Komunikaty PR

Głos na rzecz lepszego świata. Zobacz, jak IKEA Foundation zmienia życie ludzi

2021-06-07  |  12:00
Biuro prasowe
Do pobrania jpg ( 0.26 MB )

IKEA Foundation jest niezależną organizacją charytatywną, której początki sięgają 1982 r. Jej misją, podobnie jak misją IKEA, jest tworzenie lepszego codziennego życia dla wielu ludzi. Robi to jednak w inny sposób - finansując programy pomagające ubogim rodzinom i społecznościom w podnoszeniu jakości ich życia oraz w zmaganiach ze skutkami zmiany klimatu. Od 7 do 11 czerwca trwa IKEA Foundation Week, podczas którego klienci i pracownicy sklepów IKEA będą mogli dowiedzieć się więcej o tym, jak praca fundacji wpływa na życie różnych osób.

Aya Mohammed Abdullah to była uchodźczyni, obecnie pracująca dla Agencji ONZ do Spraw Uchodźców (UNHCR). Z powodu wojny Aya jako dziecko wyemigrowała z rodziną z Iraku do Syrii, a jako nastolatka ponownie musiała uciekać z Syrii do Turcji. Wtedy też zauważyła, że uchodźcy są traktowani inaczej: „Miałam 16 lat i po raz pierwszy poczułam, że nie jestem taka sama, jak osoby posiadające obywatelstwo. Nie mamy dostępu do praw tylko dlatego, że jesteśmy uchodźcami. Byłam naprawdę przygnębiona i myślałam: nie, nie dam sobie tutaj rady” – opowiada Aya. Uchodźczyni zaczęła jednak działać, by pomóc sobie i osobom w podobnej sytuacji. Przez pięć lat pracowała z przedstawicielami UNHCR w Turcji, pomagając uchodźcom i uchodźczyniom z różnych środowisk. Obecnie jest delegatem młodzieży UNHCR. Dzięki temu światowi przywódcy mają możliwość wysłuchania opowieści o uchodźcach i uchodźczyniach od nich samych.

Według danych UNHCR takich osób jak Aya, które były zmuszone opuścić swój dom, jest ponad 70 milionów. To uchodźcy i uchodźczynie, osoby ubiegające się o azyl, bezpaństwowcy.

IKEA Foundation współpracuje z UNHCR od 2012 roku. W latach 2014 – 2015 r. IKEA przeprowadziła trzy edycje globalnej kampanii „Jaśniejsza przyszłość dla uchodźców”, przekazując w czasie jej trwania część zysków ze sprzedaży każdej żarówki LEDARE. Zebrane środki zostały przekazane UNHCR przez IKEA Foundation i wykorzystane m.in. na zakup oświetlenia do obozów dla uchodźców w Etiopii, Czadzie, Bangladeszu i Jordanii, co poprawiło bezpieczeństwo oraz warunki życia przebywających tam osób. Fundusze przeznaczono także na tworzenie i zakup rozwiązań wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych (ładowane energią słoneczną latarnie uliczne, lampy, kuchenki do gotowania), a także rozwój edukacji w tych obozach.

Wsparcie dla uchodźców w Polsce

IKEA aktywnie wspiera uchodźców i uchodźczynie także w Polsce, realizując projekty lokalne. W ramach programu „Razem w trosce o dom” IKEA Retail Polska współpracuje z Fundacją Ocalenie, której jest strategicznym partnerem. Fundacja Ocalenie zajmuje się wsparciem dla cudzoziemców, chcących rozpocząć w Polsce nowe życie. Często z jej pomocy korzystają również uchodźcy i osoby poszukujące azylu, którzy w swoich ojczyznach narażeni są na prześladowania lub ich życie jest zagrożone. Fundacja działa także na rzecz edukacji polskiego społeczeństwa i przeciwdziałania dyskryminacji.

Wsparcie finansowe IKEA pozwala na comiesięczną pomoc dla 70 rodzin, którym Fundacja Ocalenie przekazuje żywność, ubrania oraz produkty higieniczne. Ponadto, od 12 do 15 rodzin miesięcznie objęto programem wsparcia mieszkaniowego. Każdego miesiąca część osób korzysta z pomocy mentorów międzykulturowych, ze wsparcia psychoterapeuty lub psychologa, czy kursu języka polskiego. IKEA finansuje prywatne lekcje dla dzieci z rodzin cudzoziemskich, które potrzebują wsparcia w nauce, a nie zawsze mogą otrzymać je od rodziców ze względu na barierę językową. Najmłodsi uzyskują także wsparcie psychologiczne i psychoterapeutyczne. Latem 2020 roku, w ramach pomocy doraźnej udzielanej przez firmę w pierwszej fazie pandemii COVID-19, IKEA wsparła klientów Fundacji Ocalenie doraźną pomocą żywnościową.

Jak działa IKEA Foundation

Ubóstwo, konflikty zbrojne, konsekwencje zmiany klimatu i brak zasobów, takich jak czyste powietrze, energia i żyzna ziemia – to problemy, z którymi mierzą się społeczności. Fundacja skupia swoje działania w tych częściach świata, w których potrzeby są największe. Tam, gdzie może dokonać największych i trwałych zmian, i co najważniejsze, pomóc ludziom w lepszym codziennym życiu dzisiaj - i jutro - zmieniając ubóstwo w dobrobyt. 

