Komunikaty PR

Grupa Stelmet poprawia rentowność pomimo wyzwań związanych z pandemią

2020-06-25  |  17:45
Biuro prasowe

W pierwszym półroczu roku obrotowego 2019/2020 (czyli w okresie od 1 października 2019 r. do 31 marca 2020 r.) przychody Grupy Stelmet wyniosły 247,2 mln zł i były o 6% niższe niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, do czego przyczynił się wybuch pandemii COVID-19. Dzięki podjętym działaniom Grupa osiągnęła znaczącą poprawę rentowności w omawianym okresie: EBITDA sięgnęła 37,5 mln zł (wzrost o 24% r/r), a zysk netto wyniósł 9,6 mln zł (wobec 3,5 mln zł straty netto przed rokiem). 

Obecnie, pomimo utrzymania części ograniczeń związanych z COVID-19, produkcja oraz sprzedaż realizowane są bez zakłóceń, zgodnie z zamówieniami kontrahentów.

 

Głównym źródłem przychodów Grupy Stelmet niezmiennie jest sprzedaż wyrobów drewnianej architektury ogrodowej (DAO). Przychody tego segmentu w pierwszym półroczu roku obrotowego 2019/2020 wyniosły 177,6 mln zł i odpowiadały za blisko 72% łącznych przychodów. 

 

Opóźniony sezon sprzedaży DAO z powodu pandemii

W porównaniu z pierwszym półroczem 2018/2019, sprzedaż DAO była niższa o 10%, co spowodowane było znacznym jest spadkiem w ostatnich tygodniach marca w wyniku wybuchu epidemii COVID-19 i wprowadzeniu licznych ograniczeń dotyczących funkcjonowania sklepów czy przemieszczania się. 

– Praktycznie na wszystkich rynkach, za wyjątkiem Wielkiej Brytanii, odnotowaliśmy spadki sprzedaży zarówno w ujęciu wartościowym jak i wolumenowym. Największy negatywny wpływ obserwowaliśmy na rynku francuskim, włoskim i hiszpańskim – te kraje najszybciej zostały dotknięte pandemią COVID-19. Nieco lepsza sytuacja była na rynku niemieckim oraz polskim, które później niż rynki Europy Południowej wprowadziły ograniczenia. Nieznaczne wzrosty sprzedaży rok do roku odnotowaliśmy na rynku brytyjskim, który najdłużej funkcjonował bez zakłóceń i dodatkowo sprzedaż była tam wspierana warunkami pogodowymi, tj. wichurami, które napędzały popyt odtworzeniowy – wyjaśniłAndrzej Trybuś, wiceprezes Stelmetu.

– Przełom lutego i marca to tradycyjnie początek sezonu najwyższej sprzedaży wyrobów drewnianej architektury ogrodowej. Pandemia istotnie zaburzyła tę sezonowość. Podjęte przez państwa UE działania w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa, których skutkiem było między innymi zamknięcie sieci sprzedaży, centrów handlowych i sklepów na większości rynków, na których działa Grupa Stelmet, zmusiły nas do stopniowego zmniejszania produkcji w ostatnich dniach marca, oraz całkowitego jej wstrzymania w pierwszej połowie kwietnia w zakładach w Zielonej Górze, Lubięcinie oraz Jeleniowie. W połowie kwietnia wznowiliśmy produkcję, a sytuacja na rynkach zaczęła stopniowo się poprawiać. Ograniczenia w turystyce oraz konieczność spędzania czasu we własnych domach przełożyły się na wzrost popytu na produkty wyposażenia ogrodów i działek, w tym również na wyroby DAO oferowane przez Grupę Stelmet – wskazał Stanisław Bieńkowski, prezes Stelmetu.

 

Dalszy wzrost sprzedaży pelletu

Spadek sprzedaży w segmencie DAO został częściowo skompensowany wzrostem sprzedaży pelletu oraz produktu ubocznego (tj. nieprzetworzonych na pellet trocin, zrębków, wiórów oraz kory). 

W pierwszym półroczu roku obrotowego 2019/2020 sprzedaż pelletu osiągnęła poziom 71 tys. ton, a przychody z tego tytułu wyniosły 53,8 mln zł, czyli o prawie 4% więcej niż przed rokiem. – W segmencie pelletu pandemia początkowo wywołała odwrotny skutek niż w segmencie DAO. W marcu odnotowaliśmy dynamiczny wzrost sprzedaży pelletu spowodowany obawami odbiorców o dostępność tego produktu w kolejnych okresach. W rezultacie, mimo ciepłej zimy, całe pierwsze półrocze roku obrotowego 2019/2020 zakończyliśmy z większą sprzedażą rok do roku, zarówno w ujęciu wolumenowym, jak i wartościowym – wskazał Andrzej Trybuś.

