Komunikaty PR

Ożywienie rosyjskiego rynku detalicznego postępuje w umiarkowanym tempie

2020-01-07  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marketing
PMR

Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com

W 2018 r. wartość handlu detalicznego w Rosji wzrosła nominalnie jedynie o 4,3%, rok do roku, po ponad 5% ekspansji rok wcześniej. Niższa dynamika wzrostu wynikała przede wszystkim z wyraźnego złagodzenia wskaźnika CPI, który w 2018 r. zanotował rekordowo niską średnią roczną. Oczekuje się, że w latach 2019-2024 rynek detaliczny w Rosji będzie nadal rósł. Jednak powrót do dwucyfrowego tempa wzrostu jest bardzo mało prawdopodobny, wynika z prognoz zawartych w raporcie PMR "Retail in Russia 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024".

W 2018 r. rosyjski rynek detaliczny kontynuował umiarkowane ożywienie po skumulowanym 14% spadku w ujęciu realnym w latach 2015-2017, spowodowanym głównie napięciami politycznymi z Ukrainą i wynikającymi z nich sankcjami gospodarczymi wobec Rosji, a także środkami zaradczymi egzekwowanymi przez ten ostatni kraj. Spadek cen ropy naftowej przyczynił się również do pogorszenia sytuacji gospodarczej w kraju. O ile w 2019 roku sytuacja nadal się poprawiała, to należy pamiętać, że skutki kryzysu są nadal odczuwalne na rynku. Na przykład rosyjskie kontrkandydatury zostały przedłużone do 2020 roku.

W najbliższych latach spodziewamy się wzrostu rynku detalicznego w Rosji w ujęciu nominalnym średnio o 5,4%. Wzrost rynku będzie napędzany głównie przez sprzedaż nieżywnościową. Sprzedaż żywności nadal stanowi około 56% sprzedaży detalicznej w Rosji. Mimo, że sytuacja zaczęła się zmieniać w 2017 r. na korzyść kategorii niespożywczej, pod koniec prognozowanego okresu sprzedaż żywności będzie nadal utrzymywała udział w rynku na poziomie ponad 50%. Sprzedaż detaliczna artykułów spożywczych była jednym z segmentów, na który sytuacja makroekonomiczna i polityczna miała najmniejszy wpływ. Główną tego przyczyną jest fakt, że oferuje on produkty podstawowe o wysokiej konieczności. Koncentracja rosyjskiego handlu detalicznego produktami spożywczymi wzrasta. W 2018 r. 37% wartości rynku było generowane przez 15 największych detalistów. Jednak rosyjski rynek spożywczy jest nadal bardzo słabo skonsolidowany, nie tylko w porównaniu z rynkami zachodnimi, ale również z jego odpowiednikami w Europie Środkowej.

Sprzedaż detaliczna artykułów nieżywnościowych ucierpiała bardziej w wyniku obecnego kryzysu niż sprzedaż żywności ze względu na wzrost cen i spadek dochodów rozporządzalnych, ponieważ rosyjscy konsumenci musieli zwiększyć swoje wydatki w dużej mierze na podstawowe, głównie spożywcze produkty. W 2019 r. wzrost rynku został również zahamowany przez podniesienie podstawowej stawki VAT z 18% do 20% od 1 stycznia. W rezultacie ceny wielu produktów nieżywnościowych rosły w wyższym tempie, co negatywnie wpłynęło na popyt.

Największym segmentem na rynku rosyjskim pozostaje spożywczy, co jest bezpośrednią konsekwencją wciąż bardzo wysokiego udziału wydatków na produkty spożywcze w łącznych wydatkach rosyjskich gospodarstw domowych. W latach 2019-2024 spodziewamy się wzrostu udziału segmentów DIY i kosmetyków, które w porównaniu z ich środkowoeuropejskimi odpowiednikami są nadal dość słabo rozwinięte. Z drugiej strony, udział segmentu odzieżowego i obuwniczego będzie malał, jednak rosyjski rynek detaliczny C&F zawsze wyróżniał się pod względem wartości per capita w regionie CEE, dlatego jego niższy wzrost jest tylko konsekwencją jego dojrzewania.

<infografika w zał.>

 

KONTAKT DLA MEDIÓW:

marketing@pmrcorporate.com

Tel. +48 12 34 05 135

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: PMR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja Biuro prasowe
2025-06-06 | 14:00

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

7 czerwca obchodzimy Międzynarodowy Dzień Seksu – to doskonały moment, aby przyjrzeć się temu, jak zmieniają się zwyczaje Polaków związane z zakupem produktów
Handel Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów
2025-05-29 | 16:25

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów

Usługi premium w cieniu presji cenowej Choć dostawy tego samego dnia były niegdyś zapowiadane jako jeden z najważniejszych kierunków rozwoju e-commerce i symbol
Handel Marketplace MediaMarkt już dostępny w Polsce – nowa era zakupów i współpracy w branży elektroniki konsumenckiej
2025-05-23 | 06:00

Marketplace MediaMarkt już dostępny w Polsce – nowa era zakupów i współpracy w branży elektroniki konsumenckiej

MediaMarkt, lider rynku elektroniki konsumenckiej w Europie, wkracza w nową fazę rozwoju na polskim rynku. Właśnie uruchomiono nowoczesną platformę marketplace, która po

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

Przemysł spożywczy

Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

Transport

Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.