Komunikaty PR

Grupa Stelmet poprawia rentowność pomimo wyzwań związanych z pandemią

2020-06-25  |  17:45
Biuro prasowe

W pierwszym półroczu roku obrotowego 2019/2020 (czyli w okresie od 1 października 2019 r. do 31 marca 2020 r.) przychody Grupy Stelmet wyniosły 247,2 mln zł i były o 6% niższe niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, do czego przyczynił się wybuch pandemii COVID-19. Dzięki podjętym działaniom Grupa osiągnęła znaczącą poprawę rentowności w omawianym okresie: EBITDA sięgnęła 37,5 mln zł (wzrost o 24% r/r), a zysk netto wyniósł 9,6 mln zł (wobec 3,5 mln zł straty netto przed rokiem). 

Obecnie, pomimo utrzymania części ograniczeń związanych z COVID-19, produkcja oraz sprzedaż realizowane są bez zakłóceń, zgodnie z zamówieniami kontrahentów.

 

Głównym źródłem przychodów Grupy Stelmet niezmiennie jest sprzedaż wyrobów drewnianej architektury ogrodowej (DAO). Przychody tego segmentu w pierwszym półroczu roku obrotowego 2019/2020 wyniosły 177,6 mln zł i odpowiadały za blisko 72% łącznych przychodów. 

 

Opóźniony sezon sprzedaży DAO z powodu pandemii

W porównaniu z pierwszym półroczem 2018/2019, sprzedaż DAO była niższa o 10%, co spowodowane było znacznym jest spadkiem w ostatnich tygodniach marca w wyniku wybuchu epidemii COVID-19 i wprowadzeniu licznych ograniczeń dotyczących funkcjonowania sklepów czy przemieszczania się. 

– Praktycznie na wszystkich rynkach, za wyjątkiem Wielkiej Brytanii, odnotowaliśmy spadki sprzedaży zarówno w ujęciu wartościowym jak i wolumenowym. Największy negatywny wpływ obserwowaliśmy na rynku francuskim, włoskim i hiszpańskim – te kraje najszybciej zostały dotknięte pandemią COVID-19. Nieco lepsza sytuacja była na rynku niemieckim oraz polskim, które później niż rynki Europy Południowej wprowadziły ograniczenia. Nieznaczne wzrosty sprzedaży rok do roku odnotowaliśmy na rynku brytyjskim, który najdłużej funkcjonował bez zakłóceń i dodatkowo sprzedaż była tam wspierana warunkami pogodowymi, tj. wichurami, które napędzały popyt odtworzeniowy – wyjaśniłAndrzej Trybuś, wiceprezes Stelmetu.

– Przełom lutego i marca to tradycyjnie początek sezonu najwyższej sprzedaży wyrobów drewnianej architektury ogrodowej. Pandemia istotnie zaburzyła tę sezonowość. Podjęte przez państwa UE działania w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa, których skutkiem było między innymi zamknięcie sieci sprzedaży, centrów handlowych i sklepów na większości rynków, na których działa Grupa Stelmet, zmusiły nas do stopniowego zmniejszania produkcji w ostatnich dniach marca, oraz całkowitego jej wstrzymania w pierwszej połowie kwietnia w zakładach w Zielonej Górze, Lubięcinie oraz Jeleniowie. W połowie kwietnia wznowiliśmy produkcję, a sytuacja na rynkach zaczęła stopniowo się poprawiać. Ograniczenia w turystyce oraz konieczność spędzania czasu we własnych domach przełożyły się na wzrost popytu na produkty wyposażenia ogrodów i działek, w tym również na wyroby DAO oferowane przez Grupę Stelmet – wskazał Stanisław Bieńkowski, prezes Stelmetu.

 

Dalszy wzrost sprzedaży pelletu

Spadek sprzedaży w segmencie DAO został częściowo skompensowany wzrostem sprzedaży pelletu oraz produktu ubocznego (tj. nieprzetworzonych na pellet trocin, zrębków, wiórów oraz kory). 

W pierwszym półroczu roku obrotowego 2019/2020 sprzedaż pelletu osiągnęła poziom 71 tys. ton, a przychody z tego tytułu wyniosły 53,8 mln zł, czyli o prawie 4% więcej niż przed rokiem. – W segmencie pelletu pandemia początkowo wywołała odwrotny skutek niż w segmencie DAO. W marcu odnotowaliśmy dynamiczny wzrost sprzedaży pelletu spowodowany obawami odbiorców o dostępność tego produktu w kolejnych okresach. W rezultacie, mimo ciepłej zimy, całe pierwsze półrocze roku obrotowego 2019/2020 zakończyliśmy z większą sprzedażą rok do roku, zarówno w ujęciu wolumenowym, jak i wartościowym – wskazał Andrzej Trybuś.

