Komunikaty PR

Koronawirus silnie uderzy w rynek artykułów nieżywnościowych

2020-04-15  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marketing
PMR

Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com

Zamknięcie sklepów w galeriach handlowych, konsumenci nie wychodzący bez potrzeby z domów oraz widmo kryzysu nadciągającego nad Polskę – te wszystkie czynniki negatywnie odbiją się na dynamice sprzedaży detalicznej artykułów nieżywnościowych, wynika ze scenariuszy opracowanych przez PMR na potrzeby raportu „Wpływ epidemii koronawirusa na rynek artykułów nieżywnościowych w Polsce 2020”.

 

Trzy scenariusze rozwoju epidemii

Na potrzeby raportu wyróżniono trzy główne scenariusze rozwoju sytuacji epidemiologicznej i jej wpływu na rynek detaliczny w Polsce. Oczywiście ciężko przewidzieć, jak rozwinie się sytuacja, ale należy spodziewać się, że ostatecznie będzie przynajmniej zbliżona do jednego z wymienionych scenariuszy. Wszystkie scenariusze opierają się na założeniu obowiązywania restrykcji w przemieszczaniu się oraz otwieraniu wybranych sklepów przez określony czas. Najłagodniejszy scenariusz przewiduje zamknięcie sklepów przez miesiąc. Kolejne scenariusze przewidują dwa miesiące zamknięcia sklepów. Trzeci scenariusz zakłada dodatkowo nawrót epidemii na jesień.

Rynek odzieży i obuwia odczuje kryzys najbardziej

W przypadku realizacji najłagodniejszego ze scenariuszy, rynek non-food w Polsce ma jeszcze szansę odnotować pozytywną dynamikę w 2020 r., choć na znacznie niższym poziomie niż prognozowano przed pojawieniem się epidemii COVID-19 (wzrost o 1,6% względem wcześniejszych prognoz na poziomie 5,8%). Jednak są segmenty, które nie mają żadnych szans na dodatnią dynamikę w 2020 r. – jednym z nich jest odzież i obuwie, gdzie w najlepszym wypadku należy spodziewać się spadku wartości na poziomie -7,1%. Lepiej wygląda sytuacja np. na rynku wyposażenia wnętrz, który straci mniej dzięki licznym remontom, przeprowadzanym w trakcie kryzysu.

Żywność wzrośnie szybciej od artykułów nieżywnościowych po raz pierwszy od 2012 r.

Przez ostatnie kilka lat Polska podążała ścieżką tradycyjną dla krajów rozwijających się – tzn. wartość sprzedaży non-food rosła szybciej niż artykułów żywnościowych. To naturalny trend – konsumenci bogacą się i są w stanie wydawać coraz więcej na produkty, które nie są artykułami pierwszej potrzeby – elektronikę, droższą odzież czy artykuły wyposażenia wnętrz. Jednak w momencie kryzysu są to pierwsze wydatki, z których konsumenci rezygnują. W 2020 r. nałoży się na to dodatkowo kryzys podaży – w pierwszej fazie konsumenci nawet jeżeli chcą dokonywać zakupów, to jest to utrudnione przez zamknięcie sklepów. W drugiej – konsumenci będą już rezygnować z większych wydatków na artykuły nieżywnościowe, na co wpłynie obniżenie wynagrodzeń i wzrost bezrobocia.

E-commerce górą

W każdym z analizowanych w raporcie segmentów – odzieży i obuwia, artykułów wyposażenia wnętrz, RTV, AGD i sprzętu elektronicznego oraz artykułów sportowych jest jeden kanał, który rośnie szybciej niż inne. To oczywiście sprzedaż internetowa. Jednak dla większości detalistów sprzedaż w tym kanale jest tylko sposobem na ograniczenie strat spowodowanych zamknięciem sklepów. Tylko część firm może naprawdę zyskać na obecnym kryzysie – to głównie gracze od lat wyspecjalizowani właśnie w sprzedaży internetowej – Allegro, Zalando czy eobuwie.pl, którzy oferują dużą wygodę zakupów (darmowe i szybkie dostawy, łatwe i darmowe zwroty).

 

 

AUTOR ARTYKUŁU

Bartosz Bolecki

Retail Business Unit Director

Bartosz.bolecki@pmrcorporate.com

 

KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: PMR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Konsument w świecie nowych cyfrowych możliwości często czuje się bezbronny Biuro prasowe
2024-12-03 | 15:30

Konsument w świecie nowych cyfrowych możliwości często czuje się bezbronny

Klient dokonując zakupów w internecie, często pozostaje bezbronny. Z badań wynika, że tylko 22% Polaków zna swoje prawa konsumenckie, a 65% nie jest w stanie
Handel Badania IBRIS dotyczące percepcji i spożycia produktów alkoholowych. Piwo z najgorszymi notowaniami i skutkami
2024-12-03 | 06:00

Badania IBRIS dotyczące percepcji i spożycia produktów alkoholowych. Piwo z najgorszymi notowaniami i skutkami

Właśnie ukazały się badania IBRIS dotyczące konsumpcji alkoholu i percepcji Polaków na temat produktów alkoholowych. Okazuje się, że „Piwo jest najczęściej
Handel Wyniki Black Friday - przeceny kosmetyków do 39%, ale najchętniej kupowaliśmy...
2024-12-02 | 13:38

Wyniki Black Friday - przeceny kosmetyków do 39%, ale najchętniej kupowaliśmy...

Salesforce podał najnowsze dane dotyczące zakupów podczas Black Friday, na podstawie analizy koszyków zakupowych ponad 1,5 miliarda konsumentów. Sprzedaż online wzrosła o

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja

Komisja Europejska w nowym składzie, pod wodzą Ursuli von der Leyen, właśnie rozpoczyna swoją kadencję. Zgodnie z zapowiedziami ma się skupić na ożywieniu stojącej w miejscu gospodarki UE, zwiększeniu konkurencyjności, odblokowaniu inwestycji i zniwelowaniu luki innowacyjnej dzielącej ją od Stanów Zjednoczonych i Chin. Dużym wyzwaniem będzie także zmniejszenie uciążliwej biurokracji, również w dostępie do europejskich funduszy.

Infrastruktura

Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców

W ciągu ostatnich ośmiu lat kluczowe statystyki dotyczące stanu budownictwa i zdrowia publicznego na poziomie UE się nie poprawiły. Budynki nadal zużywają zbyt dużo energii, emitują coraz więcej gazów cieplarnianych, a liczba inwestycji w poprawę efektywności energetycznej wręcz maleje, co skutkuje coraz niższym rocznym wskaźnikiem renowacji. Tym samym budynki w Europie nadal nie zapewniają ich użytkownikom zdrowych i komfortowych warunków, co przekłada się na gorsze samopoczucie i problemy zdrowotne – pokazuje najnowsza, ósma edycja raportu „Barometr zdrowych budynków”.

Problemy społeczne

40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem

Większość Polaków obawia się chorób cywilizacyjnych, takich jak nowotwory i choroby sercowo-naczyniowe. Niemal 40 proc. nie czuje się w pełni zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby – wynika z badania zleconego przez Nationale-Nederlanden. Badani obawiają się nie tylko braku zabezpieczenia finansowego, lecz także problemów z uzyskaniem pomocy lekarskiej i dostępem do badań. W odpowiedzi na te potrzeby Nationale-Nederlanden i Grupa LUX MED stworzyły we współpracy ofertę ubezpieczeniową łączącą pomoc finansową i usługi medyczne.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.