Komunikaty PR

Gospodarka rośnie, eksport rośnie – a jak z zaangażowaniem firm w handel zagrani

2020-02-21  |  12:39
Kontakt

 

 

Bank Światowy oszacował, że w ubiegłym roku Polska była trzecim krajem w Europie pod względem tempa rozwoju gospodarczego – wyprzedzić miały nas tylko Gruzja i Węgry[1]. Między styczniem a październikiem polski eksport wzrósł o 5,3 procent[2], a przedsiębiorcy korzystają z okazji, aby pozyskać nowych odbiorców i wejść na nowe rynki. Firmy, które jeszcze wahają się, czy zaangażować się w zagraniczną ekspansję, powinny skorzystać z tej szansy teraz, aby rozwinąć swój biznes.

 

W większości gospodarek świata PKB w ubiegłym roku rosło wolniej niż zakładano – tak poinformował Bank Światowy na początku 2020 roku. Jednym z niewielu chlubnych wyjątków została Polska, gdzie prognozowany wzrost gospodarki za ubiegły rok wzrósł z 4 do 4,3 procent[3].

 

Jednym z kluczowych czynników dla rozwoju światowych gospodarek jest handel międzynarodowy – ale to również podstawa do sukcesu firmy. Ponad jedna czwarta przedsiębiorców w Polsce zadeklarowała, że 2019 rok był dla nich lepszy przede wszystkim
z uwagi na pozyskanie nowych odbiorców i wejście na nowe rynki[4]
– zauważa Tomasz Buraś, Prezes Zarządu DHL Express Poland.

 

Rozwijamy eksport poza Unię

 

Polski eksport dobrze sobie radzi – w okresie między styczniem a październikiem 2019 roku wartość sprzedaży za granicę wzrosła o 6,7 procent w porównaniu do analogicznego czasu
w poprzednim roku, osiągając wartość 845,4 miliardów złotych[5].

 

Szczególne zainteresowanie handlem zagranicznym widać u tych firm, które uwzględniają w swojej działalności sprzedaż online. Z grupy małych i średnich przedsiębiorstw sprzedających w sieci, aż 97 proc. wysyła swoje towary także za granicę[6] – komentuje Tomasz Buraś.

 

Najwięcej polscy przedsiębiorcy wysyłają do krajów rozwiniętych, to 86,8 proc. naszego eksportu – w tym zawiera się 79,9 proc. eksportu do Unii. Na rozwój zagranicznej sprzedaży polskich przedsiębiorstw największy wpływ mają jednak nie kraje unijne, a państwa spoza naszego kontynentu: Chiny (eksportujemy tam o 30 proc. więcej niż między styczniem
a październikiem 2018 roku), USA (11,4 proc.), Ukraina (10 proc.), Rosja (9,7 proc.)[7]. Przedsiębiorcy, którzy skorzystają z szansy i zdecydują się otworzyć na rynki zagraniczne, także pozaunijne, mogą liczyć na dotarcie do większej grupy odbiorców, a co za tym idzie
– wyższe zyski.

 

Sprawna logistyka kluczem do sukcesu

 

– Rosnący eksport zachęca kolejne biznesy do wychodzenia za granicę. Przedsiębiorcy widzą sukcesy kolegów po fachu i sami decydują się na podjęcie kroków w tym kierunku – zauważa Tomasz Buraś. – Jednak, zanim firma podejmie decyzję o zagranicznej ekspansji, warto zrobić mały „rachunek sumienia” i sprawdzić, czy rzeczywiście jest na to gotowa. Począwszy od strony w lokalnej wersji językowej, przez wsparcie dla klienta – również w jego rodzimym języku – a kończąc na sprawnej logistyce.

 

Co piąty europejski konsument oczekuje, że zamówienie złożone w Europie znajdzie się u niego w domu w terminie do trzech dni roboczych[8]. To wskazuje, że sukces sklepu nie zależy tylko od jego asortymentu, ale także wachlarza dostępnych opcji dostawy. Warto odnotować również, że klienci coraz częściej są zainteresowani usługami międzynarodowej dostawy premium, które gwarantują szybsze dotarcie przesyłki do miejsca docelowego, przy zachowaniu większego poziomu jej bezpieczeństwa. Posiadanie ich w ofercie e-sklepu może zwiększyć wartość koszyka zakupowego nawet o 70 procent[9].

 

– Jednak nie wszyscy właściciele firm korzystają z możliwości międzynarodowej ekspansji
– zaledwie od 2 do 28 proc. małych i średnich przedsiębiorstw na całym świecie[10] i tylko jedna czwarta w Unii Europejskiej angażuje się w eksport[11]
– wskazuje Tomasz Buraś. Biznesy, które otworzą się na świat, nie tylko mają możliwość dotarcia do większej liczby klientów czy zwiększenia zysków, ale przede wszystkim będą o krok przed konkurencją.

 


[1] Bank Światowy

[2] Główny Urząd Statystyczny

[3] Bank Światowy

[4] BIG InfoMonitor

[5] Główny Urząd Statystyczny

[6] Światowa Organizacja Handlu

[7] Główny Urząd Statystyczny

[8] DHL Express, 21st Century Spice Trade

[9] DHL Express, 21st Century Spice Trade

[10] Światowa Organizacja Handlu

[11] Komisja Europejska

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę Biuro prasowe
2025-07-14 | 00:15

Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę

Czy Europa konsekwentnie broni zdrowia swoich obywateli i wspiera zrównoważone rolnictwo? A może stosuje podwójne standardy, dopuszczając import żywności produkowanej przy
Handel Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl
2025-07-08 | 10:30

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

Coroczne wydarzenie zakupowe Prime Day w sklepie Amazon.pl potrwa do 11 lipca na stronie amazon.pl/primeday. W tym roku po raz pierwszy w Polsce Prime Day to aż cztery dni
Handel Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
2025-06-30 | 15:00

Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty

Polskie nastolatki piją zdecydowanie mniej alkoholu niż w latach ubiegłych. Sprzyja temu zmniejszona dostępność napojów alkoholowych dla osób niepełnoletnich, co

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Grupa nowych biednych emerytów stale się powiększa. Ich świadczenie jest znacznie poniżej minimalnej emerytury

Przybywa osób, które z powodu zbyt krótkiego czasu opłacania składek pobierają emeryturę niższą od minimalnej. Tak zwanych nowych biednych emerytów jest w Polsce ok. 430 tys., a zdecydowaną większość grupy stanowią kobiety – wskazują badania ekspertów Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych. W ich przypadku krótszy okres składkowy zwykle wynika z konieczności opieki nad dziećmi lub innymi osobami w rodzinie. Wśród innych powodów, wymienianych zarówno przez panie, jak i panów, są także praca za granicą lub na czarno oraz zły stan zdrowia.

Media i PR

M. Wawrykiewicz (PO): Postępowanie z art. 7 przeciw Węgrom pokazało iluzoryczność tej sankcji. Unia wywiera naciski poprzez negocjacje nowego budżetu

Przykład Węgier pokazał, że procedura z artykułu 7 traktatu o UE o łamanie praworządności nie ma mocy prawnej z powodu braku większości, nie mówiąc o jednomyślności wśród pozostałych państw członkowskich. Negocjacje nowego budżetu UE to dobry pretekst do zmiany sposobu części finansowania z pominięciem rządu centralnego. Czerwcowy marsz Pride w Budapeszcie pokazał, że część społeczeństwa, głównie stolica, jest przeciwna rządom Viktora Orbána, ale i na prowincji świadomość konsekwencji działań Fideszu staje się coraz większa przed przyszłorocznymi wyborami.

Firma

Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin

Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.