Komunikaty PR

Czy kwiaty mogą być fair?

2021-02-19  |  13:05
Biuro prasowe
Kontakt
Karolina Obajtek
Propsy PR Non For Profit sp. z o.o.

Królowej Aldony 9/1
00-001 Warszawa
karolina.obajtek|propsypr.pl| |karolina.obajtek|propsypr.pl
783486514
https://propsypr.pl/

Co roku na Walentynki tysiące klientów obdarowuje swoich bliskich bukietami róż. Te, zanim trafią do polskich kwiaciarni przebywają daleką drogę m.in. z afrykańskich plantacji. Szczególnie teraz, kiedy branża florystyczna podnosi się z pandemicznego kryzysu, warto zwrócić uwagę, jakie kwiaty kupujemy. Zakup róż ze znakiem Fairtrade wspiera plantatorów w krajach rozwijających się i urzeczywistnia ideę sprawiedliwości w handlu. 


 

Wbrew powszechnej opinii, większość kwiatów kupowanych w Polsce wcale nie rośnie lokalnie. Roczne obroty na światowym rynku kwiatów przekraczają 100 miliardów dolarów. Najbardziej popularne w Walentynki - róże eksportuje się z krajów afrykańskich, przede wszystkim Kenii, gdzie panują najbardziej optymalne warunki wzrostu. Paradoksalnie hodowla róż w środkowej lub północnej Europie wiązałaby się z większym zużyciem energii i emisją dwutlenku węgla niż hodowla w Afryce i transport samolotem. W sektorze kwiatowym w krajach rozwijających się pracują setki tysięcy pracowników, a ponad 70 tysięcy, między innymi w Kenii, Etiopii, Ugandzie czy na Sri Lance jest objętych systemem Fairtrade. Dzięki niemu pracownicy i pracowniczki otrzymują godną zapłatę za pracę, system premii oraz niezbędne środki sanitarne.

 

Kiedy wybuchła pandemia koronawirusa życie plantatorów diametralnie się zmieniło. Wcześniej średnia kenijska plantacja róż eksportowała miesięcznie około 2,4 miliona łodyg, a w pierwszej połowie 2020 roku było to już o połowę mniej. Wraz ze spadkiem sprzedaży kwiatów analogicznie spadły dochody afrykańskich plantatorów. W tym trudnym momencie, dzięki premii Fairtrade pracownicy otrzymali dodatkowe wsparcie, a część z nich przekierowała swoje działania na szycie masek ochronnych. Tylko w Kenii, niezbędne środki dezynfekujące i zapasy żywności otrzymało ponad 17 tysięcy pracowników farm kwiatowych. – Pandemia COVID-19 mocno uderzyła w kenijski przemysł. Samoloty zostały uziemione, a kupcy detaliczni z Europy skupili się na sprzedaży podstawowych produktów. Nasz rynek eksportowy niemal całkowicie zanikł – mówi Gonzaga Mungai, menedżer ds. kwiatów Fairtrade Africa z Nairobi. – Fairtrade jest kołem ratunkowym dla tysięcy kwiaciarzy podczas pandemii. Prosimy konsumentów z całego świata, aby nadal kupowali kwiaty ze znakiem Fairtrade. Dzięki temu możemy dalej funkcjonować w tym niezwykle trudnym czasie - dodaje Mungai.


Jakie kwiaty są fair w Polsce?

 

