Komunikaty PR

Galopująca inflacja winduje ceny w największych sieciach handlowych

2021-10-18  |  09:10
Biuro prasowe
Kontakt

Paweł Świąder
Prepare Sp. z o.o.

Świętokrzyska 18
00-052 Warszawa
pawel.swiader|prepare.pl| |pawel.swiader|prepare.pl
783917437
www.prepare.pl

Galopująca inflacja winduje ceny w największych sieciach handlowych
 

Inflacja w Polsce wkroczyła na rekordowo wysoki poziom. Choć sklepy wciąż prowadzą aktywną politykę cenową i promocyjną, to jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy® autorstwa ASM Sales Force Agency, w 7 na 11 analizowanych sieci sprzedaży ceny były we wrześniu wyższe niż w sierpniu. Najtańsze zakupy oferowały dyskonty, a najdroższe kanał e-grocery. Liderem niskich cen w skali ostatniego miesiąca i trzeciego kwartału 2021 roku okazał się Auchan.

Inflacja najwyższa od dwóch dekad i nadal rośnie

Wstępne dane GUS pokazują, że wrzesień przyniósł dalszy wzrost inflacji w Polsce. Ceny dóbr i usług konsumpcyjnych, w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku wzrosły o 5,8% a w stosunku do poprzedniego miesiąca o 0,6%. Niestety prognozy na kolejne miesiące nie są optymistyczne. Przewiduje się, że poziom inflacji przekroczy 6%.

We wrześniu br. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 226,97 zł. To wzrost o 2,68 zł, czyli o 1,2% w porównaniu do sierpnia br. Dodatkowo, z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 7 na 11 sieci objętych badaniem, ceny we wrześniu br. były wyższe niż w sierpniu. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci E.Leclerc (3,76%). Natomiast w ujęciu rocznym, wzrost cen odnotowano w pięciu sieciach wobec 2020 roku. Były to: Intermarché (0,11%), Biedronka (4,48%), Carrefour (5,10%), Tesco (6,29%) oraz inna sieć Cash&Carry (12,36%). Największy spadek cen koszyka odnotowano w sieci Makro, w której średnia cena we wrześniu 2021 r. była niższa o 26,26 zł niż przed rokiem.

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 180,29 zł (więcej o 3,98 zł niż w sierpniu), natomiast koszyk produktów najdroższych - 288,63 zł (mniej o 0,38 zł niż w sierpniu). Dane w ujęciu rocznym pokazują, że suma koszyka minimalnego we wrześniu 2021 r. była wyższa 2,75% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był we wrześniu br. tańszy o 9,25% niż w 2020 r.

- Podwyżki cen w marketach stały się faktem. Z naszych analiz wynika, że mimo trwającej walki cenowej, sieci były zmuszone podnieść ceny niektórych produktów. Naszym zdaniem w kolejnych miesiącach koszt zakupu podstawowych produktów nadal będzie powoli rosnąć. Mimo decyzji Rady Polityki Pieniężnej, która pierwszy raz od 9 lat podniosła stopy procentowe, inflacja w Polsce jest bardzo rozpędzona i ma wpływ na ceny produktów. Zapowiadane podwyżki cen energii, gazu i paliw, wpłyną na sytuację przedsiębiorców, w tym sieci handlowe, które w jakiś sposób będą musiały zdyskontować ich rosnące koszty – komentuje wnioski z raportu Patryk Górczyński, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.

Auchan niezmiennie liderem niskich cen

We wrześniu na pozycji lidera rankingu utrzymała się sieć Auchan. Za zestaw analizowanych produktów w sklepach Auchan należało zapłacić 204,47 zł. To o 1,62 zł więcej niż wyniósł najtańszy koszyk
w sierpniu, należący również do Auchan.

Najwięcej w zeszłym miesiącu trzeba było wydać w innej sieci Cash&Carry, gdzie wartość zakupów wyniosła 248,67 zł, czyli o ponad 21% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Po raz
kolejny e-grocery pozostaje najdroższym kanałem zakupów. Tam średnia suma koszyka zakupowego kształtowała się na poziomie 260,61 zł, co stanowi wzrost cen w tym kanale o 6,96 zł (2,74 %) wobec sierpnia.

Najtańsze zakupy w dyskontach, najdroższe w kanale e-grocery

Badanie koszyka zakupowego przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency we wrześniu
2021 r. wskazało, że podobnie jak w zeszłym miesiącu najtańsze zakupy można było zrobić
w dyskontach - 217,17 zł. Za zakupy w najdroższym kanale e-grocery, trzeba było zapłacić o 20% więcej.

Wrzesień 2021 r. przyniósł nieznaczny wzrost cen w kanale e-grocery w stosunku do czerwca br.
Koszt zakupów online wzrósł o 2,74% względem sierpnia. Obecnie spośród 10 analizowanych grup produktów 6 było najdroższych w tym kanale sprzedaży. Najwięcej najtańszych grup produktowych
(4) można było znaleźć w sieciach Auchan (mięso, wędliny, ryby, napoje, słodycze, produkty sypkie). Trzy najtańsze grupy produktów stwierdzono w sieci Lidl (chemia domowa i kosmetyki, dodatki
oraz mrożonki). Ani jednej najtańszej grupy produktów, nie było we wrześniu w kanale e-grocery oraz w sieciach: Biedronka, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Tesco oraz w innej sieci Cash&Carry.

W największym stopniu w skali roku, staniały produkty sypkie (17,59%). Natomiast w największym stopniu zdrożały produkty tłuszczowe. We wrześniu wzrost ten wyniósł 27,78% wobec 2020 r.

Ranking sieci w III kwartale 2021 r.

Wrześniowy Raport Koszyka Zakupowego 2021 ASM Sales Force Agency zamyka trzeci kwartał 2021 roku. W skali III kwartału 2021 najtańsza była sieć Auchan – ze średnią wartością koszyka zakupowego na poziomie 208,77 zł. Kolejne miejsca zajęły odpowiednio sklepy Lidl (212,82zł) i Makro (215,45 zł).

Pod względem najwyższych cen, podium w skali III kwartału zajmują następujące sieci: najdroższy jest kanał e-grocery (wartość koszyka 257,56 zł). Druga pozycja to inna sieć Cash&Carry (243,15 zł), a trzecia to Tesco (241,03 zł).

Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy® przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, alkohole, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 11 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych jak i w kanale e-commerce.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Prepare Sp. z o.o.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę Biuro prasowe
2025-07-14 | 00:15

Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę

Czy Europa konsekwentnie broni zdrowia swoich obywateli i wspiera zrównoważone rolnictwo? A może stosuje podwójne standardy, dopuszczając import żywności produkowanej przy
Handel Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl
2025-07-08 | 10:30

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Coroczne wydarzenie zakupowe Prime Day w sklepie Amazon.pl potrwa do 11 lipca na stronie amazon.pl/primeday. W tym roku po raz pierwszy w Polsce Prime Day to aż cztery dni
Handel Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
2025-06-30 | 15:00

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty

Polskie nastolatki piją zdecydowanie mniej alkoholu niż w latach ubiegłych. Sprzyja temu zmniejszona dostępność napojów alkoholowych dla osób niepełnoletnich, co

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Handel

Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.

Polityka

Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.