Ożywienie rosyjskiego rynku detalicznego postępuje w umiarkowanym tempie
Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
W 2018 r. wartość handlu detalicznego w Rosji wzrosła nominalnie jedynie o 4,3%, rok do roku, po ponad 5% ekspansji rok wcześniej. Niższa dynamika wzrostu wynikała przede wszystkim z wyraźnego złagodzenia wskaźnika CPI, który w 2018 r. zanotował rekordowo niską średnią roczną. Oczekuje się, że w latach 2019-2024 rynek detaliczny w Rosji będzie nadal rósł. Jednak powrót do dwucyfrowego tempa wzrostu jest bardzo mało prawdopodobny, wynika z prognoz zawartych w raporcie PMR "Retail in Russia 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024".
W 2018 r. rosyjski rynek detaliczny kontynuował umiarkowane ożywienie po skumulowanym 14% spadku w ujęciu realnym w latach 2015-2017, spowodowanym głównie napięciami politycznymi z Ukrainą i wynikającymi z nich sankcjami gospodarczymi wobec Rosji, a także środkami zaradczymi egzekwowanymi przez ten ostatni kraj. Spadek cen ropy naftowej przyczynił się również do pogorszenia sytuacji gospodarczej w kraju. O ile w 2019 roku sytuacja nadal się poprawiała, to należy pamiętać, że skutki kryzysu są nadal odczuwalne na rynku. Na przykład rosyjskie kontrkandydatury zostały przedłużone do 2020 roku.
W najbliższych latach spodziewamy się wzrostu rynku detalicznego w Rosji w ujęciu nominalnym średnio o 5,4%. Wzrost rynku będzie napędzany głównie przez sprzedaż nieżywnościową. Sprzedaż żywności nadal stanowi około 56% sprzedaży detalicznej w Rosji. Mimo, że sytuacja zaczęła się zmieniać w 2017 r. na korzyść kategorii niespożywczej, pod koniec prognozowanego okresu sprzedaż żywności będzie nadal utrzymywała udział w rynku na poziomie ponad 50%. Sprzedaż detaliczna artykułów spożywczych była jednym z segmentów, na który sytuacja makroekonomiczna i polityczna miała najmniejszy wpływ. Główną tego przyczyną jest fakt, że oferuje on produkty podstawowe o wysokiej konieczności. Koncentracja rosyjskiego handlu detalicznego produktami spożywczymi wzrasta. W 2018 r. 37% wartości rynku było generowane przez 15 największych detalistów. Jednak rosyjski rynek spożywczy jest nadal bardzo słabo skonsolidowany, nie tylko w porównaniu z rynkami zachodnimi, ale również z jego odpowiednikami w Europie Środkowej.
Sprzedaż detaliczna artykułów nieżywnościowych ucierpiała bardziej w wyniku obecnego kryzysu niż sprzedaż żywności ze względu na wzrost cen i spadek dochodów rozporządzalnych, ponieważ rosyjscy konsumenci musieli zwiększyć swoje wydatki w dużej mierze na podstawowe, głównie spożywcze produkty. W 2019 r. wzrost rynku został również zahamowany przez podniesienie podstawowej stawki VAT z 18% do 20% od 1 stycznia. W rezultacie ceny wielu produktów nieżywnościowych rosły w wyższym tempie, co negatywnie wpłynęło na popyt.
Największym segmentem na rynku rosyjskim pozostaje spożywczy, co jest bezpośrednią konsekwencją wciąż bardzo wysokiego udziału wydatków na produkty spożywcze w łącznych wydatkach rosyjskich gospodarstw domowych. W latach 2019-2024 spodziewamy się wzrostu udziału segmentów DIY i kosmetyków, które w porównaniu z ich środkowoeuropejskimi odpowiednikami są nadal dość słabo rozwinięte. Z drugiej strony, udział segmentu odzieżowego i obuwniczego będzie malał, jednak rosyjski rynek detaliczny C&F zawsze wyróżniał się pod względem wartości per capita w regionie CEE, dlatego jego niższy wzrost jest tylko konsekwencją jego dojrzewania.
<infografika w zał.>
KONTAKT DLA MEDIÓW:
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135
Grupa Żabka podsumowuje realizację Strategii Odpowiedzialności za 2023 rok
Miraculum z niemal 30-procentowym wzrostem EBITDA w I kwartale 2024 r.
Sezonowe stoiska i wyspy handlowe? To się opłaca, ale są warunki
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.