Polacy chętniej zamawiają online. Wyniki najnowszego raportu PizzaPortal.pl
Do 2025 roku rynek zamówień jedzenia online wzrośnie ponad czterokrotnie. Pod koniec br. jego wartość wyniesie blisko 1,8 mld zł – wynika z najnowszego raportu PizzaPortal.pl „Klikasz i jesz. Raport o rynku dostaw jedzenia w Polsce 2019”. Jedzenie z dowozem najczęściej zamawiają osoby pomiędzy 15 a 34 rokiem życia. Zamawiający, którzy odwiedzają agregatory typu PizzaPortal.pl, w 2019 roku częściej dokonywali zamówień za pomocą urządzeń mobilnych.
Dynamiczne wzrosty
Branża HoReCa w Polsce dynamicznie rozwija się. Z najnowszego raportu PizzaPortal.pl „Klikasz i jesz. Raport o rynku dostaw jedzenia w Polsce 2019” wynika, że średni wzrost tego sektora wynosi od 3 do nawet 5 procent rocznie. Sam rynek restauracyjny również notuje wzrosty. Systematycznie zwiększa się też rynek zamówień jedzenia online, bo aż 40 procent rok do roku.
Millenialsi jedzą online
Największą grupę zamawiających jedzenie z dostawą stanowią osoby pomiędzy 15 a 34 rokiem życia – 64 proc. Natomiast najliczniejsza grupa zamawiających jedzenie online np. za pomocą agregatorów, takich jak PizzaPortal.pl, to klienci w wieku 25-34 lata – 39 proc. Systematycznie rośnie też odsetek osób powyżej 40 roku życia, które zamawiają posiłki. Ich zamówienia są większe o kilkadziesiąt procent od średniego koszyka.
Nadal wygrywa telefon
Ponad 80 proc. internautów zamawia jedzenie z dowozem, ale nadal ponad połowa z nich dzwoni bezpośrednio do restauracji. Zamawiający, którzy odwiedzają agregatory typu PizzaPortal.pl, w 2019 roku częściej dokonywali zamówień za pomocą urządzeń mobilnych – 64 proc. Z komputera natomiast korzystało 36 proc. Zdecydowanie częściej zamawiają użytkownicy telefonów z Androidem – ich liczba jest ponad dwukrotnie wyższa niż osób korzystających ze smartfonów z systemem iOS.
Polacy przywykli do niedziel niehandlowych
Konsumenci przywykli już do nowych regulacji związanych z handlem w niedziele. Liczba zamówień w niedziele – bez względu na to czy sklepy były otwarte czy nie – zaczęła się wyrównywać.
– Gdy w 2018 roku rząd wprowadził ograniczenia związane z handlem w niedziele, serwis PizzaPortal.pl notował nawet 40-procentowe wzrosty zamówień. Widzieliśmy wyraźną różnicę między niedzielami handlowymi i niehandlowymi. Rekordowa liczba zamówień padała również w święta takie jak Andrzejki czy Walentynki. Dziś sytuacja wygląda inaczej. Procentowy średni wzrost liczby zamówień w niedziele niehandlowe w stosunku do niedziel handlowych wynosi 21 procent. Z naszych obserwacji wynika, że konsumenci przywykli już do zamkniętych sklepów w niedziele i są bardziej przygotowani, zaopatrując się w jedzenie w tygodniu – wyjaśnia Piotr Kruszyński, CEO PizzaPortal.pl.
Królowa Capricciosa
Średni koszyk zamówienia w 2019 roku wyniósł 43,90 zł. To wzrost o prawie 3 zł w porównaniu do 2018 roku. Najbardziej popularnym daniem w dostawie nadal jest pizza i stanowi ponad 50 procent wszystkich zamówień. Na drugim miejscu znajduje się kuchnia amerykańska i burgery, a na kolejnych kuchnia azjatycka, arabska i dania domowe.
– Najchętniej zamawiają mieszkańcy Łodzi, Trójmiasta i Wrocławia. To zmiana w porównaniu do 2018 roku, gdzie na pierwszym miejscu znajdował się Kraków, a Łódź była wówczas na dziesiątej pozycji. Wśród ulubionych smaków Polaków nadal króluje Capricciosa i wybiera ją niemal co dziesiąty zamawiający pizzę. Na pozostałych miejscach są takie klasyki, jak Margherita, Pepperoni czy Hawajska – mówi Tomasz Lipiński, dyrektor marketingu PizzaPortal.pl.
Ceny pizzy znacznie wzrosły w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Średnio za pizzę zapłacimy o 2,5 zł więcej niż w 2018 roku, czyli o 8 proc. Największy wzrost ceny o 23 proc. odnotowano w Lublinie.
E-commerce 2025 – Trendy, które zrewolucjonizują handel online
Zaczynają się zimowe wyprzedaże. Polakom towarzyszy na nich ROPO, ale też FOMO
Reduta jedynym centrum w stolicy z dwoma marketami spożywczymi!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
IT i technologie
W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]
Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.
Edukacja
Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
Niski poziom wynagrodzenia nauczycieli w porównaniu z innymi zawodami to tylko jeden z czynników, które wpływają na niedobór kadr pedagogicznych w różnych krajach. Z analizy naukowców z Wielkiej Brytanii wynika, że popularne strategie szybkich rozwiązań, takie jak programy stypendialne, nie działają w długiej perspektywie. Potrzebne jest więc nie tylko zwiększenie płac, ale i budowanie prestiżu tego zawodu, by osoby, które mają predyspozycje do jego wykonywania, nie bały się obierać takiej ścieżki kariery zawodowej.
Fundusze unijne
Coraz więcej inwestorów stawia na budownictwo modułowe. Kolejne dwa lata powinny przynieść duże wzrosty
Do 2030 roku rynek budownictwa modułowego ma osiągnąć wartość 7 mld zł – szacuje firma Spectis. Szczególnie ten i przyszły rok będą dla niego korzystne ze względu na duży napływ środków z KPO, których wydatkowanie wiąże się z ograniczeniami czasowymi. Presja kosztowa i czasowa oraz otwartość na nowe technologie może skłonić inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych do zwrotu w kierunku budynków modułowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.