Green Restart – zbudujmy nową normalność
Pandemia COVID-19, która na kilka miesięcy zatrzymała cały świat może okazać się punktem zwrotnym. Szansą, aby w znacznie większej skali wdrażać rozwiązania, które pomogą wzmocnić gospodarkę, wygenerować nowe miejsca pracy, przeprowadzić sprawiedliwą transformację energetyczną oraz umożliwią osiągnięcie neutralności klimatycznej. Jest jeden warunek – odbudowując gospodarkę nie wracajmy do tego co było, a idźmy w kierunku świata, w którym chcielibyśmy żyć.
„Stoimy przed szansą odbudowania społeczeństwa w nowy, inny sposób, co pozwoli uczynić go bardziej elastycznym” mówiła Ursula von der Leyen przedstawiając nowy plan wsparcia dla odbydowy gospodarki Unii Europejskiej i poszczególnych krajów członkowskich. Bez wątpienia jesteśmy obecnie w punkcie zwrotnym i tylko od nas samych zależy, w jakim kierunku podążymy. Mamy wyjątkową okazję, żeby na znacznie większą skalę wdrożyć ekologiczne rozwiązania, które doprowadzą do trwałej transformacji i pozwolą zatrzymać grożącą nam katastrofę klimatyczną.
Ponowne uruchomienie gospodarki i zwiększenie PKB nie muszą odbywać się kosztem klimatu. Wręcz przeciwnie, możemy się rozwijać bez wzrostu emisji dwutlenku węgla, a nawet z jej systamatycznym spadkiem. Niespełna 80 proc. globalnych emisji CO2 generowanych jest z trzech sektorów: budowy i eksploatacji budynków – odpowiadzialnej za 30 proc. światowych emisji, transportu – generującego 25 proc. emisji, oraz przemysłu – 20 proc. globalnych emisji CO2. Transformacja tych sektorów oraz zastosowanie na szeroką skalę nowoczesnych, efektywnych rozwiązań i technologii umożliwi intensywne pobudzenie gospodarki, a także przyspieszy osiągnięcie neutralności klimatycznej.
Budynki odpowiadają za 1/3 emisji CO2 i ok. 40 proc. globalnego zużycia energii, z czego 80 proc. wykorzystywanych jest na ogrzewanie i chłodzenie. Sama modernizacja systemów technicznych budynków to 30 proc. oszczędności energii, przy 2 – 4 letnim okesie zwrotu inwestycji. Wyższy standard energetyczny budynków to również bardziej komfortowe i zdrowsze warunki dla mieszkańców, czystrze powietrza oraz minimalizacja problemu ubóstwa energetycznego. Podwojenie tempa renowacji budynków z obecnego 1% to także dostępność nowych miejsc pracy – według Instytutu Badań Strukturalnych (IBS), przyspieszenie energetycznej modernizacji budynków może wygenerować w samej Polsce 100 tys. dodatkowych bezośrednich miejsc pracy, przy jednoczesnym spadku stopy bezrobocia o ok. 0,4% rocznie w ciągu najbliższych lat.
Również rozwój elektromobilności przyniesie znaczny wzrost zatrudnienia, w skali europejskiej dodając milion nowych miejsc pracy do roku 2030. Systematyczne zastępowanie pojazdów spalinowych (zarówno drogowych, jak i wodnych) elektrycznymi, umożliwi zrealizowanie 28 proc. redukcji emisji niezbędnych do osiągnięcia celu porozumienia paryskiego. Elektromobilność oznacza zmniejszenie zanieczyszcznia powietrza oraz zmniejszenie poziomu hałasu w miastach i portach. Obcecnie dostępne technologie mają potencjał redukcji emisji tlenków azotu o 90 proc. na pasażerokilometr.
Według raportu Danfoss Green Restart, dodatkowych 40% redukcji emisji można uzyskać poprzez poprawę efektywności energetycznej i uspawnienie procesów technologicznych w przemyśle. Dzięki temu w roku 2040 będziemy produkować dwa razy więcej dóbr przy wykorzystaniu tego samego wolumenu energii.