IKEA Foundation wspiera nie tylko uchodźców i osoby przesiedlone, aby mogli stać się samowystarczalni ekonomicznie w nowych społecznościach. Pomaga najbiedniejszym rodzinom, dając w ten sposób szanse na lepszą przyszłość ich dzieciom. Swoje działania kieruje również do młodych przedsiębiorczych ludzi i całych społeczności. Odpowiada na realne problemy osób potrzebujących pomocy. Wsparcie często polega na daniu im możliwości zarabiania na siebie i poprawy warunków życia.

IKEA Foundation nie działa sama. Swój model opiera na współpracy z partnerami przyznając granty na projekty, zazwyczaj kilkuletnie, które zwiększają możliwości samodzielnego utrzymania się najbiedniejszych rodzin oraz walki ze skutkami zmian klimatu, np. poprzez promocję zrównoważonego rolnictwa czy łatwiejszy dostęp do energii odnawialnej. IKEA Foundation wspiera również działania w sytuacjach kryzysowych, np. pomoc w strefach konfliktu, czy aktualnie pomoc dla Indii w krytycznym czasie w trakcie pandemii COVID-19.

Model pomocy poprzez partnerów działających na miejscu, którzy najlepiej znają lokalne potrzeby, wiedzą, jak oddziaływać na przyczyny kryzysu i szybko reagują na zmieniającą się sytuację jest w przypadku IKEA Foundation modelem podnoszącym skuteczność i efektywność udzielanej pomocy. Fundacja wspiera programy zarządzane przez kompetentne, innowacyjne i cenione organizacje – ekspertów w swoich dziedzinach. Są to organizacje działające na miejscu w wielu lokalnych społecznościach na całym świecie, m.in. Clean Air Fund, Rainforest Alliance, Selco Foundation, UNHCR, Médecins Sans Frontières i wiele innych.

IKEA Foundation Week w sklepach IKEA

Od 7 do 11 czerwca klienci IKEA będą mogli poznać historię Ayi i innych osób, na których życie wpłynęła IKEA Foundation i jej partnerzy. Można wejść do świata IKEA Foundation wirtualnie, korzystając z wciągającej rzeczywistości rozszerzonej, dzięki aplikacji, dostępnej bezpłatnie na Androida oraz iPhone'a. Zapraszamy do odwiedzenia świata każdej z pięciu historii. Aplikację można również pobrać na własne urządzenie za pomocą kodu QR, który jest umieszczony na plakatach w sklepie.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Problemy społeczne SOFTSWISS niesie pomoc osobom dotkniętym powodzią na południu Polski Biuro prasowe
2024-09-27 | 10:30

SOFTSWISS niesie pomoc osobom dotkniętym powodzią na południu Polski

We wrześniu Europa Środkowa i Wschodnia została dotknięta powodzią na dużą skalę spowodowaną przez burzę "Boris". W wyniku intensywnych opadów tysiące domów
Problemy społeczne Konferencja „Piecza zastępcza 2030: bezpieczne dziecko w dobrym systemie”
2024-09-19 | 10:00

Konferencja „Piecza zastępcza 2030: bezpieczne dziecko w dobrym systemie”

Fundacja Dobrych Inicjatyw obchodzi jubileusz działania na rzecz wychowanków i wychowanek instytucjonalnej pieczy zastępczej. Z tej okazji 25 września w Teatrze 6. Piętro (PKiN) w
Problemy społeczne Mówiliśmy o tym na forum
2024-09-13 | 13:00

Mówiliśmy o tym na forum

FDI o kryzysie pieczy zastępczej na XXXIII Forum Ekonomicznym w Karpaczu W Polsce nie udaje nam się budowanie relacji na linii instytucja - obywatel. To jeden z wielu powodów, przez

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa

Lotnictwo odpowiada za ok. 4 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prognozowała, że wraz z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego do 2050 roku emisje z lotnictwa mogą się potroić w porównaniu z 2015 rokiem. Dlatego dwa lata temu wszystkie państwa członkowskie tej organizacji przyjęły zobowiązanie, by w ciągu kolejnych 25 lat dążyć do zeroemisyjności. Eksperci oceniają, że do tego konieczne są co najmniej dwa warunki – przejście na ekologiczne paliwa lotnicze i modernizacja floty.

Prawo

Rośnie liczba wynalazków wykorzystujących sztuczną inteligencję. Za rozwojem technologii nie nadążają przepisy

W ciągu ostatnich 10 lat liczba patentów związanych z generatywną sztuczną inteligencją wzrosła z 733 w 2014 roku do ponad 14 tys. w 2023 roku – wynika z raportu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Łącznie w ciągu dekady przyznano niemal 54,5 tys. patentów dla tego typu wynalazków. Nie wszystkie kwestie związane z prawem własności intelektualnej, prawem autorskim, wykorzystaniem gen AI są uregulowane. – Potrzeba jeszcze trochę czasu, żeby znalazły się odpowiednie rozwiązania prawne, które pozwolą na ochronę rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję – ocenia Dorota Rzążewska, prezeska Polskiej Izby Rzeczników Patentowych.

DlaWas.info

Edukacja

MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety

Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.