Bezpieczne płatności za zakupy w sieci – konsumenci ich wymagają
- Według wyników II edycji badania przeprowadzonego na zlecenie Tpay przez SW Research, pt. „Perspektywy płatników na płatności online”, przy zakupach internetowych Polacy zwracają największą uwagę na bezpieczeństwo transakcji (89 proc.).
- Na poczucie bezpieczeństwa podczas płatności za zamówienie w sieci najbardziej wpływa zaufanie do pośrednika płatności, znany operator lub metoda (30 proc.), a najmniej – prosty proces transakcji (3 proc.).
- Za najbezpieczniejsze metody płatności Polacy uważają płatność za pobraniem (89 proc.), przelew tradycyjny (84 proc.) oraz płatność kartą (81 proc.).
- Wykupienie ubezpieczenia, które umożliwiłoby ochronę płatności podczas zakupów przez internet deklaruje tylko 27 proc. e-konsumentów, jednocześnie najchętniej wskazując na ubezpieczenie pojedynczej transakcji (41 proc.).
Bezpieczeństwo ponad wszystko
Polacy coraz chętniej decydują się na zakupy online, dążąc przy tym do szybkiego i wygodnego procesu płatności. Jak pokazały wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Tpay przez SW Research, podczas tej aktywności w sieci, kluczowym aspektem jest bezpieczeństwo transakcji (89 proc.), a 44 proc. badanych, kierując się poczuciem bezpieczeństwa, jakie daje ta forma zakupów, wybiera konkretnego operatora. Ponadto, zaufanie do pośrednika płatności, renomowany operator lub metoda to czynniki, które najmocniej (blisko jedna trzecia odpowiedzi) budują komfort podczas dokonywania transakcji online. A co mogą, a nawet powinni zrobić ci konsumenci, którzy obawiają się o swoje dane lub pieniądze płacąc w wybranym e-sklepie?
- Aby nabrać pewności co do tego, czy zakupy w tym konkretnym sklepie internetowym są bezpieczne, przed dokonaniem w nim płatności ważne jest zapoznanie się z jego regulaminem oraz rozważne wyrażanie zgody, o jaką prosi operator danego serwisu. Warto również pamiętać, że istnieje szereg instytucji dbających o nasze bezpieczeństwo w procesie nie tylko transakcji online, ale całych e-zakupów. Wiarygodny operator powinien przede wszystkim posiadać licencję na świadczenie usług, wydawaną przez odpowiedni organ, np. Komisję Nadzoru Finansowego – mówi Krzysztof Szanecki, Security Manager w Tpay.
Tak dla ubezpieczenia płatności
W trosce o zabezpieczenie płatności podczas zakupów internetowych, wykupieniem ubezpieczenia byłoby zainteresowanych jedynie 27 proc. e-konsumentów, najwięcej w najmłodszych grupach wiekowych, tj. 18-24 r.ż. (31 proc.) oraz 25-34 r.ż. (32 proc.). Opcji ubezpieczenia transakcji nie bierze pod uwagę 38 proc., a 35 proc. nie ma w tej kwestii zdania.
Kwota, która cieszyłaby się największym zainteresowaniem przy wykupieniu takiego ubezpieczenia to między 100 zł a 499 zł (42 proc. wskazań). Konsumenci najchętniej ubezpieczyliby pojedynczą transakcję (41 proc.) lub uiścili opłatę jednorazową na rok (38 proc.). Na miesięczną składkę postawiłoby jedynie 18 proc. badanych.
Bezpiecznie za pobraniem
Mimo postępującej rewolucji cyfrowej i dużego zaufania do pośredników płatności online, część e-konsumentów lubi płacić za pobraniem za produkty zamówione w internecie i tę metodę uważa za najbezpieczniejszą (89 proc.). Przynajmniej raz skorzystało z niej 53 proc. Polaków, najczęściej podczas zakupów w sieci płaciło w ten sposób 18 proc., jednak tylko 9 proc. osób deklaruje, że jest to preferowana przez nich forma płatności.
Przy tego typu transakcjach, ¾ e-konsumentów sięgają po gotówkę – w tym przypadku, względem pierwszej edycji badania, zanotowano jednak spadek o 11 p.p. (87 proc. vs. 76 proc.). Drugim wyborem jest karta – 47 proc. odpowiedzi (wzrost o 8 p.p.), a na trzecim – BLIK z 20 proc. (tutaj zanotowano największy wzrost, bo aż o 11 p.p.).
Najczęściej gotówką za pobraniem respondenci płacą za meble i artykuły wyposażenia wnętrz, kosmetyki oraz odzież i obuwie (po 75 proc. odpowiedzi). Najrzadziej – za cateringi dietetyczne (66 proc.) – w tym przypadku popularnością cieszy się natomiast karta (57 proc.) oraz BLIK (30 proc.).
Edukacja wciąż jest potrzebna
Jak zauważa Krzysztof Szanecki z Tpay, wyniki badania pokazały, że chociaż Polacy stają się coraz bardziej „cyfrowi”, to nadal płatność przy odbiorze jest dla nich w dużym stopniu synonimem bezpieczeństwa. Tutaj niezbędna jest więc edukacja, która przyczyni się do wzrostu zaufania do nowoczesnych form płatności.
- Choć to dobrze, że e-konsumenci pozostają czujni i świadomi cyberzagrożeń, to jednak kluczowe jest, aby wzrastało u nich także poczucie zaufania do transakcji online. E-sklepy odgrywają tutaj istotną rolę, nie tylko poprzez współpracę z operatorem płatności i zabezpieczenie infrastruktury sklepu, ale także przez edukowanie swoich klientów. Wyjaśnianie, jak działają różne metody płatności, wskazywanie, gdzie zwrócić się po pomoc w przypadku oszustwa oraz komunikowanie działań sklepu na rzecz ochrony konsumentów to istotne kwestie. Podejmowanie tych tematów wspiera budowanie cennego dzisiaj zaufania płatników – dodaje Krzysztof Szanecki z Tpay.

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.