Komunikaty PR

Razem, a jednak osobno – różnice w handlu elektronicznym B2C i B2B

2022-04-20  |  10:20
Biuro prasowe

Branża e-commerce rozwija się skokowo. Tylko w 2021 roku sprzedaż online przekroczyła 100 mld zł, a e-handel doszedł do ponad 10 proc. udziału w rynku sprzedaży detalicznej[1]. Rozróżniając sektor na handel online B2B i B2C – w pierwszym przypadku w 2020 r. wielkość globalnego rynku e-commerce została wyceniona na 3,67 biliona dolarów[2], a w drugim – 14,9 biliona dolarów[3]. Różnice pojawiają się jednak nie tylko w wartościach. Czym więc charakteryzuje się e-commerce B2B i B2C?

Coraz większa popularność zakupów online wśród konsumentów skutkuje również przeniesieniem e-handlu na grunt biznesowy. Handel elektroniczny B2B jest jednak zwykle bardziej złożony niż ten dedykowany B2C.

Ścieżka zakupowa i wielkość transakcji

Jedną z kluczowych różnic między rynkiem B2B a B2C jest zamiar zakupu. Zakupy dla biznesu są zwykle bardziej przemyślane, a w procesie uczestniczy kilka osób. Według danych rynkowych, transakcje B2B wymagają zaangażowania średnio siedmiu przedstawicieli firmy[4]. W zależności od produktu, jakiego przedsiębiorstwo potrzebuje, proces decyzyjny może zająć mniej lub więcej czasu, jednak zazwyczaj cykl zakupowy – od zdefiniowania potrzeb do dokonania zakupu – jest dłuższy niż w przypadku zakupów konsumenckich. Dlaczego proces zakupowy B2B jest bardziej złożony?

- Kupujący B2B przed zakupem muszą skonsultować się z wieloma działami i dokonują zakupów o wysokiej wartości, podczas gdy konsumenci B2C zwykle podejmują takie decyzje samodzielnie i na mniejszą skalę. Istotną różnicą między modelami jest także wartość zamówienia - tłumaczy Sebastian Religa, CEO Saly S.A., firmy tworzącej platformę e-commerce B2B wspierającą sprzedaż i optymalizację procesów biznesowych.

Według badań rynkowych, wartość rynku B2B w porównaniu do rynku B2C jest od 1,5 do 1,7 razy większa. Głównym powodem tej różnicy jest średnia wartość zamówienia, która w przypadku B2B jest zwykle około siedem razy większa niż przy B2C.

Doświadczenie klienta

W obu modelach sprzedaży customer experience odgrywa niebagatelną rolę. To, czy proces zakupowy był dla klienta przejrzysty i zrozumiały w znacznej mierze decyduje o tym, czy w przyszłości ponownie skorzysta on z produktu lub usługi.

Za dostarczenie pozytywnych doświadczeń zakupowych klientom odpowiada nic innego jak platforma sprzedażowa. Jest ona szczególnie istotna w modelu biznesowym, gdzie stanowi swego rodzaju centrum dowodzenia sprzedażą B2B. Jak pokazują wynik badań rynkowych, e-konsumenci z USA, Wielkiej Brytanii i Chin często wskazują na problemy związane z wydajnością witryn B2B – aż 61 proc. przyznało, że jest sfrustrowanych brakiem funkcjonalności, a dla 60 proc. prędkość ładowania stron jest zbyt niska. Kolejnym, kluczowym aspektem są lepsze wrażenia mobilne – na które wskazało 78 proc. respondentów[5].

Dobrym rozwiązaniem, które pomoże m.in. w automatyzacji procesu składania zamówienia i obsłudze klienta jest dedykowane oprogramowanie do optymalizacji procesów biznesowych oraz wsparcia sprzedaży B2B, które musi być intuicyjne, szybkie i zawsze zwracać właściwe wyniki. Takie podejście generuje korzyści nie tylko dla kupujących, ale przede wszystkim dla samych sprzedawców.

- Wdrażając dla e-sprzedawcy B2B oprogramowanie na platformie e-commerce, dobry customer experience powinien być zrealizowany poprzez wygodne filtrowanie i wyszukiwanie produktów w katalogu z wyszukiwarką z indeksowaniem w czasie rzeczywistym. Z kolei integracja z systemem ERP sprawi, że oferta produktów jest na bieżąco aktualizowana o nowości, a karty produktowe zawierają rozbudowaną specyfikację każdego z nich. Należy także pamiętać chociażby o przejrzystym UX, który pozwoli na zaprezentowanie portfolio firmy w przyjemny dla oka sposób. Dla klientów automatyzacja procesu składania zamówienia ma ogromne znaczenie – ważne, by mogli oni dodać produkty i zrealizować transakcję, sprawdzając jednocześnie stany magazynowe i ceny – dodaje Sebastian Religa.

