Czym jest mikrologistyka i czy to najlepsze rozwiązanie dla twojej firmy
Logistyka to branża, która w zglobalizowanym świecie zyskuje coraz bardziej na znaczeniu – szczególnie w dobie pandemii COVID-19, gdy znacznie częściej niż dotychczas korzystamy z zakupów przez internet.
Pięć lat temu wartość polskiego rynku e-commerce wynosiła 27 mld zł. Analizy przeprowadzone przez PwC (raport "Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce", luty 2021) wskazują, iż rynek e-commerce sięgnął w pandemicznym 2020 roku wartości 100 mld. Kupujący online stanowią 77 proc. wszystkich badanych internautów. 75 proc. deklaruje robienie zakupów online w polskich sklepach, 32 proc. kupuje na serwisach zagranicznych.
Gwałtowny rozwój handlu przez Internet spowodował wzrost zapotrzebowania na dostawców zintegrowanych usług logistycznych i kurierskich, zarówno tych działających lokalnie, jak na skalę międzynarodową. I tu dochodzimy do pojęcia mikrologistyki. Najprościej mówiąc polega ona na maksymalnej optymalizacji wewnętrznych procesów logistycznych w firmie. Jeżeli więc, przykładowo, prowadzisz sklep internetowy na Allegro, dzięki mikrologistyce skrócisz czas niezbędny na dystrybucję, a także czas własnej pracy. Optymalizując procesy logistyczne poprawisz także własne finanse oraz zadowolenie klienta. Jedną z wielu rzeczy, jakie można wymienić jako przykład, jest wynajęcie powierzchni, w której towary czekać będą na spedycję.
Dla małych firm podnajem magazynu w wielkim centrum logistycznym jest zwyczajnie nieopłacalny – znacznie lepszym rozwiązaniem, zarówno pod względem ekonomicznym, jak i ergonomicznym, jest wynajem miejsca w placówce specjalizującej się w usługach mikrologistycznych.
Firmy wyspecjalizowane w takiej działalności zajmują się tym, co właścicielom małych przedsiębiorstw zabiera wiele czasu, a na co często nie mają nawet zasobów. – W naszych punktach magazynujemy towary klientów, konfekcjonujemy zamówienia i pakujemy je zgodnie z najwyższymi standardami, przygotowujemy listy przewozowe, naklejamy je na paczki oraz wysyłamy. Monitorujemy proces dostawy zamówień do klienta. Kiedy trafiają się zwroty, zajmujemy się również ich obsługą.
Pozwala to na skrócenie czasu realizacji wysyłki, zminimalizowanie ryzyka błędnej zawartości paczek czy ich zniszczenia podczas przewozu, a przez to na podniesienie poziomu satysfakcji zamawiających i konkurencyjności sprzedawcy na rynku. – mówi Joanna Gorzędowska, Marketing Manager w Mail Boxes Etc.
Rynek mikrologistyki w Polsce z roku na rok zyskuje coraz większą popularność, choć wielu przedsiębiorców dopiero odkrywa jego możliwości. Dzięki raportom firm specjalizujących się w tej gałęzi transportu, klient może mieć sytuację pod stałą kontrolą, ale bez konieczności nadmiernego poświęcania czasu, przestrzeni i zasobów.
Usługi wyspecjalizowanych w mikrologistyce firm są w szczególności istotne, gdy chodzi o wysyłki zagraniczne, zwłaszcza do krajów poza UE. Ostatnio problematycznym dla firm wysyłających sporo towarów miejscem docelowym stała się Wielka Brytania, od wejścia Brexitu w życie. – Pracownicy Centrów MBE kompletują takie zamówienie, odpowiednio zabezpieczają paczkę do transportu, aprzede wszystkim dbają o odpowiednią dokumentację, uwzględniając zawartość przesyłki i kierunek jej wysyłki, dzięki czemu redukujemy ryzyko uszkodzeń w transporcie czy zwrotów, które znowu wiążą się z kolejnymi kosztami – kończy Joanna Gorzędowska.
Współpracę z firmą wyspecjalizowaną w mikrologistyce powinny rozważyć więc przed wszystkim małe przedsiębiorstwa, przykładowo sklepy e-commerce wysyłające kilkanaście do kilkudziesięciu paczek dziennie. Jeżeli prowadzimy biznes z naszych mieszkań, firma mikrologistyczna odciąży nas nie tylko od konieczności całego procesowania wysyłek, a przestrzeń, którą do tej pory zajmowały paczki dla klientów, możemy przeznaczyć np. na powiększanie swojej biblioteki. Jest to również oszczędność czasu, który zamiast na mozolne przygotowywanie przesyłek możemy poświęcić na bardziej kluczowe dla rozwoju firmy aktywności, jak działania promocyjne czy handlowe.

Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.