Komunikacja kluczem do sukcesu
Chociaż badania wykazują, że Polacy są zwolennikami pracy zdalnej, jej nagłe, globalne wprowadzenie niejednego z pracowników (i pracodawców!) wprawiło w zakłopotanie. Szybciej niż można było przypuszczać, przyszedł czas na zmianę teorii na praktykę i zmierzenie się z nową sytuacją. To wyzwanie nie tylko dla kierownictwa, ale i załogi. Jak mu podołać?
Praca zdalna wielu z nas wydaje się rozwiązaniem idealnym. Z badania przeprowadzonego przez Kantar TNS[i] wynika, że aż 95% osób, które skorzystały z tej formy ocenia ją pozytywnie. Zatrudnieni najczęściej zwracają uwagę na elastyczność i oszczędność czasu. W rzeczywistości jednak „home office” może mieć też swoje wady. Niepewność odbiorców do tego modelu budzi przede wszystkim zacieranie się granic między pracą i domem.
Dostosowanie do okoliczności
Popularny na świecie tryb pracy zdalnej nie jest zarezerwowany dla każdego zawodu. Do tej pory firm w Polsce, które na stałe korzystały z tego modelu było niewiele. Pracownicy często mogli jednak udać się na jednodniowy lub kilkudniowy „home office”. Obecna sytuacja – nagła i zarazem nieprzewidywalna spowodowała, że każdy, kto ma taką możliwość, wypełnia obowiązki z domu. Właśnie teraz, w dobie pracy zdalnej hasło „współpraca” nabrało jeszcze większego znaczenia, bo na każdym spoczywa ogromna odpowiedzialność. Pracownik musi wykazać się dyscypliną i samokontrolą, a pracodawca wiedzą o tym, jak efektywnie zarządzać w nagłych sytuacjach.
Przygotowanie techniczne
W czasie „home office” przestrzeń wydzielona w domu do pracy staje się dla pracownika jego nowym biurem. Do wypełniania obowiązków potrzebny mu jest również sprzęt, w który wyposażyć zatrudnionych powinien pracodawca. Na czele listy znajdują się oczywiście komputer i telefon służbowy. Należy jednak pamiętać, że praca zdalna wymaga również wglądu do dokumentów, plików, a nawet systemów, które powinny zostać objęte przez pracodawcę szczególną ochroną. Dostęp do nich umożliwia zespołowi – niezależnie od miejsca, sprawną realizację projektów i zadań.
Wewnętrzna komunikacja
Relacja pomiędzy pracodawcą i pracownikiem jest istotna. W przypadku pracy zdalnej wśród nadrzędnych wartości, które ją określają jest zaufanie i dialog. - Porządek w organizacji i gotowość na zmiany czy sytuacje kryzysowe mają aktualnie ogromne znaczenie. Bez wątpienia, kiedy stajemy przed niespodziewanymi zmianami, najważniejsze jest zagwarantowanie odpowiednich warunków pracy, stały kontakt z całą kadrą, wsparcie i troska o stabilność. Co się sprawdza najlepiej? To, co zwykle, a więc przede wszystkim komunikacja i rzetelny dialog – mówi Stephane Tikhomiroff, dyrektor generalny Perfetti Van Melle Polska. Jak być w stałym kontakcie z zespołem, gdy nie spotykamy się codziennie w biurze? Realizację projektów z domu z pewnością ułatwią m.in. ustalenie harmonogramu pracy, podział zadań, regularne statusy, spotkania online i rozmowy, np. przy użyciu Google meet, Skype czy FaceTime. Każda z tych czynności powinna stać się nawykiem i odbywać w wyznaczone dni, o określonej porze. Duża odpowiedzialność spoczywa w takim modelu pracy także na team liderach, którzy nie tylko nadzorują i analizują postępy prac nad projektem ale stają się także bezpośrednim wsparciem dla swoich kolegów.
System pracy zdalnej, choć wydaje się prostym rozwiązaniem, w rzeczywistości – wymaga wiele od pracodawcy, ale i pracownika. Dobra organizacja „home office” jest efektem sprawnej komunikacji, wiedzy z zakresu zarządzania zespołem i przygotowania technologicznego. Dla pracownika, to wyzwanie na polu osobistym, którego podstawą jest samodyscyplina.
[i] „Rynek pracy zdalnej a oczekiwania pracowników”, Kantar TNS, 2018: http://branden.biz/wp-content/uploads/2018/06/The-Remote-Rnek-pracy-zdanej.pdf
BCC: budżet, inwestycje, podatki
Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej
Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.