Istotny jest również cel wdrożenia wdrożenia platformy. W modelu B2C ma on znaczenie głównie ze względu na odczucia estetyczne konsumentów. Użytkownicy chętniej dokonają zakupów w sklepie, który ma atrakcyjną wizualnie platformę, a produkty są dobrze wyeksponowane na wirtualnych półkach. Liczy się również rozbudowana szata graficzna, odpowiednie pozycjonowanie sklepu, banerów, pop-upów - wszystko to, aby zachęcić do zakupów.

W modelu B2B nadrzędnym celem jest zaś sprawny i zautomatyzowany dla klienta proces zakupowy, tak aby i dla sprzedawcy obsługa zamówień była jak najmniej pracochłonna. Poza wspomnianą wcześniej przejrzystością, warto przemyśleć akcje marketingowe - zbyt natarczywa reklama to nie wabik, a skuteczny “odstraszacz”.    

Cykl życia i obsługa klienta

Zbudowanie świadomości marki, wzbudzenie zainteresowania produktami, skłonienie klientów do zakupu czy wdrożenie procesów zapewniających utrzymanie klienta – to cechy wspólne modelu cyklu życia klienta (ang. customer lifecycle) w e-handlu B2B i B2C. W tym przypadku jedną z podstawowych różnic jest jednak ilość wsparcia, które jest przeznaczone na prowadzenie działań marketingowych, których celem jest pozyskanie wartościowych leadów sprzedażowych oraz przygotowanie ich do świadomego zakupu (ang. lead nurturing). Cykl życia zadowolonego klienta B2B jest zwykle znacznie dłuższy niż klienta e-commerce B2C, a w wielu sektorach pierwszy zakup B2B prawdopodobnie zaowocuje latami przyszłej działalności biznesowej.

Niezależnie od tego, czy mowa o sprzedaży e-commerce B2C czy B2B, jest kilka elementów, które je łączy. Większość konsumentów i firm chce bowiem kupować niezawodne produkty, po możliwie jak najniższych cenach, z jak najlepszą obsługą klienta.

 


[1] EEC 2022: Trendy w e-commerce Teraźniejszość i przyszłość

[2] Statista, In-depth: B2B eCommerce 2021

[3] B2C E-commerce Market Size, Share & Trends Analysis Report By Type (B2C Retailers, Classifieds), By Application (Clothing & Footwear, Media & Entertainment), By Region, And Segment Forecasts, 2021 - 2028

[4] Gartner The Challenger Customer, 2017

[5] Badanie Censuswide na zlecenie Wunderman Thompson Commerce

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Handel AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b Biuro prasowe
2025-05-14 | 08:30

AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b

W 2025 roku skuteczność tradycyjnych technik sprzedaży, takich jak cold calling, spadła nawet poniżej 5%. Tymczasem większość polskich firm B2B nadal nie wdraża automatyzacji,
Handel Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!
2025-05-12 | 08:00

Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!

Zakupy online to nie tylko wygoda, ale też najlepszy sposób na szukanie oszczędności – szczególnie na ERLI. Polska platforma oferuje szereg przystępnych metod
Handel Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry
2025-04-28 | 10:30

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry

Fulfillment, czyli kompleksowa usługa magazynowa, to jeden z filarów rozwoju nowoczesnego e-commerce. W dobie rosnących oczekiwań konsumentów, konieczności szybkiej dostawy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju

Prezydent Rosji Władimir Putin ogłosił gotowość do podjęcia bezpośrednich rozmów pokojowych z Ukrainą, które mają się rozpocząć 15 maja w Stambule. USA i UE liczą, że Rosja zgodzi się na 30-dniowe zawieszenie broni i wstrzyma ataki na infrastrukturę krytyczną. Unia już zapowiedziała, że w przypadku odmowy zaostrzy sankcje. Europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk apeluje o większą determinację UE w wykorzystaniu zamrożonych rosyjskich aktywów i wsparcie w odbudowie Ukrainy.

Polityka

Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki

Nacjonalizacja i repolonizacja polskiej gospodarki zapowiedziana przez Donalda Tuska wzbudziła mieszane komentarze i reakcje, głównie z powodu niedoprecyzowania, jakie działania miałaby oznaczać. Zdaniem prof. Leszka Balcerowicza to „mętny slogan”, za którym może się kryć wiele znaczeń, takich jak ograniczenie wpływu kapitału zagranicznego albo nacjonalizacja. Tymczasem tym, co naprawdę potrzebne jest gospodarce, jest wycofanie się z niej polityków i prywatyzacja spółek, których wciąż zbyt wiele znajduje się w gestii rządzących – ocenia ekonomista.

Przemysł

Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”

Według zapowiedzi MON ten rok ma być przełomowy pod względem zmiany wyposażenia indywidualnego polskich żołnierzy. To efekt trwającej od 1,5 roku operacji Szpej, której celem jest modernizacja umundurowania oraz uzbrojenia i której rząd nadał wysoki priorytet. Podczas ubiegłotygodniowego forum Defence24 Days dwie polskie firmy przedstawiły swoją propozycję systemu wyposażenia „od stóp do głów” dla żołnierzy, którego zaletą ma być nie tylko kompleksowość, ale także modułowość i możliwość dostosowania do konkretnych potrzeb danego operatora.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.