Handel 2021: Kto utrzymuje się na pandemicznej fali wzrostu a kto zaczął tracić?
ITBC Communication
Al. Księcia Poniatowskiego 1
03-901 Warszawa
artur_kosior|itbc.pl| |artur_kosior|itbc.pl
+48504327897
www.itbcgroup.pl
Handel 2021: Kto utrzymuje się na pandemicznej fali wzrostu a kto zaczął tracić?
Raport „The Future of Retail Consumer Behavior”, opracowany przez firmę Medallia – zajmującą się m.in. analizą i doskonaleniem zakupowych doświadczeń klientów – nakreśla trendy, które kształtować będą oblicze branży retail w najbliższej przyszłości. Przedstawia jednocześnie, które branże wciąż unoszą się na wywołanej przez pandemię fali wzrostu, a które przestały zyskiwać.
Medallia pozyskuje obszerne zbiory danych pozyskiwane z trzech źródeł. Pierwsze to dane geolokacyjne pochodzące od użytkowników smartfonów, drugie to informacje o transakcjach i płatnościach konsumentów, trzecie zaś – badania opinii klientów realizowane za pośrednictwem ankiet.
Na tej podstawie, analizując dane od ponad 2 milionów klientów, udało nam się określić, które segmenty branży retail wciąż liczą zyski ze względu na powszechne, pandemiczne „przejście” na handel online, a w przypadku których sytuacja uległa już zmianie. Choćby na rzecz klasycznych, fizycznych sklepów, w których zakupy można robić bez restrykcji już od kilku miesięcy. Niekwestionowany gigant branży e-commerce - Amazon zanotował w maju 2021, na podstawie naszych statystyk, 9-procentową stratę sprzedaży względem maja 2020. Choć nadal, w stosunku do ery przed-pandemicznej i tego samego miesiąca roku 2019 zyskuje 64%. Sprzedażowa hossa zdaje się także kończyć w przypadku branży napoi alkoholowych (3% straty w maju 2021 vs. maj 2020), wyposażenia domów i mieszkań (17%), elektroniki użytkowej (3%) czy artykułów biurowych (17%). Sektorem, który obecnie zyskuje najwięcej są natomiast galerie i domy handlowe, które najwyraźniej mocno odbijają się po okresie recesji. W maju 2021 ich wyniki sprzedażowe wzrosły aż o 76% względem sytuacji w maju 2020. Bardzo wysoki przyrost zanotowała również branża beauty, dla której wyniósł on 60%. Bliski temu wynikowi był sektor mody, którym zainteresowanie wzrosło o 57%. O ponad jedną czwartą wzrosła również sprzedaż w branży sportowej i akcesoriów sportowych, w porównaniu do analogicznego okresu roku minionego.
Konsumenci zapytani o swoje nastroje i stosunek do pandemii oraz jej następstw w ponad rok od jej wybuchu mówili najczęściej (37%), że jest to problem, którego nie można bagatelizować i należy śledzić związane z nim wydarzenia, jednak nie ma powodu do wzniecania kolejnego alarmu. Może to świadczyć o następującym rozluźnieniu nastrojów konsumenckich w stosunku do covidowych restrykcji. Mimo to jednak, dla ponad 1/4 klientów ewentualny powrót do całkowitej normalności może nastąpić najwcześniej za pół roku, co oznacza, że sektor sprzedaży online może jeszcze zaznaczać swoją przewagę w stosunku do handlu tradycyjnego.
Dzisiaj, pomimo e-commerce’owej rewolucji, jaką wywołały wydarzenia ostatniego roku, sprzedaż online, szczególnie w sieciowych punktach sprzedaży, wciąż stanowi niewielki odsetek całości, wynoszący 6%. Trzeba jednak zaznaczyć, że rośnie w imponującym tempie (88%), zaś sprzedaż w sklepach stacjonarnych de facto spada (-1%). Oznacza to, że nowoczesne kanały sprzedaży, rozwój omnichannel czy platform 360-stopni mają ogromną szansę stać się doskonałymi narzędziami umożliwiającymi utrzymanie źródeł dochodu, a nawet zwiększenie ich skali.
Ryszard Regucki, Senior Alliance Manager CEE, Medallia
Elocity dostawcą usług ładowania na stacjach sieci Lidl Polska
Żabka rozgrzewa Polskę kampanią „Weź to na gorąco!”
Marki przedłużają umowy z Galerią Północną
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Transport
Rozwój zielonego transportu wciąż zablokowany. Główna przyczyna to brak odpowiedniej infrastruktury energetycznej
Ponad połowa sieci napowietrznych i stacji elektroenergetycznych ma powyżej 40 lat. Brak modernizacji infrastruktury energetycznej przekłada się na słabe moce przesyłowe i blokuje rozwój zielonego transportu. Tymczasem według nowych przepisów w 2034 roku 90 proc. wszystkich nowych pojazdów ciężkich rejestrowanych w UE miałyby stanowić te bezemisyjne. – Bez odpowiedniej infrastruktury, zwłaszcza przy transporcie na duże odległości, zielona transformacja w transporcie będzie utrudniona – ocenia Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce.
Handel
Producenci owoców i warzyw: Zielony Ład to bardziej ideologia niż idea. Dotknie nie tylko rolników, ale też inne grupy społeczne
Rolnicy obawiają się, że unijne regulacje, mające w założeniu chronić klimat, uderzą nie tylko w ich biznes, ale z czasem także w inne grupy społeczne, a entuzjazm związany z ekologicznym podejściem do produkcji rolnej zostanie przygaszony. – Zielony Ład to bardziej ideologia niż idea – uważa Witold Boguta, prezes zarządu Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Jak podkreśla, część Zielonego Ładu to nic nowego, bo pewne jego elementy są wdrażane w Polsce od ponad dwóch dekad.
Infrastruktura
Prezydent Łodzi: Wbrew danym GUS Łódź się zaludnia. Szczególnie przybywa nam młodych osób
Lepsza infrastruktura i mieszkania na wynajem to kluczowe zagadnienia, które znajdują się wśród priorytetów na najbliższe lata. Prezydent Łodzi zapowiada inwestycje i wchodzi w polemikę z danymi GUS, które wskazują, że położone w centrum Polski miasto dramatycznie się wyludnia. Hanna Zdanowska powołuje się na liczby, które sugerują odwrotny trend.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.