Czym jest mikrologistyka i czy to najlepsze rozwiązanie dla twojej firmy
Logistyka to branża, która w zglobalizowanym świecie zyskuje coraz bardziej na znaczeniu – szczególnie w dobie pandemii COVID-19, gdy znacznie częściej niż dotychczas korzystamy z zakupów przez internet.
Pięć lat temu wartość polskiego rynku e-commerce wynosiła 27 mld zł. Analizy przeprowadzone przez PwC (raport "Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce", luty 2021) wskazują, iż rynek e-commerce sięgnął w pandemicznym 2020 roku wartości 100 mld. Kupujący online stanowią 77 proc. wszystkich badanych internautów. 75 proc. deklaruje robienie zakupów online w polskich sklepach, 32 proc. kupuje na serwisach zagranicznych.
Gwałtowny rozwój handlu przez Internet spowodował wzrost zapotrzebowania na dostawców zintegrowanych usług logistycznych i kurierskich, zarówno tych działających lokalnie, jak na skalę międzynarodową. I tu dochodzimy do pojęcia mikrologistyki. Najprościej mówiąc polega ona na maksymalnej optymalizacji wewnętrznych procesów logistycznych w firmie. Jeżeli więc, przykładowo, prowadzisz sklep internetowy na Allegro, dzięki mikrologistyce skrócisz czas niezbędny na dystrybucję, a także czas własnej pracy. Optymalizując procesy logistyczne poprawisz także własne finanse oraz zadowolenie klienta. Jedną z wielu rzeczy, jakie można wymienić jako przykład, jest wynajęcie powierzchni, w której towary czekać będą na spedycję.
Dla małych firm podnajem magazynu w wielkim centrum logistycznym jest zwyczajnie nieopłacalny – znacznie lepszym rozwiązaniem, zarówno pod względem ekonomicznym, jak i ergonomicznym, jest wynajem miejsca w placówce specjalizującej się w usługach mikrologistycznych.
Firmy wyspecjalizowane w takiej działalności zajmują się tym, co właścicielom małych przedsiębiorstw zabiera wiele czasu, a na co często nie mają nawet zasobów. – W naszych punktach magazynujemy towary klientów, konfekcjonujemy zamówienia i pakujemy je zgodnie z najwyższymi standardami, przygotowujemy listy przewozowe, naklejamy je na paczki oraz wysyłamy. Monitorujemy proces dostawy zamówień do klienta. Kiedy trafiają się zwroty, zajmujemy się również ich obsługą.
Pozwala to na skrócenie czasu realizacji wysyłki, zminimalizowanie ryzyka błędnej zawartości paczek czy ich zniszczenia podczas przewozu, a przez to na podniesienie poziomu satysfakcji zamawiających i konkurencyjności sprzedawcy na rynku. – mówi Joanna Gorzędowska, Marketing Manager w Mail Boxes Etc.
Rynek mikrologistyki w Polsce z roku na rok zyskuje coraz większą popularność, choć wielu przedsiębiorców dopiero odkrywa jego możliwości. Dzięki raportom firm specjalizujących się w tej gałęzi transportu, klient może mieć sytuację pod stałą kontrolą, ale bez konieczności nadmiernego poświęcania czasu, przestrzeni i zasobów.
Usługi wyspecjalizowanych w mikrologistyce firm są w szczególności istotne, gdy chodzi o wysyłki zagraniczne, zwłaszcza do krajów poza UE. Ostatnio problematycznym dla firm wysyłających sporo towarów miejscem docelowym stała się Wielka Brytania, od wejścia Brexitu w życie. – Pracownicy Centrów MBE kompletują takie zamówienie, odpowiednio zabezpieczają paczkę do transportu, aprzede wszystkim dbają o odpowiednią dokumentację, uwzględniając zawartość przesyłki i kierunek jej wysyłki, dzięki czemu redukujemy ryzyko uszkodzeń w transporcie czy zwrotów, które znowu wiążą się z kolejnymi kosztami – kończy Joanna Gorzędowska.
Współpracę z firmą wyspecjalizowaną w mikrologistyce powinny rozważyć więc przed wszystkim małe przedsiębiorstwa, przykładowo sklepy e-commerce wysyłające kilkanaście do kilkudziesięciu paczek dziennie. Jeżeli prowadzimy biznes z naszych mieszkań, firma mikrologistyczna odciąży nas nie tylko od konieczności całego procesowania wysyłek, a przestrzeń, którą do tej pory zajmowały paczki dla klientów, możemy przeznaczyć np. na powiększanie swojej biblioteki. Jest to również oszczędność czasu, który zamiast na mozolne przygotowywanie przesyłek możemy poświęcić na bardziej kluczowe dla rozwoju firmy aktywności, jak działania promocyjne czy handlowe.
Sezonowe stoiska i wyspy handlowe? To się opłaca, ale są warunki
Żabka Jush zaskakuje największą kampanią w swojej historii
Ruszają zgłoszenia do nowej edycji „Lidl Fair Pay”
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Rewolucja w legislacji dotyczącej opakowań i powstających z nich odpadów. Działania firm wyprzedzają wymogi prawne
Po długich i burzliwych pracach Parlament Europejski przyjął ostatecznie pod koniec kwietnia br. rozporządzenie PPWR w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych. Oczekuje się, że nowe przepisy wejdą w życie w 2026 roku i będą stanowić rewolucję nie tylko dla konsumentów, ale przede wszystkim dla przemysłu, który będzie musiał położyć dużo większy nacisk na ekoprojektowanie i wziąć odpowiedzialność za odpady powstające z wytwarzanych produktów. Część firm już zaczęła wprowadzać w tym zakresie zmiany na własną rękę, m.in. eliminując odpady z tworzyw sztucznych.
Infrastruktura
Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.
Firma
Przedsiębiorcy chcą mieć wszystkie produkty finansowe i biznesowe na jednej platformie. W takie rozwiązania inwestują banki i firmy leasingowe
Niemal 70 proc. mikro-, małych i średnich firm chciałoby mieć zgromadzone wszystkie produkty finansowe na jednej platformie – wynika z raportu EFL „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą”. Dodatkowo chętnie korzystaliby w jej ramach z usług ułatwiających prowadzenie biznesu, jak wsparcie księgowe, prawne, możliwość załatwienia sprawy urzędowej, rezerwacji noclegu na podróż służbową czy zakupu pakietu usług medycznych. Nad takimi hubami dla przedsiębiorców intensywnie pracują zarówno banki, jak i firmy leasingowe. Takie narzędzie udostępnili właśnie Credit Agricole i Grupa EFL.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.