Płatności bezgotówkowe podnoszą zadowolenie klienta z obsługi
Klienci są skłonni do zmiany sklepu
Utrzymanie lojalnej bazy klientów (lub minimalizowanie ich utraty) jest jednym z najważniejszych wyzwań współczesnego detalisty, nie tylko w Polsce. W nadchodzących latach będziemy świadkiem globalnej zmiany przyzwyczajeń konsumentów, w tym jeszcze bardziej dynamicznego wzrostu liczby kart kredytowych i płatności cyfrowych oraz spadku udziału gotówki w transakcjach.[1] Ostatnie badanie Ingenico wykazało, że społeczeństwo przyzwyczaiło się do zdigitalizowanych form zakupów i metod płatności, zaś 65 proc. przedstawicieli generacji Z uważa, że płacenie zbliżeniowo to „must have” w sklepie[2].
Światowe badanie wykonane w okresie przedświątecznym pokazało, że aż 60 proc. konsumentów[3] jest skłonna rozważyć zmianę swojego ulubionego sprzedawcy, jeśli ten miałby problemy z zapewnieniem bezgotówkowych płatności. Wprowadzenie technologii AR (rozszerzona rzeczywistość) i VR (wirtualna rzeczywistość) do sklepów istotnie zachęca nowe osoby do zainteresowania się firmą, ale kupującym bardziej zależy na odpowiednim zapewnieniu podstawowego serwisu klienta. Prawie jedna trzecia (30 proc.) osób twierdzi, że wydałaby więcej pieniędzy u sprzedawcy, który wykorzystał technologię w celu zapewnienia bardziej cyfrowego obsługi przy kasie, niż tego, który tak nie robi.
- Klienci niezmiennie cenią podstawowe usługi, takie jak: sprawdzenie stanu magazynu lub śledzenia dostaw w czasie rzeczywistym. To punkt wyjścia dla wielu detalistów, którzy w dalszej kolejności mogą rozbudowywać innowacyjność swojego sklepu. - komentuje Michał Łaszczyk, Marketing Director Ingenico Group.
Sklep przyszłości może być problematyczny
Pod znakiem zapytania staje futurystyczna wizja sklepów bez bezpośredniej obsługi klienta. Przykładem jest sklep spożywczy Nestle w Hiszpanii, który wdrożył system płatności za pomocą rozpoznawania twarzy, opracowany przez startup Payment Innovation Hub, w skład którego wchodzą CaixaBank, Global Payments, Visa, Samsung i Arval. Przed pierwszymi zakupami użytkownicy dokonują rejestracji w aplikacji dostępnej na telefon. Po podaniu danych osobowych, karty płatniczej i wykonaniu zdjęcia twarzy można dokonywać płatności. Gdy użytkownik chce zapłacić za wybrane produkty podchodzi do stanowiska kasowego wyposażonego w tablet z aparatem. Rozwiązanie zastosowane w sklepie Nestle jest podobne do projektu zapoczątkowanego przez CaixaBank z siecią restauracji Vienna w Barcelonie. Z kolei w Polsce w zeszłym roku w Poznaniu otwarto pierwszy sklep bez kasjerów, w którym zakupu dokonuje się przez aplikację z podpiętą kartą kredytowa lub debetową. Wszystkie te rozwiazanie posiadają jeden wrażliwy element, który może przekreślić ich przyszłość - poleganie na technologiach posiadanych przez klientów. Awarie, choć rzadkie, ale realne, mogą być przyczyną wielu frustracji, które uspokoić może rzeczywista obecność sprzedawcy.
Technologiczna odpowiedź na potrzeby klientów
Kolejnym wyzwaniem technologicznym dla sprzedawców jest sposób, w jaki przechowują, integrują i wykorzystują zbierane dane. Badania pokazują, że 50 proc. konsumentów[4] chętnie udostępni sklepom odpowiednie dane osobowe w celu uzyskania bardziej spersonalizowanej obsługi klienta. W efekcie sprzedawcy detaliczni potrzebują jednolitego system obserwacji każdego kupującego - od historii zakupów, zarówno offline, jak i online, po preferencje przeglądania w wyszukiwarkach lub aktualną lokalizację.
- Realną odpowiedzią na potrzeby zarówno klientów, jak sprzedawców może być pozornie nieistotny terminal płatniczy. Obecnie w Ingenico testujemy funkcje programów lojalnościowych, które w bliskiej przyszłości będą zdolne do korelacji różnych danych dla efektywnego wsparcia np. restauracji lub sklepu. Wykorzystanie w nowoczesnych systemach POS wielu niezależnych technologii (m.in. połączenia z siecią 3G) minimalizuje ryzyko wystąpienia sytuacji awaryjnej oraz realnie wpływa na szybkość obslugi, co również jest pozytywnie odbierane przez coraz bardziej zabieganych klientów. - dodaje Michał Łaszczyk, Marketing Director Ingenico Group.
Dzięki spójnym rozwiązaniom, zastosowanym w terminalach płatniczych, detaliści mogą zapewnić większą dokładność, kompletność i terminowość w odpowiadaniu na potrzeby klientów. Sklepy mogą oferować spersonalizowane oferty, szlifując „podstawy” obsługi klienta. Dodatkowo będą w stanie sprawniej wdrożyć kolejne, futurystyczne technologie, aby jeszcze bardziej zaangażować konsumentów, by ci wracali w przyszłości po więcej.
[1] Raporty NBP za okres I - III kw. 2019
[2] Ingenico & FreedomPay, Emerging Trends at Point of Sale
[3] MuleSoft, 2019 consumer research retail
[4] MuleSoft, 2019 consumer research retail
E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online
Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.