Koronawirus silnie uderzy w rynek artykułów nieżywnościowych

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Zamknięcie sklepów w galeriach handlowych, konsumenci nie wychodzący bez potrzeby z domów oraz widmo kryzysu nadciągającego nad Polskę – te wszystkie czynniki negatywnie odbiją się na dynamice sprzedaży detalicznej artykułów nieżywnościowych, wynika ze scenariuszy opracowanych przez PMR na potrzeby raportu „Wpływ epidemii koronawirusa na rynek artykułów nieżywnościowych w Polsce 2020”.
Trzy scenariusze rozwoju epidemii
Na potrzeby raportu wyróżniono trzy główne scenariusze rozwoju sytuacji epidemiologicznej i jej wpływu na rynek detaliczny w Polsce. Oczywiście ciężko przewidzieć, jak rozwinie się sytuacja, ale należy spodziewać się, że ostatecznie będzie przynajmniej zbliżona do jednego z wymienionych scenariuszy. Wszystkie scenariusze opierają się na założeniu obowiązywania restrykcji w przemieszczaniu się oraz otwieraniu wybranych sklepów przez określony czas. Najłagodniejszy scenariusz przewiduje zamknięcie sklepów przez miesiąc. Kolejne scenariusze przewidują dwa miesiące zamknięcia sklepów. Trzeci scenariusz zakłada dodatkowo nawrót epidemii na jesień.
Rynek odzieży i obuwia odczuje kryzys najbardziej
W przypadku realizacji najłagodniejszego ze scenariuszy, rynek non-food w Polsce ma jeszcze szansę odnotować pozytywną dynamikę w 2020 r., choć na znacznie niższym poziomie niż prognozowano przed pojawieniem się epidemii COVID-19 (wzrost o 1,6% względem wcześniejszych prognoz na poziomie 5,8%). Jednak są segmenty, które nie mają żadnych szans na dodatnią dynamikę w 2020 r. – jednym z nich jest odzież i obuwie, gdzie w najlepszym wypadku należy spodziewać się spadku wartości na poziomie -7,1%. Lepiej wygląda sytuacja np. na rynku wyposażenia wnętrz, który straci mniej dzięki licznym remontom, przeprowadzanym w trakcie kryzysu.
Żywność wzrośnie szybciej od artykułów nieżywnościowych po raz pierwszy od 2012 r.
Przez ostatnie kilka lat Polska podążała ścieżką tradycyjną dla krajów rozwijających się – tzn. wartość sprzedaży non-food rosła szybciej niż artykułów żywnościowych. To naturalny trend – konsumenci bogacą się i są w stanie wydawać coraz więcej na produkty, które nie są artykułami pierwszej potrzeby – elektronikę, droższą odzież czy artykuły wyposażenia wnętrz. Jednak w momencie kryzysu są to pierwsze wydatki, z których konsumenci rezygnują. W 2020 r. nałoży się na to dodatkowo kryzys podaży – w pierwszej fazie konsumenci nawet jeżeli chcą dokonywać zakupów, to jest to utrudnione przez zamknięcie sklepów. W drugiej – konsumenci będą już rezygnować z większych wydatków na artykuły nieżywnościowe, na co wpłynie obniżenie wynagrodzeń i wzrost bezrobocia.
E-commerce górą
W każdym z analizowanych w raporcie segmentów – odzieży i obuwia, artykułów wyposażenia wnętrz, RTV, AGD i sprzętu elektronicznego oraz artykułów sportowych jest jeden kanał, który rośnie szybciej niż inne. To oczywiście sprzedaż internetowa. Jednak dla większości detalistów sprzedaż w tym kanale jest tylko sposobem na ograniczenie strat spowodowanych zamknięciem sklepów. Tylko część firm może naprawdę zyskać na obecnym kryzysie – to głównie gracze od lat wyspecjalizowani właśnie w sprzedaży internetowej – Allegro, Zalando czy eobuwie.pl, którzy oferują dużą wygodę zakupów (darmowe i szybkie dostawy, łatwe i darmowe zwroty).
AUTOR ARTYKUŁU
Bartosz Bolecki
Retail Business Unit Director
Bartosz.bolecki@pmrcorporate.com
KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

PGE mocno inwestuje w odnawialne źródła energii. Prowadzi też analizy dotyczące Bełchatowa jako lokalizacji drugiej elektrowni jądrowej
Rekordowe w historii zyski Grupy PGE pozwolą na dalszą transformację energetyczną i kolejne inwestycje. Spółka planuje budowę bateryjnych magazynów energii, będzie też intensywnie rozwijać inwestycje w odnawialne źródła energii, szczególnie offshore, a także sieci dystrybucyjne. Analizuje też możliwość budowy elektrowni jądrowej w Bełchatowie. – Nasze plany to dalsza transformacja grupy zmierzająca w stronę tego, czego oczekuje od nas rynek – zapowiada Dariusz Marzec, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
Handel
Niepewność powodowana amerykańskimi cłami wstrzymuje inwestycje. Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów

Chaotyczna polityka celna administracji Donalda Trumpa, polegająca na zapowiadaniu, wprowadzaniu, a potem zawieszaniu ceł na różne sektory działalności i kraje, utrudnia planowanie działalności gospodarczej i inwestowanie w warunkach rosnącej niepewności. W tej sytuacji wiele firm wstrzymuje się z inwestycjami bądź gromadzi zapasy surowców i półproduktów na kolejne tygodnie działalności. Amerykańskie cła powodują wprowadzenie taryf odwetowych ze strony dotkniętych nowymi przepisami krajów. W efekcie globalny handel wyhamuje, a wraz z nimi spowolni rozwój gospodarczy.
Bankowość
Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar

Choć liczba zablokowanych przez CyberTarczę fałszywych stron internetowych wyłudzających dane spadła w ubiegłym roku z 360 tys. do 305 tys., to wciąż najczęstszym typem ataku, po jaki sięgają cyberprzestępcy, jest phishing. Ten trend prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, m.in. dlatego że sztuczna inteligencja umożliwia hakerom dużo łatwiejsze podszywanie się pod cudzą tożsamość. Choć CyberTarcza działająca w sieci Orange Polska skutecznie chroni internautów przed atakami, to wciąż jednak to właśnie człowiek jest ich głównym celem.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.