Przychody ze sprzedaży produktu ubocznego w omawianym okresie wyniosły 15,1 mln zł, co oznacza wzrost o blisko 14% w porównaniu z pierwszym półroczem 2018/2019.

 

Rentowność w górę

Mimo niższych przychodów, w pierwszym półroczu roku obrotowego 2019/2020 Grupa Stelmet odnotowała istotną poprawę kluczowych wyników finansowych. EBITDA, czyli zysk operacyjny powiększony o amortyzację, wyniosła 37,5 mln zł i była o ponad 24% wyższa niż przed rokiem. Tym samym, marża EBITDA wzrosła do 15,2% z 11,4% w pierwszym półroczu 2018/2019. 

– Poprawa wyniku na poziomie EBITDA to przede wszystkim pozytywny efekt przeprowadzonej w poprzednich latach optymalizacji działalności operacyjnej brytyjskiej spółki Grange Fencing oraz ograniczenia kosztów ogólnego zarządu. Pozytywny wpływ kształtowania się kursów walutowych na zysk z działalności operacyjnej w omawianym okresie był ograniczony i wyniósł 0,7 mln zł – wskazał Piotr Leszkowicz, członek zarządu i dyrektor finansowy Stelmetu.

Saldo przychodów i kosztów finansowych (z uwzględnieniem pozycji oczekiwanych strat kredytowych) w pierwszym półroczu roku obrotowego 2019/2020 było ujemne i wyniosło -5,1 mln zł wobec -8,0 mln zł przed rokiem.

Grupa Stelmet zakończyła pierwsze półrocze bieżącego roku obrotowego zyskiem netto na poziomie 9,6 mln zł, podczas gdy w analogicznym okresie roku obrotowego 2018/2019 zanotowała 3,5 mln zł straty netto.

 

Zdany egzamin z zarządzania w czasie pandemii

Pomimo wybuchu pandemii COVID-19, której dynamiczny rozwój nastąpił w Europie od pierwszych tygodni marca, nie miała ona istotnego negatywnego wpływu na efektywność działalności Grupy Stelmet, co prezentują osiągnięte wyniki pierwszego półrocza 2019/2020. 

– Choć musieliśmy się zmierzyć z licznymi wyzwaniami operacyjnymi, szybko reagowaliśmy na zamykanie lub ograniczanie działalności sklepów naszych odbiorców – w ślad za decyzjami sanitarnymi poszczególnych państw. Dostosowywaliśmy kanały dostaw w odpowiedzi na decyzje administracyjne dotyczące zamykania granic poszczególnych krajów  wskazał Stanisław Bieńkowski.

Stelmet zadbał również o bezpieczeństwo pracowników i współpracowników. Pierwsze działania w tym zakresie podjęto już 10 marca, czyli jeszcze przed ogłoszeniem narodowej kwarantanny. – Zapewniliśmy naszym pracownikom m.in. dostęp do środków dezynfekcyjnych, dla części wprowadziliśmy możliwość pracy zdalnej, a w przypadku pracowników produkcyjnych wprowadziliśmy przerwy pomiędzy poszczególnymi zmianami, aby uniknąć kumulowania się ludzi w jednym miejscu i zachować odpowiedni dystans. Każdego pracownika na produkcji wyposażyliśmy również w indywidualny zestaw ochronny. Obecnie, pomimo szeregu ograniczeń w sposobie wykonywania pracy, produkcja oraz sprzedaż realizowane są bez zakłóceń, zgodnie z zamówieniami kontrahentów. Pozwala nam to bardziej optymistycznie patrzeć na perspektywy dla Grupy Stelmet w bieżącym roku obrotowym niż to było w momencie wybuchu epidemii COVID-19 – podsumował prezes Stelmetu.

W ramach działań mających na celu ograniczenie skutków pandemii, Grupa Stelmet w kwietniu br. otrzymała od Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Zielonej Górze pozytywną decyzję o przyznaniu dofinansowania w łącznej kwocie ponad 7,9 mln zł (płatnej w trzech równych transzach). Dofinansowanie dotyczyło wynagrodzeń pracowników objętych obniżonym wymiarem czasu pracy na skutek COVID-19. W czerwcu br. Stelmet, po otrzymaniu łącznego wsparcia w kwocie około 5,3 mln zł, złożył wniosek o anulowanie wypłaty ostatniej transzy świadczeń w związku z przywróceniem normalnego czasu pracy.

 


Grupa Stelmet zajmuje się produkcją i dystrybucją tzw. drewnianej architektury ogrodowej. Wytwarza wyroby z drewna sosnowego i świerkowego, obejmujące m.in. różnego rodzaju płoty, kratki, deski, podesty, pergole, kwietniki, altany czy domki narzędziowe. Produkty te przeznaczone są do grodzenia, wyposażania, upiększania oraz dekoracji ogrodów, działek, parków, tarasów i wszelkiego rodzaju przestrzeni o charakterze rekreacyjnym. 