Przychody ze sprzedaży produktu ubocznego w omawianym okresie wyniosły 15,1 mln zł, co oznacza wzrost o blisko 14% w porównaniu z pierwszym półroczem 2018/2019.

 

Rentowność w górę

Mimo niższych przychodów, w pierwszym półroczu roku obrotowego 2019/2020 Grupa Stelmet odnotowała istotną poprawę kluczowych wyników finansowych. EBITDA, czyli zysk operacyjny powiększony o amortyzację, wyniosła 37,5 mln zł i była o ponad 24% wyższa niż przed rokiem. Tym samym, marża EBITDA wzrosła do 15,2% z 11,4% w pierwszym półroczu 2018/2019. 

– Poprawa wyniku na poziomie EBITDA to przede wszystkim pozytywny efekt przeprowadzonej w poprzednich latach optymalizacji działalności operacyjnej brytyjskiej spółki Grange Fencing oraz ograniczenia kosztów ogólnego zarządu. Pozytywny wpływ kształtowania się kursów walutowych na zysk z działalności operacyjnej w omawianym okresie był ograniczony i wyniósł 0,7 mln zł – wskazał Piotr Leszkowicz, członek zarządu i dyrektor finansowy Stelmetu.

Saldo przychodów i kosztów finansowych (z uwzględnieniem pozycji oczekiwanych strat kredytowych) w pierwszym półroczu roku obrotowego 2019/2020 było ujemne i wyniosło -5,1 mln zł wobec -8,0 mln zł przed rokiem.

Grupa Stelmet zakończyła pierwsze półrocze bieżącego roku obrotowego zyskiem netto na poziomie 9,6 mln zł, podczas gdy w analogicznym okresie roku obrotowego 2018/2019 zanotowała 3,5 mln zł straty netto.

 

Zdany egzamin z zarządzania w czasie pandemii

Pomimo wybuchu pandemii COVID-19, której dynamiczny rozwój nastąpił w Europie od pierwszych tygodni marca, nie miała ona istotnego negatywnego wpływu na efektywność działalności Grupy Stelmet, co prezentują osiągnięte wyniki pierwszego półrocza 2019/2020. 

– Choć musieliśmy się zmierzyć z licznymi wyzwaniami operacyjnymi, szybko reagowaliśmy na zamykanie lub ograniczanie działalności sklepów naszych odbiorców – w ślad za decyzjami sanitarnymi poszczególnych państw. Dostosowywaliśmy kanały dostaw w odpowiedzi na decyzje administracyjne dotyczące zamykania granic poszczególnych krajów  wskazał Stanisław Bieńkowski.

Stelmet zadbał również o bezpieczeństwo pracowników i współpracowników. Pierwsze działania w tym zakresie podjęto już 10 marca, czyli jeszcze przed ogłoszeniem narodowej kwarantanny. – Zapewniliśmy naszym pracownikom m.in. dostęp do środków dezynfekcyjnych, dla części wprowadziliśmy możliwość pracy zdalnej, a w przypadku pracowników produkcyjnych wprowadziliśmy przerwy pomiędzy poszczególnymi zmianami, aby uniknąć kumulowania się ludzi w jednym miejscu i zachować odpowiedni dystans. Każdego pracownika na produkcji wyposażyliśmy również w indywidualny zestaw ochronny. Obecnie, pomimo szeregu ograniczeń w sposobie wykonywania pracy, produkcja oraz sprzedaż realizowane są bez zakłóceń, zgodnie z zamówieniami kontrahentów. Pozwala nam to bardziej optymistycznie patrzeć na perspektywy dla Grupy Stelmet w bieżącym roku obrotowym niż to było w momencie wybuchu epidemii COVID-19 – podsumował prezes Stelmetu.

