Komunikaty PR

Ożywienie rosyjskiego rynku detalicznego postępuje w umiarkowanym tempie

2020-01-07  |  12:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marketing
PMR

Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com

W 2018 r. wartość handlu detalicznego w Rosji wzrosła nominalnie jedynie o 4,3%, rok do roku, po ponad 5% ekspansji rok wcześniej. Niższa dynamika wzrostu wynikała przede wszystkim z wyraźnego złagodzenia wskaźnika CPI, który w 2018 r. zanotował rekordowo niską średnią roczną. Oczekuje się, że w latach 2019-2024 rynek detaliczny w Rosji będzie nadal rósł. Jednak powrót do dwucyfrowego tempa wzrostu jest bardzo mało prawdopodobny, wynika z prognoz zawartych w raporcie PMR "Retail in Russia 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024".

W 2018 r. rosyjski rynek detaliczny kontynuował umiarkowane ożywienie po skumulowanym 14% spadku w ujęciu realnym w latach 2015-2017, spowodowanym głównie napięciami politycznymi z Ukrainą i wynikającymi z nich sankcjami gospodarczymi wobec Rosji, a także środkami zaradczymi egzekwowanymi przez ten ostatni kraj. Spadek cen ropy naftowej przyczynił się również do pogorszenia sytuacji gospodarczej w kraju. O ile w 2019 roku sytuacja nadal się poprawiała, to należy pamiętać, że skutki kryzysu są nadal odczuwalne na rynku. Na przykład rosyjskie kontrkandydatury zostały przedłużone do 2020 roku.

W najbliższych latach spodziewamy się wzrostu rynku detalicznego w Rosji w ujęciu nominalnym średnio o 5,4%. Wzrost rynku będzie napędzany głównie przez sprzedaż nieżywnościową. Sprzedaż żywności nadal stanowi około 56% sprzedaży detalicznej w Rosji. Mimo, że sytuacja zaczęła się zmieniać w 2017 r. na korzyść kategorii niespożywczej, pod koniec prognozowanego okresu sprzedaż żywności będzie nadal utrzymywała udział w rynku na poziomie ponad 50%. Sprzedaż detaliczna artykułów spożywczych była jednym z segmentów, na który sytuacja makroekonomiczna i polityczna miała najmniejszy wpływ. Główną tego przyczyną jest fakt, że oferuje on produkty podstawowe o wysokiej konieczności. Koncentracja rosyjskiego handlu detalicznego produktami spożywczymi wzrasta. W 2018 r. 37% wartości rynku było generowane przez 15 największych detalistów. Jednak rosyjski rynek spożywczy jest nadal bardzo słabo skonsolidowany, nie tylko w porównaniu z rynkami zachodnimi, ale również z jego odpowiednikami w Europie Środkowej.

Sprzedaż detaliczna artykułów nieżywnościowych ucierpiała bardziej w wyniku obecnego kryzysu niż sprzedaż żywności ze względu na wzrost cen i spadek dochodów rozporządzalnych, ponieważ rosyjscy konsumenci musieli zwiększyć swoje wydatki w dużej mierze na podstawowe, głównie spożywcze produkty. W 2019 r. wzrost rynku został również zahamowany przez podniesienie podstawowej stawki VAT z 18% do 20% od 1 stycznia. W rezultacie ceny wielu produktów nieżywnościowych rosły w wyższym tempie, co negatywnie wpłynęło na popyt.

Największym segmentem na rynku rosyjskim pozostaje spożywczy, co jest bezpośrednią konsekwencją wciąż bardzo wysokiego udziału wydatków na produkty spożywcze w łącznych wydatkach rosyjskich gospodarstw domowych. W latach 2019-2024 spodziewamy się wzrostu udziału segmentów DIY i kosmetyków, które w porównaniu z ich środkowoeuropejskimi odpowiednikami są nadal dość słabo rozwinięte. Z drugiej strony, udział segmentu odzieżowego i obuwniczego będzie malał, jednak rosyjski rynek detaliczny C&F zawsze wyróżniał się pod względem wartości per capita w regionie CEE, dlatego jego niższy wzrost jest tylko konsekwencją jego dojrzewania.

<infografika w zał.>

 

KONTAKT DLA MEDIÓW:

marketing@pmrcorporate.com

Tel. +48 12 34 05 135

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel Grupa Żabka podsumowuje realizację Strategii Odpowiedzialności za 2023 rok Biuro prasowe
2024-05-17 | 10:25

Grupa Żabka podsumowuje realizację Strategii Odpowiedzialności za 2023 rok

Działania Grupy Żabka mają istotny wpływ na rozwój polskiej gospodarki. Z opublikowanego Raportu Odpowiedzialności „Wygodnie i odpowiedzialnie” wynika, że całkowita kwota
Handel Miraculum z niemal 30-procentowym wzrostem EBITDA w I kwartale 2024 r.
2024-05-17 | 01:00

Miraculum z niemal 30-procentowym wzrostem EBITDA w I kwartale 2024 r.

Notowana na Głównym Rynku GPW firma kosmetyczna Miraculum podsumowuje wyniki po I kwartale 2024 r. Po raz pierwszy od wielu lat kwartalny wskaźnik EBITDA przekroczył 1 mln zł –
Handel Sezonowe stoiska i wyspy handlowe? To się opłaca, ale są warunki
2024-05-15 | 08:49

Sezonowe stoiska i wyspy handlowe? To się opłaca, ale są warunki

Gdzie handel opłaca się najbardziej? Wszędzie tam, gdzie są klienci! Niby to znana od lat prawda, jednak tam, gdzie potencjalnych klientów jest najwięcej, najczęściej stawki za

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.