W ocenie zarządu, pod względem wolumenu produkcji w m3, Grupa Stelmet jest największym w Polsce i Europie pionowo zintegrowanym producentem i dystrybutorem drewnianej architektury ogrodowej. Grupa wykonuje samodzielnie wszystkie procesy technologiczne ‑ od zakupu surowca drzewnego, poprzez produkcję aż po pakowanie gotowych wyrobów. Grupa także zarządza w pełni logistyką dostaw do większości swoich klientów. 

Znacząca większość produktów Grupy Stelmet sprzedawana jest poza granicami Polski. Trafiają one do odbiorców w ponad 25 krajach, głównie do czołowych europejskich sieci sklepów DIY („Zrób To Sam”) i specjalistycznych marketów budowlanych. 

W roku obrotowym 2018/2019 całkowite przychody Grupy Stelmet wyniosły 602 mln zł, a skonsolidowana EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację) sięgnęła 69 mln zł.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł Automatyzacja magazynu w branży automotive – case study Biuro prasowe
2024-04-30 | 14:05

Automatyzacja magazynu w branży automotive – case study

Produkujący oświetlenie, elektronikę i komponenty dla branży automotive zakład ZKW Krušovce uruchomił jeden z pierwszych na Słowacji w pełni zautomatyzowanych obiektów
Przemysł Od Kolonii po Kalkutę. Maszyny PROMOTECH na światowych targach
2024-04-30 | 13:00

Od Kolonii po Kalkutę. Maszyny PROMOTECH na światowych targach

Były niemieckie Eisenwarenmesse, targi w Chorwacji i wystawy w Indiach. Kolejne już w maju - Metal Show & TIB w Rumunii i targi w Szwecji. Dobra koniunktura na rynku globalnym wpływa na
Przemysł Zarządzanie prawami użytkowników w ważeniu laboratoryjnym
2024-04-29 | 17:45

