PMR: Dyskonty będą rosły powyżej 7% rocznie

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
W latach 2021-2026 dyskonty będą najszybciej rozwijającym się kanałem na rynku spożywczym w Polsce, wynika z najnowszych prognoz PMR zawartych w raporcie „Handel detaliczny artykułami spożywczym w Polsce 2021. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2021-2026”. Średnioroczna stopa wzrostu (CAGR) w tym segmencie wyniesie ponad 7%.
Ponad 500 nowych sklepów dyskontowych w 2021 r.
Od 2008 roku liczba nowych placówek w kanale dyskontów systematycznie wzrasta. W latach 2010-2014 był to przyrost o 200-300 placówek rocznie, a w okresie 2015-2019 o ponad 100 placówek. W 2020 r. przyrost ponownie przekroczył 200 sklepów, z czego ponad połowę wygenerowała Biedronka. W 2021 r. prognozujemy duży wzrost liczby sklepów w kanale – o ponad 500 sklepów, co spowodowane jest przejęciem przez Netto sklepów Tesco i ich zmianą na format dyskontowy pod marką sieci.
Chociaż nasycenie kanału stopniowo wzrasta, należy podkreślić, że prognozy PMR cały czas wskazują na wzrost kanału dyskontowego w tempie powyżej wzrostów dla całego rynku. Mocne strony dyskontów to przede wszystkim oferta trafiająca w potrzeby klientów (marki własne tańsze lub w wersji premium, produkty markowe o specjalnej gramaturze dostępne wyłącznie w danej sieci sklepów), wizerunek marketów tanich lub najtańszych (co nie zawsze znajduje odzwierciedlenie w porównaniach cen koszyków produktów), a także wielkość sklepu i asortyment, które dobrze wpisują się w potrzeby klientów.
W ostatnich latach widać wyraźny trend supermarketyzacji dyskontów. Poszerzają one ofertę produktów świeżych i convenience, rozwijają ofertę produktów delikatesowych i premium marki własne, a także oferują wyselekcjonowane produkty pozaspożywcze. Uruchamiane są placówki w nowoczesnych formatach, takich jak Netto 3.0 czy Biedronka 3.0. Sieci dyskontów testują również zupełnie nowe formaty sklepów – w 2021 r. połowa z otwarć Biedronki ma być w mniejszym formacie. Netto prowadzi testy formatu convenience.
Biedronka częstym wyborem na codzienne zakupy
Niewątpliwym atutem dyskontów jest również ich bardzo wysoka rozpoznawalność. Dziewięciu na 10 Polaków zna Biedronkę, a niewiele mniejszy odsetek Lidla. Rozpoznawalność Netto i Aldi jest niższa, na poziomie pomiędzy 60% a 70%.
Aż 87% Polaków kupiło artykuły spożywcze w dyskoncie w ciągu ostatnich trzech miesięcy poprzedzających badanie PMR przeprowadzone w kwietniu 2021 r. Na czele najpopularniejszych sklepów, w których dokonano zakupów, co nie jest zaskoczeniem, uplasowały się Biedronka (86%) i Lidl (61%). Aż 69% Polaków kupuje w Biedronce przynajmniej raz w tygodniu, co jest odsetkiem zdecydowanie najwyższym spośród wszystkich sieci dyskontowych.

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.