Ożywienie rosyjskiego rynku detalicznego postępuje w umiarkowanym tempie

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
W 2018 r. wartość handlu detalicznego w Rosji wzrosła nominalnie jedynie o 4,3%, rok do roku, po ponad 5% ekspansji rok wcześniej. Niższa dynamika wzrostu wynikała przede wszystkim z wyraźnego złagodzenia wskaźnika CPI, który w 2018 r. zanotował rekordowo niską średnią roczną. Oczekuje się, że w latach 2019-2024 rynek detaliczny w Rosji będzie nadal rósł. Jednak powrót do dwucyfrowego tempa wzrostu jest bardzo mało prawdopodobny, wynika z prognoz zawartych w raporcie PMR "Retail in Russia 2019. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2019-2024".
W 2018 r. rosyjski rynek detaliczny kontynuował umiarkowane ożywienie po skumulowanym 14% spadku w ujęciu realnym w latach 2015-2017, spowodowanym głównie napięciami politycznymi z Ukrainą i wynikającymi z nich sankcjami gospodarczymi wobec Rosji, a także środkami zaradczymi egzekwowanymi przez ten ostatni kraj. Spadek cen ropy naftowej przyczynił się również do pogorszenia sytuacji gospodarczej w kraju. O ile w 2019 roku sytuacja nadal się poprawiała, to należy pamiętać, że skutki kryzysu są nadal odczuwalne na rynku. Na przykład rosyjskie kontrkandydatury zostały przedłużone do 2020 roku.
W najbliższych latach spodziewamy się wzrostu rynku detalicznego w Rosji w ujęciu nominalnym średnio o 5,4%. Wzrost rynku będzie napędzany głównie przez sprzedaż nieżywnościową. Sprzedaż żywności nadal stanowi około 56% sprzedaży detalicznej w Rosji. Mimo, że sytuacja zaczęła się zmieniać w 2017 r. na korzyść kategorii niespożywczej, pod koniec prognozowanego okresu sprzedaż żywności będzie nadal utrzymywała udział w rynku na poziomie ponad 50%. Sprzedaż detaliczna artykułów spożywczych była jednym z segmentów, na który sytuacja makroekonomiczna i polityczna miała najmniejszy wpływ. Główną tego przyczyną jest fakt, że oferuje on produkty podstawowe o wysokiej konieczności. Koncentracja rosyjskiego handlu detalicznego produktami spożywczymi wzrasta. W 2018 r. 37% wartości rynku było generowane przez 15 największych detalistów. Jednak rosyjski rynek spożywczy jest nadal bardzo słabo skonsolidowany, nie tylko w porównaniu z rynkami zachodnimi, ale również z jego odpowiednikami w Europie Środkowej.
Sprzedaż detaliczna artykułów nieżywnościowych ucierpiała bardziej w wyniku obecnego kryzysu niż sprzedaż żywności ze względu na wzrost cen i spadek dochodów rozporządzalnych, ponieważ rosyjscy konsumenci musieli zwiększyć swoje wydatki w dużej mierze na podstawowe, głównie spożywcze produkty. W 2019 r. wzrost rynku został również zahamowany przez podniesienie podstawowej stawki VAT z 18% do 20% od 1 stycznia. W rezultacie ceny wielu produktów nieżywnościowych rosły w wyższym tempie, co negatywnie wpłynęło na popyt.
Największym segmentem na rynku rosyjskim pozostaje spożywczy, co jest bezpośrednią konsekwencją wciąż bardzo wysokiego udziału wydatków na produkty spożywcze w łącznych wydatkach rosyjskich gospodarstw domowych. W latach 2019-2024 spodziewamy się wzrostu udziału segmentów DIY i kosmetyków, które w porównaniu z ich środkowoeuropejskimi odpowiednikami są nadal dość słabo rozwinięte. Z drugiej strony, udział segmentu odzieżowego i obuwniczego będzie malał, jednak rosyjski rynek detaliczny C&F zawsze wyróżniał się pod względem wartości per capita w regionie CEE, dlatego jego niższy wzrost jest tylko konsekwencją jego dojrzewania.
<infografika w zał.>
KONTAKT DLA MEDIÓW:
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów

Marketplace MediaMarkt już dostępny w Polsce – nowa era zakupów i współpracy w branży elektroniki konsumenckiej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.