W ramach działań mających na celu ograniczenie skutków pandemii, Grupa Stelmet w kwietniu br. otrzymała od Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Zielonej Górze pozytywną decyzję o przyznaniu dofinansowania w łącznej kwocie ponad 7,9 mln zł (płatnej w trzech równych transzach). Dofinansowanie dotyczyło wynagrodzeń pracowników objętych obniżonym wymiarem czasu pracy na skutek COVID-19. W czerwcu br. Stelmet, po otrzymaniu łącznego wsparcia w kwocie około 5,3 mln zł, złożył wniosek o anulowanie wypłaty ostatniej transzy świadczeń w związku z przywróceniem normalnego czasu pracy.

 


Grupa Stelmet zajmuje się produkcją i dystrybucją tzw. drewnianej architektury ogrodowej. Wytwarza wyroby z drewna sosnowego i świerkowego, obejmujące m.in. różnego rodzaju płoty, kratki, deski, podesty, pergole, kwietniki, altany czy domki narzędziowe. Produkty te przeznaczone są do grodzenia, wyposażania, upiększania oraz dekoracji ogrodów, działek, parków, tarasów i wszelkiego rodzaju przestrzeni o charakterze rekreacyjnym. 

W ocenie zarządu, pod względem wolumenu produkcji w m3, Grupa Stelmet jest największym w Polsce i Europie pionowo zintegrowanym producentem i dystrybutorem drewnianej architektury ogrodowej. Grupa wykonuje samodzielnie wszystkie procesy technologiczne ‑ od zakupu surowca drzewnego, poprzez produkcję aż po pakowanie gotowych wyrobów. Grupa także zarządza w pełni logistyką dostaw do większości swoich klientów. 

Znacząca większość produktów Grupy Stelmet sprzedawana jest poza granicami Polski. Trafiają one do odbiorców w ponad 25 krajach, głównie do czołowych europejskich sieci sklepów DIY („Zrób To Sam”) i specjalistycznych marketów budowlanych. 

W roku obrotowym 2018/2019 całkowite przychody Grupy Stelmet wyniosły 602 mln zł, a skonsolidowana EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację) sięgnęła 69 mln zł.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł Meble polskiej marki TYLKO w kultowym londyńskim Moco Museum Biuro prasowe
2024-09-23 | 11:00

Meble polskiej marki TYLKO w kultowym londyńskim Moco Museum

  Meble polskiej marki TYLKO, uwielbianej przez miłośników zrównoważonego designu, dostępne są od sierpnia br. w najbardziej prestiżowej lokalizacji Moco Museum przy
Przemysł PETRONAS na targach Lubricant Expo Europe
2024-09-18 | 10:30

PETRONAS na targach Lubricant Expo Europe

PETRONAS Lubricants International zaprezentuje swoje innowacyjne rozwiązania w zakresie technologii płynów (Fluid Technology Solutions™) na największej w Europie wystawie
Przemysł Siatki kompozytowe – jakie zastosowanie znajdują w budownictwie?
2024-09-14 | 01:00

Siatki kompozytowe – jakie zastosowanie znajdują w budownictwie?

Wykonane z wysokogatunkowego kompozytu, siatki pomostowe to innowacyjne rozwiązanie, po które coraz chętniej sięgają eksperci z branży budowlanej. Nic dziwnego – stanowią

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa

Lotnictwo odpowiada za ok. 4 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prognozowała, że wraz z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego do 2050 roku emisje z lotnictwa mogą się potroić w porównaniu z 2015 rokiem. Dlatego dwa lata temu wszystkie państwa członkowskie tej organizacji przyjęły zobowiązanie, by w ciągu kolejnych 25 lat dążyć do zeroemisyjności. Eksperci oceniają, że do tego konieczne są co najmniej dwa warunki – przejście na ekologiczne paliwa lotnicze i modernizacja floty.

Prawo

Rośnie liczba wynalazków wykorzystujących sztuczną inteligencję. Za rozwojem technologii nie nadążają przepisy

W ciągu ostatnich 10 lat liczba patentów związanych z generatywną sztuczną inteligencją wzrosła z 733 w 2014 roku do ponad 14 tys. w 2023 roku – wynika z raportu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Łącznie w ciągu dekady przyznano niemal 54,5 tys. patentów dla tego typu wynalazków. Nie wszystkie kwestie związane z prawem własności intelektualnej, prawem autorskim, wykorzystaniem gen AI są uregulowane. – Potrzeba jeszcze trochę czasu, żeby znalazły się odpowiednie rozwiązania prawne, które pozwolą na ochronę rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję – ocenia Dorota Rzążewska, prezeska Polskiej Izby Rzeczników Patentowych.

DlaWas.info

Edukacja

MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety

Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.