Zarządzanie prawami użytkowników w ważeniu laboratoryjnym

W świecie badań naukowych i eksperymentów najbardziej liczy się precyzja. W branżach podlegających ścisłym regulacjom prawnym, takich jak farmaceutyka, przetwórstwo żywności i pakowanie, równie ważne jest bezpieczeństwo.   Ważenie laboratoryjne, podstawowy proces w różnych dyscyplinach naukowych, wymaga niezawodnego sprzętu, który umożliwi spójne i bezbłędne pomiary. OHAUS oferuje szeroką gamę najnowocześniejszych wag, w tym wagi Pioneer™, Adventurer™ i Explorer™, zaprojektowanych z myślą o różnorodnych potrzebach nowoczesnych laboratoriów. Oprócz wyjątkowych możliwości ważenia wagi te mają również zaawansowane funkcje zarządzania prawami użytkowników, które optymalizują wydajność i zwiększają bezpieczeństwo.   Znaczenie zarządzania prawami użytkowników w ważeniu laboratoryjnym   Laboratoryjne urządzenia wagowe są często obsługiwane przez wielu użytkowników o różnym poziomie wiedzy i różnych wymaganiach w zakresie dostępu. Prawidłowe zarządzanie prawami użytkowników ma kluczowe znaczenie dla zachowania integralności danych i zgodności z przepisami, a także sprzyja współpracy i produktywności w środowisku pracy.  Laboratory Balances   Zaawansowane zarządzanie prawami użytkowników w ważeniu laboratoryjnym daje kilka ważnych korzyści, w tym kontrolę dostępu, odpowiedzialność za dane, zgodność z przepisami i prostsze szkolenia.   Kontrola dostępu: Zarządzanie prawami użytkowników umożliwia administratorom zdefiniowanie określonych ról i uprawnień dla każdego użytkownika. Dzięki temu tylko upoważnieni pracownicy mogą wykonywać określone czynności, zapobiegając nieautoryzowanym modyfikacjom i manipulacjom danymi. Odpowiedzialność za dane: Dzięki zarządzaniu prawami użytkowników każda czynność wykonywana na wadze jest przypisywana do określonego użytkownika. W przypadku rozbieżności lub błędów łatwiej jest zidentyfikować osobę odpowiedzialną i niezwłocznie rozwiązać problem. Zgodność z przepisami: Branże, takie jak farmaceutyki i przetwórstwo spożywcze, mają surowe wymagania regulacyjne, które wymagają przestrzegania rygorystycznych norm. Systemy zarządzania prawami użytkowników tworzą rejestr, który zapewnia szczegółowy zapis wszystkich działań podjętych na wadze, co ułatwia zachowanie zgodności z przepisami i prowadzenie audytów. Prostsze szkolenia: Personel laboratoryjny może mieć różny poziom doświadczenia. Zarządzanie prawami użytkowników upraszcza proces szkolenia, dzięki czemu nowym użytkownikom można przydzielić ograniczony dostęp, dopóki nie zapoznają się z urządzeniami i procedurami.   Seria OHAUS Pioneer   Wagi analityczne i precyzyjne OHAUS Pioneer są znane z niezawodności i wydajności. Te przystępne cenowo modele zaspokajają podstawowe potrzeby w zakresie ważenia laboratoryjnego: od instytucji edukacyjnych po przemysłowe ośrodki badawcze. Wagi Pioneer mają wytrzymałą konstrukcję umożliwiającą wszechstronne i długotrwałe użytkowanie: dolna część obudowy jest wykonana z metalowego odlewu a szalka ze stali nierdzewnej. Intuicyjne wagi Pioneer są wyposażone w czytelny wyświetlacz z drugą linią na dodatkowe informacje lub wskazówki, pasek do usuwania ładunków elektrostatycznych oraz złącze USB. Seria Pioneer zapewnia podstawowe bezpieczeństwo użytkownika dzięki danym wynikowym zgodnym z GLP/GMP oraz ochronie identyfikatorem użytkownika i hasłem.   Seria OHAUS Adventurer   Wagi analityczne i precyzyjne OHAUS Adventurer zostały zaprojektowane z myślą o zaawansowanej funkcjonalności i wszechstronności. Wyposażone w najnowszą technologię ważenia zapewniają dokładne wyniki w złożonych zadaniach ważenia. Wagi z serii Adventurer są wyposażone w duży kolorowy wyświetlacz dotykowy, który ułatwia obsługę i wizualizację danych. W zakresie bezpieczeństwa i identyfikowalności wagi z serii Adventurer idą o krok dalej i oferują pełną funkcjonalność zarządzania prawami użytkowników, w tym kontrolę kont użytkowników przez administratora i przypisywanie określonych ról, a także podpis elektroniczny. Funkcja 3-poziomowego zarządzania prawami użytkowników umożliwia wstępne ustawienie dostępu w oprogramowaniu dla jednego administratora, dwóch przełożonych i 10 użytkowników. Wagi Adventurer obsługują chronione hasłem konta użytkowników, zapobiegając nieupoważnionemu dostępowi do wrażliwych danych.   Seria OHAUS Explorer   Wagi analityczne Explorer i wagi precyzyjne Explorer stanowią szczytowe rozwiązanie laboratoryjne OHAUS, łącząc najnowocześniejszą technologię z niezrównaną precyzją. Dzięki zaawansowanym opcjom automatycznej kalibracji i osłony przeciwwiatrowej wagi Explorer idealnie nadają się do trudnych zastosowań wymagających najwyższej dokładności. System zarządzania prawami użytkowników w wagach Explorer został zaprojektowany z myślą o spełnieniu surowych wymagań branż podlegających regulacjom prawnym. Oferuje on zaawansowane funkcje bezpieczeństwa, takie jak wielopoziomowa kontrola dostępu, podpisy elektroniczne i ochrona hasłem. Wbudowany moduł menedżera użytkowników umożliwia administratorom bezproblemowe dodawanie, modyfikowanie lub dezaktywowanie profili użytkowników w zależności od potrzeb, usprawniając przebieg pracy i zapewniając integralność danych. System zarządzania prawami użytkowników w wagach Explorer umożliwia administratorowi systemu utworzenie do 110 użytkowników i przypisanie ich do 1 z 4 wstępnie utworzonych grup o różnych prawach dostępu. To zapewnia bezpieczeństwo i pozwala na używanie wag Explorer w miejscach pracy wielu użytkowników, tak aby nieupoważnieni użytkownicy nie mogli zmieniać ustawień wagi. Wagi z serii Explorer są również wyposażone w SmarText™ firmy OHAUS, czyli graficzną platformę oprogramowania opartą na zastosowaniach, która zapewnia łatwy w obsłudze interfejs.   W dziedzinie ważenia laboratoryjnego zarządzanie prawami użytkowników ma zasadnicze znaczenie dla integralności danych, jakości współpracy i zgodności z przepisami. Wagi z serii OHAUS Pioneer, Adventurer i Explorer wyróżniają się nie tylko wyjątkową wydajnością ważenia, ale także zaawansowanymi funkcjami zarządzania prawami użytkowników.   Podsumowując te trzy linie produktów, wagi Pioneer są przeznaczone do ważenia podstawowego, wagi Adventurer nadają się wszystkich środowisk laboratoryjnych, a wagi Explorer są produktem klasy premium, oferującym kompleksowe zarządzanie prawami użytkowników i funkcję dziennika systemowego opracowaną specjalnie na warsztaty farmaceutyczne. Inwestycja w te innowacyjne urządzenia wagowe OHAUS to krok w kierunku zwiększenia wydajności i dokładności ważenia w laboratorium.      

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.