Komunikaty PR

Ożywienie rosyjskiego rynku detalicznego postępuje w umiarkowanym tempie

2020-01-07  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marketing
PMR

Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com

W 2018 r. wartość handlu detalicznego w Rosji wzrosła nominalnie jedynie o 4,3%, rok do roku, po ponad 5% ekspansji rok wcześniej. Niższa dynamika wzrostu wynikała przede wszystkim z wyraźnego złagodzenia wskaźnika CPI, który w 2018 r. zanotował rekordowo niską średnią roczną. Oczekuje się, że w latach 2019-2024 rynek detaliczny w Rosji będzie nadal rósł. Jednak powrót do dwucyfrowego tempa wzrostu jest bardzo mało prawdopodobny, wynika z prognoz zawartych w raporcie PMR "Retail in Russia 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024".

W 2018 r. rosyjski rynek detaliczny kontynuował umiarkowane ożywienie po skumulowanym 14% spadku w ujęciu realnym w latach 2015-2017, spowodowanym głównie napięciami politycznymi z Ukrainą i wynikającymi z nich sankcjami gospodarczymi wobec Rosji, a także środkami zaradczymi egzekwowanymi przez ten ostatni kraj. Spadek cen ropy naftowej przyczynił się również do pogorszenia sytuacji gospodarczej w kraju. O ile w 2019 roku sytuacja nadal się poprawiała, to należy pamiętać, że skutki kryzysu są nadal odczuwalne na rynku. Na przykład rosyjskie kontrkandydatury zostały przedłużone do 2020 roku.

W najbliższych latach spodziewamy się wzrostu rynku detalicznego w Rosji w ujęciu nominalnym średnio o 5,4%. Wzrost rynku będzie napędzany głównie przez sprzedaż nieżywnościową. Sprzedaż żywności nadal stanowi około 56% sprzedaży detalicznej w Rosji. Mimo, że sytuacja zaczęła się zmieniać w 2017 r. na korzyść kategorii niespożywczej, pod koniec prognozowanego okresu sprzedaż żywności będzie nadal utrzymywała udział w rynku na poziomie ponad 50%. Sprzedaż detaliczna artykułów spożywczych była jednym z segmentów, na który sytuacja makroekonomiczna i polityczna miała najmniejszy wpływ. Główną tego przyczyną jest fakt, że oferuje on produkty podstawowe o wysokiej konieczności. Koncentracja rosyjskiego handlu detalicznego produktami spożywczymi wzrasta. W 2018 r. 37% wartości rynku było generowane przez 15 największych detalistów. Jednak rosyjski rynek spożywczy jest nadal bardzo słabo skonsolidowany, nie tylko w porównaniu z rynkami zachodnimi, ale również z jego odpowiednikami w Europie Środkowej.

Sprzedaż detaliczna artykułów nieżywnościowych ucierpiała bardziej w wyniku obecnego kryzysu niż sprzedaż żywności ze względu na wzrost cen i spadek dochodów rozporządzalnych, ponieważ rosyjscy konsumenci musieli zwiększyć swoje wydatki w dużej mierze na podstawowe, głównie spożywcze produkty. W 2019 r. wzrost rynku został również zahamowany przez podniesienie podstawowej stawki VAT z 18% do 20% od 1 stycznia. W rezultacie ceny wielu produktów nieżywnościowych rosły w wyższym tempie, co negatywnie wpłynęło na popyt.

Największym segmentem na rynku rosyjskim pozostaje spożywczy, co jest bezpośrednią konsekwencją wciąż bardzo wysokiego udziału wydatków na produkty spożywcze w łącznych wydatkach rosyjskich gospodarstw domowych. W latach 2019-2024 spodziewamy się wzrostu udziału segmentów DIY i kosmetyków, które w porównaniu z ich środkowoeuropejskimi odpowiednikami są nadal dość słabo rozwinięte. Z drugiej strony, udział segmentu odzieżowego i obuwniczego będzie malał, jednak rosyjski rynek detaliczny C&F zawsze wyróżniał się pod względem wartości per capita w regionie CEE, dlatego jego niższy wzrost jest tylko konsekwencją jego dojrzewania.

<infografika w zał.>

 

KONTAKT DLA MEDIÓW:

marketing@pmrcorporate.com

Tel. +48 12 34 05 135

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: PMR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Płatności online dla sklepów Shopify – dwie nowe aplikacje od PayU Biuro prasowe
2025-03-04 | 08:00

Płatności online dla sklepów Shopify – dwie nowe aplikacje od PayU

Wiodący dostawca płatności dla e-commerce - PayU - przygotował dwie oficjalne wtyczki (aplikacje) do platformy Shopify służącej do tworzenia i zarządzania sklepami internetowymi.
Handel Marcowe promocje na smartfony Motorola
2025-03-03 | 10:15

Marcowe promocje na smartfony Motorola

Marcowe promocje na smartfony Motorola wjeżdżają na bogato. Co tydzień, wybrane modele dostępne będą w prawdziwie kocich cenach - tak dobrych, że aż żal ich
Handel Heat Decor wprowadza na rynek rewolucyjny produkt - panel grzewczy HD-NEO!
2025-03-03 | 09:40

Heat Decor wprowadza na rynek rewolucyjny produkt - panel grzewczy HD-NEO!

Firma Heat Decor, lider w dziedzinie nowoczesnych systemów grzewczych, wprowadza na rynek rewolucyjny produkt - panel grzewczy HD-NEO. To przełomowe rozwiązanie w zakresie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Polityka

Tarcza Wschód flagowym projektem na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. To przełom w zakresie unijnej obronności

Parlament Europejski uznał Tarczę Wschód, zaproponowaną przez premiera Donalda Tuska, za flagowy projekt na rzecz wspólnego bezpieczeństwa UE. W ramach głosowania nad rezolucją dotyczącą wzmocnienia obronności UE przyjęto poprawkę, zgodnie z którą ochrona granic lądowych, powietrznych i morskich UE przyczynia się do bezpieczeństwa całej UE, zwłaszcza jej wschodniej granicy. – To przełom, bo oznacza, że to Polska narzuca w tej chwili myślenie w Europie na temat obronności – ocenia europoseł Michał Szczerba.

Robotyka i SI

Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.

Handel

Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień

Spożycie alkoholu w Polsce systematycznie wzrasta, co pociąga za sobą dziesiątki tysięcy przedwczesnych zgonów i koszty społeczno-ekonomiczne liczone w miliardach złotych rocznie. – W Polsce alkohol tanieje w stosunku do naszych zarobków, jego cena nie nadąża za wzrostem gospodarczym. A im wyższa dostępność ekonomiczna, tym wyższa konsumpcja. Alkohol jest według mnie absurdalnie tani – mówi dr hab. n. med. Łukasz Balwicki, krajowy konsultant ds. zdrowia publicznego. Jak ocenia, konieczna jest kompleksowa zmiana polityki podatkowej, dzięki której alkohol stałby się mniej dostępną ekonomicznie używką.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.