Komunikaty PR

Bezpieczne płatności za zakupy w sieci – konsumenci ich wymagają

2023-06-13  |  11:00
Biuro prasowe
  • Według wyników II edycji badania przeprowadzonego na zlecenie Tpay przez SW Research, pt. „Perspektywy płatników na płatności online”, przy zakupach internetowych Polacy zwracają największą uwagę na bezpieczeństwo transakcji (89 proc.).
  • Na poczucie bezpieczeństwa podczas płatności za zamówienie w sieci najbardziej wpływa zaufanie do pośrednika płatności, znany operator lub metoda (30 proc.), a najmniej – prosty proces transakcji (3 proc.).
  • Za najbezpieczniejsze metody płatności Polacy uważają płatność za pobraniem (89 proc.), przelew tradycyjny (84 proc.) oraz płatność kartą (81 proc.).
  • Wykupienie ubezpieczenia, które umożliwiłoby ochronę płatności podczas zakupów przez internet deklaruje tylko 27 proc. e-konsumentów, jednocześnie najchętniej wskazując na ubezpieczenie pojedynczej transakcji (41 proc.).

 

Bezpieczeństwo ponad wszystko

Polacy coraz chętniej decydują się na zakupy online, dążąc przy tym do szybkiego i wygodnego procesu płatności. Jak pokazały wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Tpay przez SW Research, podczas tej aktywności w sieci, kluczowym aspektem jest bezpieczeństwo transakcji (89 proc.), a 44 proc. badanych, kierując się poczuciem bezpieczeństwa, jakie daje ta forma zakupów, wybiera konkretnego operatora. Ponadto, zaufanie do pośrednika płatności, renomowany operator lub metoda to czynniki, które najmocniej (blisko jedna trzecia odpowiedzi) budują komfort podczas dokonywania transakcji online. A co mogą, a nawet powinni zrobić ci konsumenci, którzy obawiają się o swoje dane lub pieniądze płacąc w wybranym e-sklepie?

- Aby nabrać pewności co do tego, czy zakupy w tym konkretnym sklepie internetowym są bezpieczne, przed dokonaniem w nim płatności ważne jest zapoznanie się z jego regulaminem oraz rozważne wyrażanie zgody, o jaką prosi operator danego serwisu. Warto również pamiętać, że istnieje szereg instytucji dbających o nasze bezpieczeństwo w procesie nie tylko transakcji online, ale całych e-zakupów. Wiarygodny operator powinien przede wszystkim posiadać licencję na świadczenie usług, wydawaną przez odpowiedni organ, np. Komisję Nadzoru Finansowego – mówi Krzysztof Szanecki, Security Manager w Tpay.

Tak dla ubezpieczenia płatności

W trosce o zabezpieczenie płatności podczas zakupów internetowych, wykupieniem ubezpieczenia byłoby zainteresowanych jedynie 27 proc. e-konsumentów, najwięcej w najmłodszych grupach wiekowych, tj. 18-24 r.ż. (31 proc.) oraz 25-34 r.ż. (32 proc.). Opcji ubezpieczenia transakcji nie bierze pod uwagę 38 proc., a 35 proc. nie ma w tej kwestii zdania.

Kwota, która cieszyłaby się największym zainteresowaniem przy wykupieniu takiego ubezpieczenia to między 100 zł a 499 zł (42 proc. wskazań). Konsumenci najchętniej ubezpieczyliby pojedynczą transakcję (41 proc.) lub uiścili opłatę jednorazową na rok (38 proc.). Na miesięczną składkę postawiłoby jedynie 18 proc. badanych.

Bezpiecznie za pobraniem

Mimo postępującej rewolucji cyfrowej i dużego zaufania do pośredników płatności online, część e-konsumentów lubi płacić za pobraniem za produkty zamówione w internecie i tę metodę uważa za najbezpieczniejszą (89 proc.). Przynajmniej raz skorzystało z niej 53 proc. Polaków, najczęściej podczas zakupów w sieci płaciło w ten sposób 18 proc., jednak tylko 9 proc. osób deklaruje, że jest to preferowana przez nich forma płatności.

Przy tego typu transakcjach, ¾ e-konsumentów sięgają po gotówkę – w tym przypadku, względem pierwszej edycji badania, zanotowano jednak spadek o 11 p.p. (87 proc. vs. 76 proc.). Drugim wyborem jest karta – 47 proc. odpowiedzi (wzrost o 8 p.p.), a na trzecim – BLIK z 20 proc. (tutaj zanotowano największy wzrost, bo aż o 11 p.p.).

