Koronawirus silnie uderzy w rynek artykułów nieżywnościowych
Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Zamknięcie sklepów w galeriach handlowych, konsumenci nie wychodzący bez potrzeby z domów oraz widmo kryzysu nadciągającego nad Polskę – te wszystkie czynniki negatywnie odbiją się na dynamice sprzedaży detalicznej artykułów nieżywnościowych, wynika ze scenariuszy opracowanych przez PMR na potrzeby raportu „Wpływ epidemii koronawirusa na rynek artykułów nieżywnościowych w Polsce 2020”.
Trzy scenariusze rozwoju epidemii
Na potrzeby raportu wyróżniono trzy główne scenariusze rozwoju sytuacji epidemiologicznej i jej wpływu na rynek detaliczny w Polsce. Oczywiście ciężko przewidzieć, jak rozwinie się sytuacja, ale należy spodziewać się, że ostatecznie będzie przynajmniej zbliżona do jednego z wymienionych scenariuszy. Wszystkie scenariusze opierają się na założeniu obowiązywania restrykcji w przemieszczaniu się oraz otwieraniu wybranych sklepów przez określony czas. Najłagodniejszy scenariusz przewiduje zamknięcie sklepów przez miesiąc. Kolejne scenariusze przewidują dwa miesiące zamknięcia sklepów. Trzeci scenariusz zakłada dodatkowo nawrót epidemii na jesień.
Rynek odzieży i obuwia odczuje kryzys najbardziej
W przypadku realizacji najłagodniejszego ze scenariuszy, rynek non-food w Polsce ma jeszcze szansę odnotować pozytywną dynamikę w 2020 r., choć na znacznie niższym poziomie niż prognozowano przed pojawieniem się epidemii COVID-19 (wzrost o 1,6% względem wcześniejszych prognoz na poziomie 5,8%). Jednak są segmenty, które nie mają żadnych szans na dodatnią dynamikę w 2020 r. – jednym z nich jest odzież i obuwie, gdzie w najlepszym wypadku należy spodziewać się spadku wartości na poziomie -7,1%. Lepiej wygląda sytuacja np. na rynku wyposażenia wnętrz, który straci mniej dzięki licznym remontom, przeprowadzanym w trakcie kryzysu.
Żywność wzrośnie szybciej od artykułów nieżywnościowych po raz pierwszy od 2012 r.
Przez ostatnie kilka lat Polska podążała ścieżką tradycyjną dla krajów rozwijających się – tzn. wartość sprzedaży non-food rosła szybciej niż artykułów żywnościowych. To naturalny trend – konsumenci bogacą się i są w stanie wydawać coraz więcej na produkty, które nie są artykułami pierwszej potrzeby – elektronikę, droższą odzież czy artykuły wyposażenia wnętrz. Jednak w momencie kryzysu są to pierwsze wydatki, z których konsumenci rezygnują. W 2020 r. nałoży się na to dodatkowo kryzys podaży – w pierwszej fazie konsumenci nawet jeżeli chcą dokonywać zakupów, to jest to utrudnione przez zamknięcie sklepów. W drugiej – konsumenci będą już rezygnować z większych wydatków na artykuły nieżywnościowe, na co wpłynie obniżenie wynagrodzeń i wzrost bezrobocia.
E-commerce górą
W każdym z analizowanych w raporcie segmentów – odzieży i obuwia, artykułów wyposażenia wnętrz, RTV, AGD i sprzętu elektronicznego oraz artykułów sportowych jest jeden kanał, który rośnie szybciej niż inne. To oczywiście sprzedaż internetowa. Jednak dla większości detalistów sprzedaż w tym kanale jest tylko sposobem na ograniczenie strat spowodowanych zamknięciem sklepów. Tylko część firm może naprawdę zyskać na obecnym kryzysie – to głównie gracze od lat wyspecjalizowani właśnie w sprzedaży internetowej – Allegro, Zalando czy eobuwie.pl, którzy oferują dużą wygodę zakupów (darmowe i szybkie dostawy, łatwe i darmowe zwroty).
AUTOR ARTYKUŁU
Bartosz Bolecki
Retail Business Unit Director
Bartosz.bolecki@pmrcorporate.com
KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135
Stabilna sprzedaż Grupy Wittchen na wymagającym rynku
Wygrana czy pułapka? Dane uczestników jako nowa waluta
Żabka od roku wspólnie z woshwosh przedłuża życie butów klientów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie
– Rola rynku kapitałowego w rozwoju polskiej gospodarki jest nie do przecenienia – podkreśla Tomasz Orlik, członek zarządu PFR TFI. Jak wskazuje, obecnie kluczowy jest wzrost poziomu inwestycji, a w najbliższych latach przed nami duże wyzwanie w postaci zielonej transformacji. Rynek kapitałowy ma w tym procesie do odegrania ważną rolę, ale do tego potrzebuje aktywnych inwestorów, także indywidualnych. Dlatego pilnie potrzebne są działania, które pobudziłyby ich aktywność i zachęciły do lokowania na rynku oszczędności gospodarstw domowych. Pomóc w tym mają nowe regulacje unijne.
Ochrona środowiska
Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej
Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.
Transport
Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy
W kolejnych latach z jednej strony napłynie do Polski strumień funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu są wielkie projekty infrastrukturalne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prędkości, elektrowni jądrowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. – Mamy do czynienia z analizą programów po poprzednim rządzie, weryfikacją niektórych inwestycji. Firmy chcą, żeby został podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju będzie realizowane, bo one też muszą się do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogą się okazać braki kadrowe.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.