uruchomienie nowego programu edukacyjnego dla szkół podstawowych i średnich pt. „Łowcy
Problemy społeczne Mieszkańcy Pomorza wypożyczą nieodpłatnie sprzęt rehabilitacyjny .
2024-04-12 | 06:00

Mieszkańcy Pomorza wypożyczą nieodpłatnie sprzęt rehabilitacyjny .

Szacuje się, że w Polsce żyje ponad 4 miliony osób z niepełnosprawnościami i ograniczeniami ruchowymi. Z tej liczby około 200.000 osób, to mieszkańcy Pomorza. Dlatego

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.