Najczęściej gotówką za pobraniem respondenci płacą za meble i artykuły wyposażenia wnętrz, kosmetyki oraz odzież i obuwie (po 75 proc. odpowiedzi). Najrzadziej – za cateringi dietetyczne (66 proc.) – w tym przypadku popularnością cieszy się natomiast karta (57 proc.) oraz BLIK (30 proc.).

Edukacja wciąż jest potrzebna

Jak zauważa Krzysztof Szanecki z Tpay, wyniki badania pokazały, że chociaż Polacy stają się coraz bardziej „cyfrowi”, to nadal płatność przy odbiorze jest dla nich w dużym stopniu synonimem bezpieczeństwa. Tutaj niezbędna jest więc edukacja, która przyczyni się do wzrostu zaufania do nowoczesnych form płatności.

- Choć to dobrze, że e-konsumenci pozostają czujni i świadomi cyberzagrożeń, to jednak kluczowe jest, aby wzrastało u nich także poczucie zaufania do transakcji online. E-sklepy odgrywają tutaj istotną rolę, nie tylko poprzez współpracę z operatorem płatności i zabezpieczenie infrastruktury sklepu, ale także przez edukowanie swoich klientów. Wyjaśnianie, jak działają różne metody płatności, wskazywanie, gdzie zwrócić się po pomoc w przypadku oszustwa oraz komunikowanie działań sklepu na rzecz ochrony konsumentów to istotne kwestie. Podejmowanie tych tematów wspiera budowanie cennego dzisiaj zaufania płatników – dodaje Krzysztof Szanecki z Tpay.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b Biuro prasowe
2025-05-14 | 08:30

AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b

W 2025 roku skuteczność tradycyjnych technik sprzedaży, takich jak cold calling, spadła nawet poniżej 5%. Tymczasem większość polskich firm B2B nadal nie wdraża automatyzacji,
Handel Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!
2025-05-12 | 08:00

Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!

Zakupy online to nie tylko wygoda, ale też najlepszy sposób na szukanie oszczędności – szczególnie na ERLI. Polska platforma oferuje szereg przystępnych metod
Handel Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry
2025-04-28 | 10:30

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry

Fulfillment, czyli kompleksowa usługa magazynowa, to jeden z filarów rozwoju nowoczesnego e-commerce. W dobie rosnących oczekiwań konsumentów, konieczności szybkiej dostawy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa

Badanie Parlamentu Europejskiego wskazuje na rekordowe poparcie Europejczyków dla Unii Europejskiej. Ma to związek z rosnącymi zagrożeniami z zewnątrz, czyli np. bliskością wojny rosyjsko-ukraińskiej. Jednocześnie do głosu wewnątrz UE coraz częściej dochodzą ruchy populistyczne, za sprawą których więcej obywateli państw członkowskich przyjmuje eurosceptyczną postawę. Dużą rolę odgrywają więc dialog ze społeczeństwem i jego edukacja.

Problemy społeczne

60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego

Posiadanie własnego mieszkania jest aspiracją większości młodych Polaków – wskazują dane badaczy z SGH. Jednak ze względów finansowych jest ono dostępne dla części z nich, a na dodatek wiąże się ze zobowiązaniem na kilkadziesiąt lat. W luce czynszowej, czyli w sytuacji, gdy kogoś nie stać na zakup własnego M, ale jest zbyt bogaty na mieszkanie komunalne, jest ok. 35 proc. społeczeństwa. I to dla tej grupy potrzebna jest oferta państwa. Budownictwo społeczne mogłoby być alternatywą, ale nie odpowiada na potrzebę posiadania nieruchomości na własność.

Infrastruktura

Trwają prace nad europejską strategią odporności wodnej. Projekt ma być gotowy przed latem

Komisja Europejska ma w najbliższych tygodniach przedstawić strategię na rzecz zwiększenia odporności na niedobory wody. PE na majowej sesji przyjął zalecenia w tym zakresie, w których opowiada się za ambitną odpowiedzią na te wyzwania. Jak podkreśla europoseł PO Andrzej Buła, chodzi przede wszystkim o oszczędzanie wody i dbanie o jej jakość, a także o zapewnienie odpowiedniego finansowania odporności wodnej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.