Efektywność energetyczna to najistotniejszy krok w dążeniu ku neutralności energetycznej. Założenia Międzynarodowej Agencji Energetycznej pokazują, że na drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej efektywność energetyczna może przyczynić się do 44 proc. redukcji emisji, a rozwój odnawialnych źródeł energii do kolejnych 36 proc. Efektywność energetyczna nie jest kosztem, a inwestycją. „Obecne tempo wdrażania usprawnień w zakresie efektywności energetycznej wynosi zaledwie 1,2 proc. Wystarczy, żebyśmy wrócili do poziomu sprzed 3 lat, czyli 3% w skali roku, żeby wygenerować olbrzymie oszczędności. Średnio każdy 1 euro zainwestowany w efektywność energetyczną pozwala zaoszczędzić 3 euro w całym okresie użytkowania danej technologii.„ podkreśla Aleksandra Stępniak, konsultant ds. efektywności energetycznej w Danfoss Poland.
Wyzwania klimatyczne i gospodarcze muszą być częścią tego samego rozwiązania. Inwestując w gospodarkę niskoemisyjną, zapewniamy, że miejsca pracy, które dzisiaj stworzymy, będą istniały również w przyszłości. Aby transformacja zakończyła się powodzeniem, należy skupić się na efektywności energetycznej budynków, miast i przemysłu. Potrzeba przyspieszenia elektryfikacji i integracji sektorów.
Również w przeszłości najintensywniejszy rozwój następował po wielkich kryzysach. Nie zaprzepaśćmy tej wyjątkowej szansy. Kryzys spowodowany pandemią COVID-19, to jedyne przedsmak tego co czeka nas w wyniku coraz intensywniej postępujących zmian klimatycznych. Zamiast wracać to tego co było, postawmy na zrównoważony rozwój i dojdźmy tam gdzie chcemy być i gdzie chcielibyśmy widzieć nasze dzieci i wnuki. Zafundujmy Ziemi zielony restart!
Więcej o zielonej odbudowie gospodarki przeczytasz na stronie: https://www.danfoss.com/pl-pl/about-danfoss/insights-for-tomorrow/the-green-restart-series/
Trzynasta edycja EFNI już za trzy tygodnie
Długi w paczkach – rosną zaległości finansowe kurierów
Mity powstrzymują 44 proc. przedsiębiorców przed upominaniem się o zapłatę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Transport
Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
Lotnictwo odpowiada za ok. 4 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prognozowała, że wraz z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego do 2050 roku emisje z lotnictwa mogą się potroić w porównaniu z 2015 rokiem. Dlatego dwa lata temu wszystkie państwa członkowskie tej organizacji przyjęły zobowiązanie, by w ciągu kolejnych 25 lat dążyć do zeroemisyjności. Eksperci oceniają, że do tego konieczne są co najmniej dwa warunki – przejście na ekologiczne paliwa lotnicze i modernizacja floty.
Prawo
Rośnie liczba wynalazków wykorzystujących sztuczną inteligencję. Za rozwojem technologii nie nadążają przepisy
W ciągu ostatnich 10 lat liczba patentów związanych z generatywną sztuczną inteligencją wzrosła z 733 w 2014 roku do ponad 14 tys. w 2023 roku – wynika z raportu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Łącznie w ciągu dekady przyznano niemal 54,5 tys. patentów dla tego typu wynalazków. Nie wszystkie kwestie związane z prawem własności intelektualnej, prawem autorskim, wykorzystaniem gen AI są uregulowane. – Potrzeba jeszcze trochę czasu, żeby znalazły się odpowiednie rozwiązania prawne, które pozwolą na ochronę rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję – ocenia Dorota Rzążewska, prezeska Polskiej Izby Rzeczników Patentowych.
Edukacja
MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety
Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.