Komunikaty PR

Czy kwiaty mogą być fair?

2021-02-19  |  13:05
Biuro prasowe
Kontakt
Karolina Obajtek
Propsy PR Non For Profit sp. z o.o.

Królowej Aldony 9/1
00-001 Warszawa
karolina.obajtek|propsypr.pl| |karolina.obajtek|propsypr.pl
783486514
https://propsypr.pl/

Co roku na Walentynki tysiące klientów obdarowuje swoich bliskich bukietami róż. Te, zanim trafią do polskich kwiaciarni przebywają daleką drogę m.in. z afrykańskich plantacji. Szczególnie teraz, kiedy branża florystyczna podnosi się z pandemicznego kryzysu, warto zwrócić uwagę, jakie kwiaty kupujemy. Zakup róż ze znakiem Fairtrade wspiera plantatorów w krajach rozwijających się i urzeczywistnia ideę sprawiedliwości w handlu. 


 

Wbrew powszechnej opinii, większość kwiatów kupowanych w Polsce wcale nie rośnie lokalnie. Roczne obroty na światowym rynku kwiatów przekraczają 100 miliardów dolarów. Najbardziej popularne w Walentynki - róże eksportuje się z krajów afrykańskich, przede wszystkim Kenii, gdzie panują najbardziej optymalne warunki wzrostu. Paradoksalnie hodowla róż w środkowej lub północnej Europie wiązałaby się z większym zużyciem energii i emisją dwutlenku węgla niż hodowla w Afryce i transport samolotem. W sektorze kwiatowym w krajach rozwijających się pracują setki tysięcy pracowników, a ponad 70 tysięcy, między innymi w Kenii, Etiopii, Ugandzie czy na Sri Lance jest objętych systemem Fairtrade. Dzięki niemu pracownicy i pracowniczki otrzymują godną zapłatę za pracę, system premii oraz niezbędne środki sanitarne.

 

Kiedy wybuchła pandemia koronawirusa życie plantatorów diametralnie się zmieniło. Wcześniej średnia kenijska plantacja róż eksportowała miesięcznie około 2,4 miliona łodyg, a w pierwszej połowie 2020 roku było to już o połowę mniej. Wraz ze spadkiem sprzedaży kwiatów analogicznie spadły dochody afrykańskich plantatorów. W tym trudnym momencie, dzięki premii Fairtrade pracownicy otrzymali dodatkowe wsparcie, a część z nich przekierowała swoje działania na szycie masek ochronnych. Tylko w Kenii, niezbędne środki dezynfekujące i zapasy żywności otrzymało ponad 17 tysięcy pracowników farm kwiatowych. – Pandemia COVID-19 mocno uderzyła w kenijski przemysł. Samoloty zostały uziemione, a kupcy detaliczni z Europy skupili się na sprzedaży podstawowych produktów. Nasz rynek eksportowy niemal całkowicie zanikł – mówi Gonzaga Mungai, menedżer ds. kwiatów Fairtrade Africa z Nairobi. – Fairtrade jest kołem ratunkowym dla tysięcy kwiaciarzy podczas pandemii. Prosimy konsumentów z całego świata, aby nadal kupowali kwiaty ze znakiem Fairtrade. Dzięki temu możemy dalej funkcjonować w tym niezwykle trudnym czasie - dodaje Mungai.


Jakie kwiaty są fair w Polsce?

 

Dla konsumentów w Europie znak Fairtrade jest oznaką odpowiedzialnych wyborów i ma realny wpływ na sytuację plantatorów róż w Afryce. Produkty tworzone z poszanowaniem praw pracowniczych i zapewnieniem godziwych warunków pracy są coraz częściej dostępne także w Polsce. Przed tegorocznymi Walentynkami róże Fairtrade będzie można zakupić w sieci sklepów Kaufland. – Każdego dnia, poprzez proste działania, staramy się pokazywać klientom, jak razem możemy zadbać o dobro naszej planety, a także przyczynić się do poprawy sytuacji wielu społeczności. Jako sieć starannie dobieramy dostawców, a dzięki oznaczeniu Fairtrade mamy pewność, że nawet najbardziej zagrożone ubóstwem osoby w łańcuchu dostaw otrzymują za swoją pracę godziwą zapłatę i należytą ochronę. – mówi Maja Szewczyk, dyrektor Działu Komunikacji Korporacyjnej w Kaufland Polska. – Mamy nadzieję, że nasze zaangażowanie będzie impulsem dla otoczenia, i już na Dzień Kobiet czy Dzień  Matki, róże Fairtrade będą jeszcze bardziej popularne - dodaje Szewczyk.


Popularyzacją idei i znaku Fairtrade w Polsce zajmuje się Fundacja Fairtrade Polska. – W Polsce świadomość, czym jest system Fairtrade, i jak oznakowane są odpowiedzialne produkty, sukcesywnie się zwiększa. Cieszę się, że coraz więcej kupujących sięga po certyfikowaną kawę, herbatę, czekoladę i inne produkty sprowadzane z Afryki czy Ameryki Łacińskiej. Wybierając róże z certyfikatem Fairtrade na Walentynki, możemy nie tylko sprawić radość bliskiej nam osobie, lecz także wesprzeć ludzi, bez których tych kwiatów by nie było – przekonuje Rozalia Wiśniowska z Fairtrade Polska.

 

Więcej informacji na temat kwiatów Fairtrade można znaleźć na stronie: www.fairtrade.org.pl/kwiaty.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Propsy PR Non For Profit sp. z o.o.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę Biuro prasowe
2025-07-14 | 00:15

Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę

Czy Europa konsekwentnie broni zdrowia swoich obywateli i wspiera zrównoważone rolnictwo? A może stosuje podwójne standardy, dopuszczając import żywności produkowanej przy
Handel Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl
2025-07-08 | 10:30

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Coroczne wydarzenie zakupowe Prime Day w sklepie Amazon.pl potrwa do 11 lipca na stronie amazon.pl/primeday. W tym roku po raz pierwszy w Polsce Prime Day to aż cztery dni
Handel Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
2025-06-30 | 15:00

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty

Polskie nastolatki piją zdecydowanie mniej alkoholu niż w latach ubiegłych. Sprzyja temu zmniejszona dostępność napojów alkoholowych dla osób niepełnoletnich, co

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Edukacja

Konsument

Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.

Handel

W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.