Dla konsumentów w Europie znak Fairtrade jest oznaką odpowiedzialnych wyborów i ma realny wpływ na sytuację plantatorów róż w Afryce. Produkty tworzone z poszanowaniem praw pracowniczych i zapewnieniem godziwych warunków pracy są coraz częściej dostępne także w Polsce. Przed tegorocznymi Walentynkami róże Fairtrade będzie można zakupić w sieci sklepów Kaufland. – Każdego dnia, poprzez proste działania, staramy się pokazywać klientom, jak razem możemy zadbać o dobro naszej planety, a także przyczynić się do poprawy sytuacji wielu społeczności. Jako sieć starannie dobieramy dostawców, a dzięki oznaczeniu Fairtrade mamy pewność, że nawet najbardziej zagrożone ubóstwem osoby w łańcuchu dostaw otrzymują za swoją pracę godziwą zapłatę i należytą ochronę. – mówi Maja Szewczyk, dyrektor Działu Komunikacji Korporacyjnej w Kaufland Polska. – Mamy nadzieję, że nasze zaangażowanie będzie impulsem dla otoczenia, i już na Dzień Kobiet czy Dzień  Matki, róże Fairtrade będą jeszcze bardziej popularne - dodaje Szewczyk.


Popularyzacją idei i znaku Fairtrade w Polsce zajmuje się Fundacja Fairtrade Polska. – W Polsce świadomość, czym jest system Fairtrade, i jak oznakowane są odpowiedzialne produkty, sukcesywnie się zwiększa. Cieszę się, że coraz więcej kupujących sięga po certyfikowaną kawę, herbatę, czekoladę i inne produkty sprowadzane z Afryki czy Ameryki Łacińskiej. Wybierając róże z certyfikatem Fairtrade na Walentynki, możemy nie tylko sprawić radość bliskiej nam osobie, lecz także wesprzeć ludzi, bez których tych kwiatów by nie było – przekonuje Rozalia Wiśniowska z Fairtrade Polska.

 

Więcej informacji na temat kwiatów Fairtrade można znaleźć na stronie: www.fairtrade.org.pl/kwiaty.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Propsy PR Non For Profit sp. z o.o.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Najświeższy koncept salonu KODANO Optyk w warszawskiej Promenadzie Biuro prasowe
2024-07-03 | 14:20

Najświeższy koncept salonu KODANO Optyk w warszawskiej Promenadzie

Warszawska Promenada, znana z dbałości o atrakcyjny tenant mix, nieustająco wzmacnia swoją ofertę w segmencie zdrowia i urody. Niedawno do grona najemców centrum dołączyła marka
Handel Wolimy małe sklepy, ale pieniądze wydajemy w dużych
2024-07-03 | 09:13

Wolimy małe sklepy, ale pieniądze wydajemy w dużych

Jeszcze w 2018 r. rynek sprzedaży FMCG w Polsce aż w 40% pochodził z małych i średnich sklepów, co było ewenementem w skali całej Europy[1]. Najnowsze dane z 2024 r. pokazują jednak
Handel Stabilna sprzedaż Grupy Wittchen na wymagającym rynku
2024-07-02 | 18:00

Stabilna sprzedaż Grupy Wittchen na wymagającym rynku

Według wstępnych szacunków, w drugim kwartale 2024 roku Grupa Wittchen wypracowała 112,1 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 1,5% w porównaniu z

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie

– Rola rynku kapitałowego w rozwoju polskiej gospodarki jest nie do przecenienia – podkreśla Tomasz Orlik, członek zarządu PFR TFI. Jak wskazuje, obecnie kluczowy jest wzrost poziomu inwestycji, a w najbliższych latach przed nami duże wyzwanie w postaci zielonej transformacji. Rynek kapitałowy ma w tym procesie do odegrania ważną rolę, ale do tego potrzebuje aktywnych inwestorów, także indywidualnych. Dlatego pilnie potrzebne są działania, które pobudziłyby ich aktywność i zachęciły do lokowania na rynku oszczędności gospodarstw domowych. Pomóc w tym mają nowe regulacje unijne.

Ochrona środowiska

Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej

Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.

Transport

Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy

W kolejnych latach z jednej strony napłynie do Polski  strumień funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu są wielkie projekty infrastrukturalne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prędkości, elektrowni jądrowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. – Mamy do czynienia z analizą programów po poprzednim rządzie, weryfikacją niektórych inwestycji. Firmy chcą, żeby został podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju będzie realizowane, bo one też muszą się do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogą się okazać braki kadrowe.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.